Meivakantie - ervaring (22 april t/m 27)

Eerst was ik van plan om naar Dutchweek te gaan, maar gezien tolkosten, parkeerkosten zie ik dat Oostenrijk niet eens zoveel duurder is (en dichterbij). Nou zie ik dat er nog een flink aantal gebieden open zijn (https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/355012/welke-skige…). Meer dan ik had verwacht eigenlijk. Zijn er mensen die persoonlijk ervaring hebben met welk gebied rond eind april nog het meeste sneeuw/pistes open heeft?

Als ik mij niet vergis is er dit weekend nog een bak sneeuw gevallen ook?

Hintertuxer Gletscher Het hele jaar open
Kitzsteinhorn Kaprun t/m 23 juli
Dachstein Gletscher: t/m begin juli
Stubaier Gletscher t/m 18 juni
Kaunertaler Gletscher t/m 5 juni
Pitztaler Gletscher t/m 7 mei
Mölltaler Gletscher t/m 7 mei en vanaf ongeveer begin juni geopend voor zomerskiën
Sölden t/m 7 mei
Ischgl t/m 1 mei
Obergurgl - Hochgurgl t/m 1 mei
Obertauern t/m 1 mei
Turracher Höhe t/m 1 mei

Ik zou last minute boeken, daar waar de laagste temperaturen zijn en de meeste pistes open zijn.

Tip Stubaier Gletscher; http://www.bergfex.com/stubaier-gletscher/wetter/
Verblijf http://www.mutterberg.at/en/offers-prices/prices-packages-15…
Voorbeeld Package III; 2 pers.kamer halfpension 778,- p.p. 6 nachten; inclusief 5-daagse skipas

Aan mij moet je het niet vragen
Ik ben helemaal geen Val Thorens fan met al die hoge gebouwen a la Bijlmer.
Reuze gezellig ? En die kleine vieze appartementjes.

Ik zou even naar Ischgl Oostenrijk gaan.Kan je Top of the Mountain Closing Concert van Zucchero nog bijwonen. Met de auto 850 km vanaf Utrecht. Of vliegen vlakbij Innsbruck
voor weinig geld.

PS Nog even een sfeer foto van Val Thorens.

null

Ligt hem aan de resolutie van de foto ;-)

@Wintergast ??
Ben jij soms een Oostenrijk / Italië ganger.
Frankrijk het land waar de term Aprés ski vandaan komt. Alleen weten ze niet wat het betekend.
Frankrijk het land waar de leraren nog het goede voorbeeld geven om zonder helm te skiën ?

Ik hou van elk land, maar Frankrijk alleen in de zomer. Voor een wintersportweekje is Frankrijk net te ver.

Ik vraag me toch echt af hoeveel skikilometers er (gemiddeld genomen) in de Meivakantie in de Oostenrijkse gebieden nog open zijn en je dus niet vast zit aan een paar afdalingen.
In Frankrijk, m.n. ValTho en Tignes is het nog leuk genoeg naar mijn ervaring. Op dit forum lees ik eigenlijk nooit wat over Oostenrijk in de meivakantie dus ook ik hoor graag die ervaringen. Overigens helpt het dit seizoen voor Oostenrijk dat er net nog sneeuw is gevallen. Frankrijk helaas niet deze keer, maar misschien komt er nog wat.

PS: ik ga in de meivakantie puur voor het skiën, de apres-ski is dus geen afweging. Tignes is het deze keer, omdat heel Espace Killy dan nog open is. Meer ski km’s ga je denk ik niet vinden.

*bericht bewerkt door -JPS- op 17 apr 2017 14:15

Op dit forum lees ik eigenlijk nooit wat over Oostenrijk in de meivakantie dus ook ik hoor graag die ervaringen.

-JPS- op 17 apr 2017 14:12

Misschien omdat de meivakantie nu de laatste paar jaren “laatste week april” is geworden. Dan heb je meer keus nog in skigebieden.
Wat vind je redelijk om aan km’s te maken in een meivakantie?

Afgelopen jaar Ischgl geweest stond op 27 april nog heerlijk in de verse sneeuw, goede pistes, alleen dalafdaling was slecht.

null

*bericht bewerkt door An32 op 17 apr 2017 14:55

Misschien omdat de meivakantie nu de laatste paar jaren “laatste week april” is geworden. Dan heb je meer keus nog in skigebieden.
Wat vind je redelijk om aan km’s te maken in een meivakantie?

Wintergast op 17 apr 2017 14:43

Mja, de term “aantal km’s” kan op zichzelf ook vrij betrekkelijk zijn, maar het gaat me dan om diversiteit aan routes die te maken zijn. Espace Killy heeft 300km, waarvan het meeste eind april door de hoogte nog wel open zal zijn en je nog alle kanten op kunt. Mijn indruk is dat in Oostenrijk dan al veel meer pistes en verbindingen zijn afgesloten, maar wellicht vergis ik me.
Ter vergelijk: Na een week heb ik Zillertal Arena (150km) wel gezien als alles open is.

*bericht bewerkt door -JPS- op 17 apr 2017 17:28

@-JPS- ik heb zojuist eens wat gebieden zelf gechecked qua pistes. Zowel Ischgl als Sölden hebben vrijwel alle pistes nog open. Ik ben van plan vier dagen te skiën van zondag t/m woensdag en aankomende zaterdag vertrekken. Ik verwacht zelf niet dat er in een week tijd meer dan de helft wordt gesloten. In oktober ga ik meestal naar Stubaier Gletscher en ondanks het beperkte aantal kilometers vermaak ik mij dan altijd prima. Het gaat mij vooral om kwaliteit van de pistes en sneeuw, niet zozeer om de kilomters.

Ik bedoel niet nu maar meer laatste week april zo door de jaren heen. Oostenrijk heeft nu volgens mij geluk door de dump en dus prima last minute bestemming!

Qua kwaliteit van de sneeuw zou ik voor Ischgl gaan, was zelf vorige week in solden en een goede vriendin in Ischgl. Toen bleek overal er toch beter geskied te kunnen worden in Ischgl dan in Solden!
In solden waren vooral de verbindingspistes zeer slecht en daar heb je in Ischgl minder last van.

Aah oke, ik zou het niet weten. Voor het eerst dat ik ook in april paar daagjes ga. Vandaar de vraag naar ervaringen met beste gebieden eind april :)

Ischgl dat zei ik toch ?⛷

PS
Even vliegen naar Innsbruck en dan met de Taxi of auto huren voor die 4 dagen. In Ischgl heb je geen auto nodig.

Het is Ischgl geworden. Net erbuiten een appartement gevonden :)

Thanks voor alle info.

*bericht bewerkt door JWWietsma op 17 apr 2017 23:26

Veel plezier!
Krijgen we nog te horen hoe het geweest is @JWWietsma dat zou leuk zijn ?

Veel plezier er is veel sneeuw gevallen (overal volgensmij (lijkt me sterk alleen in Ischgl niet)).

Ski you later!

Plaats een reactie