Nieuwe skipiste te Antwerpen

null
null
null
null
null

Mijn drone was te laat voor de sneeuw in de Alpen, maar op tijd voor de sneeuw in Antwerpen :-)

Een Drone.
Super @Bruno maakt film/foto een stuk leuker.

In november willen ze openen. Het is dus in Wilrijk , waar de voormalige matten-skibaan Aspen wordt vervangen door een grotere (met name bredere) indoorskibaan.

Waar kunnen we meer info vinden over de nieuwe baan? Lengte, hellingshoek, prijzen, etc.?

Helaas is ook hier weer sprake van een (te) korte baan waar er al zoveel van zijn. Antwerpen is vanuit Zeeland goed aan te rijden, maar het is van hetzelfde laken een pak als Terneuzen, ook gewoon veel te kort. Naar mijn idee moet je tegenwoordig gewoon echt een baan neerleggen waar de mensen een eindje extra voor willen rijden, anders ga je op in de grijze massa en zal het verdienmodel niet geweldig zijn. Wie durft de stap te wagen voor een goede 500m+ baan met stoeltjeslift met forderband? Er zijn genoeg (natuurlijke) hellingen in Nederland en Belgie om een baan van dat formaat tegenaan te bouwen.

Born to Ride

Helaas is ook hier weer sprake van een (te) korte baan waar er al zoveel van zijn. Antwerpen is vanuit Zeeland goed aan te rijden, maar het is van hetzelfde laken een pak als Terneuzen, ook gewoon veel te kort. Naar mijn idee moet je tegenwoordig gewoon echt een baan neerleggen waar de mensen een eindje extra voor willen rijden, anders ga je op in de grijze massa en zal het verdienmodel niet geweldig zijn. Wie durft de stap te wagen voor een goede 500m+ baan met stoeltjeslift met forderband? Er zijn genoeg (natuurlijke) hellingen in Nederland en Belgie om een baan van dat formaat tegenaan te bouwen.

Matthias123 op 9 mei 2017 10:37

Mee eens, alleen is het de vraag of er wel genoeg hellingen zijn. Voor 500 meter met een 20% helling moet je al 100 meter de hoogte in. Dat kan in Nederland alleen in Limburg. En dan nog is het de vraag of deze hellingen nog vrij van andere infrastructuur zijn (wegen, gebouwen). Als dat al het geval is, dan is het vaak natuurgebied.

Maar ook zo’n baan als bijvoorbeeld in Antwerpen kan interessanter worden als er vanaf het hoogste punt naar 2 of 3 richtingen afgedaald kan worden (en in verschillende hellingshoeken). Ook kun je zo aan één kant een volledig funpark oid maken. De extra constructiekosten blijven relatief beperkt doordat het hoogste deel van de constructie voor alle afdalingen gebruikt kan worden. Bovendien kun je de lift doortrekken naar de “overkant”.

*bericht bewerkt door Snowy1970 op 09 mei 2017 11:51

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

@Matthias123
Wat dat betreft zou het mooi zijn als het lukt om het project Snow Games in een oude steengroeve in Lesinnes toch te realiseren.

null

https://www.wintersport.nl/forum/topic/98407?page=2…

@Snowy1970 Ook op de veluwe en omgeving zijn natuurlijk best wat hellingen te vinden met een aardige hoogte voor zulke afdalingen. Daarnaast hoeft een helling niet de volledige hoogte te hebben, als je aan de voet het nog een eindje verdiept en je bouwt bovenop nog een eindje door zoals dat ze dat tegenwoordig al doen met bijv de skibaan uit dit topic, win je al wel veel door gebruik te maken van een natuurlijke helling.

Met constructies zoals net benoemd komen al veel meer hellingen in zicht. Dan zou bijvoorbeel een Brabantse wal bij Hoogerheide al genoeg zijn om een mooie baan neer te leggen. Ook is dat een mooie helling waar je aan de andere kant verder zou kunnen.

Of het vergunningtechnisch mogelijk is, is misschien weer een andere vraag, maar qua techniek is het allemaal eenvoudig te realiseren. En blijven dromen mag ;) En dat met die constructie dat je aan de andere kant weer door kan met dezelfde lift scheelt ook heel veel in de kosten, je hebt alleen maar 1 extra dalstation en wat extra stoelen en extra kabellengte nodig.

Born to Ride

@Snowy1970
… Dan zou bijvoorbeel een Brabantse wal bij Hoogerheide al genoeg zijn om een mooie baan neer te leggen. Ook is dat een mooie helling waar je aan de andere kant verder zou kunnen.

Matthias123 op 9 mei 2017 12:07

Aan de Brabantse Wal heb je nergens een helling met een hoogteverschil van meer dan een meter of 20. Dan moet er echt nog heel wat opgezet worden om er een leuke skihelling van te maken

En daar liggen al een paar banen in de buurt. Kunnen we niet een Groningse terp misbruiken? Of als die gasbel onder Slochteren definitief implodeert in die kuil iets aanleggen?

@Arjen2 aan een meter of 60 hoogte heb je ruim genoeg, zie landgraaf. het eerste deel heb je dan al te pakken…
@GiGi bij Ice World Drenthe gaat als het goed is ook een behoorlijk lange indoor skipiste komen. Is Assen noordelijk genoeg voor je?

Born to Ride

Heb het businessplan zelf onder ogen gehad.

Hier zijn wel degelijk gedegen marktonderzoeken naar gevoerd. De baan zal misschien niet de langste worden maar Casablanca in 's Gravenwezel was dat ook niet en die tent draaide ook goed. Landgraaf en Rucphen is voor velen te ver rijden om de kinderen na schooltijd een paar uur skiles te laten nemen. De vorige skibaan in Wilrijk is afgebroken en draaide ook redelijk. De skibaan Zondal aan de Ruggeveldlaan moet tenslotte ook dicht, dus die skiclub moet ook ergens terecht.

En mijn ervaring is altijd geweest dat er in de regio Antwerpen (waar deze baan best centraal ligt) doorgaans veel skiënde gezinnen zijn (meer als elders…)

Voor de moment hebben we in België enkel een overdekte skibaan in Peer. Ik verwacht eerlijk gezegd dat deze skihal “een boemmeke” gaat worden :)

Nederland ligt bezaait met skihallen, daar hebben wij in België gelukkig zoveel last niet van.

*bericht bewerkt door DavidW op 09 mei 2017 13:53

@ DavidW : vergeet naast Peer ook Ice Mountain niet. Op 15min van mijn deur… Me happy! Vooral nu is het leuk : Geen kat die aan skiën denkt, dus lekker rustig!

eens benieuwd hoe de hal daar gaat worden en hoe de kwaliteit van de sneeuw zal zijn ook. Wel sjiek dat ze het restaurant midden in de hal gaan bouwen ook, zodat je langs alle kanten zicht op de baan hebt. Op aspen.be staat alle info over deze nieuwe hal.

Mooiste blijft nog altijd in de natuur skiën natuurlijk

Wat vinden jullie van de prijzen?
630€/jaarabo _ 149€ 10-uren

*bericht bewerkt door Manu op 10 mei 2017 13:34

Wat vinden jullie van de prijzen?

Manu op 10 mei 2017 13:31

Vrij stevig eigenlijk. €40 voor 4 uur op een baan van 240 meter… Dat is even duur als Snowworld (en die noem ik nou niet echt ‘goedkoop’), maar daar krijg je wel een steilere, langere baan (Zoetermeer) of een veel langere baan met stoeltjeslift (Landgraaf).

Een jaarabonnement voor Snowworld (bruikbaar in zowel Zoetermeer als Landgraaf) via Snowsports Academy kost €475. Moet je daar wel even lid worden voor €40. Voor €515 kan je dus een jaar lang onbeperkt naar Snowworld.

Skidôme Terneuzen en Rucphen - regionaal en qua kaliber baan de directe concurrenten denk ik - hanteren voor 4 uur vergelijkbare prijzen (€ 40 euro op ‘piek’-tijden). Per jaar betaal je daar € 534 euro, dus ook best wat minder dan in Antwerpen.

*bericht bewerkt door GiGi op 10 mei 2017 13:48

Ik ben aan het twijfelen om een jaarabo te nemen “early bird” omdat volgens mijn idee een 10-uren kaart er snel door zal zijn en dan wordt het wss een dure bedoening. Landgraaf is geen optie vanwege te ver. Aspen is haast in mijn achtertuin. Als je dan minstens 1/week kan gaan…
Maar ga ik het niet beu worden? Mijn bedoeling zou zijn om mijn techniek op peil te houden en eventueel nog te verbeteren door wekelijks te gaan. Is dat een valabel excuus/argument?

*bericht bewerkt door Manu op 10 mei 2017 13:52

Lijkt mij een prima argument. Ikzelf doe hetzelfde in Zoetermeer. Maar zonder (vast) maatje die je feed-back kan geven (en af en toe een video’tje maakt) of af en toe een les is het toch lastig om effectief je techniek te verbeteren. Je houdt natuurlijk wel de ski-conditie erin en op zich is uren maken nooit verkeerd. Maar een serie lessen of een vast skimaatje die hetzelfde doel heeft is denk ik effectiever.

En als ik daar dan aan begin, dan ga ik nog een stapje verder en schaf ik mij nog een extra paar ski’s aan. Fischer RC4 worldcup ??. Denk dat dat leuker skiën is indoor dan met een Motive 80. (Tenzij ik mijn oude Rossignol S9 uit 1997 van zolder haal)

Die Fischer RC4 moet je sowieso kopen. In een hal gaan skiën zonder venster in je punt? Je staat voor paal! ;)

Vergeet niet dat ook Snowvally in Peer zijn piste verlengd met 100 meter tot een totaal van 330 meter. Voor mij een kwartiertje rijden , dus zat ook aan een jaarabonnement te denken. De piste zou in september klaar moeten zijn.

Ik ben aan het twijfelen om een jaarabo te nemen “early bird” omdat volgens mijn idee een 10-uren kaart er snel door zal zijn en dan wordt het wss een dure bedoening. Landgraaf is geen optie vanwege te ver. Aspen is haast in mijn achtertuin. Als je dan minstens 1/week kan gaan…
Maar ga ik het niet beu worden? Mijn bedoeling zou zijn om mijn techniek op peil te houden en eventueel nog te verbeteren door wekelijks te gaan. Is dat een valabel excuus/argument?

Manu op 10 mei 2017 13:52

Je zou kunnen kijken of je niet bij 1 of ander team aan kan sluiten. Je krijgt dan wekelijks les/techniek training en vaak ook nog korting op je jaarkaart.

Übung macht den meister!!!

Ik ben aan het twijfelen om een jaarabo te nemen “early bird” omdat volgens mijn idee een 10-uren kaart er snel door zal zijn en dan wordt het wss een dure bedoening. Landgraaf is geen optie vanwege te ver. Aspen is haast in mijn achtertuin. Als je dan minstens 1/week kan gaan…

Maar ga ik het niet beu worden? Mijn bedoeling zou zijn om mijn techniek op peil te houden en eventueel nog te verbeteren door wekelijks te gaan. Is dat een valabel excuus/argument?

Manu op 10 mei 2017 13:52

Je zou kunnen kijken of je niet bij 1 of ander team aan kan sluiten. Je krijgt dan wekelijks les/techniek training en vaak ook nog korting op je jaarkaart.

RFKANGOO op 10 mei 2017 19:00

Goed voorstel om over na te denken ?

Ik hou mijn techniek (en conditie) op peil op een rollerbaan. Als eerste handig omdat die gewoon in mijn woonplaats is, maar bovendien kijkt er altijd een leraar mee en krijg je tips om je techniek te verbeteren. Ook kan de baan sneller gezet worden en de hellingshoek worden aangepast. En volle snelheid op zijn steilst is behoorlijk pittig kan ik je uit ervaring vertellen!

Een uur is zeker duurder dan op een sneeuwbaan (€ 20 - € 25, afhankelijk van de baan en het aantal uur dat je besproken hebt), maar daarin heb ik 30 minuten effectief skitijd. Dat ga je in de sneeuw niet halen!

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Die Fischer RC4 moet je sowieso kopen. In een hal gaan skiën zonder venster in je punt? Je staat voor paal! ;)

GiGi op 10 mei 2017 14:31

Voor 1.86m, 83kg. Een 170cm nemen?
165cm te klein?

In de hal maakt dat allemaal niet zo veel uit. Wil je er ook in de bergen mee skiën (en vooral: iets anders op kunnen dan uitsluitend korte carve-bochten), dan zou ik een iets veelzijdiger model uitkiezen. Maar voor in de hal is 165 dus prima (maar 170 is ook niks mis mee). Lekker vaag antwoord, sorry.

Neen hoor, jouw feedback is meer dan oké?
Ik ski nu op motive 80 en mis soms die kantenwissel en de uitgesproken rebound MAAR vooral de goede grip op ijzige/beenharde piste.
Was voordien nochtans overgeschakeld om niet constant agressief te moeten skiën.

even terugkomende op de verlenging van Snowvalley, men geef op de eigen site aan na deze verlenging tot 350 meter de langste en steilste baan uit de BeNeLux te hebben?

mis ik iets?

don't count the days, make the days count !

Ik zal volgende week eens proberen langs te rijden om wat nieuwe foto’s te maken !

Plaats een reactie