Sneeuw op hoogte in de Alpen

Wij vertrekken volgende week vrijdag naar mayrhofen, ben benieuwd hoe hintertux erbij lig en of er nog wat verse sneeuw bijkomt. Ik heb nog nooit zomers in de sneeuw gestaan dus die kan ik van mijn bucketlist afstrepen.

Off topic: Iemand enig idee of er bij hintertux verhuur open is in de zomer? Ik denk eigenlijk van wel maar kon niet echt iets vinden en ik twijfel nog of ik dan alleen mijn schoenen meeneem of ook mijn board. We hebben ook een busje mee dus ruimte zat maar voor maximaal 2 ochtendjes snowboard meeslepen vind ik een beetje overdreven…

Martin9 op 27 jul 2017 22:59

De ski verhuur in Hintertux is open (sport Nenner) zowel gelijk bij het dal station en ook bij het Tuxerfernnerhaus.

Wij vertrekken volgende week vrijdag naar mayrhofen, ben benieuwd hoe hintertux erbij lig en of er nog wat verse sneeuw bijkomt. Ik heb nog nooit zomers in de sneeuw gestaan dus die kan ik van mijn bucketlist afstrepen.

Off topic: Iemand enig idee of er bij hintertux verhuur open is in de zomer? Ik denk eigenlijk van wel maar kon niet echt iets vinden en ik twijfel nog of ik dan alleen mijn schoenen meeneem of ook mijn board. We hebben ook een busje mee dus ruimte zat maar voor maximaal 2 ochtendjes snowboard meeslepen vind ik een beetje overdreven…

Martin9 op 27 jul 2017 22:59

2 jaar geleden ook zelf gedaan in de zomer.
Eigen schoenen meegenomen en de ski’s gehuurd bij het dalstation.

Minder goed nieuws voor de gletsjers:

De zondag en ook de eerste dagen van de nieuwe week en met een beetje geluk ook de tweede helft van de week gaan zeer warm, of zeg maar gerust heet verlopen. De hoogste temperaturen zijn voor de oostelijke Alpen noordkant voorbestemd met woensdag ondersteund door een Südföhn 35 tot 37 graden. Ook elders is het met 30 tot 35 graden zeer warm en voor het gevoel is het door de vrij hoge luchtvochtigheid voor het gevoel benauwd warm.

Opvallend ook de zeer hoge temperaturen op het 850 hPa vlak (circa 1500 meter), dinsdag en vrijdag voor de Alpen extreme 24 tot zelfs 26 graden! Zou me niet verbazen wanneer er op dinsdag of vrijdag / zaterdag lokaal warmte records gaan sneuvelen! Kijken we nog even naar de vorstgrens dan zien we die ergens rond de 4800 meter uitkomen, arme gletsjers!

Zeer hoge dauwpunten
Het dauwpunt is een parameter die goed gebruikt kan worden voor de mate waarin we de temperatuur ervaren of beleven. Algemeen geldt dat de meeste van ons dauwpunten vanaf 16 graden als onaangenaam warm ervaren (benauwd, zwoel, klam, broeierig). Bij een dauwpunt hoger dan 16 graden is de luchtvochtigheid zo hoog dat verdamping van zweet via de huid niet zo gemakkelijk meer gaat. Het lichaam koelt dan moeilijker af waardoor het weer als warm en vooral ook als benauwd wordt ervaren. Kijk nu maar eens naar de dauwpunten op de onderstaande kaart, maar liefst oplopend tot 20 tot 24 graden aan de noordkant! Voor menige bewoner van onze gematigde klimaatzone wellicht wat teveel van het goede!

Not all who wander are lost

Dat is een mengsel van ijs en gruis. Al het sneeuw dat smelt zit vaak vol met stof en steengruis en dat blijft op de gletsjer liggen. Dat versnelt het smeltproces alleen maar.

Rogier op 27 jul 2017 18:07

zwarte sneeuw kan je dat vergelijken met papsneeuw die ook ferm afremt

Stof en gruis glijdt minder goed dan sneeuw of ijs, is mijn ervaring. Bovendien zitten er vaak kleine steentjes in, die krasjes in je belag kunnen maken.

Stof en gruis glijdt minder goed dan sneeuw of ijs, is mijn ervaring. Bovendien zitten er vaak kleine steentjes in, die krasjes in je belag kunnen maken.

GiGi op 29 jul 2017 16:40

mss rare vraag , gaan gletsjers vroeger sluiten door het zwart ijs of gaat de economie voor

hittegolf voor de alpen , 10 gr op 3000 m , normaal voor de zomer zeker

@Pieter230976 Als het niet meer kan dan kan het niet. Dan zullen ze echt wel eerder sluiten. Maar al weken voor die tijd wil je er niet meer zijn ;-)

En 10° op 3000 meter moet niet te lang duren.

Click. Click. Peace

hittegolf voor de alpen , 10 gr op 3000 m , normaal voor de zomer zeker

Pieter230976 op 31 jul 2017 13:33

Niet zozeer normaal, maar dat komt wel vaker voor. Toch is het de komende dagen wel erg heet en misschien zelfs wel de heetste dagen van het jaar. Later volgende week waarschijnlijk een stuk frisser.

In Nederland overigens wel lekker zomerweer. 24-26 graden is prima. Mag de komende 3 maanden zo blijven. Alleen onweer ontbreekt nog. Het jaar van het net niet…

Not all who wander are lost

hittegolf voor de alpen , 10 gr op 3000 m , normaal voor de zomer zeker

Pieter230976 op 31 jul 2017 13:33

Niet zozeer normaal, maar dat komt wel vaker voor. Toch is het de komende dagen wel erg heet en misschien zelfs wel de heetste dagen van het jaar. Later volgende week waarschijnlijk een stuk frisser.

In Nederland overigens wel lekker zomerweer. 24-26 graden is prima. Mag de komende 3 maanden zo blijven. Alleen onweer ontbreekt nog. Het jaar van het net niet…

Edwin. op 31 jul 2017 19:42

waarom komt die warmte nooit naar de Benelux ,stopt altijd minden Frankrijk ,mss de straalstroom beetje verplaatsen
laat de noordzee maar goed opwarmen ,krijgen mss dan eens een echte hersft met buien onweer

Heeft wel iets als je nu kijkt naar LDA gletsjer ,zwart , grijs , blauwe lucht maar voor te skien weet ik niet

hittegolf voor de alpen , 10 gr op 3000 m , normaal voor de zomer zeker

Pieter230976 op 31 jul 2017 13:33

Niet zozeer normaal, maar dat komt wel vaker voor. Toch is het de komende dagen wel erg heet en misschien zelfs wel de heetste dagen van het jaar. Later volgende week waarschijnlijk een stuk frisser.

In Nederland overigens wel lekker zomerweer. 24-26 graden is prima. Mag de komende 3 maanden zo blijven. Alleen onweer ontbreekt nog. Het jaar van het net niet…

Edwin. op 31 jul 2017 19:42

waarom komt die warmte nooit naar de Benelux ,stopt altijd minden Frankrijk ,mss de straalstroom beetje verplaatsen
laat de noordzee maar goed opwarmen ,krijgen mss dan eens een echte hersft met buien onweer

Pieter230976 op 31 jul 2017 19:56

Die warmte komt hier wel eens, maar je weet zelf dat Nederland nogal gevoelig is voor een omschakeling door het zeeklimaat hier. Komende dagen zitten wij net aan de wat koelere kant. Wat overigens prima zomerweer is, maar de hitte zit echt ten oosten van ons. De echte overgangszone zit weer eens boven west en midden Duitsland en mogen zij de komende dagen weer rekenen op wellicht hele heftige buien. Wij pissen hier uiteraard weer naast de pot. 2017, vaak net niet en weer geen onweer.

null

http://www.estofex.org/cgi-bin/polygon/showforecast.cgi?ligh…

*bericht bewerkt door Edwin. op 31 jul 2017 20:19

Not all who wander are lost

Dit wil je toch eigenlijk niet… (Les Deux Alpes)

null

Click. Click. Peace

Dit wil je toch eigenlijk niet… (Les Deux Alpes)

null

Rogier op 31 jul 2017 21:16

die andere van de volledige vlakte gaf al die verschillen ,dat wil ik niet

Ik zou het niet willen iig. Sneeuw komt er wel weer, dus wachten lijkt mij dan de beste optie. Gewoon accepteren dat het zomer is :)

Not all who wander are lost

Ik zou het niet willen iig. Sneeuw komt er wel weer, dus wachten lijkt mij dan de beste optie. Gewoon accepteren dat het zomer is :)

Edwin. op 31 jul 2017 21:25

das waar , voor zelfde geld een winter met meters sneeuw dat ze vloeken erop

Stof en gruis glijdt minder goed dan sneeuw of ijs, is mijn ervaring. Bovendien zitten er vaak kleine steentjes in, die krasjes in je belag kunnen maken.

GiGi op 29 jul 2017 16:40

mss rare vraag , gaan gletsjers vroeger sluiten door het zwart ijs of gaat de economie voor

Pieter230976 op 29 jul 2017 16:45

Ik heb vroeger in Sölden regelmatig op het zwarte ijs op de Steilhang van de Rettenbach geskied. Skiet net zo als de curver-borstelbaan op zijn snelst. Voor mij als baanskiër heerlijk, voor menig ander een keihard drama. … De laatste 10 jaar heb ik niet meer op het zwarte ijs geskied, maar had in de zomer vaak geluk met relatief goede sneeuw in Hintertux. Momenteel ziet het er minder fijn uit. …

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

hoe komt dat bij ons en in de alpen de hitte altijd afgestraft word door onweer , als ik beelden zie uit Duitsland

@Pieter230976 Daar kan @Roel vast goed antwoord op geven. (Maar die is nu aan het wandelen in Oostenrijk dus antwoord kan even duren)

Click. Click. Peace

*bericht bewerkt door Pieter230976 op 02 aug 2017 15:18

hoe komt dat bij ons en in de alpen de hitte altijd afgestraft word door onweer , als ik beelden zie uit Duitsland

Pieter230976 op 2 aug 2017 11:16

Botsingen van drukgebieden, maar daarnaast ook bij hitte. Meestal in een overgangsgebied zoals gister het geval was. Hier in Nederland was het een stuk minder warm dan in grote delen van de Alpen en zuid Duitsland. In die overgangszone ontstonden de buien. O.a door verschillen in temperatuur, verschillende windrichtingen en verschil in windsnelheid.

het onstaat nou eenmaal vaker in west en midden Europa door ons klimaat. Zuid en Zuid oost Europa heeft veel standvastigere hogedruk gebieden.

Dat is wat ik weet/denk :)

Not all who wander are lost

hoe komt dat bij ons en in de alpen de hitte altijd afgestraft word door onweer , als ik beelden zie uit Duitsland

Pieter230976 op 2 aug 2017 11:16

Zoals Edwin zegt: overgangszones tussen koele en warme lucht triggeren onweersbuien en dat wij 's zomers vaker onweer hebben dan Spanje heeft ermee te maken dat hogedruk bij ons minder standvastig is. Meestal dan, er zijn ook hele warme, droge voorbeelden (1976, 2003, 2006). We wonen aan zee dus vaak ligt koele oceaanlucht op de loer, het verdringen van de warme lucht gaat nu eenmaal vaker gepaard met buien en onweer.

Het onweer in de Alpen heeft een andere oorzaak, dat komt door het reliëf waardoor je daar vaker warmte-onweer hebt. Zelfs als de luchtdruk hoog is ontstaan door de opwarmende, stijgende lucht stapelwolken boven de bergen die lokale onweersbuien geven. Door die stijgende luchtbeweging komen compleet wolkenloze dagen 's zomers niet zo vaak voor (in tegenstelling tot 's winters).

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

@edwin @roel ,merci voor de toelichting

Plaats een reactie