Welk gebied in de meivakantie 2018?

Wij, gezin met 2 kinderen (beide goede skiers en beginnende snowboarders) zijn op zoek naar een vooral leuk skigebied dat nog open is in de meivakantie 2018. Deze valt dit schooljaar helaas een week later dan afgelopen jaar, van 27 april tm 6 mei. Een week later zijn ze bij ons ook nog vrij.

Dit jaar (2017) zijn wij eind april naar Livigno geweest, goed bevallen, maar dat gebied is in 2018 dan helaas al gesloten. 😢

Aangezien het onze 2e wintersportvakantie is, zijn wij op zoek naar een gebied dat financieel aantrekkelijk is (gratis skipas bij huur accomodatie in die periode bv). Nu hebben we zelf ons oog wederom laten vallen op valtournenche/cervinia. Iemand ervaring met dit gebied zo laat in het seizoen? Wat is er dan nog open?

Tignes hebben we ook naar gekeken, het skigebied spreekt ons erg aan, maar de accomodaties (erg klein zo te zien, veel hoogbouw) een stuk minder. Vraag die ik hier ook heb hoeveel piste is er in die periode nog open en valt er in Tignes val Claret nog wat te beleven (als de liften gesloten mochten worden vanwege wind/sneeuwval), zijn er veel winkels - leuke restaurants?Afgelopen jaar hebben we in Livigno veel sneeuwval gehad, dan is een gezellig dorp als Livigno met winkels wel leuk als je niet kan skien.
Welk publiek trekt Tignes? Aangezien we met het gezin zijn zitten we minder te wachten op een apresski/feestdorp
met veel lawaai in de avonduren/nacht.

Wellicht verder nog tips vwb andere gebieden? Alle info is welkom.

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

*bericht bewerkt door wdj75 op 19 sep 2017 13:18

Ik denk dat er niet zo veel keus meer is. De gletsjer-gebieden in Oostenrijk en in Frankrijk Tignes en Les Deux Alps nog denk ik. Alles met een gletsjer dus.

Tignes heeft vaak nog wel wat meer open dan alleen de gletsjer (afhankelijk van de sneeuwcondities, uiteraard); van de gletsjers in Oostenrijk vind ik persoonlijk de Stubaier Gletscher de meest uitgebreide/diverse. Maar overal geldt natuurlijk dat het pisteaanbod geheel afhankelijk is van de sneeuwcondities op dat moment.

Ik ben een jaar of vijf geleden twee keer in Tigens Val Claret geweest, 1x topweer, nog veel open en koud voor de tijd van het jaar, het jaar erna drama, veel regen en enkel de gletsjer open.

Het dorp zelf was rustig, Family Jam was er, gericht op gezinnen, zwemmiddagen, kinderdisco, activiteiten voor ouders als de kinderen les hadden.
Dorp zelf al redelijk uitgestorven, veel winkels al dicht en supermarkten hadden een kleine voorraad.

Eerste jaar top, heb als de sneeuw goed is en veel pistes open niet zo veel nodig. Jaar erna dus niet zo geslaagd…

Je moet t treffen!

Val Thorens ook n aantal keer geweest, is ook eea op kinderen/gezinnen gericht en als je kijkt waar je je hotel/appartement boekt, hoef je geen last te hebben van het feestgedruis. Dorp is een stuk levendiger in die periode dan Tignes!

Anders inderdaad Oostenrijk, als je bv Hintertux wil doen kies je een dorp uit waar nog meer te doen is behalve skien… Klimbos, zwembad, rodelbaan…?

Neem aan dat je voor die week ook last-minute overal veel kunt vinden, dus zou medio april komend jaar gaan kijken! Weet je ook meteen hoe de sneeuwcondities in de verschillende gebieden zijn.

Mr. Slow

De Gurgls kunnen ook nog een optie zijn, al zijn die bij slecht weer erg beknopt. Redelijk prijzig, maar wel “pauschalangebote” laat in het seizoen.

Als Tignes aanspreekt kan je ook in Val d’Isere kijken. Meestal ook nog wel open tot begin mei. Veel leuker dorp.

En idd Val Thorens, al is die week denk ik wel Dutchweek. Moet je van houden.

En in alle gevallen: pas half april boeken. Scheelt geld en sneeuwstress.

Hi WDJ, wij zijn een paar keer naar de Stubaier Gletscher geweest in de Mei vakantie en dat is eigenlijk prima bevallen. Veel keus in appartementen, bovenin goede condities en pas als je naar het middenstation gaat later op de dag pap. Het funpark was open en dat ligt in de middag in de schaduw dus eigenlijk de hele dag prima condities. We hebben meestal veel zon gehad (zonnebril noodzakelijk want we hadden bijna iemend met sneeuwblindheid) en een enkele keer mist maar ook wel verse sneeuw, bizar eigenlijk goed de pistes er in Mei nog bij lagen. Andere lokaties niet geprobeerd in Mei.

Iemand nog een keer in Cervinia geweest eind april begin mei? Ik las ergens dat een deel van het gebied dan dicht gaat, over welke liften/ pistes hebben we het dan, alleen de lagere? Zit het hele gebied van Valtournenche dan al dicht?

@wdj75: Op 22 april 2018 gaat Zermatt dicht, behalve de Klein Matterhorn kant. Gornergrat en Rothorn zijn dan dus dicht. Ook Klein Matterhorn blijft maar beperkt open. Furgsattel blijft wel open, maar niet alle pistes. Zowel Klein Matterhorn als Furgsattel zijn erg windgevoelig, vaak windkracht 8-9. De gondel gaat dan wel, maar de pistes zijn dan dicht. Je kunt dan dus niet terug richting Cervinia. De 2e sleeplift op Klein Matterhorn is dan ook dicht. Je moet dan dus de gondel nemen.
Afgelopen jaar was de grote gondel naar Klein Matterhorn de eerste week van mei dicht voor onderhoud, uit mijn hoofd.
De zomerskiliften van Zermatt gaan pas veel later open.
Van de Zwitserse kant moet je je dus niet veel voorstellen.
Valtournenche gaat half april al dicht.
Bij mijn weten blijft in Cervinia alles open, maar dat weet ik niet 100% zeker. Ook Cervinia is erg windgevoelig. Vooral het tussenstuk tussen Plan Maison en Cime Bianche (eitjes) staat soms stil door de wind (of wordt dan erg traag.)
De sneeuw tussen 2700 en 3300 vond ik wel heel erg goed.

*bericht bewerkt door DrPhil op 01 okt 2017 12:15

Bedankt voor je reactie!

Ik weet niet wat jullie budget is, maar als je in die week wilt skiën zou ik liever voor Canada of een noordelijk gebied in Noorwegen kiezen.

Plaats een reactie