Skiën met vliegtuig en/of trein?

Beste wintersporters,

Voor komend seizoen ben ik een beetje aan het rondneuzen om met mijn vriendin op skivakantie te gaan. Omdat het nog niet helemaal zeker is of we tegen die tijd een auto hebben, zijn we ook naar andere opties aan het kijken. Bijvoorbeeld met het vliegtuig en vervolgens met de trein naar het skigebied, mits dat gebied natuurlijk een station heeft. Of wellicht wel de hele reis met de trein. Mijn vraag is eigenlijk, wat zijn nou bij uitstek de skigebieden in Oostenrijk en Italië die zich hiervoor lenen? We willen ongeveer in de laatste week van februari/eerste week van maart gaan. Budget is er op zich wel maar we gaan verhuizen doe niet al te extreem duur zou ook wel prettig zijn.

Alle tips zijn welkom, bedankt alvast!

Ik dacht dat je wel met de trein tot in Zell am See geraakt.

En tientallen andere bestemmingen hebben een station.

Gesleep met bagage is een gedoe met de trein.

Vliegtuig is best prijzig.

Al eens aan flixbus gedacht?

Zelf vlieg ik altijd als ik naar italie ga (breuil-cervinia) op turijn of milaan.
Vanaf het vliegveld neem ik dan een shuttle transfer.

Vorig jaar was ik voor 2 personen op turijn 275 aan vliegtickets + 140 transfer kwijt.
In 2018 zijn mijn vliegtickets 260 en de transfer 180 euro, ook voor twee personen.

Helaas vliegt transavia niet meer op turijn, dit jaar met easyjet weer op milaan. Je hebt dan een transfer van ca 2 uur, wat ik goed te doen vind.

(Klm vliegt nog wel op turijn, maar was een stuk duurder )

Er zijn meerdere plekken goed te bereiken vanaf een vliegveld. Bardonecchia bv. Maar je zou natuurlijk ook een soort ski safari kunnen doen rond innsbruck. Daar rijdt een gratis skibus naar alle omringende gebieden, zoals Axamer Lizum, Patscherkofel en ook Stubaier Gletscher. Bovendien kun je ook nog eens een dagje de stad ingaan.

Wij gaan meestal met de trein. En wij zijn een gezin met vier kinderen. Het slepen met bagage valt enorm mee. Wij boeken bij de treinreiswinkel een van de speciale wintersporttreinen. Voor ons de Alpen express. Wij zoeken een bestemming maximaal 5-10 kilometer van een van de stops van die trein. Vanaf het station nemen wij dan een taxi (of twee als wij niet in een taxi passen).

Dit jaar gaan wij naar Maria Alm en stappen wij uit in Saalfelden. Vorig jaar gingen wij naar het Brandnertal en stapten wij uit in Bludenz.

Prima te doen. En voor de vakantieperiode geen gedoe met files.

Je zou ook eens naar de skithalys kunnen kijken. Is weliswaar naar Frankrijk, maar daar kun je ook goed skiën.
Verbinding is supersnel, zaterdagochtend vertrekken, zaterdag begin van de middag in de Alpen. En ter plaatse van de stations (Moutiers, Bourg-Saint-Maurice) zijn goed aansluitende shuttles naar alle skistations in de omgeving (L3V, La Plagne, La Rosiere etc).
Ik schrik wel telkens van de prijs, met name ook omdat we met vier of zes personen zijn. De heenreis is dan voordelig, de terugreis duur. Misschien zijn er mogelijkheden om dan de terugreis via de Belgische of Franse spoorwegen te boeken, ik heb dat niet onderzocht.

*bericht bewerkt door Frank op 11 aug 2017 14:57

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

@Mikeymike Ik vlieg altijd vanaf Turijn (vlakbij voor mij) en een beetje zoeken vind ik die KLM tickets nog best goed te betalen eigenlijk. Goed op tijd boeken.

en @Timski10 klopt voor Bardonecchia, hier rol je trouwens ook zowat in het dorp uit de TGV netals het station Oulx voor Via Lattea of Serre Chevalier.

Click. Click. Peace

Op tijd boeken doe ik zeker :-), meestal 10 maanden van te voren.
Ik zie klm tickets dan vaak circa 200 euro duurder dan die van easyjet/transavia.
Ik ben wel aan de schoolvakanties gebonden moet ik zeggen dus kijk eigenlijk alleen in die periodes.

Ik mij herinneren dat ik bij klm op ca 500 zou uitkomen voor 2018.
Wat wel “grappig” detail is, transavia is een partner van klm, dus ook vorig jaar zag je weer klm klanten in een transavia vliegtuig :-).

Wij hebben een aantal malen de nachttrein genomen ri. Italie.
Is ons goed bevallen, vooral omdat je uitgerust op je bestemming komt.
Helaas rijdt de CNL niet meer vanuit Amsterdam, waardoor er een overstap in Dusseldorf bij komt en dat maakt het net wat minder aantrekkelijk.

Verder hangt het van je bestemming af, met hoeveel mensen je reist en wat je “duur” noemt.

Rob

Zonder auto en budgetvriendelijk kun je ook prima een busreis + acco boeken bij sunweb, bizz e.d.

Komende winter met KLM naar Turijn voor 129,00 retour. Komt nog wel evt. bagage bij van 50 euro retour. Vond het meevallen, maar dat is persoonlijk.

Komende winter met KLM naar Turijn voor 129,00 retour. Komt nog wel evt. bagage bij van 50 euro retour. Vond het meevallen, maar dat is persoonlijk.

MrSKi op 11 aug 2017 18:31

Doe je goed, vast niet in de schoolvakantie ?

Zonder auto en budgetvriendelijk kun je ook prima een busreis + acco boeken bij sunweb, bizz e.d.

Hannah op 11 aug 2017 16:44

En het voordeel dat je niet hoeft over te stappen, je in het dorp wordt afgezet en als je 's ochtends vroeg aankomt en op je vertrekdag 's avonds vertrekt, je twee extra skidagen hebt. @philip1991 is vliegen naar bv Munchen, Salzburg of Innsbruck en vanaf daar een autohuren geen optie?

@Mikeymike Klopt, is 2e week maart.

Bedankt voor de reacties allen! Zeker nuttige tips. Ga er eens op mijn gemakje naar kijken.

Goh,

Als budget belangrijk is zou ik eerder voor grenoble gaan. Vliegen met transvania en dan met bens bus naar l2a, alpe dhuez of ander ski gebied in de buurt.

Ben je ongeveer 70 euro pp kwijt voor een single reis.

Als je eigen ski meeneemt reken op 60 extra de man per reis. Schandalig eigenlijk.

Goh,

Als budget belangrijk is zou ik eerder voor grenoble gaan. Vliegen met transvania en dan met bens bus naar l2a, alpe dhuez of ander ski gebied in de buurt.

Ben je ongeveer 70 euro pp kwijt voor een single reis.

Als je eigen ski meeneemt reken op 60 extra de man per reis. Schandalig eigenlijk.

Anon5710 op 15 aug 2017 10:59

Nee, niet meer dan normaal denk ik. Je vliegt al voor een habbekrats naar ginder, die maatschappijen moeten ergens hun geld aan verdienen.

Als je eigen ski meeneemt reken op 60 extra de man per reis. Schandalig eigenlijk.

Anon5710 op 15 aug 2017 10:59

Hoezo schandalig?

Rob

Let ook goed op de prijs van taxi’s en shuttlebussen: vrienden van ons stond een onaangename verrassing te wachten na een goedkope vlucht. De taxi naar het skigebied kostte 150,- (enkele reis). Tja, ze hadden niets van te voren geboekt.

Ook als je wel van te voren boekt is de shuttle van vliegveld naar skigebied behoorlijk prijzig vind ik.

En of het in trein of vliegtuig veel gesjouw is, hangt natuurlijk af van de keuze of je je eigen ski’s en snowboards meeneemt, of dat je dat ter plaatse huurt.

Hoezo schandalig?

RCGrootveld op 15 aug 2017 12:04

Goh, omdat ze klanten lokken met die goedkope vluchten maar dan zwaar factureren voor al de rest.
Ik vind dat onzin, gewicht is wat de kost zou moeten bepalen. Niet wat je meeneemt.

Lauwers biedt ook mooie pakket reizen aan onder de noemer Skifriends. Ik ben eens met paar vrienden zo naar Finkenberg geweest. Ik zat rond de 500€ in halfpension inclusief busvervoer!

Hoezo schandalig?

RCGrootveld op 15 aug 2017 12:04

Goh, omdat ze klanten lokken met die goedkope vluchten maar dan zwaar factureren voor al de rest.
Ik vind dat onzin, gewicht is wat de kost zou moeten bepalen. Niet wat je meeneemt.

Anon5710 op 15 aug 2017 12:54

In de luchtvaart is een volumegewicht berekening een van de manieren om te bepalen wat je moet betalen. Het is natuurlijk krom om te denken dat je voor een kilo veren evenveel zou moeten betalen als voor een kilo lood. Daarnaast moet er voor elk stuk bagage wat je meeneemt een aantal handelingen verricht worden en ook dat zal betaald moeten worden. Niet elke reiziger neemt ski’s of een snowboard mee, dus dat blijft toch de uitzondering…

En betalen voor gewicht? Ik weeg 85 kg, hoeveel weeg jij en wat zou het ticket dan moeten kosten? :)

*bericht bewerkt door Zjanke op 15 aug 2017 13:46

gewicht is wat de kost zou moeten bepalen. Niet wat je meeneemt.

Ik ben benieuwd hoe je zou reageren als je ticketprijs ook op basis van jouw gewicht bepaald zou gaan worden…

Zie verder reactie hierboven van iemand die ook weet hoe die wereld in elkaar zit.

Rob

Een zitplaats in een vliegtuig heeft een prijs die gebaseerd is op een standaard, waarin volume en gewicht ongetwijfeld is meegenomen, en dus geen variabele meer is zodra die prijs is bepaald. Voor bagage is dat geloof ik ook zo: handbagage zit bij de ticketprijs inbegrepen (binnen kaders, die bestaan uit volume - afmetingen - en gewicht), een grote koffer mag tot X kg wegen, speciale bagage (zoals een skihoes) mag maximaal X kg wegen en Y afmetingen hebben etc.

Kortom: je weet van te voren wat het kost en op basis van die informatie kan je kiezen of je dat er wel of niet voor over hebt. Om te insinueren dat iemand niet weet hoe de wereld in elkaar zit gaat me wat ver.

Ondanks dat ik het niet insinueerde: Er zit een verschil tussen de wereld en die wereld in mijn beleving. De eerste zegt dat iemand dom is, de tweede dat iemand er niet goed over heeft nagedacht en inderdaad meestal uit onwetendheid. Omdat ik werkgerelateerd vaker met dit soort dingen te maken heb, heb ik er op gereageerd.
Het is ondoenlijk om elke passagier op basis van zijn gewicht te laten betalen (alhoewel de discussie regelmatig de kop opsteekt en dan met name in de USA waar steeds meer mensen gewoon niet meer in een standaard stoel passen). Dus ja, een ticketprijs gaat op basis van het grote gemiddelde, koffers hebben een maximum afmeting en gewicht en het aantal stuks bagage dat je mag meenemen ook. Laatste keer terug uit Rome was onze handbagage te zwaar omdat we alles in een koffertje hadden gepropt, dus ik heb mijn rugzak uit de koffer gehaald en er een paar boeken in gedaan en toen mocht het wel ;)
Vaak zijn dingen met rare afmetingen (ski’s, snowboards, fietsen, gitaren, noem maar op) heel onhandig om in een vliegtuigruim te passen en dus is de toeslag relatief hoog omdat er veel werk bij komt kijken om het toch allemaal goed te laten gaan.

@Zjanke mijn opmerking ging niet over jou. Het ging om de laatste zin van @RCGrootveld in de post boven de mijne (die weer ging over iets wat @Anon5710 had geschreven).

Verder zeggen we inderdaad ongeveer hetzelfde.

Om te insinueren dat iemand niet weet hoe de wereld in elkaar zit gaat me wat ver.

GiGi op 15 aug 2017 13:48

Ik heb het niet over “de” wereld, maar over “die” wereld (~luchtvaart).
En ik zal iemand die daar niet in thuis is, echt niet als dom bestempelen.

Rob

Ik heb net voor januari 2018 de boeking weer rond, wederom met het vliegtuig van AMS naar INN.
ga buiten de schoolvakanties om, en neem ook altijd mijn eigen SKI materiaal mee. betaal wat extra tot 25 Kg.
voor de vlucht incl alle bagage komt dat op 200,00 ter plaatsen een transfer van Zell – Innsbruck V.V. kost mij 60,00
Aangezien ik al jaren alleen op wintersport ga, kan dat nooit uit als ik met auto alleen zou reizen. daarnaast ben binnen 6 uur op bestemming, heb geen vermoeide reis achter de rug met files / kettingen enz. en kan diezelfde middag nog over het witte goud knallen!
heerlijk relaxed bevalt mij super goed.

even ter info, mijn kale vliegticket voor een retour kost 70,00 de rest is allemaal bagage toeslag… maar ik ben heel erg gehecht aan mijn eigen schoenen en latjes !
MvG Hans

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Ja, in je eentje kan ik het me wel voorstellen. Brandstofkosten kunnen lager uitkomen, zeker bij een zuinige (diesel)auto, maar eerlijkheidshalve moet je ook de afschrijving van je auto meerekenen. Leaserijders gooien de tank bij Venlo nog even vol en betalen uiteindelijk maar één tank zelf :) (of helemaal niks als de baas ook brandstof in het buitenland betaalt)
Bij gelijke kosten zou ik persoonlijk nog steeds de voorkeur aan de auto geven, vooral vanwege de flexibiliteit (vertrekken wanneer je wilt) en niet te hoeven zeulen met m’n spullen.
Dan moet je inderdaad een iets langere reistijd en tegenvallend weer en/of verkeer voor lief nemen, dus ik snap je voorkeur!

Plaats een reactie