Portes du Soleil of Les Sybelles

Goedemiddag,

Wij willen met een groep vrienden (3 koppels) begin januari op vakantie, twee boarders en vier skiërs.
Nu hebben wij wat leuke opties gevonden in Portes du Soleil en Les Sybelles. Laatstgenoemde is bij ons bekend.

De berichten wat betreft Portes du Soleil zijn over het algemeen uitstekend; maar ik vroeg mij af wat handig is aangezien wij 1 (beginnende) boarder hebben.
Vlakke stukken zijn dus niet erg gewenst en bij Les Sybelles weten we inmiddels wel waar we deze kunnen verwachten.
Gezien er bij de samenvatting van Portes du Soleil wordt aangegeven dat er veel vlakke stukken zijn, zou ik graag jullie mening hierover horen.

Daarnaast gaat het om Chatel of Morzine.

Alvast bedankt voor jullie mening!
PS. Als jullie nog andere tips hebben, zijn deze natuurlijk altijd welkom!

Wij vonden Portes du Soleil leuker dan Les Sybelles. Ik ben in Les Sybelles geweest in mijn eerste echte wintersportweek. Wij hadden erg warm weer en veel pap. Avoriaz vonden we dan toch wel leuker om te zitten, als ik deze twee vakanties vergelijk. Echter zullen we ze geen van beide meer kiezen.

let's get this party started!!

Het weer is natuurlijk altijd afwachten… hoe zat het qua pistes in Portes du Soleil? En waarom zou je nooit voor meer een van de twee kiezen, als ik vragen mag?

Het gebied van Chatel vind ik veel leuker dan dat van Morzine. Je kan wel van het ene naar het andere via een gondel + treintje. Maar uiteindelijk blijf je toch de meeste tijd in je ‘eigen’ gebied.

Ik ben vorig jaar in PDS geweest. Ik heb me vermaakt. Ik was daar met mensen die daar wonen en werken. Ze hebben mij vooral geadviseerd om sommige dagen de auto te pakken. Je kan dan sneller in de uithoeken van het megagebied komen. Ik vind Avoriaz en Chatel leuke dorpen. Met name Chatel ziet er met alleen chalets zeer pitoresque uit. Ben je met een grote groep bent dan vind ik PDS een leuker en mooier gebied. Mocht je nog een leuk appartement zoeken in Chatel. Dan weet ik nog wel 1

Meerdere keren in morzine en chatel geweest. Vond morzine het leukste stadje. Je kunt daar 2 kanten uit, richting les gets wat makkelijkere pistes, maar wel hele mooie. En richting avoriaz (via gondel dorp morzine of via les prodains).

Boven Chatel zitten leuke beginnerspistes maar er zijn daar wel veel oude sleepliften. PDS is een mooi gebied maar naar mijn mening is Avoriaz dan de ideale plaats om te zitten. Betere liften en verbindingen. Pittoresk is het niet maar ik vind Avoriaz wel mooi.

Zijn jullie allemaal boarders? Waar zouden jullie in Les Sybelles hem gaan? Daar zou ik voor La Toussuire kiezen.

Maar dan wel het centrum van La Toussuire. Ik heb een paar keer geboekt vlakbij lift Soleil; nr 20 op de kaart. Omdat piste “Soleil” vaak dicht is moet je dan het prikpad “Lac” nemen om terug te komen. Ik houd wel van prikken, maar boarders meestal niet :)

In beide gebieden 2x geweest: Le Corbier en Saint Sorlin d’Arves en in Les Gets en Chatel. Porters du Soleil vond ik beduidend leuker. Je hebt daar veel mogelijkheden tot verschillende tochten. In Les Sybelles wordt het toch vaak ‘weer’ hetzelfde stukkie vanwege de lastige verbindingen tussen de dorpen. Voor de beginner zal het misschien niet zo veel uitmaken. Morzine ligt wat centraler in het skigebied maar vanuit Chatel ben hen weer heel snel in Zwitserland. Misschien toeval maar in PdS altijd mooi weer gehad. Le Corbier is een beetje Benidorm in de Alpen, niet mooie hoogbouw maar wel efficiënt. De andere drie dorpen waren best pitoresk .

*bericht bewerkt door perrie67 op 13 aug 2017 02:03

PDS is zeker mooi en groot, maar ik had wel de hele tijd het idee alsof we ‘onderweg’ waren: omdat het gebied zó uitgestrekt is, ski je dus eigenlijk altijd een tocht.
Omdat wij aan het eind van het seizoen er waren (maart) hadden we schitterend weer, maar werden sommige verbindingspistes echt absolute slush.

Ik ben meer van het 5x over dezelfde helling knallen en iets minder van de tochten (ben ik door deze vakantie achter gekomen). Misschien ben ik nu wat kritisch, maar de lyrischheid waarmee veel mensen over PDS spreken, heb ik niet echt meegekregen.
(Al zijn er echt wel een aantal zeer mooie stukkies en leuke pistes en toffe stubes :)).

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Plaats een reactie