Tips voor snowboarders in Val Gardena

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Gardena

Wij gaan in maart naar Val Gardena vanuit uitvalsbasis ~2km ten westen van Saslong lift in St. Christina.
Hier hebben we ontzettend veel zin in, maar de minder geoefende boarders maken zich nu al druk over vlakke stukken.
Om ze gerust te stellen zou ik graag wat do’s en don’ts ontvangen van de snowboarders die bekend zijn in dit gebied!

Zelf wil ik in ieder geval de Sella Ronda doen, maar heb begrepen dat hier best vlakke stukken in zitten?
Ik hoor graag wat de must see pistes, tourtochten, restaurants en te vermijden pistes, liften, tochten zijn!

Mwah, zolang je de Seiseralm vermijdt is het bijna overal goed te doen. De paden naar Mont de Seura en vice versa, retour Selva vanaf Plan de Gralba en enkele stukken rondom Piz Seteur kunnen wat wandelen opleveren, maar zijn op die laatste na prima te vermijden. Pak de ronde de oranje kant om.
Col Raiser, Arabba richting de Marmolada en Pecol vond ik als snowboarder erg leuk, maar boven Selva en Santa Christina zelf is ook gewoon prima. De aftakkingen bij Colfosco en La Villa heb ik niet geprobeerd helaas.

Die aftakking bij Colfosco is een prima helling voor beginnende snowboarders! Leuke tochtjes zat (zie de andere topics over Val Gardena e.o.), maar zorg vooral ook dat je La Longia afgaat. Een mooie lange piste richting Ortisei, prima te doen voor beginnende boarders en ook een absolute aanrader voor gevorderden.

*bericht bewerkt door Forza op 24 sep 2017 23:45

De Seiseralm heeft inderdaad (verbindings) stukken die minder geschikt zijn, maar het heeft wel een heel mooi en bekend Snowpark.
Richting Sella Joch zitten verbindingstukken die minder geschikt zijn, ook vanuit Selva richting Colvosco is het wat vlakker.
En als je toch in dat gebied zit is natuurlijk de worldcup afdeling “Saslong” eigenlijk ook wel een must. Deze is zowel rood als zwart te nemen en waarschijnlijk het mooist aan het begin van de dag.

Wij hebben hier en daar een stukje moeten lopen. Maak je niet druk als dat gebeurt, gewoon board uit en al wandelend genieten van de omgeving (loop je meteen de kramp uit je kuiten ;)). Het is nooit een enorm grote afstand die je moet wandelen.
Op sommige verbindingen van de Sella Ronda ontkom je er haast niet aan, het kan er ook druk zijn en zeker op de vlakke stukken is dat lastig. Bedenk dat buiten de Sella Ronda het gebied enorm veel te bieden heeft. Pistes bij Seceda allemaal erg goed te doen voor beginnend snowboarders.

maar zorg vooral ook dat je La Longia afgaat. Een mooie lange piste richting Ortisei, prima te doen voor beginnende boarders en ook een absolute aanrader voor gevorderden.

Forza op 24 sep 2017 23:41

La Longia moet je inderdaad meenemen, heerlijke leuke piste. Hou er wel rekening mee dat je waarschijnlijk als onervaren snowboarder onderaan wel een stukje moet lopen.

Onze schoonzoon is ook een boarder maar gaat graag naar De Dolomieten. Er zijn een paar stukken die wat lastig zijn voor een boarder, m.n. de Stenen Stad, maar zoals gezegd, loop even een stukje en geniet van het landschap daar.
Vanaf La Villa richting Sella Ronde zit ook een vlak stuk, maar als je niet genoeg vaart hebt is het voor een skiër daar ook een stukje klünen.
Seiser Alm komen wij eigenlijk nooit, dus kan ik niet over meepraten.

Als je vanaf de Seceda via La Longia naar Ortisei gaat vind je bijna onderaan het geweldige restaurant “Anna”. Stel je bent van plan om slechts 1 apfelstrudel te nemen in heel de vakantie, eet hem dan daar! Geweldig!

Als je toch met de metro richting Seceda bent gegaan, is Malga Odles ook een prima hut om te eten. Je vindt hem als je uit de cabinelift stapt bij Col Raiser aan je linkerhand. Je eet hier vlees van eigen koeien.

Een andere aanrader is de Friedrich August Hütte bij Col Rodella. Hier ook o.a. (biologisch) vlees van eigen koeien en nog veel meer heerlijkheden. Niet goedkoop maar zeker de moeite waard.

Zit je een dagje in Alta Badia dan is de Bambi Hütte (aan de Bambi afdaling) een uitstekende lokatie voor een lunch, maar ook Punta Triëste (bij het Bergstation van de lift Pralongia) en Malga Saraghes (aan de dalafdaling naar (San Cassiano).

Dank voor alle route-tips en welke pistes we zeker niet mogen overslaan. Genieten van de vergezichten tijdens vlakke stukken is mooi advies :)
@Noblesse: Top, dat zijn alvast 6 lunch-locaties. Had begrepen dat de hutten/eten sowieso erg goed is in Val Gardena.

Dank voor alle route-tips en welke pistes we zeker niet mogen overslaan. Genieten van de vergezichten tijdens vlakke stukken is mooi advies :)

@Noblesse: Top, dat zijn alvast 6 lunch-locaties. Had begrepen dat de hutten/eten sowieso erg goed is in Val Gardena.

Chris4 op 8 okt 2017 13:51

Dat heb je goed begrepen ;-)
Overigens is Alta Badia qua eten misschien nog wel beter…

Sella Ronda…a.k.a. Prikka Ronda…

@Wunderkammer Dan ga je gewoonweg niet snel genoeg ;)

@Forza @Chris4
Alta Badia is inderdaad vergeven van heel goede restaurants. 😀

Er is één restaurant wat je absoluut moet mijden, en dat is het restaurant dat je als eerste tegenkomt als je van de Marmolada afkomt. Is het niet waard om restaurant genoemd te worden.

Verder moet je als het even kan niet aanschuiven bij de grote resto’s bovenaan een grote lift. Dat zijn gewoon vreetschuren.

Ik doe niet aan boarden, wel aan monoski en kan me geen echte rotstukken voor de geest halen.
Goed, ik heb ook nog een paar stokken, maar of dat nu zoveel uit maakt…

Rob

Is de Sella Ronda en Alta Badia eigenlijk wel toegankelijk met pas voor Val Gardena/Alpe di Siusi (dus niet Dolomiti Superski)? Superski is namelijk wat overdreven groot en duurder.
@Noblesse: Ben persoonlijk ook meer fan van de pittoreske, afgelegen of wat minder massaal populaire plekjes. Heb je nog must eat restaurants in het dal van St. Cristina, Selva of Ortisei?
@Bennie ik zal de boardjes maar even goed in de wax zetten ;)

Nope, wil je naar Alta Badia moet je toch echt de superskipas kopen. En die paar tientjes voor de week is het zeker waard

@Chris4
Je moet altijd een grote Dolomietenpas nemen. Die heb je ook nodig voor de Sella Ronda en Alta Badia. Zonde als je dat niet doet.

In de dorpen zitten overal wel restaurants. Ik ben sowieso niet bekend in de dorpen St. Christina en Ortisei. In Wolkenstein zitten wel een paar aardige restaurants, bijv. Rino. Geen uitschieters wat mij betreft. Maar misschien heb ik niet genoeg mijn best gedaan om alles te ontdekken.
Wij gingen meestal naar Rino of La Boula.

@Chris teveel adressen om op te noemen. O.a. L,Muline aan de rode saslong afdaling. Saslonche op de splitsing naar Selva of Christina. Beide goede keuken met aardige eigenaren en goede service.
Chadinat zeer oude hut waar je door de keuken binnen komt. Ligt vanaf champinoi richting plan de gralba.
Keuze te over. Teveel voor 1 week.

Ach, ik dacht dat Chris resto’s zocht in de dorpen 😉

Muliné gingen wij 's avonds ook wel eten. Inderdaad prima hut met heel vriendelijke eigenaren.
Ik heb daar ooit eens geprobeerd een nieuw dessert op de kaart te krijgen. Bombardino met vanille ijs en slagroom. Ze hebben dat toen wel voor ons gemaakt maar vonden het heel raar. 😂
Ik heb ze nog gezegd dat dat best wel eens een favoriet zou kunnen worden bij de Nederlanders. Ik geloof niet dat ze me serieus namen.

*bericht bewerkt door Noblesse op 09 okt 2017 21:39

@FJH70 @Noblesse: Ik zocht inderdaad resto’s in de dorpen, aangezien ik op de pistes nu genoeg opties heb gezien om 3 weken wintersport te vullen :-D

Goed om te weten dat de Superski-pas nodig is voor Sella Ronda en Alta Badia, zal het “slechte” nieuws delen met de groep; €25 pp extra sparen komende 5 maanden ;-)

L’Muline kan je ook met de auto naar toe. Moet je de Selva strasse helemaal uitrijden.

Zulks slecht nieuws is dat echt niet hoor. Je krijgt er heel wat voor terug.
Ga ook eens naar de Edelweiss vallei. Dat is bij Colfosco. Zijn maar een paar pistes, maar lekkere zonnige ligging en heel mooi daar.
Kan je aandoen als je op weg bent naar Alta Badia.

L’Muline kan je ook met de auto naar toe. Moet je de Selva strasse helemaal uitrijden.

Zulks slecht nieuws is dat echt niet hoor. Je krijgt er heel wat voor terug.
Ga ook eens naar de Edelweiss vallei. Dat is bij Colfosco. Zijn maar een paar pistes, maar lekkere zonnige ligging en heel mooi daar.
Kan je aandoen als je op weg bent naar Alta Badia.

Noblesse op 10 okt 2017 15:40

Wat tevens weer een zee aan prachtige lunchplekken/hutten ontsluit :-D. Doe dan ook Santa Croce/La Crusc als je toch bezig bent

@HN65
Santa Croce is zeker ook de moeite waard. Zitten ook prima hutten daar. Naast het kerkje kan je ook eten. De koster kookt daar een degelijke voedzame pot.

En als we dan toch bezig zijn: Lagazuoi! Met een maaltje bij Scotoni, door de ADAC ooit uitgeroepen tot één van de beste Alpenrestaurants.
Maar of dit vanuit Wolkenstein een aanrader is voor beginnende boarders?

Ik ben geen boarder maar noemde Lagazoui niet omdat ik twijfel over de board-vriendelijkheid (hoewel ik er genoeg tegen ben gekomen). Scotoni is het dan eigenlijk allemaal weer waard om het toch te doen, dat en de omgeving natuurlijk! (met board achter de paardjes is dan weer minder denk ik)

Seiseralm links(of rechts;)) laten liggen, rest valt allemaal wel mee voor snowboarders.

Mijn schoonzoon heeft als boarder geen problemen met Lagazuoi. Maar hij is dan ook geen beginner.
Je hoeft niet perse met de paardjes, je kan daar ook in een taxibusje stappen. Net zo duur en een stuk sneller.

Als boarder wordt je bij de Lagazuoi in de slee gezet en mag je niet aan het touw. Ze hebben al teveel valpartijen gezien met boarders. Ik heb het stuk gewoon gelopen, en was uiteindelijk (een stuk) sneller dan de skiers met de tram. Maar een busje kan natuurlijk ook.

Plaats een reactie