Nieuwe liften 2017/2018

Opgeschort wegens geldgebrek bij telemorgins

TCD10 Morgins - La Foilleuse / Morgins (Garaventa)
Verwachting nu zomer 2018

*bericht bewerkt door Superskismurf op 14 apr 2017 15:36

Ik had de kaart al eerder eens online, maar hij is nu geüpdated én …aanklikbaar.

Dus hier vind je de liften op de kaart, en elke geplande lift kun je aanklikken voor informatie als Naam, Type, Gepland bouwjaar en heel belangrijk: de Bron.

http://www.plandespistes.nl/

In Saalbach wordt deze zomer begonnen met het middenstation van de nieuwe kohlmaisbahn. in December 2018 gaat ie open.

Althans volgens
http://www.talheim.at/saalbach-hinterglemm/hotel-pension/nl/…

(al hebben ze het meestal wel correct).

Zou er dan komend jaar geen enkele nieuwe lift komen? Dat is lang geleden…

St.Johann/Tirol: Eichenhofbahn I + II + III; lange tien-persoonsgondel ter vervanging van 2 lange sleepliften.
en in Kitzbuhel schijnt de vervanging van trattenbach (3-pers stoeltjes) +gauxjoch (sleeplift) naar voren zijn gehaald omdat de Fleck is uitgesteld. Dit wordt ook een 10 persoonsgondel en vervangt t laatste oude stukje tussen badbarenkogel en het gebied bij Resterhohe.

In Livigno wordt de Carosello 3000 ook vervangen.

MorRonski op 30 mrt 2017 08:17

Dat mag tijd worden, de plannen zijn er al jaren…in de zomer ga ik even langs Livigno, zal checken of het écht gaat gebeuren dit jaar.

Waren er al aan begonnen voor de winter. Een voorbeeld van de nieuwe gondel was boven op Carosello reeds te bewonderen. Dacht dat het voor 10 personen is. (8 kan ook). Of alles volgend jaar gaat klaar zijn wist men nog niet. Het eerste deel tot aan het middenstation wel.

Nieuwe lift

TSD6 Sonne/ Kronplatz Alto Adige ( Doppelmayer)

Vervanging van vierzitter.

http://www.kronplatz.com/it/plan-de-corones/pianificare-pren…

TSD 6Biok / San Cassiano Alto Adige ( Leitner)

Vervanging van de oude TSD , deze wordt hergebruikt in Pera

https://cdn.wintersport.nl/forum/18/07d155c0d7766938efd897eb...

*bericht bewerkt door Superskismurf op 08 mei 2017 20:49

Nog even wat inbus boutjes aandraaien en klaar, 't is net ikea :)

https://cdn.wintersport.nl/forum/18/6a2931076b52f5889d803639...

Een vraagje: De foto hier boven, is dit onderaan bij de Piz Seteur in Plan de Gralba? Wat gaan ze daar dan voor een nieuwe lift bouwen?

Dit is Piz seteur. Ter vervanging van de tsd wordt er een gondelbaan gebouwd . Ook is het trace anders

Klopt niet helemaal met het onderwerp van dit topic, maar wellicht interessant voor degenen die een seizoen verder kijken. Op de site van La Rosière vond ik vandaag dit bericht:
En 2018/19, l’Espace San Bernardo voit plus haut !
A venir, 2 télésièges 6 places débrayables vers le Mont Valaisan, avec un nouveau point culminant du domaine à 2800m d’altitude, et 5 nouvelles pistes rouges. Ouverture des appareils : Noël 2018.

Een flinke boost voor het gebied en (waarschijnlijk) geen noodzaak meer om de lange sleeplift te moeten gebruiken…

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

@Snowy1970

Dat zal qua verbinding inderdaad beter zijn, wat een k#% lift is het nu.
Voor het aantal dagen dat verbinding open zal zijn , is het de vraag of het beter is, qua wind heeft een sleeplift daar op die hoogte aanzienlijk minder last van dan een stoeltjeslift. Dus dan is het voordeel weer weg.

Dat laatste geldt bijvoorbeeld ook voor de vervanging van de Roc de tougne sleeplift in Meribel. Deze was altijd open als ander verbindingen al lang gesloten waren door harde wind. Onbegrijpelijk dat daar nu ook een tsd komt.

*bericht bewerkt door Superskismurf op 15 mei 2017 17:06

Frankrijk: L3V
TC Ariondaz vertrekkend vanuit Courchevel Moriond wordt afgebroken/heropgebouwd waardoor de capaciteit x2 zou gaan. Wel nodig want het was daar 's morgens regelmatig 10-15 min aanschuiven (verwend als we zijn :))

Hierbij meer (technische) info: https://www.remontees-mecaniques.net/forums/index.php?showto…

To ski or not to ski, that is not a question

Zwitserland

TPH45 Les Attelas - Mont Gelé / Verbier (Garaventa)
TCD10 Morgins - La Foilleuse / Morgins (Garaventa) ( eindelijk!)

Superskismurf op 29 mrt 2017 00:23

Hallo Superskismurf,

Helaas wordt de telesiege La Foilleuse in Morgins niet dit jaar vervangen. De reden is niet helemaal duidelijk. De een zegt dat het komt vanwege het niet rond krijgen van de financiering, de ander noemt het proces om toestemmings te krijgen voor de bouw en verplaatsing van de nieuwe lift als reden.
Echter Morgins heeft nu een probleempje want de télésiege La Foilleuse is afgekeurd voor gebruik. Ik heb begrepen dat men nu bezig met de financiering voor een grootschalige renovatie zodat deze als nog open kan aankomende winter. Let’s hope dat het gaat lukken…

Het zelfde probleem had Torgon met de télésiege La Jorette; geen geld voor renovatie dus de lift is nu sinds 2 jaar dicht. Maar goed nieuws aldaar want het liftbedrijf is een geldinzamelingsactie begonnen. Met een beetje geluk wordt er dit jaar voldoende geld ingezameld en gaat de lift weer open voor het seizoen 2017/2018.

Martijn M

Net gelezen dat de sleepliften in St Johann in Tirol (eichenhof) nog deze zomer vervangen worden door moderne liften indien de goedkeuring nog tijdig lukt!

@Martijn1978
Ik had begrepen dat er accuut geldgebrek was, mede door het slechte seizoen.
Het belooft niet veel goeds in ieder geval. Ik vrees dat een renovatie niet gaat lukken qua tijdpad, zal wel een bus verbinding worden naar les crosets

PDS aan de zwitserse kant heeft niet zo’n beste reputatie qua afgekeurde liften 10 jaar geleden had je ook een absurde situatie bij Pointe d’au waar na een jaar tijdelijk een sleeplift werd neergezet. Reden toen was de milleulobby. En na drie jaar stond er eindelijk een nieuwe lift

*bericht bewerkt door Superskismurf op 16 mei 2017 01:38

Het Zwitserse deel van PDS lijkt al jaren een beleid van “pappen en nat houden” te moeten hanteren. De beroerde verbinding bij Morgins helpt daar ook niet bij. Als je richting Châtel wilt (of de andere kant op), moet je een bus nemen. Dat stimuleert niet echt dat je een rondje via deze route gaat maken en dat scheelt dus ook inkomsten.
Ik ben bang dat het wachten is op iemand met een hele grote zak geld…

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

@Superskismurf, @Snowy1970

Daarentegen worden de nieuwe liaison-plannen in het Franse deel van PDS steeds concreter, ondanks enige protesten van de bewoners en milieu-bewegingen vooral in Les Gets.
De volgende plannen liggen klaar voor goedkeuring:
Verbindinglift (télépherique) tussen les Chavannes en Mont-Chéry;
Verbinding (2 télésieges) tussen Mont-Chéry and Roc d’Enfer;
Verbinding tussen de skigebieden van La Chapelle d’Abondance (La Pantiaz en Crêt Béni).

Het is wachten op toestemming van de lokale overheid en/of de financiering

Nog even en dan is de verbinding met Zwitserland niet meer nodig :-)

Martijn M

Weet iemand meer over de verbinding van Spieljoch met Hochzillertal of Hochzillertal met Zillertal 3000?

Skifahrennnnnn

Weet iemand meer over de verbinding van Spieljoch met Hochzillertal of Hochzillertal met Zillertal 3000?

Anoniempje op 16 mei 2017 20:05

Ja

Onnem op 16 mei 2017 20:08

En wat dan?

Skifahrennnnnn

Weet iemand meer over de verbinding van Spieljoch met Hochzillertal of Hochzillertal met Zillertal 3000?

Anoniempje op 16 mei 2017 20:05

Spieljoch-Hochzillertal zou gepland zijn voor 2019/2020. Ik vraag me alleen af of ze dat gaan halen. Voor deze verbinding zijn minimaal twee nieuwe liften nodig, de 3S en een lift parallel aan de Holzalm. Behalve deze compleet nieuwe liften, wordt volgend jaar de Onkeljoch vervangen door een gondelbaan. Ook zijn er nog twee liften gepland van het bergstation aan de kant van Hochzillertal richting het bergstation van de Wedelexpress.

Dan wordt er ook nog in het Hochzillertal zelf geïnvesteerd door de Krössbichl te vervangen door een gondelbaan. Dit moet volgend jaar gaan gebeuren.

Kortom, de vraag is in welke volgorde dit allemaal gaat gebeuren. Bovenstaande neemt namelijk een hoop capaciteit in van de bouwers en het is financieel een grote uitgave. Van dat laatste kun je je afvragen of dat echt zo’n probleem is. Schultz is geen arme jongen.

Dus mijn inschatting:
2018:

  • Onkeljochbahn (bevestigd)
  • Krossbichlbahn > Wimbachkopfexpress (bevestigd)
  • Lift parallel aan Wedelexpress
    2019 (complete schatting):
  • 3S
  • Lift parallel aan Holzalm
  • Lift richting Hochzillertal vanaf bergstation 3S
    Maar het zou dus goed kunnen dat de lift richting Hochzillertal en de lift parallel aan de Wedelexpress pas in 2020 worden.

http://www.alpinforum.com//forum/download/file.php?id=111813…

De verbinding Hochzillertal - Zillertal 3000 zal daarna pas komen. Vanuit Hochschwendberg staat een gondelbaan op de planning. Daarmee zou het aantal benodigde liften voor deze verbinding dalen van 4 naar 3. De geruchten dat Hochzillertal wil uitbreiden naar Mayrhofen zijn met de bouw van de Hirschbichllift alleen maar sterker. De geruchten zijn dat deze baan juist is gebouwd om de Hirschbichlbahn te bouwen. De vraag is straks onder andere wat de reden is van de verlening van de Krössbichlbahn als Wimbachkopfexpress naar boven. Dat zal allemaal moeten blijken. Maar meer nieuws dan dit is daar nu niet over.

*bericht bewerkt door Daanster op 17 mei 2017 12:52

Wederom nieuws vanuit Morgins (zie ook andere topics op dit forum).
Het liftbedrijf Telemorgins (Morgins en Champoussin) staat na 4 jaar slechte omzet op het punt van een faillissement. Dit jaar stevend het af op een verlies van 2.500.000 CHF. Wellicht was de nieuwe verbindingslift tussen Super Chatel en Linga niet zo’n goed plan waardoor mensen nu Morgins links laten liggen?

Het roept inwoners en mensen die morgins een warm hart toedragen op om geld te doneren. Spannend of men voor 1 juli het geld bij elkaar geharkt gaan krijgen om de telesiege gerenoveerd te krijgen.

*bericht bewerkt door Martijn1978 op 20 mei 2017 09:40

Martijn M

Er wonen daar genoeg bekende miljonairs in de buurt volgens mij. Hopen dat die een steentje willen bijdragen, een beetje a la Bernie Ecclestone.

Mr. Slow

https://cdn.wintersport.nl/forum/18/cfa01d44bb6fa07d9988393b...
Sloopwerkzaamheden in Alba

*bericht bewerkt door Superskismurf op 22 mei 2017 00:00

https://cdn.wintersport.nl/forum/18/cfa01d44bb6fa07d9988393b...
Sloopwerkzaamheden in Alba

Superskismurf op 21 mei 2017 23:42

Wordt in dit gebied een hoop veranderd. Behoorlijk wat switchen van liften vanuit Alta-Badia en Fassa.

May the ski force be with you !!

[quote]@Snowy1970

Dat zal qua verbinding inderdaad beter zijn, wat een k#% lift is het nu.
Voor het aantal dagen dat verbinding open zal zijn , is het de vraag of het beter is, qua wind heeft een sleeplift daar op die hoogte aanzienlijk minder last van dan een stoeltjeslift. Dus dan is het voordeel weer weg.

ik sta nog altijd liever in een K#%lift dan ik achter mijn pc op werk zit…maar ja, ik heb dan ook nog de tijd meegemaakt dat je om op het Grödnerjoch terug naar Selva te gaan vanuit Corvara maar liefst 5 sleepliten achter elkaar moest nemen. En ze lagen ook nog allemaal in de schaduw…brrrrr

In Ischgl wordt als het goed is de Palinkopfbahn vervangen door een 6-persoons stoeltjeslift

en in skijuwel bouwt de Schatzbergbahn (8 persoons gondel) ipv de 4-persoons die er nu staat

Daffie op 29 mrt 2017 19:18

Info over Palkinkopf : https://www.ischgl.com/de/more/seilbahnunternehmen/neu-2017-…

*bericht bewerkt door wimaerts1979 op 22 mei 2017 17:42

Nieuwe Patscherkofelbahn in Innsbruck vanaf 2017-2018: http://blog.patscherkofelbahn.at

Weet iemand meer over de verbinding van Spieljoch met Hochzillertal of Hochzillertal met Zillertal 3000?

Anoniempje op 16 mei 2017 20:05

(…) super veel tekst

Daanster op 17 mei 2017 12:46

https://cdn.wintersport.nl/forum/18/f7149a88a2d333250715b8fe...

Ik kwam dit plaatje tegen op het alpinforum. Enerzijds leuk om een verbinding te realiseren tussen het Speiljoch en Hochzillertal-Hochfugen gebied, maar ik vind die 3S wel een beetje een overkill.

Overigens ook zonde dat die Onkeljochbahn vervangen wordt door een cabinebaan… ik zit daar toch helemaal niet op te wachten?

*bericht bewerkt door Rutger3 op 22 mei 2017 20:26

Plaats een reactie