Tips voor het verkopen van materiaal op het forum

Op dit forum hebben we de prachtige rubriek ‘marktplaats’, waar wintersporters spullen kunnen (ver)kopen. Ik kijk er altijd graag even wat iemand aanbiedt. Ikzelf heb er ook best wat spullen verkocht (veel ski’s testen heeft als grote gevaar dat je steeds iets anders wil, wat sommige spullen die je dan al hebt overbodig maakt…).

Om een eventueel geïnteresseerde beter tegemoet te komen, heb ik een aantal tips. Die gaan vooral over de informatie die je geeft over het product dat je verkoopt, en de staat daarvan. Het maakt niet uit of het een ski, een snowboard, schoenen of kleding betreft.

Relevante informatie
Dat klinkt natuurlijk logisch, maar vaak ontbreekt er toch wel wat informatie die een potentiële koper nodig heeft (mijns inziens) om te beslissen of hij het product wil hebben. De meeste informatie is doorgaans goed te vinden op de website van de fabrikant of een webshop die het product verkoopt. Google je eigen item eens, dan vind je het al snel genoeg. En kruip eens in de huid van een potentiële koper: welke informatie zou je zelf willen hebben?

Voor ski’s is de volgende informatie relevant (vind ik):

  • Merk en type (inclusief alle toevoegingen die er eventueel op staan)
  • Modeljaar (is relevant, er zijn best wat ski’s die in naam hetzelfde blijven, maar in andere dan cosmetische opzichten veranderd zijn door de jaren heen)
  • Lengte
  • Taillering en radius (staat gewoon op de ski, bijvoorbeeld: “138-108-128, Radius 18 meter”)
  • Informatie over de constructie (materiaal van de kern, verstevigende lagen, sidewall, rockerprofiel, etc.)
  • Binding (bij een geboorde binding: voor welke BSL geboord? Op welke positie?)
  • Een beschrijving van het gedrag van de ski in de sneeuw. Dat kan in je eigen woorden, maar je kan natuurlijk ook de tekst van een ander gebruiken of daarnaar linken.
  • Staat (hoe vaak gebruikt? Hoe vaak onderhouden en door wie?)

Ik kan mij voorstellen dat voor snowboards grofweg hetzelfde geldt qua informatiebehoefte.

Voor skischoenen is het belangrijk dat je (naast de relevante model-informatie) de mondo-point maat vermeldt. De ‘gewone’ schoenmaat is minder relevant en geeft hooguit een indicatie.

Voor kleding is relevant:

  • Merk en type (modelnaam)
  • Maat
  • Hoe de maat valt
  • Kleur
  • Informatie over gebruikte materialen, features (aantal zakken, waterdichtheid, capuchon afneembaar, broek met bretels ,noem maar op)
  • Staat

In alle gevallen is het handig om aan te geven waar een item te bezichtigen of af te halen is. Je kan natuurlijk ook zeggen dat dat in overleg gaat. Veel meer dan je eigen woonplaats zou ik op het forum niet noemen. Verwijs dan naar communicatie via privébericht. Datzelfde geldt ook voor telefoonnummers, e-mailadressen, etc.

Foto’s
Een aanbieding zonder foto’s zal al snel de vraag uitlokken: “heb je ook foto’s?”. En dat is best logisch. Geef in je foto’s in ieder geval weer:

  • Een herkenbaar totaalplaatje (zodat mensen zelf kunnen googelen en het product makkelijk kunnen herkennen)
  • Close-up van belag (ski’s of board)
  • Close-up van staalkanten (ski’s of board)
  • Close-up van de binding
  • Close-up van eventueel genoemde beschadigingen
  • Close-up van speciale zaken

Richtprijs
Ook niet onbelangrijk: de prijs. Vaak een doorslaggevend gegeven. “Doe een zinnig bod” kan leiden tot onzinnige biedingen. Als je een richtprijs in je hoofd hebt (bijvoorbeeld: mimimaal X euro), geef dan gewoon aan dat men kan bieden vanaf dat bedrag. Of doe dat bedrag maal 1,3 en zet dat als richtprijs erbij. Dan geef je mensen de ruimte om af te dingen, maar blijf je doorgaans wel op een niveau dat je jezelf niet tekort doet. Noem ook even voor wie de eventuele verzendkosten zijn.
Opmerkingen als “originele aankoopprijs was X euro” of “ooit de beste in zijn soort” zou ik niet noemen. Aan het eerste heb je namelijk niet zo veel om te bepalen wat voor prijs nu en in de huidige staat van het product redelijk zou zijn. Het tweede doet mij al snel denken aan decoraties voor aan de muur, waarbij de verkoper zelf te lui is om naar een container te lopen. Ik heb jaren lang rond gereden in een Opel Astra uit 1995. Toen (in 1995) de meest luxe en dure uitvoering. Maar twee jaar geleden was ik blij dat ik de sloper niet hoefde te betalen om het ding weg te halen…

Op meer plekken aanbieden
Veel mensen bieden het product ook aan op Marktplaats, WePowder, Facebook, etc. Logisch ook, want je vergroot de kans om een koper te vinden. Vooral doen. Bedenk alleen wel dat als één van die kanalen je voorkeur heeft om te communiceren, je dat gewoon moet noemen. Post dan gewoon de Marktplaats-URL in je forumbericht en zeg erbij “biedingen via Marktplaats”. Die site is speciaal daarvoor uitgerust en heeft qua features net iets meer te bieden dan dit forum.
Denk er wel aan dat als je bijvoorbeeld de prijs wijzigt, of als iets verkocht is, dat je dat op al die sites meldt. Dat is geen must natuurlijk, maar wel gewoon aardig. De toevoeging van de ‘verkocht’-knop op dit forum is heel mooi: die sluit meteen het topic.

Dit zijn de zaken die mij te binnen schieten. Er zijn vast nog meer behulpzame dingen te noemen. Voel je vrij.

Goede post!

Click. Click. Peace

@GiGi
Heel nuttige en heldere informatie .

??

Goede post.

*bericht bewerkt door moderator op 13 jun 2017 17:41

When life gets too complicated.... SKI

top

Plaats een reactie