Wintersport 2018: Waar heen met twee gezinnen en kleine kids in de winter?

Hoi allemaal,
misschien wat vroeg al (de zomer is net begonnen) maar we zitten met een probleem. We gaan al jaren naar Ellmau en willen eens iets anders. Daar komt bij dat mijn kids (10 en 12) deze keer mee willen en een ander gezin ook, met een kleine van 5. We willen graag met de kerst week of nieuwjaarsweek.

Waar zouden we heen kunnen gaan?

Beetje sneeuwzeker in December is wel gewenst. Het liefst ook betaalbaar. We zijn natuurlijk met Skiwelt erg verwend als skigebied, kleine is ook een keer niet erg…

Wie heeft tips voor een leuk gebied en appartementen?

Ik kan van alles verzinnen aan kenmerken van Skiwelt die je zo aanspreken in dat gebed en die je dus ook wenst in andere opties. Als je goed bedenkt welke dat zijn, geeft de skigebied-zoekmachine op deze site voldoende resultaten lijkt me.

En ook om wat meer reacties te triggeren in dit topic, zou ik iets concreter proberen te maken wat je precies wil. Te meer omdat ‘sneeuwzeker in december’ in mijn hoofd niet echt matcht met Skiwelt. Kanonnen genoeg, maar het ligt vrij laag natuurlijk. En die kinderen gaan allemaal op les? Of gaan die met jullie mee het gebied in? Veel blauwe pistes daarom? Of juist wat meer uitdaging? Concreter = beter…

En voor Oostenrijk ben je eerder aan de late kant dan aan de vroege, vrees ik. Zeker als je betaalbaar op een goede locatie wil voor 2 gezinnen…

@Bartje, zie ook dit topic: https://www.wintersport.nl/forum/topic/357111

Daar staan wat tips voor kleinschalige gebieden, en heb ik wat overwegingen meegegeven voor concessies die je zult moeten doen. Zoals @GiGi al schrijft: sneeuwzeker / kerstvakantie (drukte) / betaalbaar kunnen tegenstrijdig zijn. Helaas is zelfs een jaar van te voren zoeken al geen garantie. De beste accommodaties (lees: ligging, prijs, comfort) zijn ondertussen al verhuurd ben ik bang.

De vroege weken van het seizoen zijn de laatste jaren erg matig geweest qua sneeuw. Zoek het in die periode dan vooral in de hogere gebieden. @Bartje Het ligt nogal aan jullie wensen wat wel en wat geen goed idee is. In de grote jongens in Frankrijk kun je vaak nog wel een beetje uit de voeten. Ik doel op Les Trois Vallées, Paradiski, Espace Killy en Alpe d’Huez. Voldoende hoogte en aanbod om toch wat variatie te hebben. Italië kent een hoge sneeuwkanondichtheid en is daardoor minder afhankelijk van natuursneeuw, maar nog steeds wel afhankelijk van de temperatuur (net zoals Skiwelt tegenwoordig). In Skirama Brenta of rondom de Sella Ronda vind je genoeg sfeer en behoorlijke mogelijkheden tot tochten. Via Lattea is natuurlijk ook een aanrader. In Oostenrijk is er dan de optie om in een dal met een Gletscher te gaan zitten. Zillertal is wat dat betreft dan het meest uitgebreide.
Ik zou zeggen: Vul je wensen in de skigebiedzoeker in, klik ook even de 3000+ aan en zie wat er uit komt.

Een kleine van 5 zou ik niet snel meenemen op een gletscher. Daar kan het goed koud zijn, zeker in december. Dus mijn advies is: ga voor lager en dan met goede kunstsneeuw voorzieningen. Dan heb je genoeg keuze in Oostenrijk en Italië. Zo vroeg in het seizoen en met zo’n kleine erbij moet je geen poeder op 3000+ meter willen.

Misschien is seiseralm een optie. De Italianen zijn meesters in kunstsneeuw maken en het ligt op een wat hoger plateau waardoor ze eerder kunstsneeuw kunnen maken dan in bijv het lagere skiwelt wilder kaiser. Daarnaast heeft seiseralm mooie glooiende pistes voor de kids en eten zoals in Italië vind je nergens anders… Ook is het er niet zo verschrikkelijk druk rond de kerst als in de Oostenrijkse gebieden.

Born to Ride

Plaats een reactie