Uitdagend skiën in Italië?

Hallo allemaal,

Wij gaan meestal met een groep gevorderde skiërs naar één van de grote gebieden in Frankrijk. Belangrijk bij deze vakanties was de sneeuwzekerheid en de mogelijkheid om aardig wat kilometers te doen. We hebben het stilaan wel een beetje gezien in Frankrijk (vooral Noordalpen) en zouden graag eens iets anders doen. Hierbij waren we aan het kijken om eens naar Italië uit te wijken. Als we de skigebieden bekijken lijken er wel een aantal mooie opties te zijn, maar toch stel ik mij vragen of deze gebieden boeiend genoeg gaan zijn voor een week. Vb Via Lattea, Val Gardena,…

Belangrijk:

  • Sneeuwzekerheid
  • Uitdagende pistes
  • Mogelijkheid tot dagtochten (korte verbinding met bus is geen probleem)
  • Niet extreem duur

Zijn er gebieden die jullie kunnen aanraden? Eerder voor de wat grotere gebieden gaan of toch maar naar kleinere leuke gebieden als Livigno, Alagna? Deze laatste zijn eerder poederparadijzen, maar aangezien dit een voorgeboekt tripje (begin Februari wss) is kunnen we hier natuurlijk niet op rekenen.

We staan ook open voor andere suggesties, misschien een betaalbaar tripje Andorra? Oostenrijk nemen we even niet mee in overweging wegens de grote drukte die er vaak heerst rond begin februari.

Laat de tips maar komen.

Grtz

Alleen ervaring met Monte Rosa waar Alagna onder valt. Piste km is niet enorm, maar het gebied zelf is wel flink uitgestrekt en de pistes zijn ook lang. Qua uitdaging geen gebrek. Wij hebben ons in ieder geval een week lang prima kunnen vermaken en ik wil er zeker nog eens heen.

Voor de kilometers en de mogelijkheden tot dagtochten zou je inderdaad in de Dolomieten kunnen ijken, en dan met name naar de Sella Ronda-gebieden. Vier gebieden die een doorgaande ring vormen rondom het Sella-massief: Alta Badia, Val Gardena, Val di Fassa en Arabba. Samen goed voor dik 400 pistekilometers zonder bus te hoeven pakken of meer te hoeven lopen dan het oversteken van een straat.
Qua natuursneeuw is het niet de meest sneeuwzekere plek in de Alpen, maar juist om die reden hebben ze zo immens veel sneeuwkanonnen, dan in afgelopen winters ruim 90% van de pistes open was en van zeer goede kwaliteit. Op andere plekken was in de kerstvakantie lang niet zo veel open. Ik denk dat iedereen een wit landschap mooier vindt dan een bruin landschap, maar als jet om skiën gaat, zijn de Dolomieten wel top in die periode.
Veel off-piste mogelijkheden zijn er echter niet. Het is wel vooral pisteskiën.

Breuil-Cervinia lijkt ook mee te kunnen dingen als bestemming. Relatief weinig blauw, hoog en sneeuwzeker.

Via Lattea lekkere rode en zwarte pistes en tochten mogelijk…

Click. Click. Peace

Breuil-Cervinia is een uitstekende optie qua sneeuwzekerheid, alhoewel daar wel veelal dure accomodaties te vinden zijn. Valtournenche is stukken goedkoper. Ook kun je in dit gebied veel kilometers maken, zeker als je de uitbreiding met Zermatt (317 euro voor 6 dagen, anders 262 euro) erbij koopt,.

Sella Ronda gebieden bieden alles wat je wil. Daar kun je eigenlijk niet teleurgesteld raken. La Villa in Badia / Corvara / San Cassiano / Colfosco is een mooie hoek daarvan omdat je dan ook snel met een enkele busverbinding naar Kronplatz kan, waar een paar hele mooie zwarte pistes liggen.

@Rogier : Genoeg om je een hele week zoet te houden? Welk dorp zou jij dan aanraden om als uitvalsbasis te gebruiken en verbindingsstukken deels te vermijden? Sleepliften en dergelijke zijn geen enkel probleem, wachtrijen daarentegen … :) iig is Via Lattea op papier een erg mooie keuze.
P.S.: Rogier, bij de beschrijving op deze site staat dat het vanuit BXL 1290km rijden is. Is dit geen foutje, moet volgens mij in een kleine 1000km te doen zijn?
@DSvier: hmm das ook een mooie optie. Hoe zijn de aansluitingen met de andere gebieden als je in één van de dorpen in Alta Badia verblijft? Alta Badia zelf lijkt mij eerder wat ‘cruise’ terrein met redelijk wat blauwe pistes. Meen mij wel te herinneren dat deze hoek iets prijziger is of is dit maar een idee? De Dolomieten staan wel hoog op mijn lijstje, fantastisch landschap daar.
De Kronplatz ben ik een tiental jaar geleden nog geweest, heb trouwens leren skiën in Speikboden. Nostalgie :)

@Nillze: vanaf La Villa zit je in no time in Corvara en dat is het Sella Ronda gebied. Als je een beetje door glijdt, dan zit je in twee uur bij Lupo Bianco (Canazei), wat zo’n beetje de andere kant is van de Sella Ronda. Dus alle gebieden rondom de Sella groep kun je makkelijk aan vanuit daar.

Vanuit La Villa ben je in ongeveer 45 min incl bus bij Piccolein en kun je van daaruit naar Kronplatz. Daar zou je zelfs nog de skitrein naar 3 zinnen of Mühlbach kunnen nemen, maar dan ben je wel lang aan het reizen. Als je daarheen wil kun je beter met de auto naar Sankt Lorenzen rijden en dan de trein pakken.

Je kan van daaruit ook makkelijk naar Cortina rijden, wat de moeite zeker waard is. Maar goed, niet iedereen wil in de auto zitten.

Zelf vind ik dat de beste hoek omdat je zoveel kanten op kan. Als je alleen bij de Sella groep wil blijven kun je ook prima naar Sankt Christina, Sankt Ulrich of Wolkenstein.

Als je met een groep ervaren skiërs/borders bent en veel kilometers wilt maken … doe met elkaar een ski-safari in de Dolomieten! Ik dacht dat je vanaf 8 man al met je eigen groep weg kunt. Kwestie van ff informeren.

Als je alleen bij de Sella groep wil blijven kun je ook prima naar Sankt Christina, Sankt Ulrich of Wolkenstein.

DSvier op 17 sep 2017 16:45

Hoewel ik dan de volgorde zou willen omdraaien: in Wolkenstein (Selva) zit je het dichtst bij de buur-gebieden; Santa Cristina is perfect voor het Val Gardena zelf (je bent zo op de Sella Ronda en je zit zo op prachtige afdalingen zoals de Seceda en de Longia of Seiser Alm); vanuit Sankt Ullrich (Ortisei) zit je vooral snel op twee laatstgenoemde, maar richting Wolkenstein of de Sella Ronda (en dus de buurgebieden) ben je iets langer onderweg. Gevorderde wintersporters kunnen vanuit Sankt Ullrich overigens prima de Sella Ronda skiën, maar daar zit dan dus ook nog een heel (mooi) stuk Val Gardena in voordat je eindelijk echt op die Sella Ronda zit.

*bericht bewerkt door GiGi op 17 sep 2017 16:54

@Nillze ja ruim genoeg om een week bezig te zijn zeker als je ook een dag naar claviere et montgenevre gaat. Die verbinding is we ietsjes onhandiger mare niet onhandiger dan een bus verbinding. Ik zou in sestriere gaan zitten. Mooie tochten boven Oulx en verbinding mogelijk naar montgenevre. Verder ga ik idd kijken naar km wat dat klopt niet idd.

Click. Click. Peace

Breuil-Cervinia is een uitstekende optie qua sneeuwzekerheid, alhoewel daar wel veelal dure accomodaties te vinden zijn. Valtournenche is stukken goedkoper. Ook kun je in dit gebied veel kilometers maken, zeker als je de uitbreiding met Zermatt (317 euro voor 6 dagen, anders 262 euro) erbij koopt,.

fred98 op 17 sep 2017 11:13

Valt op zich wel mee toch, als je een beetje zoekt? Er is heel veel duurs, maar ook zat goedkoop. Overigens eens met je tip, ik zit ook liever in Valtournenche, maar dan heb je wel elke dag een korte transfer. En er is relatief weinig blauw, maar 't rood is echt niet moeilijk. Zermatt heeft genoeg uitdaging, maar het is echt maar de gok hoevaak je de oversteek kan maken in januari. De Italiaanse kant is niet heel uitdagend (maar wel heel mooi :)).

Ik denk dat Breuil Cervinia zou passen, op de uitdaging na, zeker omdat je gewoon echt pech kan hebben met de verbinding naar Zermatt…Ik denk dat je een dal verderop, in Monte Rosa, dan toch iets beter zit (maar ken dat gebied zelf niet, puur afgaande op de reviews).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Breuil-Cervinia is een uitstekende optie qua sneeuwzekerheid, alhoewel daar wel veelal dure accomodaties te vinden zijn. Valtournenche is stukken goedkoper. Ook kun je in dit gebied veel kilometers maken, zeker als je de uitbreiding met Zermatt (317 euro voor 6 dagen, anders 262 euro) erbij koopt,.

fred98 op 17 sep 2017 11:13

Valt op zich wel mee toch, als je een beetje zoekt? Er is heel veel duurs, maar ook zat goedkoop. Overigens eens met je tip, ik zit ook liever in Valtournenche, maar dan heb je wel elke dag een korte transfer. En er is relatief weinig blauw, maar 't rood is echt niet moeilijk. Zermatt heeft genoeg uitdaging, maar het is echt maar de gok hoevaak je de oversteek kan maken in januari. De Italiaanse kant is niet heel uitdagend (maar wel heel mooi :)).

Ik denk dat Breuil Cervinia zou passen, op de uitdaging na, zeker omdat je gewoon echt pech kan hebben met de verbinding naar Zermatt…Ik denk dat je een dal verderop, in Monte Rosa, dan toch iets beter zit (maar ken dat gebied zelf niet, puur afgaande op de reviews).

Roy83 op 17 sep 2017 18:56

De opvragingen die ik heb gedaan voor aankomend seizoen in Breuil-Cervinia voor een hotel met ontbijt en diner varieerden van 5.000 tot 10.000 euro voor de week rond oud en nieuw voor 5 personen. In Valtournenche betalen we voor een authentiek hotel gerund door een Italiaanse familie 440 per persoon, stukken goedkoper.

Ok, met deze info kunnen we zeker weer verder. Zullen alvast beginnen met een sneeuwdans en hopen op een ‘zuidwinter’ ;)
@MrSki: Thanks voor de tip, zal ik in het achterhoofd houden.

Breuil-Cervinia spreekt mij iets minder aan voor deze trip. Je bent precies toch aangewezen op de verbinding met Zermatt als je het interessant wilt houden.

*bericht bewerkt door Nillze op 17 sep 2017 19:46

In aanvulling op suggestie van MrSKi heeft @Ruud afgelopen seizoen een blog geschreven over zijn safari, klonk erg goed!
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/345242/droomtrip-i…

...ski-addict...

Breuil cervinia kun je zonder een internationale skipas niet echt uitdagend noemen. Meeste rood is licht rood. Zwarte pistes zijn er niet veel en veelal kort.
Ik zou eens kijjen naar
Monte Rosa en Madonna di campiglio

Zo we zijn er ongeveer uit. Hebben twee mooie accommodaties gevonden: ééntje in Badia en ééntje in Arabba. Ik neig zelf een beetje naar Badia omwille van de goede uitvalsbasis naar ander gebieden (per auto/bus), maar er is misschien wat meer te beleven in Arabba? Zijn er nog pro’s & cons volgens jullie?

Arabba staat niet speciaal bekend als een plek waar veel te beleven is… En het is verder rijden. Wel weer lekker dicht bij de Marmolada natuurlijk, dat is ook wat waard ;-)

Vorig seizoen in Arabba gezeten. Prima uitvalsbasis voor alle tochten. Helaas is het na het skiën gewoon ‘ boring’ . Er is bijna niets te doen wat een beetje op gezelligheid lijkt vonden wij. Een biertje of wijntje drinken gaat wel maar gezellig … NO.

Via de ‘skigebieden zoekmachine’ van deze site ga je naar:

Via Lattea (Italië) (400 km)
Of
Val di Sole (Italië) (174 km)
Of

Breuil-Cervinia (Italië)(322 km)

Of
Val Gardena (Italië)(175km)

Ben er zelf nooit geweest maar toch.

*bericht bewerkt door tessaneedssnow op 14 okt 2017 10:17

Ski you later!

In Val Gardena (Selva/wolkenstein) heb ik ervaren dat er zeker ook apres ski was. Ons hotel stond in ieder geval bovenop De après ski bar. De Dolomieten zijn zeer geschikt voor tochten.

Plaats een reactie