advies nieuwe ski's

Ik ben op zoek naar een nieuw paar skilatten en ik had graag jullie advies ingewonnen.
Ik ben:

  • een man
  • van 27 jaar
    -1m97 groot
  • en weeg 87 kg

Ik ski parallel en alle kleuren van pistes, bijna uitsluitend op de piste. Ik zoek een ski die gemakkelijk draait, zich in alle terrein uit de slag trekt, slush en ijzige condities aankan en waarmee ik nog kan groeien qua techniek.

Je huidige niveau is nog een beetje onduidelijk. Kan je het proberen te duiden aan de hand van dit listje:

Niveau 1: eerste keer

Niveau 2: maakt ploegbochten naar beide kanten op glooiend terrein

Niveau 3: maakt aaneengesloten ploegbochten op glooiend terrein – snelheidscontrole begint te komen, ook eerste parallelle bochten

Niveau 4: skiet op blauwe pistes, voornamelijk parallel, maar bij het begin of einde van de bocht nog soms in ploeg – voorzichtig op wat steilere of ijzige blauwe pistes

Niveau 5: skiet zekerder op blauwe pistes, parallel en probeert af en toe wat meer te carven. Rode pistes of lastige omstandigheden (buckels, slush, verse sneeuw) zijn nog eng

Niveau 6: maakt parallelle bochten op blauwe en rode pistes. Heeft nog moeite om zwarte pistes, buckels of buiten de piste met voldoende techniek te kunnen skiën

Niveau 7: skiet blauw en rood goed en op flink tempo; zoekt meer zekerheid op zwarte pistes, buckels en in het terrein en in alle condities

Niveau 8: skiet blauwe en rode pistes onder alle omstandigheden erg goed; skiet zwarte pistes, buckels en off-piste veilig en gecontroleerd, maar technisch nog niet optimaal

Niveau 9: goede techniek op elk terrein, op alle soorten pistes en in alle omstandigheden, kan goed omgaan met buckels

Niveau 10: skiet technisch nagenoeg perfect op alle pistes, kan dat demonstreren en kan anderen daarin trainen

Heel veel mensen komen namelijk overal ‘wel naar beneden’, maar de vraag is een beetje hoe. En hoe snel ski je? Als in: haal je meer mensen in dan andersom? Of is dat ongeveer gelijk? Nou denk ik dat voor iemand met jouw postuur een wat stabielere, steviger ski fijner is…

En misschien wel leuk om te vermelden wat voor ski je nu hebt en wat je daar wel en niet fijn aan vindt. Liever meer speels en energiek of meer gedempte tramrails zeg maar.

@Gigi ik heb nu niveau 6 à 7 op je schaal. En ik ski graag hard :-p @elisabeth101 het zijn er van K2 ‘uit de jaren stilletjes’ zoals ze dat in Vlaanderen zeggen :-)
Zal morgen eens kijken naar het precieze model.

*bericht bewerkt door Bram_DC op 21 aug 2017 22:32

^^idd die redster gs ;)

Kijk aan, weer 2 blije mensen op het forum ;-)

LA NORMA😍☃️

@GiGi bedankt voor de tip. Maar is dit geen hele stijve racelat? Heb graag ook wel goede demping.
Op je website las ik bv. een heel positieve review over de Fischer Progressor F19. Hoe verhoudt die zich tot bovenstaande?

*bericht bewerkt door Bram_DC op 22 aug 2017 08:32

De Redster Edge is niet een stijve racelat. Je zou hem eens kunnen proberen in Zoetermeer (hangt bij Duijvestein in het test rek). De Progressor F19 vraagt meer energie om te controleren, maar zou ook een goede kandidaat zijn.

Op basis van wat hier staat: https://www.wintersporters.be/forum/topic/314344
begrijp ik dat de Atomic Redster Edge beter is in lange bochten en ijzige condities en de Fischer Progressor F19 ook slush en korte bochten meester kan. Dus is de Fischer de beste alleskunner? Of nog te hoog gegrepen voor mij?

Hi Bram,
Zoals @GiGi zegt, ga testen. Je voelt zelf het beste aan welke ski goed bij je past. Op basis van de beschrijvingen die je geeft komen de Atomic Redstar Edge GS en Fischer Progressor F19 beide in aanmerking. Maar ongetwijfeld zijn er van andere merken ook voldoende latten die zeer geschikt zijn. Dus testen… Alleen door te voelen kom je erachter of een ski echt bij je past. En in de hal kun je bijna alles goed testen (behalve offpiste). Doe per ski een aantal runs achter elkaar zoals eentje met alleen korte bochten, eentje met alleen lange bochten, op snelheid en langzamer, etc. Zo voel je al snel welke ski lekkerder skiet voor jou.

Op basis van wat hier staat: https://www.wintersporters.be/forum/topic/314344
begrijp ik dat de Atomic Redster Edge beter is in lange bochten en ijzige condities en de Fischer Progressor F19 ook slush en korte bochten meester kan. Dus is de Fischer de beste alleskunner? Of nog te hoog gegrepen voor mij?

Bram_DC op 22 aug 2017 09:23

Op basis van wat hier staat: https://www.wintersporters.be/forum/topic/314344
begrijp ik dat de Atomic Redster Edge beter is in lange bochten en ijzige condities en de Fischer Progressor F19 ook slush en korte bochten meester kan. Dus is de Fischer de beste alleskunner? Of nog te hoog gegrepen voor mij?

Bram_DC op 22 aug 2017 09:23

De Fischer is zeker niet te hoog gegrepen denk ik, en inderdaad een alleskunner. De Atomic is wat meer lijnvast en wat minder speels, en heeft misschien wat meer grip op ijs. De Atomic heeft wel een wat grotere radius, wat vooral bij het indraaien van de bocht iets meer imput vraagt dan de Fischer. Het is dus eigenlijk een keus tussen de wat speelsere Fischer, of de wat serieuzere Atomic (‘serieus’ in de zin van minder speels; niet in de zin van ‘mogelijk te heftig’).

Hard bedankt voor het advies @GiGi !!
De Atomic waarvan sprake was reeds beloofd aan iemand anders en de Fischer lijkt me net iets meer aan te sluiten met wat ik zoek zodat ik die van vorig seizoen bij Ekosport heb besteld. Voor 375 euro een koopje lijkt me … :-)

Nice, laat even weten of je er blij mee bent als je ze geskied hebt!

Plaats een reactie