Winterbanden: verplicht tot wanneer?

@Piet Bakker In een discussie behoor je respect te hebben voor iedereen. Leg uit met argumenten in plaats van met beledigingen.

Click. Click. Peace

@rogier: op zichzelf eens, tenzij al bij voorbaat duidelijk is dat een discussie zinloos is. Dat is mi het geval als je vraagt voor het bewijs van algemeen bekende feiten (langere remweg), die bovendien eenvoudig te googelen zijn. Het blijkt ook uit het verdere verloop van de discussie. RRski ziet nog steeds het gevaar niet en zal dat mi ook niet zien na het geven van argumenten. Het is net zoiets als met Trump in discussie willen gaan ? Ik vind het vreemd als je bewijs vraagt voor algemeen bekende feiten. Jij niet? En ik constateerde alleen dat er hier vreemde mensen rondlopen.

*bericht bewerkt door Piet-Bakker op 31 mrt 2017 15:11

Nogmaals het helpt niet om anderen te beledigen, in discussies is dit altijd een zwaktebod. Geef argumenten, en duidelijke voorbeelden. Als het niet kan zonder te beledigen dan is het beter om niet te reageren.

Click. Click. Peace

Met sommige mensen moet je niet in discussie willen gaan. Zoals met Trump. Mag ik Trump ook niet vreemd noemen? ?
PS. Vreemd is trouwens ook niet per se een belediging. Slechts een constatering. Denk aan de reclame met Doutzen, de duif en het drankje waarvan de naam me even is ontschoten ?

*bericht bewerkt door Piet-Bakker op 31 mrt 2017 15:20

En oT: ik heb A-merk zomer- én winterbanden. Ik pak altijd de testwinnaars. Mijn winterbanden zijn op droog wegdek en bij hoge temperaturen levensgevaarlijk. Niet eens zozeer door hun langere remweg, maar omdat de wangen veel slapper zijn dan van mijn zomerbanden. Ik zou er niet aan moeten denken plotseling een uitwijkmanoeuvre mee te moeten doen. Nog los van de plots overstekende voetganger die met winterbanden echt niet overleeft. Ik ben ook al eens rechtdoor gegaan in een bocht die ik met mijn zomerbanden makkelijk haal. Dat was niet eens op hoge snelheid. Maar komend van de snelweg, onderaan stoplichten die nog net groen waren en dan de bocht willen nemen. De combinatie van (hard) remmen en insturen is ook al geen gelukkige voor winterbanden. Vermoedelijk weer door de slappe(re) wangen.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 31 mrt 2017 15:34: Laatse zin verwijderd. Onnodig op de man spelen.

Mijn winterbanden zijn op droog wegdek en bij hoge temperaturen levensgevaarlijk.

Ik zou er niet aan moeten denken plotseling een uitwijkmanoeuvre mee te moeten doen. Nog los van de plots overstekende voetganger die met winterbanden echt niet overleeft.

Ik ben ook al eens rechtdoor gegaan in een bocht die ik met mijn zomerbanden makkelijk haal. Dat was niet eens op hoge snelheid.

En nu ben ik benieuwd naar de argumenten van RRski. Naast zijn vergelijking met derderangs bandjes. (Heb je die dan, RRski?)

Piet Bakker op 31 mrt 2017 15:24

-Zin verwijderd. Onnodig op de man spelen.-

Natuurlijk is de remweg met winterbanden bijvoorbeeld 55m i.p.v. 50m op topzomerbanden op dezelfde auto. Waarom is het bij de ene auto levensgevaarlijk als de remweg 55m is op winterbanden terwijl een andere auto ook een remweg heeft van 55m op zomerbanden?

Is iedereen die geen Porsche Carrera met keramische Brembo’s en toprubber meteen asociaal of krenterig? Hiermee is de remweg namelijk aanzienlijk korter dan met de gemiddelde middenklasser op topbanden. Die paar meter kunnen het verschil maken tussen leven of dood.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 31 mrt 2017 15:55: Zin verwijderd. Onnodig op de man spelen.

Je doet net alsof het gevaarlijk en idioot is om op winterbanden door te rijden, of dat het alleen voor mensen is die “krap bij kas” zitten.

RRski op 31 mrt 2017 12:39

Ik geef puur mijn eigen ervaring en daaruit volgende mening. Een winterband heeft gemiddeld al https://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden/met-winterbande… (dus goede zomerband vergeleken met goede winterband). Als er iemand in de zomer bij mij achterop klapt bij een beginnende file op een 130km/u weg omdat hij/zij een 16 meter (!) langere remweg heeft vanwege het besparen van bijna niets dan zou ik op z’n minst niet vrolijk zijn.

Het probleem is dus dat de besparing van de een op zijn eigen veiligheid ook de veiligheid van overige weggebruikers in gevaar kan brengen. Het is natuurlijk gewoon legaal, maar ik vind het ietwat onverantwoord en de besparing niet waard, en al helemaal als je het geld gewoon kan missen.

Aan iedereen stop met het op de man spelen en elkaar aanvallen.

Click. Click. Peace

Het probleem is dus dat de besparing van de een op zijn eigen veiligheid ook de veiligheid van overige weggebruikers in gevaar kan brengen. Het is natuurlijk gewoon legaal, maar ik vind het ietwat onverantwoord en de besparing niet waard, en al helemaal als je het geld gewoon kan missen.

Kev1 op 31 mrt 2017 15:57

De spijker op zijn kop. Leg maar eens uit aan die dooie voetganger dat hij nog had geleefd als je gewoon je (a-merk) zomerbanden had gemonteerd.

Dat er mensen op slechte zomerbanden rondrijden kan natuurlijk nooit een rechtvaardiging zijn om op winterbanden te blijven doorrijden.

Overigens vind ik het opmerkelijk dat als je beseft dat winterbanden een veel langere remweg hebben, je er toch voor kiest om ermee te blijven doorrijden.

PS. Bij mijn weten hebben keramische remmen geen kortere remweg. Ze hebben alleen geen last van fading (verminderde werking bij warm worden). En ja, als je er voor kiest om Chinese meuk zomerbanden te monteren, ben je in mijn ogen inderdaad asociaal bezig.

*bericht bewerkt door Piet-Bakker op 31 mrt 2017 17:50

Laten we ook niet overdrijven met hoe gevaarlijk winterbanden in de zomer zijn. Ja, ze zijn minder goed vergelijken met zomerbanden. Maar grootste veroorzaker van ongevallen is toch rij gedrag van mensen.

Maar als je een haastige opgefokte rijder bent, zorg dan dat je auto technische het best in staat is om jouw op te vangen…

Tja. En een kind dat plots oversteekt? Een voetganger die niet oplet?

*bericht bewerkt door Piet-Bakker op 31 mrt 2017 18:01

Mijn winterbanden zijn op droog wegdek en bij hoge temperaturen levensgevaarlijk.

Ik zou er niet aan moeten denken plotseling een uitwijkmanoeuvre mee te moeten doen. Nog los van de plots overstekende voetganger die met winterbanden echt niet overleeft.

Ik ben ook al eens rechtdoor gegaan in een bocht die ik met mijn zomerbanden makkelijk haal. Dat was niet eens op hoge snelheid.

Piet Bakker op 31 mrt 2017 15:24

En ja, als je er voor kiest om Chinese meuk zomerbanden te monteren, ben je in mijn ogen inderdaad asociaal bezig.

Piet Bakker op 31 mrt 2017 17:24

Mensen asociaal noemen omdat ze kiezen voor een bepaald merk/type/productieland band? Vreemde redenatie.

Mensen die hun rijstijl niet kunnen of willen aanpassen aan de omstandigheden en combinatie waar ze mee rijden, dat vind ik asociaal.

Een volbeladen middenklasser met a-merk zomerbanden met caravan staat nu eenmaal later stil dan dezelfde auto met 3mm winterbanden zonder caravan. Zijn de kampeerders dan ook asociaal?

Je kunt altijd wel iets vinden wat een langere remweg heeft…

Verder kun je met bepaalde winterbanden en als je er altijd rekening mee houdt ook in de zomer mee doorrijden. Maar dat betekent vaak (veel) langzamer dan maximale snelheid, meer afstand houden, langzamer rijden bij regen en ga zo maar door. Zaken die je ook doet met een caravan als het goed is. De vraag is of men dat met winterbanden op de auto ook doet.

Voor die paar tientjes winst van het oprijden heb ik liever een set goede zomerbanden. Zeker met de vele bochten in de bergen is dat wel zo prettig. Ik voel het verschil heel erg duidelijk.

Click. Click. Peace

Zoals ik al zei: zinloze discussie, dit. Zo meteen begint ie over vrachtwagens en treinen. Veel succes met je beslissing.

*bericht bewerkt door Piet-Bakker op 31 mrt 2017 19:25

Ik ben het met je eens dat onder zomerse omstandigen een goede zomerband beter is. Maar het verschil ga je pas echt merken bij sportief rijden en metsportief rijden een ongeval veroorzaken kan echt niet door de beugel.

Tevens kan het in de zomerbandenperiode 5gr. zijn met stortregen. Winterbanden zouden in die situatie beter zijn. Niemand wisselt zijn de banden daarvoor.

Ik vind het verrassend dat mensen door de bepaalde mensen asociaal worden genoemd als ze niet met de meest ideale banden rondrijden.

Nee @RRski bij gewoon rijden voel ik dit verschil ook, zeker in de bergen. En een noodstop op de snelweg ga je dit ook echt merken en dan kan 10 meter heel veel verschil maken.

En nogmaals dat voor een paar tientjes winst… (En dan nog, want mijn winterbanden rijden duidelijk minder zuinig dan mijn zomerbanden).

Dat zeggende is niet elke winterband even gevoelig voor warmte etc dus iedereen moet de keuze voor zichzelf maken.

Click. Click. Peace

Nee, gast, dat ga je merken met remmen. Voor dat kind dat plots oversteekt.

En ik weet niet in welk land jij woont, maar hier is het niet vaak 5 graden in de zomer.
@rogier: mag er aub een slot op, zodat ik niet nog meer onzin hoef te lezen van iemand die toch niet wil worden overtuigd?

*bericht bewerkt door Piet-Bakker op 31 mrt 2017 19:54

Nee, gast, dat ga je merken met remmen. Voor dat kind dat plots oversteekt.

En ik weet niet in welk land jij woont, maar hier is het niet vaak 5 graden in de zomer.

@rogier: mag er aub een slot op, zodat ik niet nog meer onzin hoef te lezen van iemand die toch niet wil worden overtuigd?

Piet Bakker op 31 mrt 2017 19:52

Het ene voertuig remt nu eenmaal beter dan het andere. Dat heeft ook met het merk/type van het voertuig te maken, remmen en de banden. Bijna niemand rijdt met de meest ideale combinatie.

Zomerbanden rijdt met normaliter van april tot oktober, genoeg momenten waarop het in die periode 5gr. is in Nederland.

Volgens jouw is iemand asociaal als hij met 3mm Michelin Alpine winterbanden of met b-merk zomerbanden in de zomer rijdt. Daar kan ik me niet in vinden.

Haha ja @RRski daar heb je absoluut een punt. B-merk zomerbanden zijn vergelijkbaar met A-merk winterbanden in de zomer. Je kan het mensen inderdaad niet kwalijk nemen als ze legale banden onderschroeven, of het nou winterbanden in de zomer zijn of B-merk banden. Ik zou het nog steeds zelf niet doen maar het is de huidige regelgeving en als men het er in grote getalen niet mee eens is zou er een petitie kunnen worden gestart o.i.d. maar je kan andere mensen er niet om veroordelen. Het is een persoonlijke keuze.

Het vergelijk met A en B merken is wat kort door de bocht. Want een Michelin Alpin 5 zal het in de zomer misschien nog best redelijk doen. Een Nokian Hakkapeliitta lijkt me dan weer een veel mindere keuze.

Wat ik wel denk als iedereen er zo goed over na zou denken als iedereen in dit topic zijn de keuzes die gemaakt worden al snel stukken beter dan zomaar wat doen.

Click. Click. Peace

@RRski: B merk zomerbanden is iets heel anders dan Chinese meuk zomerbanden.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 31 mrt 2017 21:29: Onnodig op de man spelen dus zin aangepast. Laatste waarschuwing.

Alles is ondertussen wel gezegd, het antwoord is gegegen en de persoonlijke aanvallen blijven doorgaan. Dus dit topic gaat op slot.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie