Vermoeidheid tijdens het skiën

Beste Forumgenoten,

Ik ben net terug van mijn eerste ski-Trip ooit, oh wat was het leuk. Nu was ik al sinds eind november wekelijks aan het skiën in landgraaf en Peer om mij skiniveau zo hoog mogelijk te krijgen voor mijn skitrip. In de indoorhallen vond ik dat mijn techniek en fysiek goed zat, ik stond tot wel 5h op de latten in landgraaf zonder vermoeid te worden.
Eenmaal in de Zwitserse Alpen vorige week ging het toch wat minder. Na een uur op de eerste dag begon ik de verzuring in mijn spieren al te voelen. En het werd zo erg dat ik elke afgelegde 200 meter eventjes aan de kant moest staan voor mijn spieren wat te laten rusten, Terwijl jong en oud me voorbij vloog zonder de minste moeite.
Aan wat kan dit liggen ? Moet ik mijn skitechniek verbeteren (4h beginnersles in totaal) of moet ik me beter voorbereiden op het skiseizoen ?

Alvast bedankt,

Get your rental ski's off my board

Meer lessen is zeker een goed plan. Hoe meer je jezelf technisch verbetert, des te efficiënter je beweegt en dus minder energie zal verbruiken om hetzelfde resultaat te halen (of: nog méér resultaat).

Bovendien zijn de hellingen en omstandigheden in de bergen wat diverser en zwaarder (en de hellingen steiler) dan indoor hallen. Dus dat je het in Landgraaf goed volhoudt en in Zwitserland niet is ook niet zo gek denk ik.

Maar meer lessen dus, zou mijn advies zijn.

Inderdaad altijd meer lessen. Maar skiën is vermoeiend. Als je meer lest kun je nog steeds erg vermoeid raken. Maar dan zal je wel meer kilometers of meer gesneden strakke bochten in je benen hebben.

Het is in zekere mate zelfs zo dat je met een betere techniek vermoeider raakt dan als je al rutschend afdaalt.

Verder klopt het wat @GiGi zegt wat betreft steilte etc en bedenk ook dat je op hoogte bezig bent en dat dat ook vermoeiender is dan in Landgraaf.

Click. Click. Peace

He Moet ik mijn skitechniek verbeteren!
Je hebt pas een paar uur les gehad.En nog niet eens in de echte bergen.
Voordat je een beetje behoorlijk de berg af komt duurt nog wel even.Wat dacht je van 10 jaar. Maar dan moet je wel elk jaar een week les nemen.

Na 1 uur heb je verzuurde spieren zeg je.Dat vind ik reuze meevallen.
Je kan gaan fietsen en zwemmen om je spieren sterker te maken.
Als je techniek beter wordt kost het minder moeite en heb je ook minder last van verzuring. Vandaar dat oudere mensen( 70 plus) ?? met ervaring je zonder moeite voorbij skiën.
Ga lekker door met skiën en je hebt er een geweldige(verslaving) sport bij.

He Moet ik mijn skitechniek verbeteren!
Je hebt pas een paar uur les gehad.En nog niet eens in de echte bergen.
Voordat je een beetje behoorlijk de berg af komt duurt nog wel even.Wat dacht je van 10 jaar. Maar dan moet je wel elk jaar een week les nemen.

Na 1 uur heb je verzuurde spieren zeg je.Dat vind ik reuze meevallen.
Je kan gaan fietsen en zwemmen om je spieren sterker te maken.
Als je techniek beter wordt kost het minder moeite en heb je ook minder last van verzuring. Vandaar dat oudere mensen( 70 plus) ?? met ervaring je zonder moeite voorbij skiën.
Ga lekker door met skiën en je hebt er een geweldige(verslaving) sport bij.

Hooykaas op 3 apr 2017 11:03

Spreek je uit eigen ervaring ? (70+)

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 03 apr 2017 11:08

May the ski force be with you !!

CJAHulskamp ?
Gelukkig niet!
Maar ik moest denken aan Good Old George Jedenoff uit Utah die met zijn
Bijna honderd jaar en zijn positieve levensfilosofie (The Powder Philosophy) nog steeds met plezier op de ski’s staat.?

Werk aan je skitechniek, wat al hier werd geopperd, zodat je minder snel terugvalt op kracht of foute techniek (=vaak ook vermoeiender) en je efficienter je krachten gebruikt.

Daarnaast kan je aan je basisconditie werken, ik weet niet of je naast het skiën wekelijks sport waarbij je beenspieren etc. goed worden belast? Dat zal zeker helpen in je uithoudingsvermogen.

En als laatste wat je zou kunnen overwegen: lessen op de indoor rollerbaan, gebruik ik altijd als voorbereiding voor de wintersport om specifiek de skiconditie en de puntjes op de (basis)skitechniek op te krikken. Waarom? Omdat je in je eigen sessie ca. 10 minuten (normaliter) continu ski bewegingen maakt waarbij de snelheid en helling van de rollerbaan naar je kunnen is ingesteld (en uiteraard de landere lesnemer(s) die tegelijk met je op de baan staan)

*bericht bewerkt door Chonn op 03 apr 2017 13:00

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

He Moet ik mijn skitechniek verbeteren!
Je hebt pas een paar uur les gehad.En nog niet eens in de echte bergen.
Voordat je een beetje behoorlijk de berg af komt duurt nog wel even.Wat dacht je van 10 jaar. Maar dan moet je wel elk jaar een week les nemen.

Hooykaas op 3 apr 2017 11:03

Dat hij meer les moet nemen is duidelijk. Dat enkel les in Landgraaf niet voldoende is om je voor te bereiden op het hooggebergte, is ook duidelijk.

Maar dat je pas na 10 jaar elk seizoen een week les te nemen eindelijk een beetje behoorlijk de berg afkomt? Dan ben je wel een heeeel erg slechte leerling, of moet je beter een andere sport zoeken. Met zo een boodschappen ontmoedig je de mensen toch ook maar me dunkt.

Daar had je elke dag last van? Het kan ook (deels) te maken hebben met voeding?

Not all who wander are lost

Je eerste vakantie is meestal zo. Je spieren kennen het niet, je gaat veel technische fouten maken waardoor je spieren het moeten oplossen. Dat samen met wat vallen en terug opstaan gaat veel energie vragen.

Volgende vakantia gaat dat een stuk beter, maar je kan zeker wat beenspier oefeningen zoeken (er zijn er genoeg op het internet te vinden die specifieke spieren gaan focussen).

Iedereen moet hierdoor, gelukkig is het plezant genoeg om te volharder :) Elke vakantie zal leuker en leuker worden.

@Hooykaas/Hulskamp. Deze 69plusser spreekt wel uit ervaring.
57-jarige leeftijd begonnen. 3 jaar een week les in Les Menuires.
Ski van 's morgens vroeg tot 's avonds, wordt niet moe en heb geen spierpijn. Allereerst kwestie van techniek en natuurlijk wel zorgen voor goede conditie. Ski wel jaarlijks een 4-tal maanden indoor. Nooit gerookt en nooit gedronken helpt wellicht ook. Hoop het nog lang vol te houden. Ga steeds naar Trois Vallees.

Hen48

@Hulst dat doe je niet goed.
Probeer niet 4 maanden indoor te skiën.Waar voor! Probeer op jou leeftijd 4 maanden outdoor te skiën in de bergen. Je hebt de tijd. Huur een appartementje en ga ervoor ??

Met 57 jaar begonnen!
Super man ?

En drink eens wat! :-D

*bericht bewerkt door HN65 op 03 apr 2017 18:35

@Hooykaas. Je hebt helemaal gelijk. Dat indoor skien is in feite ook enkel tijdverdrijf. Je moet de dagen nu evenals vullen en dat is 's winters nu eenmaal wat lastiger. Een ander punt is dat mijn vrouw niet skiet en enkel,meestal met haar zus, een week meegaat wandelen. Tenslotte wil ik graag wel wat langer maar dan moet er wel een enigszins betaalbare optie zijn. Volgend seizoen ga ik wel op zoek naar een langere periode. Ik ben echter wel erg verknogt aan Trois Vallees. Nu eerst de zomervakantie in het vooruitzicht. Leuker dan skien wordt het echter nooit.

Hen48

Evenals=immers.

Hen48

@HN65. Natuurlijk is drinken belangrijk, ook voor de spieren. Alcohol, no way. Kijk altijd met verbazing wanneer ik met de lift de Folie Douce passeer. Dat is toch jammer van je dure skipas. Ik heb er geen behoefte aan en weet dus miet wat ik mis. Een passend drankje samen met de dames aan het eind van de dag op de terrassen van Croisette of onderweg op de piste vind ik perfect.

Hen48

@Hooykaas/Hulskamp. Deze 69plusser spreekt wel uit ervaring.
57-jarige leeftijd begonnen. 3 jaar een week les in Les Menuires.
Ski van 's morgens vroeg tot 's avonds, wordt niet moe en heb geen spierpijn. Allereerst kwestie van techniek en natuurlijk wel zorgen voor goede conditie. Ski wel jaarlijks een 4-tal maanden indoor. Nooit gerookt en nooit gedronken helpt wellicht ook. Hoop het nog lang vol te houden. Ga steeds naar Trois Vallees.

Hulst op 3 apr 2017 18:19

Still going Strong !!!

May the ski force be with you !!

Ik ben er overigens van overtuigd dat een behoorlijk percentage van de skiërs (ruim) boven de 70 is. Ik kom er jaarlijks tegen van eind 70 tot begin 80. Mijn leeftijd is dus absoluut niet bijzonder, mijn startdatum wellicht wel. In mijn jeugd was skien helemaal niet zo algemeen, terwijl mijn kleindochter voor het eerst meeging toen ze 9 maanden was en ze inmiddels op 10 jarige leeftijd samen met zus van 8 de rode pistes afgaan. Op hogere leeftijd is het is een kwestie van bezig blijven. Kan niet wachten op het volgende seizoen.

Hen48

Moet ik mijn skitechniek verbeteren (4h beginnersles in totaal) of moet ik me beter voorbereiden op het skiseizoen ?

Alvast bedankt,

T.Mosby op 3 apr 2017 10:39

Je moet je skitechniek verbeteren, als je hier al van mag spreken na 4uur les.

Ter referentie: Ik sta 's smiddags om 16:00 na een hele dag sportief kilometers maken nog bijna net zo fris op de latten als 's morgens om 08:30.

Inderdaad altijd meer lessen. Maar skiën is vermoeiend. Als je meer lest kun je nog steeds erg vermoeid raken. Maar dan zal je wel meer kilometers of meer gesneden strakke bochten in je benen hebben.

Het is in zekere mate zelfs zo dat je met een betere techniek vermoeider raakt dan als je al rutschend afdaalt.

Verder klopt het wat @GiGi zegt wat betreft steilte etc en bedenk ook dat je op hoogte bezig bent en dat dat ook vermoeiender is dan in Landgraaf.

Rogier op 3 apr 2017 10:49

Dit vraag ik mij dus ook af. Mensen die zeggen dat zij dan vroeg op de latten staan en als laatsten van de berg gaan en zeggen dat zij dan nog steeds fris zijn. Dan vraag ik mij af hoe zij de hele dag skiën.

Ik ski pas sinds kerst 2015 en kreeg tijdens mijn paar skitripjes in 2016 het carven onder de knie en sindsdien carve ik de hele dag de berg af. Maar ik moet wel zeggen dat aan het einde van middag mijn bovenbenen behoorlijk aan het branden zijn. hoe steiler de helling, hoe meer druk ik moet zetten, des te meer kracht het mij kost.

Ik weet niet of het helemaal vergelijkbaar is, maar ik snowboard nu een jaar of 15 en ik kan nu niet zeggen dat het nu erg veel minder vermoeiend is. Waar ik in het begin een heel soepel boardje had en gewoon rustig m’n bochtjes draaide ben ik nu vaak flink hard aan het carven. Flink diep in de bochten hangen, dit vreet gewoon aan de benen. Op een koude dag waarop de pistes tot op het eind van de dag hard en vlak zijn branden mijn benen meer dan in de eerste jaren dat ik (krampachtig) op mn board stond.

Born to Ride

Na een goede dag skiën voel ik mijn benen en lichaam ook echt wel.

WIntersport is sport en dat mag je best in je benen voelen…

Click. Click. Peace

Ik denk dat we appels met peren aan het vergelijken zijn. Er zijn namelijk twee manieren om de ruimte die je in je eigen techniek creëert te benutten. Dat zijn dezelfde twee opties die je hebt bij alles waarbij je efficiëntie vergroot:

  1. Met minder energie hetzelfde resultaat behalen;
  2. Met evenveel input een groter resultaat behalen.

Als je als beginner op een helling 50 bochten maakt en als gevorderde maak je (een tijd later) diezelfde 50 bochten op hetzelfde tempo op dezelfde helling, dan heb je – denk ik – minder energie nodig om hetzelfde resultaat te behalen. Dat is een voorbeeld van de eerste mogelijkheid.
De meeste mensen verleggen echter hun grenzen naarmate ze beter worden. Hoger tempo, steilere hellingen, op een andere manier een ‘kick’ vinden. Dat zijn allemaal voorbeelden van de tweede optie: met evenveel input (tot vermoeidheid toe vol gaan de hele dag) meer resultaat behalen.

Als ik voor mijzelf spreek, dan doe ik beiden, onbewust. Ik heb niet elke afdaling zin om te ‘knallen’; snelheid en adrenaline is niet mijn enige doel. Dus als ik lekker aan het cruisen ben, kan ik als best oké skiër (voor een recreant) dat met veel minder energie doen dan – laten we zeggen – mijn halve skileven geleden. En dus kan ik wat meer focussen op de omgeving, mijn vrienden, de geur van pasta van die baita verderop…
Maar op andere vlakken verleg ik mijn grenzen. Ik wil in meer omstandigheden goed en stabiel kunnen skiën, zoek meer off-piste, diepere sneeuw, steilere hellingen, lastigere passages. En ja, soms carve ik me ook mijn benen onder het lijf vandaan. Het is dus niet het een of het ander.

Appels en peren gaan niet zo goed samen (metaforisch althans).

*bericht bewerkt door GiGi op 04 apr 2017 08:25

Te weinig vocht?
Probleem met electrolieten?
Foute opwarming/'s ochtends met een te moeilijke piste begonnen?
Dat het alleen aan je skitechniek ligt kan ik me moeilijk inbeelden, dan zou het in Landgraaf ook niet goed gaan.

Te weinig vocht?
Probleem met electrolieten?
Foute opwarming/'s ochtends met een te moeilijke piste begonnen?
Dat het alleen aan je skitechniek ligt kan ik me moeilijk inbeelden, dan zou het in Landgraaf ook niet goed gaan.

Errant op 4 apr 2017 08:41

Kan allemaal natuurlijk. Maar zoals gezegd: als je het in Landgraaf kan volhouden (niet steil, niet hoog, constante omstandigheden en piste), wil dat nog niet zeggen dat je het in wisselende weers- en sneeuwomstandigheden op 2000 meter ook kan volhouden op pistes met wisselend karakter (maar waarschijnlijk bijna allemaal terrein-technisch uitdagender dan Landgraaf)…

De verhouding daadwerkelijk skiën versus in de lift zitten is in de meeste skigebieden ook wat anders dan in Landgraaf. In Landgraaf krijg je naar verhouding wel heel veel recuperatietijd…

*bericht bewerkt door GiGi op 04 apr 2017 08:49

Ik herinner mij dat ik met name de eerste wintersport vakantie geen enkele avond lang volhield en vrijwel alle nachten 12 uur sliep. Voor mij toen geen gezellige winter(sport)avonden.
Haha, dat is later wel anders geworden.
M.a.w. komt goed…

*bericht bewerkt door WillemJona op 04 apr 2017 09:03

Ik sport 3x per week, les elk seizoen op de indoorbaan en fiets de hele zomer maar nog Altijd spierpijn op skivakantie. Ik snap werkelijk niet hoe sommige mensen geen zere benen hebben??

De inspanning die je in de bergen levert is echt wel van een ander kaliber dan de piste in landgraaf. Al doe ik nog zo mijn best, ik krijg mezelf nooit opgewarmd daar. Ik vind het vooral leuk voor het sneeuwgevoel.

Meer lessen is altijd goed maar ik denk dat een ijzersterke conditie kweken je meer gaat helpen.

Wat is de definitie van zere benen?
Is het “gewoon” spierpijn van het aktief bezig zijn of is het andere pijn?

In het verleden heb ik vaak last gehad van de bekende 3de dag.
Stijve, pijnlijke bovenbenen, niet je bed uit willen/kunnen , afvragend waarom je ieder jaar weer gaat skien en jezelf dit aandoet ;-)
Door vanaf oktober/november mijn fitness schema aan te passen en de bovenbenen te trainen is bij mij dat probleem verholpen.

Neemt niet weg dat na een goeie dag skiën ik de benen nog steeds voel.
Het gevoel is dan, zeg maar te vergelijken met het gevoel na een lekkere hardloop sessie.
En net zoals met hardlopen, waarbij het de ene dag na 5km al zeer begin te doen en de andere dag je fluitent er 15 loopt zonder een centje last erna heb ik dat met skiën ook (mede afhankelijk van de sneeuw condities etc).
Hoort erbij, het is nu eenmaal sport (en geen rustige vakantie ;-) ).

Wat ik zelf wel altijd doe is mijn benen (net zoals na een hardloop training) goed te verzorgen om het spierherstel te ondersteunen.
Ook 's avond een rustige wandeling maken (even andere spieren aanspreken) doet mij altijd goed

Meer lessen is altijd goed maar ik denk dat een ijzersterke conditie kweken je meer gaat helpen.

elisabeth101 op 4 apr 2017 09:59

Conditie is heel wat anders. Misschien heeft een bepaalde warming-up ook zin of is het een gebrek aan eiwitten in je spieren. Conditie en/of uithoudingsvermogen kan wel uitmuntend zijn, maar dan kan je alsnog wel spierpijn e.d krijgen. Ik denk dat veel mensen hier denken dat het alleen maar trainen trainen trainen is, maar onderschat voeding niet.

*bericht bewerkt door Edwin. op 04 apr 2017 12:50

Not all who wander are lost

Te weinig vocht?
Probleem met electrolieten?
Foute opwarming/'s ochtends met een te moeilijke piste begonnen?
Dat het alleen aan je skitechniek ligt kan ik me moeilijk inbeelden, dan zou het in Landgraaf ook niet goed gaan.

Errant op 4 apr 2017 08:41

In landgraaf zit je wel na 200m skiën weer een hele tijd in de lift. In de bergen ski je meestal een stuk langer voordat je weer kan “uitrusten” op de lift, die er vaak maar even lang over doet dan dat slome ding in landgraaf.

Dat het de eerste keer was zal ook meespelen. Het zal wel beteren met meer techniek maar zoals Gigi al zei, zal je steeds opnieuw grenzen willen verleggen en daar horen soms verzuurde benen bij.

Meer lessen is altijd goed maar ik denk dat een ijzersterke conditie kweken je meer gaat helpen.

elisabeth101 op 4 apr 2017 09:59

Conditie is heel wat anders. Misschien heeft een bepaalde warming-up ook zin of is het een gebrek aan eiwitten in je spieren. Conditie en/of uithoudingsvermogen kan wel uitmuntend zijn, maar dan kan je alsnog wel spierpijn e.d krijgen. Ik denk dat veel mensen hier denken dat het alleen maar trainen trainen trainen is, maar onderschat voeding niet.

Edwin. op 4 apr 2017 12:42

En rust. Vaak willen we 's avonds ook genieten op vakantie. Maar op tijd naar bed doet ook wonderen. (En een glaasje minder is ook niet dom)

Click. Click. Peace

Plaats een reactie