St. Johann in Tirol, 5-1-2017

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sankt Johann in Tirol - Oberndorf

De eerste vrije dag van het jaar, en de eerste serieuze sneeuwval van de winter. Onder het mom van ‘Alle gebieden op de Superskicard moeten toch in één seizoen te doen zijn’ begon ik relatief dicht bij mijn werkplek in Leogang.
Even een disclaimer: De bekende (en vaak grote) gebieden in Salzburg en Kitzbüheler alpen sla ik over; hier is al genoeg over te vinden op het forum.

Sankt Johann in Tirol. Gelegen aan de noordkant van de Kitzbüheler Horn. Een typisch familiegebied dat vaak wordt overgeslagen ten faveure van de grote broertjes om de hoek, Kitzbühel en Skiwelt. Dit compacte en niet al te moeilijke gebied omvat een goede 40 kilometer aan pistes, en is ook niet al te hooggelegen. Wel kun je in de echte wintermaanden tot aan de rand van de stad afdalen.

null

Heel modern zijn de liften niet. De Bauernalm heeft een nieuwe cabinebaan, maar de rest is al flink wat jaren oud, tot zelfs zeer oud.
Laat je niet weerhouden door de sleepliften aan de Eichenhof zijde. Deze ontsluiten een paar van de lekkerste pistes van het gebied.
null

Diep winters! Heerlijk!
null
Met de sleper door de dikke sneeuwvlokken :)
null
null
null
Hoewel de dikke vlokken en diepe sneeuw erg aanlokkelijk waren, bleek de laag nog niet dik genoeg om zonder zorgen door de poeder te knallen. Een paar diepe krassen in het board waren het resultaat van de dag.
null
De rode 5 was lekker rustig.
null
St. Johann in Tirol verstopte zich achter een dikke sneeuwbui.
null
Een oeroude tweezitter, met zijwaarts openende beugel.
Die oude tweezitter, gevolgd door een oude driezitter vormen samen met de Harschbichl cabinebaan de centrale as van het gebied. De blauwe pistes die hierlangs lopen zijn mooi glooiend, nooit steil maar ook nooit zo vlak dat je stil komt te staan. Duidelijk de beste oefenhellingen en duidelijk ook het meest drukke gedeelte.
Ga je vanaf de top rechtsaf en hou je daarna links aan kom je op de enige zwarte piste van het gebied, de 7. Dit is ook een FIS afdaling. Maar om hem nou zwart te noemen… Het eerste stukje is rood, maar zodra je de Bauernalm passeert is het eigenlijk een veredelde blauwe piste.
null
Niet zo goed zichtbaar, maar dit is het meest steile gedeelte vanaf de Bauernalm. Er is ook een blauw pad. Leuk voor de uitzichten, maar niet zo leuk omdat het prikken, lopen en dan nog eens met een slepertje omhoog is om weer bij de cabinebaan te komen.
Terug bij de rode afdalingen vanaf de Jodlalm naar Eichenhof 2 was het weer genieten, ondanks het inmiddels behoorlijk verspoorde en gebuckelde terrein. Om vervolgens via de blauwe 4c helemaal beneden te komen moet je de boel wel laten lopen, want halverwege is er een heel lang vlak stuk.

Al met al vond ik St. Johann een behoorlijk veelzijdig gebied, waarbij de geclaimde kilometers ook echt zo voelden. Je was er niet zomaar doorheen, en de lengte van de afdalingen was ook behoorlijk. Door slim je routes te kiezen kun je 3 kanten op bijna 1000 hoogtemeters maken. En elke hoofdas heeft zijn eigen karakter.
Hutten zijn er ook voldoende, en hebben allemaal een gemoedelijke uitstraling. Nu is er begin januari natuurlijk nooit veel volk, dus de drukte op de piste valt altijd mee en in de berghutten heerst geen stress en is altijd wel een plaatsje te vinden.

Grootste plus:
De gemoedelijke sfeer
Grootste min:
Het ontbreken van uitdagende pistes. Als gevorderde skiër zul je hier in een paar dagen wel uitgekeken zijn.

Andere opmerking: In de vakantieweken zal de liftcapaciteit ondermaats zijn en kun je op behoorlijke wachttijden rekenen. Met name aan de Harschbichlgondel.

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 04 jan 2021 16:33

Heerlijk, als kind was dit mijn topgebied! Tijdens mijn eerste skijaren (1990-1997) verbleven we altijd in Kirchdorf. Onze dagen bestonden meestal uit uitstapjes naar de Steinplatte / St.Johann en Fieberbrunn. Zeer familiale streek en dat is het nog altijd! Grappig om te zien is dat er aan de liftinfrastructuur nog steeds niets veranderd is. (Buiten de eenpersoons zetellift in Oberndorf die vervangen werd door een gondel en de Jodelalm) Eichenhof zou wel gaan vervangen worden binnen max 2 a 3 jaar als alles goed gaat. De harsbichlbahn is idd best te mijden in het begin van de dag. Zelfs in de jaren 90 was de wachttijd er regelmatig al meer dan 30 minuten tot zelfs 1u!
Niet van toepassing op St.johann, maar leuk deitail: In deze tijden moesten we om op de steinplatte te geraken nog de bergpas nemen! Een gondel was er nog niet uit het dal! Kun je de chaos al voorstellen bij sneeuwval later op de dag? Niemand had winterbanden in die tijd en het was levensgevaarlijk om die pas af te geraken! Hebben auto`s meermaals tot aan de rand van de weg zien schuiven. Onverantwoord eigenlijk als je daar aan terug denkt :p
1 ding weet ik wel zeker: Als de Eichenhof liften vervangen worden ga ik terug eens op bezoek in dit sfeervolle gebiedje!

*bericht bewerkt door Joy85 op 19 apr 2017 12:43

Ziet er toch wel lekker uit daar.

Plaats een reactie