Is Zwitserland echt zo duur?

Een aardige vergelijking van de prijzen in Zwitserland. (Wat lager op de pagina staat een verwijzing naar de salarissen in CH): https://www.facebook.com/swissinfo/videos/10155465871288497/…

bon ski

Iets is pas duur, als het niks opleverd

echte mannen lopen naar boven,

Ja !

Zwitserland heeft een hoog prijsniveau, en het nadeel van de wisselkoers.

Zwitserland staat dan weer wel garant voor kwaliteit en comfort.

Zwitserland heeft een hoog prijsniveau, en het nadeel van de wisselkoers.

Zwitserland staat dan weer wel garant voor kwaliteit en comfort.

DavidW op 13 jul 2017 20:57

dat eerste is universeel waar, het laatste toch niet altijd en overal het geval: al menigmaal een acco en een skigebied gezien wat qua prijskwaliteitverhouding niet echt ok is…(grootmoeders oude meubeltjes in een app. en verouderde liften…)

Schnitzel met friet en diepvriesgroente: 33 CHF.

Tsja.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Wisselt ook nogal per product, vlees is wel echt een heel stuk duurder. Accomodaties heb ik meestal niet gek veel voor betaald (Oostenrijk vaak meer voor kwijt geweest), maarja skiapassen… met wat je ervoor krijgt toch wel een heel stuk duurder dan de omliggende landen. Drankjes vond ik dan nog wel weer meevallen.

Zelfs de Zwitsers gaan massaal in het buitenland wintersporten…
Want prijs en prijs/kwaliteit.

*bericht bewerkt door RRski op 14 jul 2017 14:22

Zwitserland heeft een hoog prijsniveau, en het nadeel van de wisselkoers.

Zwitserland staat dan weer wel garant voor kwaliteit en comfort.

DavidW op 13 jul 2017 20:57

dat eerste is universeel waar, het laatste toch niet altijd en overal het geval: al menigmaal een acco en een skigebied gezien wat qua prijskwaliteitverhouding niet echt ok is…(grootmoeders oude meubeltjes in een app. en verouderde liften…)

SkiBeppie op 14 jul 2017 12:23

Ik sprak in het algemeen, nooit gezegd dat alles in Zwitserland comfortabel is. Maar de mensen die er komen, komen vaak van ver en hebben echt wel eisen en das een groot verschil met veel (dus niet alle) skidorpen in Frankrijk en Oostenrijk waar alles zo goedkoop mogelijk schijnt te moeten zijn. Zwitsers zijn ook veeleisender. Ieder z’n meugh natuurlijk, we kunnen tenslotte niet allemaal naar hetzelfde gaan :)

Als je je kinderen alle dagen bitterballen geeft ben je ook goedkoop uit, de vraag is of je daar tevreden mee kan zijn. Ben zelf ook kritisch qua prijzen en laat overdreven decadentie ook aan mij voorbij gaan maar heb het ook wel graag comfortabel, lekker en gezond. En een hamburgertent is voor mij niet “even uit eten gaan”… Was overlaatst in Val Thorens en vond het eten op veel plaatsen in Val Tho ondermaats. Qua prijs nog niet eens gek veel goedkoper als Zwitserland, kijk op zo’n momenten weet ik het wel.

*bericht bewerkt door DavidW op 14 jul 2017 16:08

Zodra ik op de hut CHF 20 voor 1 fles water moet betalen ben ik vertrokken… dat gebeurt me 1x en dan ben ik er meteen voor een tijdje klaar mee.

mama on a mission in the snow

Skipas Zermatt 4 dagen: € 250.
Skipas Cervinia 4 dagen: € 167.
Dezelfde skipas.

Skipas Zermatt 4 dagen: € 250.
Skipas Cervinia 4 dagen: € 167.
Dezelfde skipas.

berrie2 op 14 jul 2017 21:32

Dat is zonder de uitbreiding… Je praat nu over twee verschillende gebieden.

@davidw: De prijs voor de pas voor Cervinia zelf (zonder Zwitserland) was uit mijn hoofd € 130. Dat waren de prijzen half april 2017. Zermatt was meen ik CHF 232.

Zie de prijzen voor 2017/2018:
https://www.matterhornparadise.ch/en/winter/tickets-skipasse…
Volgens dat overzicht kost een 3-daagse internationale pas in Zermatt CHF 243.
Dan waren de prijzen die ik noemde niet voor 4 dagen maar voor 3 dagen.

Zie voor de Cervinia internationale tarieven 2018:
http://www.cervinia.it/en/inverno/tariffe-internazionali…
Prijs internationaal 3 dagen € 140. Wel laagseizoen. Hoogseizoen € 149.
Zermatt kent maar een prijs

Samenvatting 3 dagen in april, internationale pas
Cervinia € 180
Zermatt CHF 243

Toen was de koers 1,06. Verkeerde omrekening gebruikt, zie ik. CHF 232 was toen € 218.

Het was dus € 167 (Cervinia) vs € 218 (Zermatt).

Ik betaalde in April 173 piek voor n 4 daagse pas inc Zermatt.
Wat is nu eigenlijk het doel van deze discussie? Zwitserland heeft nu eenmaal een hogere prijsindex.
Half nederland ‘‘klaagt’’ Maar staat vervolgens wel in Val Thorens 10tje voor een halve liter af te tikken.

echte mannen lopen naar boven,

@martijnuiterwijk: was dat alleen de Zermatt pas?

Breuil Cervinia ( of hoe je het ook mag schrijven) zat ik.

null

echte mannen lopen naar boven,

ja die ken ik 🙂. Ik was er met Pasen. Min 21 op de top.

Wij hadden min 5 min 10 zoiets, lekker zon, af en toe wat mis. Heerlijk lekker kunnen skieen, Prima kunnen touren.

Goed, Voor de mensen die gebonden zijn aan schoolvakanties kan het wat prijziger zijn. Heb in Zermatt op de piste gelunched.
Koffie en een hotdog ( groot) aangeklede stokbrood) was geloof ik 21 Frank kwijt. In Maastricht op het Vrijthof had ik daar ook makkelijk 15 piek voor betaald. Ervaring is voorals nog, Kost wat, maar dan heb je ook echt wel wat. En geen massaproductie pasta zoals soms in Oostenrijk of France

echte mannen lopen naar boven,

Oké, maar € 350 voor een 6-daagse pas tikt wel aan, Zeker als je met zijn 4-en bent. Hetzelfde geldt natuurlijk voor het eten. 4 keer 21 frank is wel bijna 8 tientjes voor een simpele lunch. Ik vond Cervinia qua eten trouwens ook niet goedkoop.

Ja eens. Maar de pas aan de italiaanse kant is wat goedkoper incl de uitbreiding. Echter een mooi gebied met veel opties. Zelf eet ik niet vaak op de piste. Reepjes en gellekes mee. Puur omdat als ik goed wil eten dat onder in een goed restaurant. Wil graag ergens voor betalen. Zolang het maar kwaliteit heeft. In het dorp in een local ding gegeten. Kwaliteit van hammetjes e.d krijg je in nl niet. Maar gezins vk gaat dan idd rap

echte mannen lopen naar boven,

Het is trouwens € 390 tot € 400 voor een 6-daagse pas (Zermatt internationaal, CHF 434). Ouch.
Het is verboden met een Cervinia pas in Zermatt te starten 😏

De laatste keer Portes du Soleil… liepen per ongeluk een Zwitserse tent in. Omgerekend 15 euro voor een tosti en 8 euro voor een flesje water. Oké, doei, we skiën wel even door.

Zwitsers zijn ook veeleisender.

DavidW op 14 jul 2017 16:01

Precies daarom gaan Zwitsers graag naar Oostenrijk of Zuid-Tirol op wintersport omdat ze zich dan echte luxe kunnen veroorloven. In Zwitserland is echte luxe ook voor eigen landbewoners vaak te duur en/of vinden de prijs/kwaliteitsverhouding niet kloppen. De goedkopere accomodaties in Zwitserland zijn vergeleken met Oostenrijk of Zuid-Tirol vaak wat oud gebakken. Wat Zwitsers wel veel doen zijn dagtripjes in eigen land en sommigen hebben eigen accomodaties in bepaalde skigebieden, welke dan ook weer aan familie en vrienden worden gebruikt.

Zodra ik op de hut CHF 20 voor 1 fles water moet betalen ben ik vertrokken… dat gebeurt me 1x en dan ben ik er meteen voor een tijdje klaar mee.

Skimams op 14 jul 2017 16:35

Hey… waren dat geen twee flessen water? :P

*bericht bewerkt door Frans op 17 jul 2017 15:31

Moet zeggen dat ik de prijzen in de Zwitserse hutten in PDS nog mee vond vallen. Dat moet ook wel natuurlijk, anders gaat iedereen in Frankrijk lunchen…

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Zodra ik op de hut CHF 20 voor 1 fles water moet betalen ben ik vertrokken… dat gebeurt me 1x en dan ben ik er meteen voor een tijdje klaar mee.

Skimams op 14 jul 2017 16:35

Hey… waren dat geen twee flessen water? :P[post]Frans op 17 jul 2017 15:30[/post][/quote]

Ow! Da’s waar Frans, het waren inderdaad 2 flessen: 1 voor jou en 1 voor ons of zoiets. 🤔Valt eigenlijk best nog mee met de kosten dan 😝

mama on a mission in the snow

Ik was in mei op de Piz Gloria bij Mürren (bij Jungfrau/Eiger). In het draaiende restaurant met briljant uitzicht ca € 4 voor een goede kop koffie. Heb ik in Oostenrijk duurder gezien.
Liften zijn wel sardineblikken en oude meuk á € 90 voor 2 dagen in de aanbieding.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Plaats een reactie