Goed verzekerd op wintersport?

Ik heb ook een doorlopende reisverzekering met werelddekking waar vooral op wintersportgebied veel zaken gedekt worden (zou ook gek zijn as dat niet zo was: het is die van de NSkiV). Afgezien van het feit dat ik de jaarlijkse premie van 55 euro voor mij niet opweegt tegen de grote potentiële kosten die en ongeluk(je) in het buitenland met zich mee kunnen brengen, heb ik het bedrag al dik ‘terugverdiend’.

Ik heb helaas al twee keer aanspraak moeten maken op de verzekering. Gelukkig niet in geval met ongevallen of ziektekosten, maar met minder serieuze zaken. Afgelopen december was er een ongepland tripje naast de piste waar geen sneeuw lag (niet door mijn schuld): aanschafbedrag van de ski’s en de kosten van verhuur van vervangend materiaal terug gekregen.
Afgelopen zomer hebben we door oponthoud op de weg naar het vliegveld vanwege het blussen van bosbranden onze terugvlucht gemist. Extra hotelovernachting, omboeken vlucht, extra uit eten etc. allemaal helemaal terug gekregen.

Al was dit allemaal niet gebeurd, dan nog betaal ik graag die 55 euro per jaar om de risico’s af te dekken. Maar zoals het is gelopen, kan ik zeggen dat ik die premie er al 8 keer ‘uit heb’, ongeveer.

Dat is nog geen € 0.50 /per dag

Een goed kopje koffie per dag :-)

Rogier op 22 sep 2017 09:54

Waar drink jij dan koffie? Ik mag hier in Maastricht toch wel het 4 dubbele aftikken voor een kop koffie. Volgens mij is het nog rendabel om naar FR te rijden voor de koffie

echte mannen lopen naar boven,

@MartijnUiterwijk Uit m’n eigen machine ;-) maar tegenover mijn huis in de ar kost een espresso 1 euro ;-) Nu weer on-topic

Click. Click. Peace

Ik lees al effe mee, en ondanks de stevige discussie bedoelt iedereen gewoon hetzelfde. Rekenvoorbeelden, statistieken, risicoanalyses…

Verzekeren is simpelweg het afkopen van een risico.
Iedereen is bereid een paar tientjes te betalen als je daarmee van de berg wordt gehaald mocht dat nodig zijn.
Dat de verzekeraar eraan verdient boeit dan niemand. En als je op wintersport kan, kan je ook best zelf de kosten dragen van het vervoer en de medische zorg. Maar als je moet kiezen: een paar tientjes nu, of HEEL MISSCHIEN een paar duizend straks, dan kiest iedereen voor het eerste.
Alleen bij een flink hogere premie ga je eens nadenken. Het risico zal groter zijn, of de (financiële) gevolgen ervan.
Dan is de kans groot dat je het niet meer zelf KAN betalen en ben je dus ook best bereid om die hogere premie te betalen.

Inderdaad: WA op een oud barrel. Prima. Als ie total-loss is koop je weer een oud barrel voor €2.000. Dat zeg je niet bij een nieuwe auto van €40.000, dus die gaat in de All-Risk.

@Martin7182 het is duidelijk dat jij je niet verzekerd. Dat is prima en is gewoon jouw afweging.
Anderen maken andere keuzes. Elkaar overtuigen van elkaars gelijk gaat niet lukken.
Persoonlijk zijn die paar tientjes het mij zeker waard.

*bericht bewerkt door QmaartenQ op 22 sep 2017 13:15

Dat zeg je niet bij een nieuwe auto van €40.000, dus die gaat in de All-Risk.

Jay op 22 sep 2017 10:30

En zelfs bij een wat “oudere nieuwe” kan AR nog wel eens interessant zijn, zeker als je al de nodige schadevrije jaren hebt. Dan wordt het Casco aandeel naar verhouding zo klein dat het de moeite waard is om dat toch mee te pakken.
Al is het alleen al om het feit dat, áls je wat hebt, je niet op het geld van de tegenpartij hoeft te wachten.

Dus ook hier een kwestie van risicoanalyse* en afwegen of het je waard is.

  • Zonder het je bewust te realiseren, maak je de hele dag door risico analyses; je hele leven lang.

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 22 sep 2017 13:12

Rob

1

*bericht bewerkt door miepmiep op 22 sep 2017 13:38

Staat er letterlijk ‘helikopterredding gedekt’? (uit pure intresse)

Rogier op 20 sep 2017 09:15

Weet je wat, ik zal de vraag eens rechtstreeks stellen aan mijn mutualiteit. Ik hou je op de hoogte.

Fotsirk op 20 sep 2017 09:30

Mijn vraag aan het ziekenfonds:
als ik dringend naar het ziekenhuis moet vervoerd worden vanop de piste en voor mijn gezondheid blijkt dat enkel een helikopter mogelijk is (wegens teveel schokken bij het afdalen per piste in een ‘banaan’) dan wordt die helikoptervlucht volledig terugbetaald? Is er naast de vrijstelling van 60 EUR een beperking in bedrag voor medische kosten?

Het antwoord:
Dit klopt inderdaad. Als de zorgverstrekkers plaatselijk beslissen om u met een bepaald voertuig te vervoeren, wordt het vervoer terugbetaald vanaf een franchise van 60 euro.

@Fotsirk Klinkt heel goed!

*bericht bewerkt door Rogier op 22 sep 2017 14:03

Click. Click. Peace

Ik wil het eigenlijk wel meemaken dat iemand op een verjaardag verteld; Ja goed gebroken been, erg vervelend. Ja goed die gipsvlucht heeft me nu 10 ruggen gekost. Maar hey, wel 20 jaar lang geen premie hoeven te betalen.

echte mannen lopen naar boven,

Voor ons is het geen issue, wij zijn beide verzekerd via de NSkiV. Wij zijn 6 a 7 volle weken per jaar in het buitenland voor vakantie, variërend van wintersport, actief, zon tot citytrips. Daarnaast zijn we in het weekend nog regelmatig in België te vinden aangezien dat hier om de hoek ligt. Ook op zulke dagen kan je gewoon wat overkomen, je zal de eerste niet zijn die zich op zo’n dagje buitenland verstapt op bijv een stoeprand en een enkel breekt… En juist op zulke momenten hebben momenten problemen doordat ze geen reisverzekering hebben…

Born to Ride

@Martin7182 het is duidelijk dat jij je niet verzekerd. Dat is prima en is gewoon jouw afweging.
Anderen maken andere keuzes. Elkaar overtuigen van elkaars gelijk gaat niet lukken.
Persoonlijk zijn die paar tientjes het mij zeker waard.

QmaartenQ op 22 sep 2017 12:55

Precies Maarten! Ik zeg ook trouwens niet dat verzekeren onzin is. Integendeel. Maar het is en blijft een risico/kosten/baten analyse. Gezien de verhitte reacties hierboven is dat kwartje bij sommigen nog lang niet gevallen. De theorie erachter heb ik trouwens niet zelf bedacht ;)

Grootste risico’s zijn al gedekt met goede zorgverzekering(lees: vrije keuze zorgaanbieder, ook in buitenland/buitenlandse tarieven) en met met goede autoverzekering.

Alle overige kosten welke een reisverzekering eventueel zou dekken zijn te overzien. Dus in mijn ogen is deze overbodig.

Grootste risico’s zijn al gedekt met goede zorgverzekering(lees: vrije keuze zorgaanbieder, ook in buitenland/buitenlandse tarieven) en met met goede autoverzekering.

Alle overige kosten welke een reisverzekering eventueel zou dekken zijn te overzien. Dus in mijn ogen is deze overbodig.

RRski op 23 sep 2017 07:53

Lees je voorwaarden nog eens even goed door, kosten door risicosporten zijn vrijwel altijd uitgesloten bij gewone zorgverzekering en wat men hier op de autoverzekering wil gaan verhalen, zie ik niet zo.

Grootste risico’s zijn al gedekt met goede zorgverzekering(lees: vrije keuze zorgaanbieder, ook in buitenland/buitenlandse tarieven) en met met goede autoverzekering.

Alle overige kosten welke een reisverzekering eventueel zou dekken zijn te overzien. Dus in mijn ogen is deze overbodig.

RRski op 23 sep 2017 07:53

Lees je voorwaarden nog eens even goed door, kosten door risicosporten zijn vrijwel altijd uitgesloten bij gewone zorgverzekering en wat men hier op de autoverzekering wil gaan verhalen, zie ik niet zo.

Userd op 23 sep 2017 08:22

Onjuist. De zorg is verzekerd(ook ambulance/helicopter indien nodig). De oorzaak doet er niet toe. Succes met het lezen van de voorwaarden;).

Met de autoverzekering doel ik op de “je wilt toch niet stranden in het buitenland” bangmakerij. Beetje autoverzekering biedt vervangend vervoer en afsleepservice bij schade of pech.

Normaal vervoer per ambulance en traumaheli ja, jou vanaf een berg oppikkken niet. Wel weer vanaf de dichtstbijzijnde openbare weg.

Normaal vervoer per ambulance en traumaheli ja, jou vanaf een berg oppikkken niet. Wel weer vanaf de dichtstbijzijnde openbare weg.

Userd op 23 sep 2017 09:54

Wederom onjuist.

Dan heb jij kennelijk dé zorgverzekering voor risicosporters, vertel.

Heb even gekeken bij mijn eigen zorgverzekering (Ohra): vanuit het basispakket wordt in het buitenland spoedeisende (= ongeplande) zorg vergoed tot maximaal de hoogte van het Nederlandse tarief. Vervoer terug naar Nederland wordt niet vergoed. Er is een aanvullend pakket dat deze zaken wat oprekt, maar dat is op jaarbasis duurder dan mijn huidige doorlopende reisverzekering (die al dit soort zaken wel dekt, en nog veel meer).

En is wat wel en niet in het basispakket zit niet bij alle zorgverzekeraars in Nederland hetzelfde? Als dat zo is (en als de informatie van Ohra klopt), dan kan @RRski alleen maar andere voorwaarden hebben als hij ook een ander (aanvullend) pakket heeft, toch? Hebben we het dan weer over appels en peren?

Spoedeisende hulp enmbulancevervoer (waar een helicopter ook onder valt) zit in het basisapakket van elke zorgverzekering, dit is wettelijk geregeld. Alleen even opletten dat je het juiste aanvullende pakket dat de verzekering ook buitenlandse tarieven dekt, anders mag jij het verschil bijbetalen als het bedrag hoger blijkt dan het Nederlanse tarief.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vra…

Voldoet een standaard WA voor schade aan derden tijdens het wintersporten op/naast de piste? Want daar zit voor een groot deel het grote onbekende getal lijkt mij, zeker in een land waar een claimcultuur meer ontwikkeld is dan in onze lage landen. Want die zul je aan willen spreken indien je er voor kiest gaan goede reisverzekering te nemen lijkt mij?

Spoedeisende hulp enmbulancevervoer (waar een helicopter ook onder valt) zit in het basisapakket van elke zorgverzekering, dit is wettelijk geregeld. Alleen even opletten dat je het juiste aanvullende pakket dat de verzekering ook buitenlandse tarieven dekt, anders mag jij het verschil bijbetalen als het bedrag hoger blijkt dan het Nederlanse tarief.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vra…

RRski op 23 sep 2017 11:44

Juist, een aanvullend pakket dus. Dat dacht ik al.

Juist, een aanvullend pakket dus. Dat dacht ik al.

GiGi op 23 sep 2017 11:46

Ja, klopt. Dat bedoel ik met een “goede zorgverzekering” zoals aangegeven.

Grootste risico’s zijn al gedekt met goede zorgverzekering(lees: vrije keuze zorgaanbieder, ook in buitenland/buitenlandse tarieven) en met met goede autoverzekering.

Alle overige kosten welke een reisverzekering eventueel zou dekken zijn te overzien. Dus in mijn ogen is deze overbodig.

RRski op 23 sep 2017 07:53

Zo`n aanvullend pakket is inderdaad (iets)duurder dan de meeste reisverzekeringen. Die buitenlandse tarieven/vrije zorgkeuze maakt deel uit van een pakket, dus vaak zit er ook nog andere zorg bij (fysio/tandarts etc.). Buitenlandse tarieven/vrije zorgkeuze wil is sowieso hebben (als er iets ernstigs is wil ik zelf kunnen kiezen waar en wanneer de behandeling is en wil ik niet afhankelijk zijn van contracten tussen verzekeraars en ziekenhuizen en eventuele wachtlijsten).

Omdat alle pakketten anders zijn is 1 op 1 vergelijken lastig, maar 10-15euro in de maand heb je die buitenlandse tarieven/vrije zorgkeuze wel in een of ander pakket.

Zie hier overzicht van de tarieven en aanbieders:
https://www.independer.nl/zorgverzekering/vergoedingen/buite…

Tevens zou je de kleine letters van de reisverzekeringen eens goed moeten lezen, grote kans dat er heel veel is uitgesloten.

Heb alle lettertjes uitgebreid doorgelezen, bovendien (helaas) ervaring met de toepassing van de voorwaarden. Ben zeer tevreden. Ik heb mijn huidige reisverzekering dan ook juist gekozen omdat het een aantal zaken inclusief heeft, waar de meeste anderen dat niet hebben.

Spoedeisende hulp enmbulancevervoer (waar een helicopter ook onder valt) zit in het basisapakket van elke zorgverzekering, dit is wettelijk geregeld. Alleen even opletten dat je het juiste aanvullende pakket dat de verzekering ook buitenlandse tarieven dekt, anders mag jij het verschil bijbetalen als het bedrag hoger blijkt dan het Nederlanse tarief.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vra…

RRski op 23 sep 2017 11:44

Juist, een aanvullend pakket dus. Dat dacht ik al.

GiGi op 23 sep 2017 11:46

Dat dus, aanvullend kan je het natuurlijk zo gek maken als je zelf wil en dan gelden er uiteraard andere voorwaarden. Een standaard zorgverzekering vergoedt dit soort zaken zeker niet. Of dat zin heeft voor alleen wintersport, is de vraag, ik ben beter af met een reisverzekering, die vult beter aan op voor mij belangrijke punten.

Dat dus, aanvullend kan je het natuurlijk zo gek maken als je zelf wil en dan gelden er uiteraard andere voorwaarden.

Userd op 23 sep 2017 12:58

Dat zeg ik toch al vanaf het eerste moment dat ik me in deze discussie meng…

Een standaard zorgverzekering vergoedt dit soort zaken zeker niet.

Userd op 23 sep 2017 12:58

Onjuist, een standaard zorgverzekering vergoedt spoedeisende hulp en ambulance(/helicopter)vervoer tegen Nederlandse tarief. Als de buitenlandse kosten hoger zijn moet jij het verschil betalen. Of deze kosten daadwerkelijk hoger zijn weet ik niet, maar kans is aanwezig.

Of dat zin heeft voor alleen wintersport, is de vraag, ik ben beter af met een reisverzekering, die vult beter aan op voor mij belangrijke punten.

Userd op 23 sep 2017 12:58

Of het uitsluitend zin heeft voor wintersport weet ik niet, denk het niet. Maar ik wil sowieso een zorgverzekering met buitenlandse tarieven dekking en vrije zorgkeuze.

En let op! Bij veel reisverzekeringen worden diverse sporten uitgesloten (waaronder wintersport)

En let op! Bij veel reisverzekeringen worden diverse sporten uitgesloten (waaronder wintersport)

RRski op 23 sep 2017 13:26

Nou moeten we de boel niet gaan ridiculiseren… :D
Natuurlijk hebben we het hier of reisverzekeringen MET wintersportdekking

De “economische waarde” van de tijd die ik er in zou moeten steken om uit te zoeken of en tot hoeverre de aan wintersport gerelateerde kosten gedekt zijn in de geschetste “What if” scenario’s is hoger dan de eventuele besparing aan premie.

Rob

Staat er letterlijk ‘helikopterredding gedekt’? (uit pure intresse)

Rogier op 20 sep 2017 09:15

Weet je wat, ik zal de vraag eens rechtstreeks stellen aan mijn mutualiteit. Ik hou je op de hoogte.

Fotsirk op 20 sep 2017 09:30

Mijn vraag aan het ziekenfonds:
als ik dringend naar het ziekenhuis moet vervoerd worden vanop de piste en voor mijn gezondheid blijkt dat enkel een helikopter mogelijk is (wegens teveel schokken bij het afdalen per piste in een ‘banaan’) dan wordt die helikoptervlucht volledig terugbetaald? Is er naast de vrijstelling van 60 EUR een beperking in bedrag voor medische kosten?

Het antwoord:
Dit klopt inderdaad. Als de zorgverstrekkers plaatselijk beslissen om u met een bepaald voertuig te vervoeren, wordt het vervoer terugbetaald vanaf een franchise van 60 euro.

Fotsirk op 22 sep 2017 13:37

En helaas kan ik intussen getuigen uit eigen ervaring… tijdens het rodelen uit de bocht gegaan aan lage snelheid, maar de helling na de bocht ging gevaarlijk naar beneden, dus onszelf uit voorzorg omgekiept (zoontje zat bij mij op de slee) zijn voetje zat vast achter een houten latje van de slee: van zodra ik zijn voetje losmaakte vertrok de slee bergafwaarts… en dan gebeurt het: vanuit hurkzit doe ik een tijgersprong :-) naar de slee, waarop mijn schouder uit de kom gaat bij de landing… slee toch nog weg :-) sadistisch detail: alles gefilmd met de helmcamera. Na even te zijn bekomen, ben ik terug naar de rodelbahn kunnen stappen, hulpdiensten verwittigd, 10min later via sneeuwscooter en ambulance naar het privé ziekenhuisje in Fiss.

In het ziekenhuis: fotootje voor, schouder teruggeplaatst, 2 fotootjes na. 2 doosjes pijnstillers. Prijskaartje 1.501,55 EUR (!), waarvan 120 EUR voor sneeuwscooter en ambulance (wat me verbaasde, zo weinig). Na een uurtje stond ik terug buiten.

Gisteren netjes 1.441,55 EUR ontvangen van de mutualiteit, 60 EUR vrijstelling. Die 60 EUR kan ik nog indienen bij mijn assistance verzekering, die ik voornamelijk heb lopen voor de auto, maar die dus ook ongevallen in het buitenland dekt met een vrijstelling van 35 EUR.

Qua blessure: trauma is morgen intussen 5 weken geleden: drie weken rustig gehouden, maar niet constant in de sling gezeten. Geen pijnstillers nodig gehad. Na 2,5 weken aan de kiné begonnen en vandaag kan ik zo goed als alles terug, behalve kracht zetten wanneer ik mijn arm maximaal omhoog heb gestoken. Badmintonnen zit er dus niet direct terug in, maar ik ben blij met dit resultaat, want overmorgen vertrekken we naar Zermatt :-)

*bericht bewerkt door Fotsirk op 21 mrt 2018 10:28

Volgens mij hebben we momenteel nog wel een paar fanatieke forumgebruikers die hun verzekering hard nodig hebben. In ieder geval dan het met jou nu weer goed gaat en dat alles goed geregeld is!

Wat misschien ook nog wel eens onderschat wordt is dat je bij een fatsoenlijke verzekering ook gebruik kan maken van zo’n alarmcentrale (van de ANWB, of Eurocross en er zullen er nog wel wat zijn) die alles voor je regelt. Als jij zwaar in de kreukels ligt, dan is het fijn als iemand kan helpen met het juiste ziekenhuis, vervoer naar huis (ook van je gezin en/of auto) etc. Dat komt gelukkig niet heel vaak voor (dat dat nodig is), maar als het nodig is, is het ook goed geregeld.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie