Oefeningen binnenski

Ik ben op zoek naar tips en oefeningen om bij het carven Lange Radien het binnenbeen meer onder je vandaan de krijgen. Buitenbeen gaat steeds beter, maar m’n binnenbeen blijft nog te veel onder m’n bovenlichaam in plaats van er naast.

Dus… tips of oefeningen om de zomer door te komen, graag!

In mijn persoonlijke ervaring is het probleem veelal dat er toch nog te veel druk op de binnenski staat, waardoor de kanthoek moeilijker te realiseren is. Alle oefeningen waarbij je focust op druk op de buitenski (of eigenlijk het ontlasten van de binnenski!) zijn dus zeker aan te raden. Ik heb zelf overigens heel veel gehad (en nog steeds) aan de video’s van Projected Productions:

-edit: linkje naar video wordt automatisch aangepast in embed, maar dat werkt niet bij betaalde content uiteraard. Zoek even op Vimeo naar project Hintertux.

*bericht bewerkt door Shane op 08 mei 2017 11:34

I can stick uphill ice, on my saucer...

Irene ik kan het je uitleggen maar
@IkBakErNiksVan kan het nog beter.
Ik hoop dat ik zijn naam uit mijn hoofd goed geschreven heb.

Interessant! Andere vraag hierbij, heeft iemand ervaring met de Ski-simulator? https://www.ski-simulator.com/

Van belang is lichaamshoek/heupknik.
Een oefening is om je binnenski op te tillen en met de punt van je buitenskistok de over de sneeuw te slepen (de bocht te volgen aan de buitenkant zeg maar).

@Irene

Als je kanthoek wilt maken dan is het m.i. belangrijk dat er ten eerste goed vanuit onder wordt geskied. Probeer bij elke bocht te voelen dat je eerst op de nieuwe dalski gaat staan en vervolgens vanuit de voeten de ski’s steeds schuiner zet. Houd tevens het bovenlichaam stabiel met wat buikspierspanning.

Ten tweede is timing belangrijk. Ik las in het atomic redster topic dat je over bent gegaan naar de heads, o.a. omdat je kantenwissel sneller is, je vroeger druk kan zetten en je ze ronder kan sturen en dit zou helpen bij het skiën van een reuzenslalom. Alle dingen die je daar opnoemde zullen er enkel voor zorgen dat de reuzenslalom slechter zal gaan en je met minder kanthoek zal skiën.
Laat ik beginnen met de kantenwissel, die wil je eigenlijk zo langzaam en vloeiend mogelijk laten gebeuren, want tijdens de kantenwissel ga je zo goed als rechtdoor en rechtdoor gaan is snel. Je wilt eigenlijk zo min mogelijk op de kanten staan voor een snelle reuzenslalom met veel kanthoek. Voorts wil je daarom ook helemaal geen ronde bocht sturen, er is maar een hele korte periode waarbij er veel druk op de ski staat en die periode is pas heel laat in de bocht, namelijk pas vanaf de vallijn. Je wilt daarom pas vanaf de vallijn maximale kanthoek en druk hebben. Probeer deze druk te niet geven (probeer dus niet te duwen, of je dalbeen te strekken), maar wacht tot er druk is, voel wanneer er veel kracht op de ski staat en beweeg dan naar voren. Dit doe je echter niet door je benen aan te spannen, maar juist door te ontspannen. Trek je bergbeen in en ontspan dat been. Kijk maar of het lukt om het bergbeen meer dan 90 graden te buigen. Ook dit intrekken van het bergbeen gebeurt pas na de vallijn. Op je bovenlijf moet daarentegen wel veel buikspierspanning staan.

Samengevat als je kanthoek wilt maken moet je dus goed op je dalski staan, vanuit de voeten de bocht beginnen, een gedisciplineerd bovenlichaam hebben en niet te vroeg in willen sturen. Tot slot is snelheid je vriend en kanthoek vergt een extreem dynamische skistijl. Je moet die ski’s echt vol op de kanten zetten en niet een progressieve ‘lange radien’ skiën.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 09 mei 2017 14:14

Dank @IkBakErNiksVan!

Even terug komend op jouw feedback, het rondsturen van de bochten ging mij om de korte bochten.

De kantenwissel, ik weet dat je de druk rustig moet opbouwen, het gaat mij om na of tijdens de drukopbouw, mijn buitenski gaat naar buiten, maar mijn binnenski gaat niet evenredig mee.

Meer buigen, zorgt dat er voor dat je je bergbeen verder onder je lichaam vandaan kunt krijgen?

Als je binnenski niet evenredig mee gaat staat er teveel druk op.
Even gezocht maar dit is precies de oefening die ik bedoel:
https://youtu.be/BUxxb7Pv3dA

Inderdaad is het bewust korter maken van je binnenbeen het belangrijkste. De oefening van Hessel is inderdaad een goed voorbeeld, maar misschien is een zogenaamde j-turn een beter alternatief om mee te starten. Trek actief het binnenbeen in om de bocht zo scherp mogelijk te maken en combineer dit met het slepen van de dalstok, zoals in het filmpje van Hessel.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Irene

Het bergbeen meer buigen (mits goed uitgevoerd) zorgt voor meer scheendruk en een betere positie op je dalski en het haalt gewicht van je bergski af. Hierdoor sta je beter in balans en kan je dus meer kanthoek maken.

Wat @Hessel al zegt, het feit dat je ski’s niet evenredig meegaan komt doordat er te veel druk op de binnenste ski staat. Er zitten een verschil tussen weten wat je moet doen en het ook daadwerkelijk doen. Vaak voelen mensen totaal niet wat ze op de ski’s doen (tot hele goede wedstrijdskiers aan toe). Het gaat iig mis bij de eerder genoemde punten (timing, sturen vanuit de voeten, bovenlichaamspanning, gewicht goed op dalski, geen ingetrokken bergbeen etc…), waar het precies misgaat is moeilijk te zeggen. Daarvoor zou ik het moeten zien.

Belangrijk is overigens ook dat de binnenste knie niet naar de sneeuw wordt gedrukt. Probeer juist de horizontale skivoering zo smal mogelijk te houden wanneer de kanthoek het grootst is. Zelf probeer ik mijn benen - vanuit horizontaal oogpunt - tegen elkaar aan te hebben als mijn kanthoek het grootst is.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 09 mei 2017 19:30

top uitleg allemaal. Super nuttig. Nog een vraagje je schrijft: "Probeer juist de horizontale skivoering zo smal mogelijk te houden wanneer de kanthoek het grootst is. "

Bedoel je daarmee dat je dus niet breed moet staan? Maar de skis dus dicht bij elkaar?

Lateraal. Dus het binnenbeen optrekken langs het buitenbeen. Natuurlijk heb je afstand nodig tussen de staalkanten om een kanthoek te maken, maar de laterale afstand tussen je benen (puur in het horizontale vlak gezien) zo klein mogelijk. Zo interpreteer ik het althans.

Edit: hier had een plaatje moeten staan maar dat wordt niet goed weergegeven…

*bericht bewerkt door Hessel op 11 mei 2017 08:25

Buitenknie raakt de enkel van de binnenski. Dus weinig tot geen ruimte daartussen.
Ben je gevorderd dan kun je zo zelfs tegendruk geven voor de binnenski en die ook gebruiken om te snijden. Geldt alleen bij extreme kanthoeken.

Overigens lijken @IkBakErNiksVan en ik nog wel eens te verschillen van mening over het nut en de noodzaak van een brede skivoering vs smal, maar dat is denk ik meer een kwestie van terminologie. In essentie zijn we het best eens :)

Ben je gevorderd dan kun je zo zelfs tegendruk geven voor de binnenski en die ook gebruiken om te snijden. Geldt alleen bij extreme kanthoeken.

Hoe bedoel je dit precies? Doordat ze tegen elkaar aankomen (enkel en knie)

@Skiwi87
Ik bedoel wat @GiGi zegt.
@Hessel
Behalve over de skivoering zijn we het ook niet eens over wel of geen druk geven op de binnenski. Wat mij betreft is het echt een no-go om druk te geven op de binnenste ski. M.i. wil je juist zou min mogelijk druk op de binnenste ski en zoveel mogelijk op de buitenste. Voor de rest zijn we het in de grote lijnen ongetwijfeld wel redelijk eens.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 11 mei 2017 12:59

@IkBakErNiksVan kom zaterdagavond a.s. anders even een kleine demo geven… leren we allemaal van. :)

Ha ja dat was ook nog een puntje :D
Even in het kort mijn visie daarop:
Geen druk op binnenski bij insturen, maar in de vervolgfasen van de bocht kan de druk op binnenski steeds meer opgevoerd worden. Dan hebben we het niet meer over recreatief skiën maar over echt racen. De druk op de binnenski helpt bij de acceleratie en het wisselen naar de volgende bocht.
Versnellen over de binnenski dus, redelijk lastig en foutgevoelig…

@Hessel, dat had mijn skileraar voor de LS ook gezegd inderdaad. Ik vind het best eng om in de RTL de druk wat te laten toenemen op de binnenski. Maar helpt wel om een rustigere wissel te maken.

Been buigen is denk ik de beste tip om meer kantwinkel en dieper te kunnen zitten.

Wat betreft tactics, welk deel van de RTL snijd je precies. Weet iemand een goed filmpje waarin het kiezen van de juiste lijn in RTL goed wordt uitgelegd en in welke fase van de bocht je wat doet?

Wil met Irene een racekamp doen in de zomer om te trainen voor de LS2 RTL op tijd help

@GiGi
Helaas bak ik er niks van, dus daar heb je niet zoveel aan.
@Hessel
Wat mij betreft echt complete onzin. Ik durf te stellen dat er geen enkele fatsoenlijke wedstrijdskier is die dit doet.

Het is sowieso al onzin dat lang druk opbouwen helpt bij acceleren. Acceleren gebeurt juist door druk los te laten. Daarbij geldt hoe langer je druk vasthoudt hoe minder je accelereert en hoe korter het drukpunt is hoe meer je acceleert. Als druk op de buitenste ski wordt losgelaten schiet de ski weer terug in de normale vorm en dan zorgt zwaartekracht ervoor dat je accelereert. Meer dan dat komt er niet bij kijken.

Zit daarbij nog een groot verschil tussen SL en GS? Bij SL bochten is de frequentie veel hoger en kan ik me van alles voorstellen bij het verhaal over korte drukmomenten. Bij langere (GS) bochten kan ik me juist weer voorstellen dat een geleidelijkere ‘release’ van de opgebouwde druk plausibel klinkt (ik zeg dit zonder gehinderd te worden door enige vorm van kennis op dit onderwerp, overigens)…

Daar waar brede skivoering slechts een discussie over terminologie is, is de binnenski belasten meer een fundamenteel verschil van inzicht @IkBakErNiksVan :D

Nou ja, zolang typetjes als Shiffrin en Neureuther en hun collegae deze techniek van het belasten van de binnenski gebruiken, geloof ik wel in het nut ervan…

En acceleratie komt inderdaad door het vrijgeven van de druk. De druk die zowel is opgebouwd door belasting van buiten èn ideaal gezien ook de binnenski. Waarbij je het moment van druk inderdaad zo kort en krachtig mogelijk houdt om de ski’s verder vrij te kunnen laten lopen.
@GiGi bij slalom heb je wat minder tijd en ruimte om veel druk op de binnenski te brengen dan in GS, maar in beide disciplines wordt het gebruikt. De drukrelease is in beide disciplines niet geleidelijk want je wilt juist dat moment gebruiken om te versnellen.
@SkiWi87 bij racelijnen is het vooral belangrijk om de bocht eigenlijk voor de poort te maken. Bij/net onder de poort staan je ski’s idealiter weer in de juiste richting voor de volgende bocht. Dat is verder sterk afhankelijk van hoe de baan gestoken is, afstand tussen de poorten, etc. Kwestie van veel oefenen om een gevoel voor de juiste racelijn te ontwikkelen.
Kanten doe je het liefst zo min mogelijk. Kort en krachtig. Hoe meer de ski’s vlak staan hoe meer je ze kunt laten lopen.

*bericht bewerkt door Hessel op 11 mei 2017 15:59

@Hessel

Want jij weet natuurlijk wat Shiffrin en Neureuther doen. Had je ze gister nog aan de lijn? :')

Ook met de laatste alinea ben ik het oneens Een ski buigt door druk en deze druk is na de vallijn vooral aanwezig, oftewel dat is waar de ski het meest draait. Tegenwoordig wordt m.i. daarom een hele directe lijn geskied en wordt er vooral gedraaid net na de poort, in de vallijn of naast de poort staan de ski’s vaak nog rechtdoor naar beneden. Er wordt alleen boven de poort al veel gedraaid als de bocht niet gesneden te halen valt. Dan ben je genoodzaakt in te driften en dan verder te snijden, dat driften gebeurt boven de poort.

Ik had als feedback tijdens de RTL training gehad dat ik idd mijn ski’s meer moest vlakstellen en minder moest snijden tussen de poorten in. Ik dacht altijd dat je juist sneller was als je het grootste deel gesneden deed, maar blijkbaar is het belangrijk om een zo lang mogelijk stuk vlak te stellen om meer snelheid te krijgen.

Rutschen idd voor de poort klaar en het beste is toch ook om gesneden langs de poort (indien mogelijk) te komen (dus bocht al vroeg in te zetten) zodat je daarna kunt vlakstellen?

Blijft een lastig onderdeel…

Ik vind vooral dat spoor wat er na een paar rondes komt eng. Of niet @Irene het grote “loch” …wat moeten we daar mee doen?

*bericht bewerkt door Skiwi87 op 11 mei 2017 17:04

@Hessel en @IkBakErNiksVan. Ook bij de absolute wereldtop is er geen sprake van 1 een dezelfde techniek. Ted Ligety bijvoorbeeld zet zijn bochten eerder in en voert ze langer door dan de meesten, waardoor er juist bijna geen vlakstand te zien is. NY Times heeft hier een mooie analyse van zijn techniek: http://www.nytimes.com/newsgraphics/2014/sochi-olympics/gian….

Maar daarnaast denk ik eerlijk gezegd dat je als gewone sterveling helemaal niet moet willen kijken naar wat de allerbeste skiers op aarde doen, daar zitten we toch mijlenver vandaan. Ik kan @Irene 's niveau natuurlijk niet inschatten, maar gezien haar vraag lijken mij extreem vergevorde techniekfinesses als het gebruik van de binnenski om te acceleren misschien wat ver gaan?

I can stick uphill ice, on my saucer...

nice movie

Dank allen voor jullie tips!

Ja mijn niveau zit mijlenver van de top, hahahaha!

Het was weer eens een interessante Post
met oa @Hessel en @IkBakErNiksVan.?

Plaats een reactie