Skileraar opleiding waar aanvragen?

Beste mede-wintersporters,

Na wat jaartjes studeren, ben ik eindelijk afgestudeerd en wil ik graag een seizoen de sneeuw in.
Mijn vraag is echter: Waar moet ik nu mijn (anwärter) opleiding regelen? (ik wil graag naar Oostenrijk)

Ik heb wel eens gehoord, dat je de opleiding in het bundesland waar je wilt werken moet volgen.

Echter zijn er ook Nederlandse organisaties, die vervolgens ook een baan voor jou regelen.

Maar wat zijn nu de voor of nadelen van een opleiding volgen via Snowsportstirol of de SBBV (salzburg) ten opzichte van een opleiding via een nederlandse organisatie, Snowminds, snowlife, snowsportsnederland.

Hebben jullie nog andere tips, of een goede ervaring met een opleiding-aanbieder, hoor ik het graag.

PS: ik zit te denken aan Sölden of Serfaus maar wellicht hebben jullie andere tips?

Ik heb geen antwoorden, maar wellicht dat in het onderstaande topic al eea te vinden is? Daar zitten sowieso veel mensen die er wel t eea vanaf weten…

https://www.wintersport.nl/forum/topic/112141

Veel succes in ieder geval, het is denk ik leuk om keer te doen!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Er staat inderdaad een heleboel in het topic dat @Roy83 al heeft gemeld. Maar als je niet al die pagina’s door wil ploegen is dit geloof ik min of meer de samenvatting (correct me if I’m wrong):

  1. Een Anwärter-diploma is een Anwärter-diploma, in welk Bundesland je dat ook haalt (formeel althans, er zijn skischolen die inderdaad extra eisen stellen);
  2. Als je een skischool aanschrijft, schrijven die je wel in voor de opleiding (meestal van de bond van het eigen Bundesland);
  3. Nederlandse aanbieders die pakketten aanbieden met AnwÁrteropleiding, cursus Duits, baangarantie e.d. zijn vaak een stuk duurder dan een losse opleiding in Oostenrijk. Baangarantie heb je volgens mij niet nodig, dus of die meerprijs het waard is, kan je je afvragen;
  4. Aanbiedingen vergelijken is vrij eenvoudig: zie wat je krijgt voor de prijs die wordt gevraagd en bepaal voor jezelf wat voor jou meerwaarde heeft. Het bijspijkeren van Duits lijkt zinnig, maar ik ken veel mensen die zonder veel Duits te spreken binnen die Anwärter-opleidingsweek genoeg hadden opgehaald om hun examens goed te kunnen voltooien. Moet je natuurlijk niet alleen maar Nederlands kwekken die hele week, maar en beetje effort maakt zo’n bijspijkercursus voor veel mensen niet noodzakelijk voor die opleiding in elk geval.

Verder heb je de meeste aanbieders al gevonden, lees ik in je post. Snowsport Academy mist nog in je lijstje.

*bericht bewerkt door GiGi op 19 aug 2017 21:58

Snowminds en alle andere organisaties die een torenhoge prijs vragen voor opleiding plus baangarantie zou ik links laten liggen. Met een Anwärter diploma hoef je je geen zorgen te maken om aan het werk te raken. Zonde van het geld en scheelt echt enorm!

Ik heb zelf goede ervaringen bij Snowsports Academy (de Nederlandse tak van het Wiener Verband, je kunt ook rechstreeks via snowsports.at boeken, qua data wil dat nog wel eens verschillen), altijd leuke weken gehad (diverse opleidingsweken gedaan daar), enthousiaste Ausbilders en veel geleerd!
Ook goede verhalen gehoord over Tiroler en Salzburger Verband, waar naat mijn idee Salzburger Verband qua eisen iets lager liggen dan Wiener Verband of Tiroler Verband.

Andere Verbanden ken ik niet, dus kan ik weinig over zeggen.

@Irene , waarop baseer je dat de eisen bij het Salzburger Verband lager liggen dan die van het Wiener verband?
@MaikelT , mijn advies; doe de opleiding direct bij het Tiroler, Salzburger of Wiener Verband. Goedkoper, prima sfeer, prima opleiding en er worden ieder seizoen opnieuw volop skileraren gezocht.

Naar wat ik gezien heb bij de eigen vaardigheden van een aantal skileraren, minder vaardigheden die getoetst worden bij de examens (zowel Anwarter als Landes), meerkeuze vragen bij de theorie examens.

Is mijn eigen indruk he!

@Irene heeft daar haar examens gedaan vandaar dat ze het weet @Rob64 😃😃

Als je in Solden of Serfaus wilt gaan werken zou ik gewoon je papiertje bij Snowsportstirol gaan halen en niet bij een Nederlandse organisatitie, want daar betaal je er veel meer voor.

Ik heb zelf ook in Serfaus gewerkt, 1 mailtje en ik had een baan. Ze zoeken daar altijd nieuwe skileraren. Ik vond het daar erg leuk, een grote skischool, veel Nederlandse skileraren. Maar ondanks dat het zo groot is wel goed georganiseerd.

Iedereen bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik ga de opleiding denk ik via Tirol ofwel via Salzburg doen!
Ik ga er van uit dat mijn Duits goed genoeg is, en af en toe een naamvalletje… ach…

Komende week ga ik me maar eens orienteren op de andere bijkomstigheden!

Mochten jullie nog tips hebben oid hoor ik het graag!

Ik was gezakt voor mijn Duits, maar mocht toen gewoon lesgeven hoor. Ik moest alleen een seizoen later nog eens mn Duits herexamen doen. Dat was gewoon even een praatje van 5 minuten en ik was geslaagd.

Wellicht is het Vorarlberger Skilehrerverband (VSLV) ook een idee, top opleiders!
http://skischulen.at/
Mogelijk in combinatie met deze vacature;
https://www.wintersport.nl/forum/topic/74195

Ik heb eens skileraren horen grappen: “Als je zeker wil weten dat je je Anwärter-diploma haalt, dan moet je bij de bond in Vorarlberg examen doen.” Geen idee of die uitspraak ergens op gebaseerd is, maar het feit dat de meeste mensen in dat wereldje hem kennen, zegt mij dat er een kern van waarheid in zou kunnen zitten.

Plaats een reactie