Nieuwe Ski

Dank voor je snelle reactie.
Misschien zijn er nog deskundige dames die een wijs woord willen toevoegen?

Ik bedoel de dames die je noemde bij een andere topic over nieuwe ski’s: “Dan denk ik dat mensen als @Elisabeth101, @Sheila, @Jst81, @Maartje, @Elly3 je helpen, die kennen meer damesski’s dan ik.”

[mention=“125428”]@PeggyMay Helaas kan ik je daar niet bij helpen, heb geen ervaring met dames ski"s.
Mijn dochter had aantal jaren terug de Cloud ? maar heeft nu een stijvere ski vond die te licht skiën.
Mijn schoondochter heeft Volkl en is daar heel tevreden met haar dames ski, maar weet niet welke? en kan pas 17 sept op zolder voor je kijken, er staan daar drie paar dames ski’s waar de meiden tevreden mee zijn.

*bericht bewerkt door Elly3 op 21 aug 2017 18:26

Dienten Die Alte schule

Hoi @Peggy May

M.i. passen er betere ski’s dan de genoemde Atomic en Elan.

De atomic is echt bedoeld voor heel sportief carve bochten op de kanten, rutschen lukt nauwelijks en ik vond het maar een zware ski. Het is een bekende ski van een bekend merk en ik denk dat ie daarom veel verkocht wordt. Maar niet omdat het voor de meeste dames nou zo’n fijne ski is. Ik zou het echt afraden.

De Elan Black Magic is echt bedoeld als sportieve slalomski (nb. ik heb niet op deze ski geskied dus ik baseer me op verhalen van anderen), dus vooral bedoeld voor korte bochten op hoge snelheid op de kanten op harde ondergrond. Ik zou zelf naar een meer allrounde ski zoeken, die ook beter presteert op lagere snelheden. Elan heeft bijvoorbeeld ook de Elan Insomnia. Ik vond het zelf geen fijne ski, te nerveus, maar er ook genoeg mensen die wel positief zijn. Een beetje love it or hate it. Je zou deze ski kunnen testen bij Duijvestein.

De K2 Luv machine 74ti heeft 1 heel groot nadeel (zoals alle K2 damesmodellen): er is geen volledige sidewall waardoor je echt grip gaat missen op harde pistes. Heel jammer, want K2’s zijn vaak ski’s die heel makkelijk te besturen zijn, een hoge funfactor hebben maar ook sportief zijn wanneer je dat wilt. Het unisex pistemodel zou bvb wel kunnen, een Charger in 161. Alleen als je meer van het rutschen bent dan van het op de kanten skien dan is dit ook niet de beste keus, anders is het een topper wat mij betreft. Te testen in 168 cm bij Duijvestein.

Ik zou ook nog kijken naar de Head Super Joy. Dit is potentieel ook een topper voor jou, maar ik moet je waarschuwen, het is echt totaal anders dan wat je gewend bent. Deze ski is heel licht (heerlijk om naar de auto en lift te dragen…) maar wel wat stijver dan de andere ski’s. Dat maakt dat ie wat stuiterig kan zijn. Maar als je technisch vaardig genoeg bent om m onder controle te houden is het echt een fijne ski. Verder is het een mooie allrounder ondanks zn korte radius. Ik heb deze ski in 163 hier thuis liggen, je bent van harte welkom om te proberen als je wilt (Duijvestein heeft deze niet in het assortiment). Voor mij is ie wat aan de korte kant, maar voor jou zou lichaamslengte prima kunnen.

Je zou bij Duijvestein ook nog kunnen kijken naar de Salomon Wmax 8 of 12. De 8 heeft geen metaal en is wat toegankelijker, de 12 is met metaal en sportiever. Dit zijn wat meer traditionele ski’s. Ietsje zwaarder wel maar skien verder prima. Ik heb zelf minder met Salomons, dus heb er ook weinig over te vertellen :p

Dus om een heeeel lang verhaal kort te maken, ik zou echt testen voordat je iets koopt, zeker omdat de huidige ski’s totaal anders zijn dan die van 13 jaar geleden.

[mention=“125428”]@PeggyMay Helaas kan ik je daar niet bij helpen, heb geen ervaring met dames ski"s.
Mijn dochter had aantal jaren terug de Cloud ? maar heeft nu een stijvere ski vond die te licht skiën.
Mijn schoondochter heeft Volkl en is daar heel tevreden met haar dames ski, maar weet niet welke? en kan pas 17 sept op zolder voor je kijken, er staan daar drie paar dames ski’s waar de meiden tevreden mee zijn.

Elly3 op 21 aug 2017 18:25

@elly3 Jij ook bedankt voor je snelle reactie. Ik heb geen haast, dus dat je voorlopig niet op zolder kunt kijken is absoluut geen probleem. Sowieso wacht ik ook de testrapporten af van de nieuwe ski’s en die zullen toch niet voor begin oktober verschijnen, neem ik aan.

.

*bericht bewerkt door Peggy-May op 21 aug 2017 22:52

@elisabeth101 Jij ook bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik moet alles nog even op een rijtje zetten, maar we gaan pas eind januari op pad, dus ik heb nog wel even de tijd om nader onderzoek te doen en te gaan testen. En – zoals ik ook al aan elly3 meldde – wacht ik ook de testrapporten van de nieuwe ski’s af.
Ik heb intussen ook de testrapporten van de Ned. Ski Ver. van vorig jaar gelezen, en als ik daar bij de (voor mij) belangrijkste selectiecriteria invul wat van toepassing is (gevorderd en intermediate/rustig/comfort), komen de Elan Amphibio 10, Dynastar Speed zone 7 en Völkl RTM 75 naar boven. Die worden in jouw aanbevelingen en die van @gigi niet genoemd. Dat maakt het er allemaal niet gemakkelijker op… ☹

Er zijn zeer veel ski’s en dat ik (of iemand anders) die specifieke modellen niet noemt zegt niet zo veel. Die Amphibio zou best wat kunnen zijn, en van de Speedzone zou ik een modelletje hoger nemen.

Bedankt maar weer voor je snelle reactie!

Eerlijkgezegd moet je niet teveel vertrouwen op dat soort reviews. Die zijn niet onafhankelijk en de skiers hebben vaak een hoog niveau waardoor ze een ski toch anders ervaren dan wij ‘gewone’ skiers.

De andere reden dat ik die ski’s niet noem is omdat ik er niet op heb geskied of er niet bekend mee ben. Maar als ik kijk naar de ski’s die jij noemt denk ik in het algemeen dat je daar niet genoeg ski aan hebt. Ik vermoed dat ze je niet genoeg stabiliteit en rust gaan geven die je zoekt. Dit komt voort uit de constructie van de ski. Maar goed dat kan ik natuurlijk nooit zeker weten. Het beste is om uit te proberen. Je zal versteld staan hoe sommige ski’s anders skien dan je zou verwachten op basis van reviews die je leest op internet.

Ik sta versteld van jullie zeer ter zake doende, supersnelle en late (!) reacties! Ik vind ze zeer waardevol en zal er zeker rekening mee houden!

Ondertussen heb ik ter voor bereiding even gekeken op de website van Duijvenstein om te kijken wat er in hun testvoorraad hangt.

Het valt me op dat hun geen Fisher ski`s hebben?
Komt dat omdat het allemaal uitverkocht is of verkopen ze uberhaubt geen Fisher?

En het lijkt mij dat als het seizoen eenmaal weer op gang komt het aanbod ook weer groter wordt. Ze hebben nu bijvoorbeeld ook maar een Völkl ski.

*bericht bewerkt door hvkooij op 22 aug 2017 14:14

Momenteel is er niet zo veel bij Duijvestein. Maar over een maand hebben ze hun rekken weer aangevuld. Fischer voeren ze overigens niet. Salomon, Atomic, Elan en een paar modellen van K2 en Head hebben ze.

@Peggy May ik zag vanochtend dat ze bij Duijvestein in Zoetermeer wel weer wat damesmodellen in het testrek hebben hangen (ski’s dus, niet ‘vrouwelijke modellen’). Ik zag de Atomic Coud 11 en Cloud 9 in verschillende lengtes, de Salomon W-Max 12 en de Salomon Astra en Cira (Allmountain ski’s, niet al te breed). En de Atomic Vantage X W 77 (van vorig jaar geloof ik). Er is weer wat te testen in ieder geval, voor dames.

Momenteel is er niet zo veel bij Duijvestein. Maar over een maand hebben ze hun rekken weer aangevuld. Fischer voeren ze overigens niet. Salomon, Atomic, Elan en een paar modellen van K2 en Head hebben ze.

GiGi op 22 aug 2017 15:07

Jammer ik had graag de Fischer Progressor T19 of T18 getest.
Weet jij of dat ze andere jaren ook de Volkl Code S hadden?

In elk geval hebben ze de X-drive 8.0 die zou ik graag vergelijken met een piste ski die smaller is.
Ben erg benieuwd volgende maand maar eens een dag plannen.

Hebben anderen ook al weer de kriebels? :)

De Völkl Code heb ik er nooit gezien. Wel een RTM. Maar ik denk dat je er beter kan testen of die breedte je ligt, wat voor radius etc.

@gigi en @elisabeth101
Nog bedankt voor je bericht over de testski’s @gigi. Het leek mij netjes om even te laten weten wat ik (tot nu toe) met jullie adviezen heb gedaan. Ik stuur jullie daarover een pb.

Ik bedacht me opeens dat ik nooit vervolg heb gegeven aan dit topic. Het leek me wel zo netjes te laten weten wat ik met jullie vakkundige adviezen heb gedaan.

Als eerste heb ik nieuwe ski schoenen gekocht, na veel knellende voeten en krommende tenen uiteindelijke gekozen voor de Atomic HAWX PRIME 100. Deze paste standaard al prima en na een paar kleine aanpassingen door de schoen te verwarmen passen ze als gegoten. Na een paar jaar met koude tenen geskied te hebben is dit een verademing.

Daarna kwam het moeilijke deel, de skis. Vooraf heb ik me veel ingelezen over de verschillende eigenschappen en veel reviews gelezen. Daarna heb ik een aantal verschillende skis geprobeerd. Wat me daar vooral bij opviel is dat ik waarschijnlijk niet zo`n kritische skiër ben. Want alhoewel ik wel verschil merkte kwam ik overal met het zelfde gemak en plezier mee beneden. Iets wat fijn is maar ook de keuze gelijk weer moeilijker maakt. Uiteindelijk door ervaringen uit het verleden en de goede reviews, toch weer voor een Fischer ski gekozen. Ik heb gekozen voor de Fischer Progressor F19 Ti 177cm. Uit bijna alle reviews kwam deze als een allround ski, Ik heb zelf ook geen voorkeur voor lange of korte bochten dus dat past prima.

null

Vorig weekend ben ik drie dagen in Flachau geweest om de set voor het eerst in de echte sneeuw te proberen, en dat viel niet tegen. Alles met gemak kunnen skiën, rood, zwart geen probleem. Op hoge snelheid blijven ze mooi strak, zoeken niet en gaan niet klapperen. Alleen heb ik moeite met korte bochten als alles op een hoop is geskied. Dan gaat het te snel te hard. Maar dat had ik met mijn oude ski`s ook, dus dat zal wel een techniek probleempje zijn.

Een ieder bedankt voor jullie reacties en advies ik heb er veel aan gehad.

*bericht bewerkt door hvkooij op 04 feb 2018 08:08

Plaats een reactie