Nieuwjaar snowboarden/skieen in oostenrijk.

Hallo iedereen

Ik heb eens een vraagje. Normaal gaan wij altijd in frankerijk (val-thorens,les2alpes,tignes…) skieen/snowboarden met nieuwjaar.
Nu zouden wij graag eens naar Oostenrijk gaan. Maar ik ken niet veel van de skiegebieden buiten de grootte zoals sölden, ischel.
Nu vroeg ik mij af welke skiegebieden een goede sneeuwzekerheid hebben rond nieuwjaar?

We hadden al een appartement gevonden in kaprun /zell am see. maar nu zegt een collega van me dat je best nog een hoger gebied pakt.

Sportieve groeten en alvast bedankt
Tim

Zell am See is inderdaad niet zo heel hoog, maar de gletsjer van Kaprun (Kitzsteinhorn) wel. Als er in de lagere gebieden in de omgeving niet veel sneeuw ligt of pistes open zijn, is het daar wel erg druk. In tegenstelling tot in Tirol, waar meer gletsjers zijn om op te skiën, is in Salzburgerland veel minder.

Hooggelegen gebieden zonder gletsjer zijn bijvoorbeeld Ischgl of Obertauern. Beiden zijn zeer sneeuwzeker, maar (daardoor) ook niet goedkoop. En voor een van de populairste weken van het seizoen ben je mogelijk al vrij laat om iets goeds en betaalbaars te vinden aan accommodatie, áls er al wat beschikbaar is…

Lech en omstreken hebben de reputatie sneeuwzeker te zijn rond die periode. Nadeel: zeer aan de prijs rond de periode die jij noemt en als je nu nog moet reserveren, zou je weleens te laat kunnen zijn.

Verder naar het oosten in Oostenrijk wil het wel eens wat kouder zijn, waardoor rond nieuwjaar er al een goed (kunstsneeuw)piste-aanbod is op de lagere alpenweiden. Reken dan wel op harde sneeuw.
Zell am See was afgelopen nieuwjaar minstens zo goed als de gletscher bijvoorbeeld. Alleen dalafdalingen zijn dan wat tricky.
Je kunt er van uit gaan dat zolang er niet weer een veel te warme decembermaand is, de meeste skigebieden in Salzburg hun noord en oosthellingen er goed bij hebben liggen.
Met nieuwjaar zou ik me er in ieder geval minder zorgen over maken dan de week ervoor, met kerst.
Grotere gebieden met een gletscher in de buurt (of in het gebied) zijn in dit geval Sölden, Zillertal 3000, Zell am See-Kaprun en in mindere mate het Stubaital en Pitztal. Schlick2000 in het Stubaital is misschien iets te veel een familiegebied. Hochzeiger aan het begin van het Pitztal is net wat uitdagender.
Schladming zou ik zeker ook overwegen trouwens.

hey, alvast bedankt voor de informatie allemaal. ik zie toch veel verschillen met de appartementen in Oostenrijk en Frankrijk. waar je in Frankrijk meestal wel tot je appartement complex kunt skieen moet je in Oostenrijk toch al meestal een bus nemen of wandelen klopt dit ? Wat je in Oostenrijk dan weer wel veel hebt is een sauna of welness aan je pension of appartement complex.

Ski-in Ski-out is in Oostenrijk slechts in enkele (dure) hotels. Alleen dorpen als Hochfügen, Hochsölden, Hochgürgl/Obergürgl, Kühtai en Obertauern bieden min of meer ski-in/ski-out ervaring.
Skibussen zijn daarom ook meestal goed geregeld, evenals parking aan de stations.

*bericht bewerkt door Bennie op 02 aug 2017 18:05

Plaats een reactie