Waarom is de sneeuw altijd zo slecht bij snowworld Landgraaf?

Vandaag ben ik met mijn dochter de zomervakantie wezen afsluiten bij snowworld in Landgraaf.

Een leuke dag ondanks de blokkade van piste 1 ivm trainingen van wedstrijdteams (grom en mopper) en de belachelijk slechte sneeuwconditie op piste 2. Hoe komt het dat deze piste er om half 11 al uitziet alsof deze 3 weken geleden voor het laatst is geprepareerd?? Wordt deze piste wel dagelijks geprepareerd? Is er iets mis met de sneeuw of het klimaat (luchtvochtigheid?)

null
null
null
null

Piste 1 is van 1 mei tot 1 oktober meestal afgesloten in verband met race teams. Het staat volgens mij ook aangegeven op de website, dus die teleurstelling kan je al meenemen in je afweging om te gaan.

Maar meer info over de sneeuw op piste 2 zou ik ook wel willen.

Ik weet dat er meestal wedstrijdteams trainen. Ik vind het alleen jammer omdat het net een leukere helling is om te skiën. En het voordringen en over mijn skies heenlopen bij de lift vind ik storend. Altijd oude latjes mee naar een hal (fischer progressor 900, heerlijke latjes)

Ik ben er vandaag niet geweest, dus ik heb hem niet omgeploegd met de zitski😁

Zo zag de piste er afgelopen donderdagavond ook uit.
Vorige week woensdagochtend (rond 10.00 uur) zag de piste er ook zo uit, maar de wedstrijd teams maken ook gebruik van piste 2 om te trainen alsook vorige week zondag (ook rond 10.00 uur). Toen zat ik opeens met mijn zoontje tussen een wedstrijd team in op piste 2.
Vorige week zaterdagochtend om 10.00 was piste 2 nog vrij goed, had wel het uur les voordat @niekniek hem had omgeploegd 😂.
@bart14 Doet de stoeltjeslift het weer?

ik heb nooit zo’n moeite met het ongeprepareerde aspect, alleen de sneeuw op piste 2 voelt altijd een beetje raar aan, een beetje als rul zand ofzo. Het skiet heel anders dan piste 2. Wie weet hoe dat komt?

Ik neem aan dat je bedoelt als piste 1.

De sneeuw in het funpark voelt ook veel sneeuweriger aan dan de sneeuw op piste 2. Dat lijkt idd wel op strandzand

@gwen84 De stoeltjeslift doet het weer

Ik heb het idee dat op piste 1 en in het funpark vaker nieuwe sneeuw wordt gespoten. De oude sneeuw wordt dan misschien op piste 2 gebruikt? Die lijkt wel kapot bewerkt en gewoon oud en bros. Zou dat het kunnen zijn? Zou wel logisch zijn, aangezien het funpark en piste 1 de paradepaardjes zijn in Landgraaf.

Probeer voor de gein maar eens een sneeuwbal te maken van de sneeuw in Landgraaf. Lukt je niet. Geen idee of de sneeuw in Landgraaf wel eens ververst word zoals jaarlijks gebeurt in Zoetermeer. Als sneeuwkristallen nieuw zijn haken ze in elkaar zodat je een hecht sneeuwdek krijgt. Als de kristallen ouder worden dan worden het bolletjes en die blijven heel slecht aan elkaar plakken.
Ook is Landgraaf gebouwd op een grond/zand berg. Als de slalomteams hun slalompalen in de sneeuw boren is de kans groot dat je door de sneeuwlaag heen een beetje zand oid. omhoog haalt.
Geen idee hoe dik de sneeuwlaag in Landgraaf is maar heb meegemaakt dat tijdens een slalomwedstrijd bij de finish zo veel geremd werd dat je op steentjes aan het remmen was. De vonken vlogen van je staalkanten.
Weet niet of het nog zo is maar de pistenbully staat daar buiten op een onverhard stuk. Zo zal dus elke keer dat dat ding naar binnen rijdt er iets van zand oid mee naar binnen komen. In Zoetermeer staan de bully’s op asfalt dus zal dat veel minder zijn.

Übung macht den meister!!!

@RFKANGOO kunstsneeuw zijn sowieso kleine ijsbolletjes en zijn nooit sneeuwkristallen. Wat meer het probleem is, is dat ze wanneer ze ouder worden vervuild raken met stof wax en andere vervuilig. Vooral wax heeft een waterafstotende werking waardoor dus niet meer licht aan elkaar vriezen zoals wel het geval is als ze vers zijn.

Wij waren ruim 2 weken geleden en toen was de piste gelukkig wel aardig strak. Maar het lijkt er inderdaad wel op dat ze de oude sneeuw van piste 1 en het funpark voor piste 2 gebruiken.

Born to Ride

@RFKANGOO Kleine bolletjes plakken juist goed aan elkaar (triebschnee, schneebrett et plaque a vent zijn juist kleine bolletjes). Ik denk dat de vervuiling van de sneeuw het grootste probleem is. En zoals @Matthias123 al zegt is kunstsneeuw eigenlijk geen sneeuw maar zijn het juist kleine ijsbolletjes.

Click. Click. Peace

Maar ik heb er zelf laatste vijf jaar niet geskied, dus ik durf het eigenlijk geen echt oordeel en vooral oorzaak aan te geven ;-)

Click. Click. Peace

Ook ik moet toegeven dat wij de sneeuw condities in Landgraaf niet best vinden. Dit is een van de redenen dat wij liever bij een andere indoorbaan gaan.
Ik ben geen expert in kunstsneeuw maken maar als ik het ga bedenken kan ik me heel goed voorstellen dat het idd vervuiling zou kunnen zijn.

Is snap dat het maken van verse sneeuw duur is. En dat als je “oude” sneeuw al vervuilt is de nieuwe sneeuw niet hecht.
Toch zou het beter zijn om wat vaker verse sneeuw op te spuiten.

Maar ja ik zeg al. Ik ben geen expert.

William & José

Ben ook geen sneeuwexpert maar het klonk wel logisch wat ik had verzonnen. :p

Übung macht den meister!!!

Ben ook geen sneeuwexpert maar het klonk wel logisch wat ik had verzonnen. :p

RFKANGOO op 27 aug 2017 21:53

Dat denk jij wel vaker heb ik het idee 😉

@RFKANGOO Een deel van je logica klopt ook. Als sneeuw net valt (zonder wind) dat zijn die kristallen inderdaad een reden dat de sneeuw goed in elkaar haakt (in jouw woorden ;-) ). Dat is ook de reden dat je zo’n mooi dik pak sneeuw op dunne takjes kunt krijgen. Dan verbreken langzaam die kristallen en valt de sneeuw van de takken af. Daarna worden de kristallen compacter en gaat de sneeuw juist veel beter zetten… Dus opzich zit je er niet ver naast ;-)

Click. Click. Peace

Dit is al jaren zo in Landgraaf. De steentjes worden door de pistenbully naar binnen gereden en de diesellucht van dat apparaat is ook niet heel goed voor de sneeuw. De sneeuw is daardoor vaak vervuild met roet.

De sneeuw wordt wel ververst maar de steentjes en roet zijn snel weer terug.

-dubbel-

*bericht bewerkt door Hessel op 28 aug 2017 10:39

In elke kunst-sneeuw hal kan je geen sneeuwbal maken.
Waarom slechte kwaliteit in landgraaf, simpel, de koelings buizen die onder de sneeuw en fundering liggen, zijn reeds jaren lek.
En daarom dat er de boven-koeling op zeer koud (voor in een hal) staat -6°, en kan enkel door die koeling gekoeld worden.
Dat in groot contrast met Peer, daar word net van onder gekoeld en geeft de sneeuw een behoorlijke betere conditie, in die hal is het ook maar -2. Nu tot er die verlenging is, is het voor mij (amper 30 km) weer interessanter om in peer te gaan.

In elke kunst-sneeuw hal kan je geen sneeuwbal maken.

Van goede poedersneeuw ook niet by the way ;-) Om een sneeuwbal te maken moet sneeuw nat zijn.

Click. Click. Peace

@X4ier, dat zal ook niet echt goed zijn voor de energierekening voor snowworld.

De sneeuw in Peer is inderdaad vaak goed. Ik ben erg benieuwd naar de hal nu die een stuk langer is geworden.

Landgraaf wordt niet voor niks Zandgraaf genoemd.

Opzich is het logisch dat de piste niet altijd strak geprepareerd zijn. Zeker nu in de zomermaanden.
Alles kost nl geld. Ik kan mij goed indenken dat men bij een lagere omzet, / bezoekersaantallen. Minder vaak prepareert.
scheelt in loonkosten, en een hoop andere variabele kosten.
En ik heb een vermoeden dat de omzet dip behoorlijk is. Ook omdat ze in de zomermaanden fiks korting geven op prive lessen.
A om omzet te genereren
B de leraren in vaste dienst aan het werk te houden
Anders ga je als bedrijf niet ineens 50% korting geven.

echte mannen lopen naar boven,

@X4ier Landgraaf heeft geen koeling van onder. Hebben ze ook nooit gehad. Enkel van boven. En -6 is niet heel koud hoor. Volgens mij Is Zoetermeer zelfs kouder. -8/-9
@MartijnUiterwijk waarom is de baan in Zoetermeer dan wel elke zondag strak geprepareerd?? Heb afgelopen zomer soms maar met 5 man op de baan gestaan op zondag ochtend. Geen idee hoe het in Zoetermeer op andere dagen is maar in het weekend is de baan in de ochtend altijd prima. Ben een enkele x op maandag avond geweest en ook toen was de baan nog in goede conditie. Stukken beter dan vorig jaar.

Übung macht den meister!!!

In Zoetermeer is het elke ochtend strak geprepareerd.

In Zoetermeer is het elke ochtend strak geprepareerd.

GiGi op 28 aug 2017 19:09

Heb wel eens gehoord dat het een enkele keer niet zo is maar heb het zelf nooit meegemaakt.

Übung macht den meister!!!

In Snowplanet Spaarnwoude is het ook iedere ochtend strak geprepareerd…
Maar als ik naar de foto’s van topicstarter kijk kan ik de sneeuwconditie nou ook weer niet belachelijk slecht noemen; het is gewoon niet strak geprepareerd. Is dat zo erg dan?
Grappig trouwens dat mijn ene kind het in Zoetermeer heel koud vindt en mijn andere kind in Landgraaf.
Hoewel zij het meest skiën op piste 1 in Landgraaf, skiën zij ook op piste 2. Ik vroeg net aan hen of zij de sneeuwkwaliteit daar ervaren als slecht en ik kreeg verbaasde blikken toegeworpen en de reactie “huh? Wat bedoel je? Nergens last van.”
Misschien hebben zij altijd geluk of misschien boeit het niet maar geven ze gewoon gas 😉

mama on a mission in the snow

Voor anderhalve week terug was ik vijf dagen in Landgraaf, ze prepareren die zandbak wel hoor @GiGi, maar met de structuur van het zandsneeuw heeft dat niet veel nut.
Als je er over de ribbeltjes piste heen loopt zak je er gelijk in weg.
Het is daar enorm vervuild en lijkt totaal niet op sneeuw. En met die ski’s die je daar huurt, zit geen kant aan, is het nu niet bepaald fijn skiën. ;) @Skimams, ik denk dat het je kinderen niet echt boeit, ws vol gas naar beneden :D

Dienten Die Alte schule

ze prepareren die zandbak wel hoor @GiGi

Elly3 op 28 aug 2017 19:43

Volgens mij heb ik nergens gezegd dat dat niet zo is. Maar dat allemaal terzijde.

@Elly3 ik denk het ook😉

mama on a mission in the snow

Plaats een reactie