Op zoek naar een makkelijk gebied.

Goedemiddag mede wintersporters,

In 2013 ben ik met mijn vrouw naar Oostenrijk (montafon) geweest om te skieen, ik zelf heb al ruim 25 jaar ski ervaring, voor mijn vrouw was het de eerste keer op ski’s.
Nu heeft ze tijdens de les met prive leraar een flinke val gemaakt en ruim een jaar last gehad van haar knie. Gelukkig is dit nu over en zijn we afgelopen januari naar Lermoos
geweest voor een “wintervakantie” de laatste dag kriebelde het toch weer en hebben we ski’s gehuurd en zijn we in Biberwier aan de gang gegaan op de loopband. Geen drukte,
geen ongeduldige skileraar, gewoon lekker bochtjes maken en weer met de loopband omhoog. De angst is er nog wel, maar een stuk minder omdat het gewoon goed ging :)
Zijn er mensen hier die nog andere gebieden kennen waar wat meer afwisseling is qua korte pistes? Liefst met loopband, pannekoek, touwlift, sleeplift of stoeltjeslift? (gondel zijn meestal lange afdalingen, korte pistes zijn overzichtelijk en maken minder angstig. Probleem in de meeste gebieden is dat de loopbandjes enkel voor kinderen, of enkel voor de skischool zijn.

Hoor graag of mensen hier wat weten, wel graag in Oostenrijk, dat is toch wel het favoriete land hier.

Het gebied waar je was is grotendeels simpel en leuk, maar dan juist de andere gebieden in de Zugspitse Arena, zoals Berwang en Ehrwald. Zeker Berwang kent veel sleepliften en rustige stukjes waar je lekker ff zelf kan skiën. Ehrwald is iets ruimer, maar ook nog steeds leuke en niet al te lange afdalingen. Wel een gondel vanuit het dal, maar die zou je desnoods weer naar beneden kunnen nemen (die piste is heel makkelijk, maar wel een van de drukkere aan 't einde van de dag).

Je kunt ook de verschillende deelgebieden bezoeken, als je het niet erg vindt om elke dag de auto te pakken.

Het standaard rijtje Oostenrijkse beginnersgebieden is volgens mij Zugpitse, Montafon (mn Gargellen) en Lofer.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Als je buiten de vakanties op een doordeweekse dag gaat en er voldoende sneeuw ligt zou ik Winterberg aanraden.
Ook het Gerlosplatte deel in ZillertalArena is lekker overzichtelijk met verschillende pistes van dezelfde berg af, maar misschien weer zonde omdat het wel een groter gebied is.
Nog een optie: Fulpmes Schlick 2000, ook meerdere kortere liften te vinden, overzichtelijk gebiedje en evt. uitstapje naar de Stubaigletsjer (waar ook wel mooie niet al te lange pistes zijn te vinden).

Mogelijk wat buiten jullie scope maar Alta Badia, en dan vooral vanuit San Cassiano. Met de gondel omhoog wat aansluit op een blauwe afdaling van een km of 6 a 7. Als het dan goed gaat liggen er nog een km of 30 aan blauwe pistes te wachten met hier en daar een steiler stukje maar veelal goed te doen als het zelfvertrouwen groeit.

Ik denk toch dat je de zaak moet ontkoppelen. 25 jaar (25 weken) ski ervaring en dan toch voor je vrouw bij de loopband blijven staan.
Groot respect👍
Maar dit is niet de oplossing.
Jij moet gaan skiën en door de bergen trekken (als alleen saai voor je is neem dan een vriend mee)
Jou vrouw met alle respect moet dringend op evt. Groepsles (een niveau lager om opnieuw zelfvertrouwen te krijgen) met een geduldige leraar.En dan kan je na 15.00 uur altijd samen nog wat doen.
Als je vrouw nog wil en niet te moe is.

Gebieden met loopbanden etc. zijn er wel maar daar moeten jullie zo snel mogenlijk vandaan.

Als jullie dan toch een tip willen misschien is Oberlech wat. Daar ski je zo je hotel in met terrassen voor de deur met korte blauwe pistes met korte liftjes die allemaal weer in Oberlech uitkomen.
850 km van Utrecht (ook makkelijk)

Les van een geduldige leraar is trouwens inderdaad ook belangrijk. Eventueel begint ze al in Nederland in een indoorhal om alvast weer iets meer vertrouwen te krijgen.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 15 aug 2017 16:35

Kan ook @Tiny-M
Als het maar geen … is 😃😃😃

doordeweeks is winterberg een goede optie; Als jullie perse naar Oostenrijk willen is Wilkogel Arena een gebied met veel blauw. wel met de gondel omhoog; maar boven heb je diverse sleepliftjes of lopende bandjes. Zelf kun je dan makkelijk ff uitwijken en een spannendere piste doen.

Hoch krimml (Zillertal Arena) is ook een goede optie met veel blauw, niet al te druk en de pistes blijven doorgaans de hele dag vrij goed.

Kan ook @Tiny-M
Als het maar geen … is 😃😃😃

Hooykaas op 15 aug 2017 16:40

Zou ik haar ook niet aanraden, gezien je meteen afgestraft wordt als het niet goed gaat. ;)
Eerst maar eens wat rustig glijden en een beetje vertrouwen krijgen.

Top zeg, in zo een korte tijd zoveel reacties :)
tuurlijk is het niet de bedoeling om bij een loopbandje te blijven, maar als ik zag hoeveel zelfvertrouwen het gaf! bedoeling is gewoon om de eerste dag even lekker makkelijk en veilig bij zo een bandje te skieen en dan langzaam verder te kijken. en als het lekker gaat en het vertrouwen is er, dan misschien weer eens een leraar zoeken die haar mee kan nemen. Belangrijkste is in mijn ogen iemand met angst vooral nergens toe dwingen…dat werkt averechts. En ach…zo een loopband is voor mij ook weer eens wat anders he :)
Dank voor de reacties, ik ga eens naar bovengenoemde gebieden kijken. We gaan trouwens niet in het hoogseizoen hoor…dus druk zal het niet zijn. (januari)

Niet in Oostenrijk, maar wel een paradijs voor je vrouw: de Seisseralm in de Dolomieten. Zeer gemakkelijk gebied waar je het skiën ook gemakkelijk wat uit kunt breiden en op kunt bouwen. Verder extreem rustig, heerlijk eten, wel de Oostenrijkse gezelligheid bij veel tentjes op de berg en het mooiste uitzicht dat je je kunt bedenken. Kies dan wel voor een verblijf aan de kant van Seiss, vanaf Ortisei moet je een lastig stukje nemen om verder het gebied in te komen.

Ik zou zeggen Kleinwalsertal en dan vooral de heuberg arena. Heerlijk blauwe afdalingen en voor jou ook wat rood voor tussendoor wat de moeite is. Onderaan zie je elkaar weer.
Ergens halverwege de parsenn abfahrt is wel een touwliftje maar die heb je bijna niet nodig. De hele parsennabfahrt is vrij eenvoudig als je alles links aanhoudt.
Dan na twee dagen door naar Ifen voor een paar mooie blauwe afdalingen die heel mooi uitzicht bieden. De laatste twee dagen ga je naar Walmendingerhorn (met de gondel naar beneden als je de dalafdaling niet wilt doen, maar die is alleen bijna onderaan lastig als de boel is omgeploegd) of Kanzelwand (wat uitdagender, rood is daar ook echt rood).

Berwang of Ehrwald is ook een goede optie. Heel lastig is het daar bijna niet.

Wil je variatie en toch ook overzichtelijke pistes? Denk dan ook eens aan Dachstein-West. De beste oefenhellingen zitten aan de kant van Annaberg en haar hotelsatteliet. Hebben aan het eind van de babyhelling een middenstation van de gondel. Comfortabel omhoog en comfortabel skiën. En als het allemaal goed gaat kun je meteen wat verder in het gebied (waar je ook geen al te lastige hellingen tegenkomt).
En Kleinwalsertal is natuurlijk altijd goed. Als je de Heuberg ontgroeid bent vind je de volgende stap op Ifen, daarna de Walmendinger Horn en de Fellhorn. Dalafdaling Kanzelwand is misschien nèt wat te eng maar ook te doen. En anders met de gondel naar beneden.
Wildkogel Arena kan, maar als gevorderde heb je er buiten de dalafdalingen niets te zoeken.

*bericht bewerkt door Bennie op 15 aug 2017 17:39

Kleinwalsertal:
mooi gebied
Dorpjes gezellig
Voldoende accomodaties
Aanbod beginners piste ruim(Heuberg arena)
Goed aan te rijden vanaf NL
Geen vignet nodig

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Eh even iets recht zetten 😃 @Marc1406
Je zegt
“En als het vertrouwen er is dan maar weer een leraar zoeken”
Hebben jullie zulke slechte ervaringen gehad met leraren.
Het is de bedoeling dat je vertrouwen krijgt van de leraar en dan zelf de opgedane Kennis/oefeningen in praktijk brengt.En niet andersom.😃

Zou ook voor Seiseralm in Italië gaan. Duits kun je er prima spreken en het eten is er beter dan in Oostenrijk! Qua skigebied is het geschikt voor al je wensen!

Mr. Slow

@ Hooykaas

Ik snap helemaal wat je bedoelt. Ze moest achter de leraar aan met tussen de leraar en mijn vrouw 2 lange stokken (om te volgen denk ik). Doordat de leraar niet zoveel geduld had en alles snel wilde is ze toen onderuit gegaan en tja…stok + knie = veel pijn. Ze heeft dus nu het vertrouwen verloren in de leraren en wil het liefst lekker zelf een beetje leren en prutsen :). Ik speel zo lang maar even voor leraar hahaha tijd geleden hoor, zo een pizzapunt!

ik sluit me aan bij Berwang en Ehwald. Klein, overzichtelijk. Vooral blauw en lichtrode pistes, recht toe recht aan…ik denk idd heel geschikt.

Ik heb gisteren nog even rondgekeken en denk dat het Ehrwald gaat worden. Eerst oefenen op de Maria alm in Biberwier en daarna naar de Ehrwalder alm. Nu nog een leuk onderkomen zoeken. Over 3 weken vertrekken we naar Kroatie, met een tussenstop van 2 dagen in Lermoos, dan kunnen we nog is even goed kijken :)

Goede keus. Ehrwald is ook prima om te oefenen, zeker in het midden is het reuze breed en vlak. En je kan een dagje naar Berwang, daar zijn wat mooie, kleine, afgelegen pistes te vinden die je echt de hele middag voor jezelf kunt hebben (wel kort).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Nog even een antwoord op jou Post @Marc1406
Het was wel een heel aparte leraar die je had.Hebben jullie een ongeval protocol/formulier ingevuld?
Hopelijk mag hij dan niet meer terug komen.

Kijk eens in Biberwier bij appartement Brabanderalm, dat ligt aan de oefenpiste. Zijn zeer mooie en nieuwe appartementen. Tevens kan je na de loopband gedaan te hebben en als er iets meer vertrouwen is met de stoeltjeslift omhoog waar je een heerlijke brede blauwe piste hebt. Puntenkaart is een optie, hoef je geen dure skipas te kopen. Wil je meer dan kan je hoger of inderdaad naar Ehrwald.
Is ons goed bevallen afgelopen jaar.

@ Hooykaas

Nee niks van dat alles. Na de val is ze gestopt en dacht misschien iets gekneust te hebben, eenmaal terug in Nederland bleef de pijn en is ze naar het ziekenhuis hier in Venlo gegaan en kreeg ze de diagnose “versleten knie, beginnen met injecties tot het echt niet meer gaat” Toch een second opinion aangevraagd bij het ziekenhuis in Mill en deze kwam er achter dat de knie niet versleten was, maar dat door de val een botje naar het onderbeen verschoven was! Dit is met wat therapie weer rechtgetrokken.

@ Roy83

Berwang…heeeel wat jaartjes terug had je daar de muldelift. Dat was een stoeltjeslift die echt perfect was om te oefenen! :)

@ Ivo4

Brabanderalm heb ik inderdaad gezien. Heb ook gekeken naar My Tyrol, maar daar lees je wisselende reviews over. Afgelopen jaar zaten we in Lermoos, Larchenhof. Op zich niet verkeerd, alleen om in Erhwald of Biberwier te gaan skieen gewoon niet ideaal. En die puntenkaart…dat gaat heeeeeel snel hoor…we hadden s’morgens een paar keer de loopband gehad en waren rond 1 uur al door de punten :) De stoeltjeslift in Biberwier gaan we over een paar weken vast eens bekijken, en ook de Ehrwalder alm…kan ze vast een beetje wennen :)

Wat me vorig jaar wel opviel is dat als je pas laat wil boeken in de zugspitze arena dat er al heel veel vol zit. Vroeger boekte ik 2 weken voordat ik wilde vertrekken en had altijd plaats (2e week januari). Wintersport raakt nog meer in trek? :)

@ Hooykaas

@ Roy83

Berwang…heeeel wat jaartjes terug had je daar de muldelift. Dat was een stoeltjeslift die echt perfect was om te oefenen! :)

Marc1406 op 16 aug 2017 13:07

Die was al wel weg voordat ik er kwam :). Voor mij was het de ThannelerKarlift en dan in het midden uitstappen, vlak na het bordje waar op stond dat dat niet mocht :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Kijk ook eens naar Grosseck Speierck in Lungau. Boven aan de lift vanaf Sankt Michael is meteen rechts een vrij lange blauwe piste die heel makkelijk en toch leuk is. Je gaat met een sleeplift weer terug. Voor de rest van het gezelschap is de rest van het gebied weliswaar niet erg groot, maar wel erg leuk en helemaal niet druk.
Je kunt dan ook een uitstapje maken naar Fanningberg (20 minuten rjiden) waar beneden bij de lift ook een mooie sleper langs een makkelijke blauwe piste is. Daar komen de andere (moeilijker) pistes ook steeds weer bij uit, dus ook heel handig.

@ Roy83

Dat is ook een superlift om te oefenen hoor, wel in het midden uitstappen ja, bovenste stuk is niet echt oefenmateriaal :)
dan voelt 44 toch wel weer oud…ik was geloof ik een jaar of 15 toen. Via de mooslift naar de thannelerkar, en zo door het bos naar de zonnealm :) Rastkopf ook erg mooi, die heb ik weleens voor 1/3 naar beneden gelopen ivm een gebroken ski! :) :) :)

@ Hooykaas

@ Roy83

Berwang…heeeel wat jaartjes terug had je daar de muldelift. Dat was een stoeltjeslift die echt perfect was om te oefenen! :)

Marc1406 op 16 aug 2017 13:07

Die was al wel weg voordat ik er kwam :). Voor mij was het de ThannelerKarlift en dan in het midden uitstappen, vlak na het bordje waar op stond dat dat niet mocht :).

Roy83 op 16 aug 2017 13:18

Karlift, daar heb ik leren skiën. Op een grote ijsbaan boven.

Piste riderrrrr

Je kunt dan ook een uitstapje maken naar Fanningberg (20 minuten rjiden) waar beneden bij de lift ook een mooie sleper langs een makkelijke blauwe piste is. Daar komen de andere (moeilijker) pistes ook steeds weer bij uit, dus ook heel handig.

Anki op 16 aug 2017 13:47

Fanningberg ja, das ook echt een juweeltje!!

Je kunt dan ook een uitstapje maken naar Fanningberg (20 minuten rjiden) waar beneden bij de lift ook een mooie sleper langs een makkelijke blauwe piste is. Daar komen de andere (moeilijker) pistes ook steeds weer bij uit, dus ook heel handig.

Anki op 16 aug 2017 13:47

Fanningberg ja, das ook echt een juweeltje!!

@Marc1406
Bedankt voor je antwoord.
Het lijkt wel of die orthopedisch chirurg in Venlo familie was van die skileraar. Inieder geval hebben ze wat met elkaar gemeen.
Allebij prutsers.Een versleten knie of een verschoven botje in het kniegewricht is toch echt goed te zien op de röntgenfoto.

Ik zou Schöneben dan nog even willen toevoegen. Ok, net geen AT meer maar mooie, korte, glooiende beginnerspistes die goed geprepareerd worden. Wil je meer, vallen Nauders (wel AT), Haideralm, Wattles en Sulda am Ortler onder dezelfde pas.

Plaats een reactie