Vraag voor Skiwelt kenners

Weer terug van de zomervakantie richt de aandacht zich weer op de winter… het plan is om weer met (volwassen) kinderen en aanhang eind januari-begin februari een weekje te gaan. We zoeken elke jaar iets anders en denken nu aan skiwelt. Ik ben er een beetje huiverig voor vanwege de lage ligging maar als ik de reviews lees geeft dat midden in de winter meestal geen probleem dus we gaan het er maar eens op wagen.
Maar welk dorp zouden jullie ons aanraden? We zoeken een appartement, hoeft niet aan de piste maar een skibusverbinding is wel handig omdat niet iedereen op dezelfde tijd komt en gaat. Apresski niet nodig. Hopfgarten en Brixen liever niet vanwege de zuidafdalingen (ben ooit eens een dagje in Hopgarten geweest en herinner me vooral flinke pap.) Niet 1 megadrukke gondel om in het skigebied te komen 's morgens.
Soll, Scheffau? Waarom wel of niet? Ellmau trekt me niet zo,maar waarom weet ik eigenlijk niet zo goed, het lijkt me een druk dorp met een minder goede dorp- pisteverbinding maar dat klopt misschien helemaal niet.

Ik zou voor Soll gaan. Dat gedeelte van de skiwelt is naar mijn mening het mooist. Vaak de beste omstandigheden (noordzijde), goede infrastructuur qua liften, ruim voldoende pauzeplekken en de beste/leukste pistes. Indien je een tour wil maken kun je ook vanaf daar aan je route beginnen, in de ochtend de zuidkant doen en in de middag de noordkant. Dan ski je met de goede omstandigheden mee. Aan de kant van Brixen kan het inderdaad best slecht zijn (zeg maar gewoon ruk…). Ook lijkt het aan die kant altijd drukker.

Toch zou ik je wel willen aanraden om ook een tocht vanuit soll naar westendorf te maken. Dat gedeelte van de skiwelt is ook mooi. In de middag kan je dan via de kandleralm (noord helling) en de hohe salve makkelijk terug naar Soll

Qua sfeer vind ik Westendorf leuk omdat daar het dorpsleven onderaan de piste is. (en veel accommodaties dus ook aan de piste)
Brixen is de 1b inderdaad niet geweldig, maar vind ik qua plaats er gunstig om alles te bereiken.
Plus het feit dat je vanuit Brixen twee snelle gondels hebt om in grote delen van het gebied te komen.

Hopfarten vind ik het dorp niet zo, en Ellmau is sympathieker maar behoorlijk aan de grens van het gebied.
Eens met Bart, Soll is een mooie skihoek. Snel naar de Hohe Salve en piste’s blijven lang goed.

de nieuwe gondel bij Ellmau is wel echt super. De gondel is de reden dat ik niet naar Scheffau zou gaan…klein en langgggzaammmm. En de dalafdaling nar Ellmau is leuker. De rest van het gebied heb ik nog niet van dichtbij gezien.

Overigens zal de sneeuw wel prima zijn eind januari. Genoeg sneeuwkanonnen.

Ik vind Ellmau juist de fijnste plek. Gezellig dorp met een levendige sfeer, aan de noordzijde, dus de dalafdaling is minder pap ah einde van de dag. Fijne moderne infrastructuur en dito afdalingen.
Je bent ook net zo snel aan de andere kant van het gebied.

*bericht bewerkt door moderator op 02 aug 2017 22:15

Ik vind Ellmau juist de fijnste plek. Gezellig dorp met een levendige sfeer, aan de noordzijde, dus de dalafdaling is minder pap ah einde van de dag. Fijne moderne infrastructuur en dito afdalingen.
Je bent ook net zo snel aan de andere kant van het gebied.

*bericht bewerkt door moderator op 02 aug 2017 22:15

De dalafdaling naar Elmau is inderdaad geweldig leuk!! Best lang en wat variatie qua hellingshoek en dergelijke

@ Hannah Zijn diverse malen in de Skiwelt geweest Meestal in de periode dat jullie ook willen en altijd voldoende sneeuw gehad. De voorkeur gaat uit naar Scheffau en Soll omdat dit de noordzijde is . Met Scheffau iets op voorsprong omdat dit net iets centraler licht… Met maar 1 lift te gaan vanaf de Brandstadl ben je hier vandaan ook zo in Elmau… Vanuit Scheffau zelf kan je omlaag skiën tot bijna aan de liften ,s,middags vanaf 3 uur brengt een Pistenbully met slee je terug. Of er ook nog een skibus rijdt weet ik niet.In Soll wel , maar in de buiten wijken niet vaak. In Soll is s avonds wat meer te beleven met avond skiën en rodelen. Brixen is ook mooi hier zit je ook centraal t.o.v Westendorf. Alleen bij wat hogere temperaturen zijn de zuid pistes papperig aan het eind van de dag…Maar je kunt natuurlijk dan de gondel nemen,ik vind dat geen schande als je al de hele dag geskied heb.

Bedankt iedereen! Iedere plek heeft dus zo zijn eigen voordelen. Want idd Ruud voelen wij ons niet te goed om met gondel terug te gaan als de dalafdaling prut is :-). Dat maakt dat het zoeken naar een acco meer keus heeft, handig.

@ Hannah,

Wij zijn enkele malen naar SkiWelt geweest en vanuit onze ervaring het volgende advies:

  • Als je er van houdt om in de nabijheid van de accomodatie te blijven is de noordzijde (Soll, Scheffau, Ellmau of Going prima, pistes blijven lang goed, ook wat rustiger.
  • Houdt je ervan om tochten te maken kan ik toch Brixen aanbevelen, vrij snel kun je de noordzijde opzoeken richting Ellmau/Going of de Hohe Salve, mocht je op de terugweg de slush en hopen op de dalafdaling willen ontlopen neem je de gondel naar beneden,
    De andere kant op ben je ook weer snel in Westendorf of, als je wat verder wilt, Kirchberg, op de terugweg kom je over een prachtige dalafdaling die noord georiënteerd ligt.
    Met de trein ben je vanuit Brixen in 10 minuten bij de Hahnenkambahn in Kitzbuhel om daar een dag (of meer) rond te skiën, als je de All-star skipas neemt (ca € 30,- duurder dan standaard Skiwelt pas) is deze ook in Kitzbuhel-Kirchberg geldig.
    Mijns inzien gebruik je op de laatste manier de mogelijkheden van dit grote skigebied het best.

Hier ook meerdere keren naar Skiwelt geweest. Zowel in Westendorf als in Ellmau verbleven.
Voorkeur gaat echt uit naar Ellmau. Wij hadden daar een chalet aan de piste en dat was perfect (ski-in/out zie je weining in Skiwelt, dus we hadden erg veel geluk). De nieuwe gondel in Ellmau naar boven is perfect. Het enige dat ik echt heb gemist was de makkelijke verbinding naar Ki-west, wat ik 1 van de mooiste afdalingen vind in het hele gebied… daar was Westendorf dus wel weer wat beter voor.

Sfeer in Ellmau is prima. Wij hebben veel in het huisje gezeten en daar gekookt en geborreld etc., maar de keren dat we uit eten zijn geweest en een borrel in het dorp hebben gedronken hing er een zeer gemoedelijke relaxte sfeer. Nadeel is wel dat je vaak dezelfde pistes doet, omdat Ellmau een beetje in een uithoek ligt. Wat dat betreft zou ik zelf iets liever richting de hohe salve willen zitten, want daar heb ik zelf qua skien het meeste plezier gehad.

Al met al vind ik Skiwelt echt een prima plek om naartoe te gaan! Voordat we de eerste keer er naartoe gingen vrij veel negatieve verhalen gelezen over korte pistes etc., maar dat viel gelukkig allemaal erg mee! Kijk op de skiwelt site voor 3 prachtige ‘runden’, die individueel makkelijk in 1 dag te doen zijn.

Dit jaar in begin maart geweest. Helaas was het wat te warm en dan merk je wel dat het gebied laag is. Overigens wel alles besneeuwd, bijna tot aan het appartement.
Wij zaten in het appartement Hexenseit vooraan de weg naar de lift van Söll. Alles was lopend te doen, dorp, lift etc. , kunt ook voor klein prijsje eten bij Hotel Hexenalm, zelfde eigenaar.

null

Plaats een reactie