Les 3 Vallees vandaag (zomer 2017)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Mooie korte reportage! Ben benieuwd om hem te testen !

Vanaf volgende week wat updates over de werkzaamheden in L3V.
Onder andere het afscheid van de Moraine stoeltjeslift:
https://youtu.be/czo-wGtmkPY

bon ski

Ooh die beelden met blauwe lucht en zon…Heerlijk!! kan niet wachten nog 4 maanden :)

Naar aanleiding van een PM leek het me goed om in dit topic te antwoorden zodat ook anderen hun voordeel kunnen doen met onderstaande info.
De vraag was:
Hey skifan,
Ik ga komende voor de vierde keer skiën in 3V, zou jij mij wat informatie kunnen geven over de off-piste mogelijkheden zonder gids?

Voor alle afdalingen geldt: kijk eerst naar het lawine risico en de weersvoorspelling. Alle pisteurs geven graag advies of een route veilig te skiën is.

Val Thorens
Zichtbaar vanuit de lift:
• Als u met de TS Col omhoog gaat ziet u rechts de Val Thorens gletsjer, hier kunt u op diverse manieren afdalen. Links ziet u de “oude”afdaling van de Col. Vorig jaar was deze nog skibaar hoewel er een steil eerste stuk in zit en een moeilijke passage waar de rotsen vrij zijn komen te liggen door het smelten van de gletsjer
• Met de TS Glacier omhoog, rechts ligt de normale afdaling, na wat klimwerk is links afdalen goed te doen.
• Waar de Chamois Piste e Variante Piste kruist kunt u links naar beneden en door steken naar de Falaise Piste.
Niet zichtbaar vanuit de lift:
• Vanaf de Cime de Caron zijn er diverse mogelijkheden om naar het Lac du Lou te skiën, u kunt beginnen in de bocht naar links in de Piste Combe de Rosaël of na 200 meter afgedaald te zijn op de Piste L’Audzin of net voor de Col de L’Audzin links naar beneden.
• Ook vanaf de Boismint kunt u naar het Lac du Lou skiën: volg het stuk piste dat loodrecht op de lift loopt. Ga steeds rechtdoor, daarna over de col. Pas wel op de steile stukken in deze route waar u omheen moet.
• Met de Bouchet lit in Orelle omhoog en daarna recht oversteken. Het eerste stuk loopt onder de Tyroliënne. Hoe meer u rechts houdt, hoe makkelijker het is. Hoe meer naar links hoe steiler en hoe meer rotsen.

Les Menuires/St Martin de Beleville
Zichtbaar vanuit de lift:
• Met de Lac Noir lift omhoog en onder de lift afdalen. Pittige afdaling
• Met de Roc 2 omhoog, de Trois Marches Piste afdalen en waar deze smaller wordt rechtdoor gaan u volgt nu de oude piste en komt uit op de Violettes piste.
• Met de St Martin Express omhoog afdalen richting Jerusalem. Maar al links naar beneden gaar bij de verdwenen Riondaz Piste (niet geprepareerd, wel gecontroleerd)
Niet zichtbaar vanuit de lift:
• Na de aankomst met de Masse 2 gondel het pad nemen en bij de Bouquetin links af naar het Lac du Lou.
• Vanaf de Olympic Express (Méribel) recht oversteken en afdalen naar het begin van de St Martin Express.
• Met de Lac Noir lift omhoog en na de aankomst naar rechts gaan. Als u de Teurre (met de zendmast) links passeert komt u in Bettaix uit. Aanbevolen deze route met een gids te skién.

Méribel en Méribel Mottaret
Zichtbaar vanuit de lift:
• Met de TC Plattières of de TSD Granges omhoog en onder de TC Plattières afdalen. Vroeger was dit de Bouquetin Piste. Steil, boven een smal stuk met rotsen, lawinegevaarlijk.
• Onder de Saulire Express afdalen naar Méribel (staat aangegeven bij de aankomst).

Niet zichtbaar vanuit de lift:
• Met de 3V lift in Val Thorens omhoog, bij de aankomst rechtdoor naar beneden en naar het Plan des Mains skiën.
• Vanaf de Mt de la Chambre richting Piste Venuron en rechts naar beneden gaan.
• Vanaf de Olympic Express naar rechts gaan en op het juiste moment afslaan om in Rafford of in Les Allues uit te komen. (route is moeilijk te vinden zonder gids).

Courchevel
Zichtbaar vanuit de lift:
• Onder de Chanrossa lift afdalen
• Onder de Suisse lift afdalen
• Onder de Dou de Lanches lift afdalen

Niet zichtbaar vanuit de lift:
• Vanaf de Saulire het Grand Couloir afdalen(staat aangegeven bij de aankomst).
• Vanaf de aankomst van de Chanrossa lift aan de Merlet kant afdalen, rechts zum Hang blijven en zo door de Vallée des Aval skiën. Uiteindelijk aankomen in Courchevel Moriond.

bon ski

Opvallende zaken:

Nieuwe piste Corniche staat erop. Vanaf folie douce verbinding maken met Croissant piste.

De lac de la chambre krijgt een blauw alternatief. De oude variant staat echter nog ook steeds ingetekend. Gelukkig maar!

Nieuwe piste in de orelle valleil als ik het goed zie.Ik kan de naam echter niet goed lezen.

Heb deze link gebruikt overigens. Kan alleen niet heel ver inzoomen:

null

Wandeling naar de Folie Douce.
Vanaf het voetpad terug is goed te zien hoe ver de Piste Retour Sud is.

null

Het dalstation van de Moraine gezien vanaf de Folie Douce:

null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

*bericht bewerkt door skifan op 20 sep 2017 16:53

bon ski

Wandeling Granges lift - aankomst TK Teppes - Tougnète - Granges lift.
De garage voor de TSD Granges met de nieuwe leiding voor de sneeuwkanonnen:

null

Het bovenste gedeelte van de Piste Gros Tougne wordt verbreed:
null

De aankomst van de TSD Roc de Tougne (op de achtergrond de Mt Blanc):
null

Vaarwel de oude trouwe TK Roc de Tougne (1974/1975 – 2017):

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

*bericht bewerkt door skifan op 21 sep 2017 18:57

bon ski

We wilden een “rondje Tête Ronde” doen maar kwamen de piloot van de heli tegen die we al eerder bij de aankomst van de Moraine lift hadden gezien. We konden met zijn camion mee naar boven, hij ging de zeilen die de laatste stukken ijs bij de aankomst van Col lift beschermden ophalen.

Omhoog met de camion:

null

Aankomst TC Moraine:

null

De nieuwe piste la Corniche (retour Sud) schiet op:

null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Afscheid van de TC Ariondaz, gebouwd in 1974:

bon ski

Wat mooie foto’s weeral. En petje af voor 3 Vallées Renovatie’s nieuwe liften nieuwe pisten maakt het voor elke skiër heel interessant en ook heel plezant!!! En hier voel ik me thuis want het zijn hier pisten waar ik heel graag kom!!! En echt waar een groot apllaus voor dit echt gigantisch technisch ongelooflijk mooi skigebied. :D klapklapklapklapklapklapklapklapklap.

Nieuwe sneeuwkanonnen op de Menuires Piste:

null

Werzaamheden aan de TB Croisette:

null

null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Sneeuwkanonnen zien er heel anders uit dan de bestaande. Ik neem aan dat ze ook “ruimere” mogelijkheden hebben.

Hen48

@Hulst
De nieuwe sneeuwkanonnen hebben een vele malen hogere capaciteit, daarom was het ook nodig nieuwe lucht en waterleidingen in te graven.

bon ski

De hoofdmotor van de TB Croisette wordt vervangen:

null

Steeds meer herfstkleuren de Vallée des Belleville:

null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

*bericht bewerkt door skifan op 25 sep 2017 17:57

bon ski

Geluncht bij het Lac Blanc en gekeken naar de épissure (in elkaar vlechten) van de kabel voor de Moraine gondel. Zo’15 personen zijn bezig om de kabel over 25 meter lengte in elkaar te vlechten:

null

Het doorslijpen van de kabel:

null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

*bericht bewerkt door skifan op 26 sep 2017 17:44

bon ski

Vandaag naar de Mt de ls Chambre geklommen. Op de terugweg hebben we de nieuwe Piste Corniche (Retour Sud) genomen.
Piste Corniche en Piste Croissant komen samen:

null

De Piste is bijna klaar tot aan de Folie Douce:

null

Het lijkt erop dat de Piste Lac de Chambre blijft bestaan en dat er een blauwe omweg is gemaakt :

null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

*bericht bewerkt door skifan op 28 sep 2017 16:09

bon ski

Dat is heel goed nieuws over de piste Lac de la Chambre!

Winter is coming

Skifan bedankt voor weer het blijven posten van vernieuwingen van het skigebied icm je mooie foto’s👌😊

3 februari ga ik weer naar reberty 2000 in les menuires en door al je fotos krijg ik er echt zin in, laat staan als de eerste sneeuw er ligt🤗

En je lijstje met offpistes routes is ook top! kan ik ook eens een nieuwe route proberen, de route naar lac du lou is ondertussen al een klassieker voor mij.

Ga zo door!🖒

*bericht bewerkt door Marco_ski op 28 sep 2017 21:01

De toegevoegde waarde van blauw op Lac de Chambre ontgaat mij volledig. Die rode piste heb ik nooit als uitdagend ervaren.
En zo’n smal k… pad kan dan wel blauw zijn, maar skied nooit lekker.

@Aartstyle had het al gezien een nieuwe piste aan de Orelle kant. De naam is nu ook duidelijk: Croix d’Antide

http://www.latania.co.uk/blog/2017/09/27/another-new-piste-f…

Vlechten, mooi werk!

@Royke
De "nieuwe"piste in Orelle is de oude boardercross

null

bon ski

Hoe lang doet de gondel vanuit Orelle er over? Ligt die gunstig?

raar dat op de kaart van orelle die off piste niet staat ,weet niet als officiele piste ,de eerste keer er op geweest ,bang hartje ,zag er veel daar afdalen

@Pieter230976

Die off-piste start vanaf Coll (VT). Over een pasje heen… en dan kom je…
Op de piste Lory.
Dus die off piste is nu een piste geworden (voor het grootste deel).
Alleen het eerste stuk is nog off piste.
Je kan nog steeds allesoff piste skieen, dan ski je dus naast de piste Lory.

@Dr Phil wat ik kan me herinneren uit 2008 dat ik het lang vond duren alvorens ik echt boven was en naar Valthorens kon kijken. Volgens mij zag ik in 2016 nog steeds de oude gondeltjes arriveren vanuit Orelle. Beneden in Orelle was ruim parkeerplaats weet ik nog. Volgens mij is de stoeltjeslift Rosael (het 2e gedeelte naar boven) wel vernieuwd en dus een stuk sneller dan voorheen.

Thx. De gondel doet er 15m op, zag ik. Dat vind ik acceptabel. En ruim parkeerplaats is ook fijn. Weet je hoever de parkeerplaats van het dorp ligt?

*bericht bewerkt door DrPhil op 02 okt 2017 10:40

Thx. De gondel doet er 15m op, zag ik. Dat vind ik acceptabel. En ruim parkeerplaats is ook fijn. Weet je hoever de parkeerplaats van het dorp ligt?

Dr Phil op 2 okt 2017 10:40

Orelle is geen dorp zoals je dat gewend bent in Frankrijk. Het is wat vergane glorie en een lift met een groot parkeerterrein. Iets verder van de lift staan wat appartementencomplexen. Er rijdt volgens mij wel een skibus naar de lift. Voor de gezelligheid ga je hier niet zitten. Het is puur functioneel om in L3V te kunnen skiën.

*bericht bewerkt door Roko op 02 okt 2017 11:54

Uitrusten doe je maar in de lift.

Thx. Het lijkt me een makkelijk startpunt voor een dagje Trois Vallées. Dat zullen toch wel meer mensen denken? Anders gezegd: staat de parkeerplaats niet snel vol? En zoja, is er dan ruimte elders? (misschien moet ik maar even een nieuw topic aanmaken)

*bericht bewerkt door DrPhil op 02 okt 2017 11:54

Plaats een reactie