Waarom zijn grote gebieden populair?

Ik ben enorm benieuwd naar de hype van grote gebieden. Waarom wil iedereen naar gebieden met veel kilometers?

Het enige waar ik aan kan denken is meer variatie en je hebt meer afwisseling in uitzicht. Echter, ten eerste zie ik zo goed als nooit iemand om zich heen kijken naar de bergen. Niet tijdens het skiën en niet in de lift. Dan rest het argument van variatie in piste, maar ook die variatie is de facto vrijwel nihil. De meeste pistes hebben een vrij vergelijkbaar hellingspercentage en als het gebied groter is heb je enkel meer pistes met een vergelijkbaar hellingspercentage.

Dus … why o why zijn grote gebieden zo populair? De sneeuw is elders net zo wit en ook zwaartekracht doet zijn werk in de kleinere gebieden. Daarbij zijn kleinere gebieden vaak goedkoper en rustiger…

Wat zie ik over het hoofd?

Groot skigebied heb je volgens mij meerdere gezichten . In L3V als je van VT naar bv meribel gaat. Is voor mij wereld van verschil qua uitzicht , moeilijkheidsgraad pistes , sfeer , drukte en vergeet de hoogtemeters niet ;) . Ik verkies liever groot gebied voor de variatie. Eens een dag rustig genieten en eens een dag vol gas kilometers maken.
Heb vroeger paar keer kleinere skigebieden aangedaan en 3 keer op een dag dezelfde piste af daar heb ik het niet zo voor .

*bericht bewerkt door jessedeconinck op 25 sep 2017 21:37

Tja, je hebt ergens wel een punt, maar het is toch verklaarbaar:

  • Ik kijk zelf vanuit de stoeltjeslift wel degelijk om mij heen.
  • Je kent de piste na 6x wel: je weet precies welke bochtjes/heuvels/dalen je kan verwachten.
  • Voor sommige Nederlanders is het een nadeel dat de liften er over het algemeen iets trager zijn en de apres ski wat minder uitbundig (al hoeft dit niet voor alle kleine gebieden te gelden).
  • Het voelt goed om een doel te hebben voor de dag: dus om een route / hoeveelheid pistes te verslinden. Dit geeft een voldaan gevoel (al is het rationeel gezien even nutteloos als de hele dag dezelfde piste).
  • Het heeft ook te maken met een stukje status, al zullen veel mensen dat niet snel toegeven: het klinkt voor familie toch net wat stoerder om naar 3vallees, Ischl of Arlberg te zijn geweest, dan naar pak hem beet Gerlitzen.

Toch weet ik uit ervaring dat je een meer dan prima vakantie in een klein gebied kan hebben, zelfs als kilometer vreter. Maar aan de andere kant ga ik dit jaar toch weer liever op safe voor een groot gebied.

Tochten maken (zonder steeds de zelfde piste te nemen), dat is voor mij de voornaamste reden!

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Omdat het beter is voor bij de koffieautomaat…
Tenzij je als bestemming La Grave, Riksgransen of Gulmarg hebt gedaan natuurlijk :D

Dat zie je toch echt verkeerd. Als ik Trois Vallees vanuit Les Menuires hogerop ga, bijvoorbeeld naar de Mont de La Chambre, kan ik blauw, rood en zwart naar benenden. Ook onderweg kan ik nog switchen. De moeilijkheidsgraad is behoorlijk afwijkend. Ik noem nu 1 voorbeeld, maar die mogelijkheden liggen er voor het gehele enorme gebied. Het uitzicht bovenop de Mont de la Chambre is op bijna 3000 m., met name bij helder weer, immens.
Het hele Alpen panorama ligt voor je. En geloof maar dat iedereen die daar boven komt daarvan geniet. Die mogelijkheid kun je tientallen malen elders in het gebied herhalen. In een week tijd kom je meestal lang niet in het hele gebied van ruim 600 km. Ik ga in januari voor de 10emaal op rij en heb zelfs nog niet alle pistes gehad. Ik adviseer je toch een keer bijv. op You tube de enorme hoeveelheid filmpjes te bekijken, zowel professioneel als door skiers gemaakt. Ook de dagelijkse filmpjes van de skifan zijn een belevenis op zich, waarbij die verspreid zijn over het hele jaar.
Daar kun je ook alle nieuwe ontwikkelingen volgen.

Hen48

Tochten maken, dat vinden wij het leukst. En soms, als er echt een leuke piste is, kunnen we daar ook gerust een deel van de dag vertoeven.
Maar sommigen zullen het ook heerlijk vertrouwd vinden in een klein bekend gebied en ook dat kan ik me wel voorstellen, maar voor ons dus tochten.

linda

Voordat we kinderen kregen gingen we bij voorkeur naar de grote gebieden. 200km piste was een vereiste. We skieden gemiddeld 50km per dag.

Nu met kinderen geniet ik van de compacte gebieden, de bijbehorende kneuterigheid, die ene super geweldige piste die je 10 keer achter elkaar zou willen doen maar vooral de relaxte sfeer! Het lijkt wel of in de kleine gebieden veel meer genoten wordt, geen geduw bij de liften, wachttijden zijn er vaak nauwelijks, minder kamikaze skiers, minder zuiplappen etc etc.

Als de kinderen straks groter zijn en mij voorbij sjezen, weet ik niet of ik weer naar een groot gebied wil… Het bevalt me wel. En de uitzichten zijn overigens net zo mooi, daarvoor hoef je echt niet naar een groot gebied.

Ook wij gingen vroeger toen we geen kinderen hadden ieder jaar naar een ander groot gebied. Tochten maken en ik wilde iedere piste en lift in het gebied gehad hebben. We gingen buiten de kinder vakantie weken dus drukte viel vaak wel mee. Hoewel de après ski wel gezellig druk was. Nu met 2 kleine kinderen zijn we in een gebied met 10 km piste terecht gekomen. Relatief dichtbij, appartement aan de piste/ kinderland, zwembad in de buurt en overal heerlijk rustig met de mogelijkheid op 4 km afstand naar wat grotere gebieden met meer km te kunnen gaan. De eerste dagen van de week was er slechts 1 piste open, maar dat mocht de pret niet druken. Is nog wel goed voor je techniek ook als je de piste op je duimpje kent. Mijn vakantie is er niet minder om in een klein gebied. Al moet ik zeggen dat ik daar vroeger echt anders over dacht.

Tochten maken (zonder steeds de zelfde piste te nemen), dat is voor mij de voornaamste reden!

Jeffvdv op 25 sep 2017 21:37

Helemaal mee eens. Wij gaan altijd naar L3V zodat we in 2 weken steeds een andere tocht kunnen maken. De afwisseling is wat het zo’n aantrekkelijk gebied maakt. Na zo’n 40 weken verveelt het nog steeds niet en ook in 2018 zullen we hier weer meerdere weken te vinden zijn.
Dit alles neemt niet weg dat ik ook enorm van kleinere gebieden kan genieten. Mijn absolute favoriet is nl Chamonix en dat is vanwege de fenomenale uitzichten! 😍

Winter is coming

Ik vind alle argumenten die genoemd worden vrij irrationeel.

Het uitzicht in kleine gebieden is vaak minstens zo mooi.

null

^Dit is het uitzicht van een skigebied met maar 28,5 kilometer (Steinach am Brenner). Uitzicht over net zoveel valleien, maar dan met ongerepte natuur, zonder uitzicht op al die liften en andere door mensen aangelegde rotzooi. Verder heb je in dit gebied een van de steilste, zo niet de steilste geprepareerde piste ter wereld. Ook blijft poeder buiten de piste vaak veel langer onbeskied in kleinere gebieden. Variatie en uitzicht genoeg in ieder geval…

Daarbij is er genoeg onderzoek geweest naar hoeveel tijd men effectief skiet en dat is bij de meeste mensen schrikbarend weinig: https://www.quora.com/During-a-typical-day-on-the-mountain-h…. Bijna iedereen zit meer in de skilift, restaurants etc… dan dat ze daadwerkelijk skien. En als je in de lift zit, dan zie je voornamelijk dingen die je al gezien hebt. Mooi uitzicht heb je maar een paar momenten op de dag en daarvoor moet je vaak naar bepaalde punten op de berg skien.

Dan het argument van de tochten en elke keer een nieuwe piste. Wat is er leuker aan een nieuwe piste dan aan een oude piste? Je kan op dezelfde piste 20 verschillende lijnen pakken, waardoor je ook 20 keer een nieuw hobbeltje, nieuwe compressie etc… tegenkomt. Verder zijn er ook kleine gebieden waarbij je van een zwarte, naar een rode, naar een blauwe kan, dan heb je ook alles gehad… Overigens gaan we toch op wintersport omdat skien leuk is? Niet omdat pistes verkennen zo leuk is?

Verder, als je een tocht doet, dan zul je altijd het eerste deel van de dag langs pistes komen die je al gedaan hebt of die je al gezien hebt, daar ontkom je niet aan. Het deel van de dag dat je dus echt nieuwe dingen ziet/skiet wordt per dag minder. Verder zijn tochten/ski routes erg populair en druk, waardoor je langer moet wachten in de liften, minder hard kan skien op de piste zelf en dus effectief weer minder skiet en minder ziet.

Dan heb je nog een groep skiers die heel hard roept dat ze met 60-100 km/h de berg afdenderen, dat kan best, maar dan kan je het je geen seconde permitteren om op andere dingen te letten dan het piste verkeer, want anders maak je brokken. Dus wat er leuk is aan een tocht voor die mensen is mij aan raadsel, zeker gezien je op dat tempo ook L3V in 3 dagen wel gezien hebt. En de andere groep mensen die rustig naar beneden skien maken niet genoeg kilometers om daadwerkelijk elke dag opnieuw veel nieuwe dingen te zien, aangezien je vanuit je eigen gebied altijd eerst lang bezig zult zijn om bij nieuwe dingen aan te komen.

Tot slot het argument van drukte en betere aprés ski e.d… Okay, dat is in grotere gebieden zeker prominent aanwezig, maar over het algemeen zijn de geluiden die ik hoor meer in de trant van ‘ik wil naar een gebied met veel kilometers’ en niet ‘ik wil naar een gebied met veel drukte, gezelligheid, feest’ etc… Ga dan naar Gerlos zou ik zeggen. Dus dat is niet per se een argument dat te maken heeft met piste kilometers.

Wat was dat argument met de koffieautomaat ook alweer? Alle argumenten die worden gegeven zijn puur gevoelskwesties, vandaar expres een ongenuanceerd tegenbeeld van mijn kant. Het is m.i. grappig om te zien dat skien eigenlijk een volstrekt irrationele bezigheid is en dat vooral het gevoel dat we eraan overhouden bepalend is en dat gevoel wordt vooral bepaald door labels die we zelf aan dingen geven.

Conclusie: ik snap het nog steeds niet. Waarom is een tocht maken op nieuwe pistes leuker dan op pistes die je al gedaan hebt?

*bericht bewerkt door Skitechniek op 25 sep 2017 23:25

Ik hou ervan op shortski te gaan in klein gebied en week in groot gebied.
Bij het uitzicht en poeder kan ik je vinden.
Op de rest wil ik zelfs niet ingaan ;)
Ik vind dit zeer kort door de bocht en extreem kortzinnig.
Ff je rekenformule aanhalen : 600km op 3 dagen? Heb jij met 28 km het gebied uitgepluist op de tijd dat ik een pintje drink.

Je start een topic met een vraag waarom we een groot gebied geweldig vinden , maar ik hoor enkel afbraak. ( van jou kant dan toch)

Ik hou ervan op shortski te gaan in klein gebied en week in groot gebied.
Bij het uitzicht en poeder kan ik je vinden.
Op de rest wil ik zelfs niet ingaan ;)
Ik vind dit zeer kort door de bocht en extreem kortzinnig.
Ff je rekenformule aanhalen : 600km op 3 dagen? Heb jij met 28 km het gebied uitgepluist op de tijd dat ik een pintje drink.

Je start een topic met een vraag waarom we een groot gebied geweldig vinden , maar ik hoor enkel afbraak. ( van jou kant dan toch)

Dubbel post , mijn excuses.

Ik speel expres advocaat van de duivel… Zelf ben ik net zo goed schuldig aan deze irrationele grote gebieden gekte, gezien ik meer grote dan kleine gebieden heb gezien. Hoewel dat geenszins bewuste keuzes zijn geweest.

Ik ben enkel benieuwd naar de argumenten van andere mensen en opzoek naar objectieve redenen voor de populariteit grote skigebieden. Ik heb namelijk het idee dat kleine gebieden vaak beter aansluiten bij de wensen van menig wintersporter dan grote gebieden. Dan krijg je echter het probleem van keuzes die gemaakt moeten worden en dan worden er aan bepaalde dingen meer gewicht gegeven, waardoor de keuze toch op een groter gebied valt.

Tot nog toe heb ik het idee dat er vooral gewicht wordt gegeven aan factoren die ons een bepaald gevoel geven. De factoren die doorslaggevend zijn, daar ben ik vooral naar aan het vissen.
De enige in mijn optiek legitieme reden die ik tot nog toe heb gehoord is toch status om eerlijk te zijn. Het andere argument is drukte/feest, alhoewel dat niet per se verband hoeft te houden met pistekilometers.

Mijn rekenformule sloeg geenszins op mezelf, maar om je vraag te beantwoorden, Val Tho had ik binnen een dag wel gezien en de meeste pistes waren zonde van mijn tijd om eerlijk te zijn. Te druk, te vlak, te stijl, niet de sneeuw die ik zocht etc… Maar that is not the point, wat ik allemaal verkondig moet je ook niet verwarren met mijn mening. Ik had net zo goed kunnen vragen waarom we onze tijd verspillen aan kleine gebieden als grote gebieden alles hebben wat kleine gebieden te bieden hebben, maar dan uitgebreider. Daaruit kan je in principe dezelfde informatie herleiden, alleen is het een stuk omslachtiger.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 25 sep 2017 23:45

Na mijn eerdere reactie keek ik naar je profiel en je eerdere reacties. Toen concludeerde ik al dat een diskussie over welk onderwerp dan ook op dit forum weinig zin heeft. Je reacties zijn bijzonder en met name bij het onderwerp over angsten zeer lezenswaardig. Blijf ons vooral verbazen. Ik ga in januari op bijna 70-jarige leeftijd elke dag zodra de liften in beweging komen totdat ze 's avonds stil komen te hangen op pad in het mooiste en grootste skigebied van de Alpen. Heb geen enkele belangstelling voor apres ski en geniet van het (verpeste)landschap, van allerlei soorten liften, van de skiklasjes van de allerkleinsten, van contracten met allerlei nationaliteten en van een glas chocolademelk met slagroom als afsluitng van de dag. En ik ben nog een heleboel leuke dingen vergeten.

Hen48

Na mijn eerdere reactie keek ik naar je profiel en je eerdere reacties. Toen concludeerde ik al dat een diskussie over welk onderwerp dan ook op dit forum weinig zin heeft. Je reacties zijn bijzonder en met name bij het onderwerp over angsten zeer lezenswaardig. Blijf ons vooral verbazen. Ik ga in januari op bijna 70-jarige leeftijd elke dag zodra de liften in beweging komen totdat ze 's avonds stil komen te hangen op pad in het mooiste en grootste skigebied van de Alpen. Heb geen enkele belangstelling voor apres ski en geniet van het (verpeste)landschap, van allerlei soorten liften, van de skiklasjes van de allerkleinsten, van contracten met allerlei nationaliteten en van een glas chocolademelk met slagroom als afsluitng van de dag. En ik ben nog een heleboel leuke dingen vergeten.

Hen48

Nog vergeten. Zelfs een verbreide artrose kan me niet tegenhouden. Eerst nog even januari halen bij leven en welzijn.
Je moet immers het noodlot niet tarten.

Hen48

Heb wel begrip voor je stelling. Naar mijn mening… bij kleinere gebieden heb ik meer de indruk lang op de liften te moeten zitten. Ik ga ( zoals je zei ) met hoge snelheid de piste af en wacht op elke (op voorhand) routeverandering en/of lift op mijn gezelschap.
De afdalingen in grotere gebieden zijn (meestel) langer. Ervaren skiërs op jonge benen houden er niet van na 5a10 min een lift te nemen ;) veel hangt ook af van de periode . Wij vermijden elk verlof , dit door de prijs en vooral om de eerste sporen te trekken in de ochtend.

*bericht bewerkt door jessedeconinck op 25 sep 2017 23:55

Kijk, dat is nou een mooi argument! Daar had ik zelf nog niet aan gedacht.

In grote gebieden zijn inderdaad veel langere afdalingen te vinden!

Verder hebben kleinere gebieden ook inderdaad minder geld om de meest moderne liften te plaatsen, dus het kan ook best kloppen dat in de grotere gebieden snellere liften staan.

Dit zijn dus argumenten waar ik naar zoek.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 25 sep 2017 23:59

Niet alleen betere liften maar ook hogere toppen en lagere dorpen. Smorgends van 3300 m naar 1500 m te skien. Daar je sandwish verorberen om dan terug naar 3300 m te gaan en nog paar toffe pistes mee te pikken voor de apero… het is ntlk ieder zijn ding! Heb ook vooral een heilige schrik om met een niet voldaan gevoel naar huis te keren. Heb dit gehad als we in zell am see verbleven. Zell am see best gezellig skigebied , eerste week van januari genoeg sneeuw , biertjes op terras op 1800m in t-shirt . Dag erna naar de gletsjer van Kaprun met de auto , was best een tegenvaller. Op halve dag had ik het gezien.
Als je een tof gebied weet met toch minstens 100km , ( zonder groen ntlk ) bekijk ik het even en zet ik hem op de lijst :)

*bericht bewerkt door jessedeconinck op 26 sep 2017 00:11

Nu ik de luxe heb gehad veel gebieden met elkaar te vergelijken zal ik mijn hoofdredenen om voor een groot gebied te kiezen melden:
- Sneeuwzekerheid. Deze gebieden hebben vaak een gezonder financieel model, of domweg meer investeerders waardoor de kunstsneeuwfaciliteiten in de meeste gevallen beter is. Aan het begin en aan het eind van het seizoen is het hier domweg beter skiën, evenals in slappe winters (zoals afgelopen winter in Kärnten).
- Lengte van de afdaling. Naast dat er meer afdalingen zijn, zijn de grotere gebieden vaak zo aangelegd dat er meerdere plekken zijn om richting de 1000hm of meer te maken zijn in één afdaling. Een selling point voor hen en niet onbelangrijk voor mij. Als ik met een gestaag tempo de berg af ga sta ik zo weer bij de lift. Een langere helling maakt dat er een kwartier te genieten is ipv vijf minuten. Kleinere gebieden kunnen dit ook hebben, met name in Frankrijk, maar in Oostenrijk en Italië zijn de kleinere gebieden vaak in alle dimensies wat kleiner.
- De koffieautomaat-praat. Als je dan toch een behoorlijk vakantiebudget investeert in de wintersport is het wel zo leuk als je vergelijkend warenonderzoek kunt doen met je collega’s. Er zijn er maar weinigen die de kleine pareltjes opzoeken of écht off-piste gaan skiën en voor de rust komen. Toevallig ben ik zo’n groepje afgelopen weekend tegengekomen, maar buiten de mensen die ik via hier ken spreek ik vrijwel niemand die zo’n zelfde mening deelt. Natuurlijk doe je het voor jezelf, maar het is best wel eens leuk om met iemand anders over je hobby te kunnen praten of mee te kunnen praten in een groep.

Zelf vind ik de kleine gebieden meestal top. Er zijn regelmatig pareltjes van pistes te vinden. Echter zijn de hoogteverschillen toch vaak minder, en vind ik het verkennen van een gebied het leukste wat er is. Daarnaast blijft er heus nog wel tijd over om aan de techniek te werken. Echter was ik aan het begin en eind van het seizoen toch echt gebonden aan een Zell am See/Kaprun en L3V, omdat deze nog wel noemenswaardige sneeuwkwaliteit te bieden hadden en meer dan enkele hellingen waar iedereen vanaf wil open hadden. Daarnaast is het ook wel zo aardig als er nog wat te beleven is als je een hut induikt. In een lege skihut zijn de eigenaren nog wel eens wat chagrijnig en is een praatje maken er niet altijd bij, terwijl dat met wat leven in de tent iets gemakkelijker gaat omdat er ook wat gasten zijn die je aan kunt spreken.

Voorop gesteld, ik kwam en kom graag in de grote gebieden, vanwege alle voorgenoemde redenen (sneeuwzeker, modern, gevarieerd, lange afdalingen, … )
Overigens schaar ik bijv. SHLF hier niet onder want dat is wat mij betreft een aaneenschakeling van kleine gebieden. Idem voor Zillertal, Ski Amadé en SkiWelt.

Echter, nu met het gezin zoeken we juist de kleine gebieden op. Redenen:

  1. budget
    Verblijf, skipas, eten en drinken zijn over het algemeen beter betaalbaar.

  2. kneuterig:
    Het dorp, hotel/appartement, restaurants zijn allemaal net iets gezelliger en de mensen net wat vriendelijker.

  3. rustiger
    Kleine gebieden, met name de onontdekte pareltjes (voor zover ze er nog zijn) zijn veel rustiger. Niet altijd waar overigens, want kleine gebieden kunnen een beetje drukte vaak al niet aan. Maar, tot nu toe heb ik vooral de ervaring dat het rustiger is, juist in de krokusvakanties.

  4. geen fabriek
    Alles loopt eigenlijk heel gesmeerd in een groot gebied. Ze weten hoe ze grote mensenmassa’s moeten verwerken. Rammen overal hypermoderne liften neer en als de berg een rare vorm heeft wordt het aangepast. Restaurants zijn (vaak) grote vreetschuren. Eigenlijk is het outdoor-Snowworld maar dan in het groot… Allemaal net iets te gemaakt.

M.a.w. het is niet alleen het gebied, maar vooral de hele ervaring.

*bericht bewerkt door Jay op 26 sep 2017 07:41

Wat mij wel steeds opvalt in grote gebieden:
Een bepaald deel of route wordt druk gebruikt, en de rest veel minder.
Bijvoorbeeld:
de Sella Ronda: op de route stervensdruk, daarbuiten relatief rustig.
La Plagne de route van Centre via Roche de Mio naar de oversteek naar Les Arcs en via Aguille Rouge naar Villaroger is altijd ontzettend druk met wachttijden bij de liften, de andere pistes zijn dan weer relatief rustig en richting Montalbert zelfs verlaten.
Sölden wil iedereen met alle geweld zo snel mogelijk naar de gletschers, de dalafdaling giggijoch en de hoek gaislachalm zijn dan weer erg rustig.
Niet dat ik dat erg vind overigens, het van de route afwijken maakt de grote gebieden voor mij aantrekkelijker op die manier.
Kleine gebiedjes zijn zeker buiten het hoogseizoen inderdaad lekker rustig en ik heb me regelmatig een week kunnen vermaken in een klein gebied.

*bericht bewerkt door Hessel op 26 sep 2017 08:00

Als ik thuis een stuk wil fietsen of lopen ga ik ook niet alleen m’n eigen straat een aantal keer heen en weer, maar ga ik voor een blokje om wat groot genoeg is om de hele tijd weg te blijven.

In de bergen hetzelfde. En dan het gebied naar grootte om niet iedere dag weer hetzelfde rondje te skieen…

Ik kies een groot gebied voor de afwisseling en de tochten. Zoals Draak zegt, heen en weer wandelen op hetzelfde pad is echt niet te vergelijken met een (liefst lusvormige) tocht te maken. Voor mij is skieën zoals een boswandeling of een fietstocht, de omgeving is belangrijker dan het sporten. Daarom vind ik pistes die als een wit lint door een groene omgeving gaan ook waardeloos.

Waar ik van hou is afwisseling. Van pistes, uitzichten, begroeiing, oriëntatie van de helling, hoogtes, etc. In grote gebieden kan je in dat opzicht elke dag een andere ervaring hebben zonder de auto te hoeven pakken; in kleinere gebieden is die variatie op één dag zeker genoeg te vinden. Denk aan gebiedjes als Hochoetz, Pila, Alpe Lusia, Passo Pellegrino. Maar als ik een hele week zou zitten in een van deze gebiedjes, zou ik het op een gegeven moment toch wel gezien hebben na een paar dagen. Wat op zich natuurlijk niks afdoet aan de variatie die dat soort gebiedjes bieden. En ook daar zitten af en toe prachtige lange afdalingen tussen en snelle liften (naar verhouding wel minder dan in de grotere, rijkere gebieden, denk ik).
Om variatie in mijn skivakantie te creëren ga ik steeds vaker naar een regio waar een aantal van dat soort gebiedjes relatief dicht bij elkaar liggen. Boek een huisje in een dorpje midden in die regio en je kan elke dag kiezen waar je gaat skiën. Je bent dan wel elke dag even aan het reizen, maar dat is een keuze die je maakt. Ik vind het ook heerlijk om een week in Tignes te zitten en pas op de vertrekdag de auto weer te hoeven pakken.
Maar variatie (op een skidag en gedurende de week) is voor mij een groot goed. Er zijn dan verschillende manieren om dat te bereiken, beiden met hun voors en tegens.

Voor mij is de variatie in een groot gebied gewoon de reden dat ik bij een week of langer sowieso voor een groot gebied kies. Zeker eind maart wanneer we vaak een dag of 9 gaan vind ik een groot gebied gewoon perfect. In die periode is het namelijk gewoon belangrijk dat je goed met de zon mee kan skien. Een klein gebied heeft vaak gewoon niet de mogelijkheid om op een oosthelling te beginnen in de opkomende zon en om zo in de loop van de dag met de zon mee te draaien en steeds hoger te gaan om heel de dag perfecte pistes te hebben.

Afgelopen jaar in Alpe d’Huez begonnen we de dag vaak op de Signal op de pistes die gelijk vanaf smorgens vroeg in de zon lagen om daar rond een uur of 10 op licht ontdooide pistes door te gaan richting de Petites Rousses om rond lunchtijd door te gaan richting de Clocher de Macle en na hier een paar afdalingen gedaan te hebben door richting Signal de L’Homme wat op de Westkant ligt. Als afsluiting aan het eind van de dag een paar afdalingen op de hoge en noordelijk gelegen gletser, waar de sneeuw dan nog altijd heerlijk bevroren was. Om als absolute afsluiting nog even lekker op de bugels van de lange Sarenne afdaling te spelen.

In kleine gebieden heb je in die gewoon absoluut de mogelijkheid niet om de hele dag door pistes te doen die qua temperatuur een goede conditie hebben.

Born to Ride

Als ik 5x dezelfde piste heb gedaan, vind ik het wel weer leuk om ergens anders heen te gaan. Wij skieen doorgaans 60-70km op een dag; dus in hele kleine gebieden zul je mij niet snel tegenkomen. Ik vind het ook leuk om bijvoorbeeld de ene dag richting Leogang te gaan en de andere dag richting Fieberbrunn. Ook probeer ik wel eens om in zo’n gebied (of skiwelt) ieder dorpje of alle dalafdalingen op een dag te doen (doelen stellen).

Toch vind ik kleine(re) gebiedjes ook leuk om te doen; maar die doen wij dan vaak op de eerste of laatste dag van de vakantie. Lekker kneuterig, wat minder racebaan-pistes en weer eens in zo’n oud liftje stappen. Ook weer leuk.

Zo deden wij 2 jaar geleden een dagje St. Johan in Tirol voordat we naar kirchberg reden. Vorig jaar een dagje Wildschonau voordat we naar Gerlos gingen. De laatste dag een dagje Mayrhofen voordat we naar huis reden.

Ook vinden wij uitbundige apres-ski belangrijk; dus kom je ook in de grote gebieden uit.

@Jay. met je opmerking over het budget ben ik het niet helemaal eens.
Wij zitten zelf altijd in een appartement, dus over hotels/pensions kan ik geen mening geven, maar over het algemeen maakt het niet zo heel veel uit in welk gebied je ziet, groot of klein. De appartementen zijn gewoon prijzig en hoe dichter bij de piste/lift hoe duurder het appartement. Ook een skipas is in een klein gebied niet echt veel goedkoper, dan in een groot gebied, zeker niet als je het aantal liften/pistes vergelijkt met de prijs. Ik vind eigenlijk dat de skipas in een klein gebied gewoon heel duur is. Wij zitten over het algemeen in de wat grotere gebieden in Frankrijk, en daar zijn bijna altijd wel goede kortingen voor gezinnen (ook in vakantieperiodes). Het is een kwestie van zoeken en vergelijken.

Zelf gaan we dit jaar naar Zwitserland (4-vallées), omdat dit voor ons (2 volwassenen en 2 kinderen) dit jaar het voordeligst is (we koken wel zelf), mede omdat de wisselkoers wat gunstiger is dan voorgaande jaren.

linda

Ik maak gewoon heel veel km’s en zelfs in een grote skigebied heb ik bijna uithoeken na 3-4 dagen wel gezien.

Als je slim skied, dan probeer je ook steeds mee te bewegen met de zon, zodat het sneeuw het lekkerst is.

Kijk trouwens behoorlijk om mij heen; zowel voor het uitzicht en om condities en routes te checken voor eventueel een stukje offpiste te gaan. (voor langere stukken offpiste plan ik meestal een andere week in)

Plaats een reactie