Buchensteinwand/Hochfilzen, 12-01-2017

Dit onderwerp gaat over de bestemming Pillersee Buchensteinwand

Sneeuwen deed het eindelijk in de week voorafgaand aan mijn bezoek aan het Pillerseetal. Ook de nacht voor mijn bezoek nog zo’n twintig centimeter. Dat betekende heerlijke verse poeder! Zin om al te ver te reizen had ik niet, en ik moest toch in Leogang zijn, dus even doorrijden naar Hochfilzen was zo gepiept. En nog beter: Ik was samen met de mannen van de pistendienst de enige op de helling! Heerlijk de eerste sporen trekken door de verse sneeuw, en dat gewoon in de veiligheid van de piste.
Als je nu denkt: ‘Pillerseetal, Buchensteinwand, nooit van gehoord.’ Dat is best logisch. Dit kleine gebiedje ligt ingeklemd tussen Waidring, Fieberbrunn en St. Johann in Tirol. Die laatste twee kun je ook heel mooi zien liggen vanaf de top. Officieel 22 hele kilometers piste, maar dat kunnen er best wel eens een paar minder zijn. Er zijn namelijk maar 8 liften, waarvan 4 oefenliften. En het hoogte-onderscheid houdt ook niet over, zoals op de pistekaart te zien is:

null

Desondanks kun je hier alle soorten pistes vinden, en is de zwarte piste ook voldoende uitdagend om zijn kleur te rechtvaardigen. Aan de kant van Hochfilzen vind je twee slepers die je naar de top brengen, en één afdaling met onderin een paar varianten.

null
De pistendienst had een paar sporen gemaakt, maar verder was het uitgestorven.
null
Er hing nog wat sneeuw in de lucht, maar het begon open te trekken.
null
De eerste tekenen van een blauwe lucht!
null
Waar is iedereen?
null
null
Even naar mijn eigen spoor kijken.
null
De rode twee was ook om 10u nog erg rustig, hoewel er een paar mensen omhoog kwamen touren.
null
Uitzicht vanuit de lift.
null
De toeristentrekker voor met name de zomer: Het Jakobskreuz
null
Uitzicht op Fieberbrunn.
null
Uitzicht op St. Ullrich am Pillersee
null
Om 11u nog de eerste sporen op de blauwe 1.
null
Om daarna sprookjesachtig verder te gaan.
null
null
Op de trainingspiste kwam ook vrijwel niemand. Kort, maar heerlijk bochtjes draaien door de diepe sneeuw. Een goede tiefschneetraining op de ski’s.
null
Terug in Hochfilzen was het nog steeds erg rustig. Wat ook goed te zien was aan de sporen op de piste. Een stuk van de rode piste was gewoon nog steeds niet gepasseerd, dus kon ik nog lekker naar eigen inzicht de boel versporen.

Al met al was het de hele dag erg rustig in het gebied. Als er meer dan 50 skiërs en boarders van de liften gebruik maakten was het veel. Er tourden meer mensen omhoog dan dat er van de zitliften gebruik maakten. Lekker makkelijk langs de piste omhoog lopen en lunchen in de berghut op de Buchensteinwand.
Aan de kant van Hochfilzen heb je nog de Hoametzhütte, en die moet het vooral hebben van de rodelbaan die daar begint. Druk zal het er nooit zijn.
Is het gebied wat? Met verse sneeuw is het een speelparadijs zonder al te veel poederstress. Ook een uitstekende plek om te lessen, want je krijgt gegarandeerd persoonlijke begeleiding. Kom je voor het skiën? Dan is het meer een gebiedje om een dagje aan te doen als je eens wat onbekends wil, maar om er nou een week te zitten… De plaats heeft bijzonder weinig te bieden en is echt nog een boerendorpje. Hochfilzen is wat dat betreft nog levendiger, en dat is nou ook al niet bruisend te noemen.

Belangrijkste pluspunt is de rust.
Belangrijkste minpunten zijn de lage ligging en korte of vlakke afdalingen

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 04 jan 2021 16:30

Jeetje dat is een bijzondere ervaring op zich, hier denk je vaak aan als het enorm druk is op de piste maar dit is dan weer het tegenovergestelde en eigenlijk te rustig ?
Ik snap met de aantal km en hoogte van de top op 1400 dat het geen super druk gebied is maar wel heerlijke pistes door de bomen met prachtige beelden idd

Bekende Auto ?

May the ski force be with you !!

In de Krokusvakantie week is het daar heus wel wat drukker ;) Gebiedje staat bekend om zijn kindvriendelijkheid, het is rond die tijd daar dan ook druk met jonge gezinnen, voornamelijk Nederlanders. Het hele Pillerseetal staat bekend als Schneeloch, dus over het algemeen is de sneeuwhoeveelheid dikke prima.

En ik ben natuurlijk vergeten te vermelden dat er goed geïnvesteerd is in besneeuwingsinstallaties, dus ze kunnen tot in maart door. Maar drukker zal altijd nog te overzien zijn, want er zijn simpelweg niet zo ontzettend veel gastenbedden in het Pillerseetal, en alle omliggende gebieden staan ook te boek als kindvriendelijk. Uiteindelijk heb ik er in het hoogseizoen niet gekeken, dus het blijft speculeren.

Ben hier (Sankt Ulrich) 3x in de krokusvakantie geweest met jonge kinderen (4-7 jaar). Zij hebben hier spelenderwijs en rustig aan goed leren skiën. Tussen de middag 2 uur pauze of 's middags lekker zelf met ze aan de gang gaan. Is een prima investeren geweest.
Rustig gebied, klein dus overzichtelijk, totaal geen stress, heerlijke vakanties gehad. Nu toeren we er oplos bij de buren in Leogang.

Toen wij nog in Fieberbrunn onze skivakantie doorbrachten gingen we ook altijd een dagje naar de Buchensteinwand. Toen behoorde Fieberbrunn trouwens ook nog tot de Schneewinkel en kon je dus met dezelfde skipas terecht. Dat is nu met de verbinding Fieberbrunn-Saalbach niet meer het geval. Wellicht heeft dat ook gevolgen gehad voor de drukte bij Buchensteinwand.

@franksplinter Nu je het zegt, dat heb ik ook eens gedaan. Met de bus van Fieberbrunn naar de stoeltjes van de Buchensteinwand, dagje heerlijk cruisen en om een uur of drie met de bus vanuit Hochfilzen weer naar Fieberbrunn. Het zal ergens halverwege de jaren 90 geweest zijn.
In mijn herinnering was die 4SB Panoramabahn er toen nog niet en was er een skiroute vanaf de Buchensteinwand naar Fieberbrunn (was toen niet open iig).

Van de skiroute naar Fieberbrunn weet ik niet, er is wel een wandelpad :)

Op oude skikaartjes staat de skiroute ook niet aangegeven.

null

Wat heerlijk,die rust!

Vanaf de Panoramabahn kun je redelijk makkelijk afdalen richting Fieberbrunn. Dat wordt dan ook best veel gedaan bij voldoende sneeuw. Geen officiële route, maar niet te moeilijk of te risicovol.

Plaats een reactie