ski onderhoud met vervelend resultaat

Beste mede wintersport liefhebbers,
Graag maak ik gebruik van jullie (materiaal) kennis en ervaring.

We brengen al jaren onze ski’s voor onderhoud naar dezelfde zaak in zuid Limburg. Maar tijdens onze laatste vakantie ging het vanaf de eerste piste voor geen meter (bij ons beiden). Terwijl we 4 weken eerder nog grandioos geknald hadden tijdens een andere wintersportvakantie. We hadden uiteraard tussen de twee vakanties in de ski’s laten slijpen en waxen. Opeens kantelden ze moeilijk en waren de ski’s onrustig en zwabberend. De punten leken wel in de sneeuw te happen waardoor een bocht maken niet meer vloeiend ging.

Kortom zelfs de goed geprepareerde blauwe pistes waren opeens zwoegers. We hebben eerst geprobeerd of het lag aan braampjes, maar er was na het gebruik van een slijpblokje geen verbetering. Toen de ski’s maar opnieuw laten slijpen in FR. Daarna reageerden de ski’s beter, maar beiden vonden we dat de ‘onrust’ in de ski’s niet volledig weg was. Verheugend op het komende seizoen hoop ik dat iemand onze vragen kan beantwoorden.

  1. Wat kan de oorzaak zijn geweest? Te ver naar de punt geslepen?
  2. Kan de ski nog volledig hersteld worden? En hoe?
  3. We willen natuurlijk herhaling voorkomen. Heeft iemand tips voor een goede (onderhoud) ski shop in Zuid Limburg?

Bedankt en groeten

sneeuw witje en de 7 bergen

Om het te beoordelen zou je de ski moeten zien.
Maar als ik moet gokken: Het klinkt als te scherpe kanten aan de punten (en eventueel achterzijde). De ski’s worden geheel van punt naar achterzijde geslepen dat is normaal. Dat is makkelijk te verhelpen door ze wat te laten afbotten aan de uiteinden. Misschien is dat vergeten dit keer.
Je kunt zelf checken of de kanten in het midden scherp genoeg zijn door je nagel erlangs te schrapen en dan hoort er wat nagel achter te blijven op de kant.

Als dit het probleem is dan is herstel dus heel eenvoudig. Het kan ook zijn dat als een ski niet loopt je daarna onbewust minder lekker skiet. Zit tussen de oren.
Als het echt aan de ski ligt, dan is er meer aan de hand maar daar valt weing over te zeggen zonder de ski te zien. Vakman opzoeken in dat geval (Duijvestein Landgraaf was altijd okee maar ben ik al tijden niet meer geweest).

*bericht bewerkt door Hessel op 14 aug 2017 15:16

Het klinkt voor mij ook dat ze slecht (onder een verkeerde hoek) geslepen zijn. Een paar graden kan al een enorm groot verschil zijn.
Een goede zaak om ze te laten slijpen is Duivesteijn bij Snowworld Landgraaf.

Born to Ride

@SandraSki, Zelf woon ik ook in Zuid Limburg, en veel zaken zijn er niet. Wil je aangeven om welke zaak het ging? Mag ook in een PB.

Mij lijkt het vreemd dat door een anders geslepen kant de ski dermate anders gaan skieen. . Vooral het zwabberen dan klinkt het aannemelijker dat je te weinig druk geeft. Als je standaard op 90 graden slijpt en de andere kant op gaat naar de 88 e.d. Kun je veel agressiever skieen.

Als je manier van skieen t zelfde is, is er denk ik iets anders met de ski.

echte mannen lopen naar boven,

@Hessel heeft gelijk!
Trouwens waarom laat je ze niet op de plaats van bestemming onderhouden?
Na het skiën s’middags brengen en s’morgens de volgende dag halen.

Hoef je zoals in Nederland niet een week te wachten om ze op te halen.

Bedankt voor jullie tips,
@Hessel, ik denk dat je verklaring goed zou kunnen. Ik heb begrepen dat de betreffende shop (door een defecte machine) veel ski’s te behandelen had in een korte tijd. Dus ik kan me voorstellen dat ze daardoor het afbotten vergeten zijn. (@MartijnUiterwijk ik zal je even PB-en over welke shop het ging).

Dat we na opnieuw slijpen beiden de ski’s nog steeds niet helemaal oké vonden kan inderdaad best tussen de oren zitten. Ik weet van mezelf dat ik daar qua ski-techniek (die uit mijn kindertijd stamt) nogal last van heb. ‘het voelt niet goed, dan gaat het niet goed’.
@Hooykaas, de onderhoud sessie op bestemming was inderdaad qua budget goed bevallen. Maar we skiën meestal in gebieden op 10 tot 12 uur rijden en als je dan aankomt rond 18:00/30 wordt het kort dag om de ski’s nog weg te brengen en klaar te hebben voordat je de volgende ochtend meteen de eerste lift pakt. (waardevolle ski uren willen we natuurlijk niet verliezen! ; )

sneeuw witje en de 7 bergen

@SandraSki
Bedankt voor je reactie !
Je hoeft je ski’s toch niet bij aankomst weg te brengen. Kan toch ook de eerste dag na het skiën .
Ik laat ze meestal de laatste dag servicen.Zodat ik weer klaar ben voor de volgende keer.

@SandraSki je skies moet je juist aan het eind van je skiweek laten waxen, dan droogt je belag niet uit. Daarnaast kan je dan bij aankomst de volgende keer direct weer de piste op.

Born to Ride

Molto buono @ Matthias123 😃😃

Volgende keer ff onderstaande lijst checken en vragen om afbotten.

http://thepisteoffice.com/index.php/edge-angles-wax-data/15-…

Afwijkende hoek kan serieus effect op skigedrag hebben net als het vergeten af te botten.

Ben je al terug gegaan naar de winkel?
Kan best zijn dat ze (door de defecte machine) een foutje gemaakt hebben.
Ga de discussie met ze aan en als het een goede zaak is lossen ze het netjes voor je op, doen ze dit niet dan je weet je dat ze iig een klant minder hebben.
Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt en als je er al jaren tevreden komt gun het iemand dan om een fout te herstellen.

Alles is al gezegd het klinkt als verkeerd afgebot.

Bedenk dat dit geen onheroepelijke schade is. ga terug naar de winkel. En ik verwacht dat ze de ski’s zonder problemen even opnieuw goed slijpen. Dan is er volgende keer geen vuiltje aan de lucht.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie