Orienterende vraag over allmountain ski

Normaal gesproken ben ik van het trial-and-error principe en dat zal ook nog wel blijven, maar toch deponeer ik hier een oriënterende vraag over ‘welke allmountain’ ski.

Voor ik mijn vraag stel een korte aanleiding van de vraag. Afgelopen januari heb ik tijdens een offpiste trainingsweek een zware enkelblessure opgelopen en ben nog steeds revaliderende. Vorige week ben ik nog een week gaan skiën met een groep vrienden en heb heeeeel rustig aan gedaan en dat ging redelijk. Ik had 2 paar schoenen en ski’s mee genomen zodat ik tussendoor kon switchen als het niet zou gaan met het ene paar. Wat had ik meegenomen:

  • Atomic Automatic 102 180cm (tech binding) i.c.m. Black Diamond Quadrant schoenen
  • Volkl P70 SC Carver 163cm (alpine binding) i.c.m. Black Diamond Factor 130 schoenen

De condities waren slushy dus de 1e 3 dagen op mijn Atomics geskied. Daar kun je lekker mee ‘smeren’ en die hoef je niet perse hard op hun kant te zetten. Omdat ik last kreeg van mijn enkel op de 4e dag de Volkls gepakt omdat mijn Factors smaller zijn en een hogere schacht hebben waardoor mijn voet beter gefixeerd zat. Met een SC Carver in slush skien vind ik zwaar kl*te, want ik ben een luie skiër en en kan met die Volkls niet lekker ‘smeren’.

Ik ga dus afscheid nemen van de Volkls en ga er een allmountain voor in de plaats nemen. Dit hoeft niet nieuw te zijn, want ze zijn maar voor ‘erbij’.

Over mijzelf:

Leeftijd: 47
Lengte: 181 cm
Gewicht: 98 kg
Niveau: 7
Stijl: Lekker cruisen, lange en middellange bochten (korte bochten kan ik ook, maar ik ben lui :-))

Wat zoek ik: Lekkere vergevingsgezinde allmountain ski met een radius van ronde 17m, breedte 80mm - 90mm.

Kom maar op met jullie suggesties :-P

*bericht bewerkt door Alex op 22 mrt 2017 11:39

When life gets too complicated.... SKI

Fischer Pro Mtn 80 TI, 180
Dynastar Powertrack 89, 186
Fischer Motive 86 TI, 182 (overjarig)

Na volgende week kan ik je ook info geven over de nieuwe Legend-lijn van Dynastar, de XDR’s van Salomon, de Völkl Kanjo, K2 iKonic 84 TI, Nordica Navigators, etc. Nog even geduld dus.

@GiGi Thanks, Ik heb de Motive geskied. Is een lekker skietje, maar het mag ietsje stijver.

When life gets too complicated.... SKI

Dan denk ik aan de Völkl Kendo (184) of Nordica Nrgy 90 (185), maar die overlappen misschien wat veel met je Atomics.

Je kan ook smaller gaan naar bijvoorbeeld Salomon X-Drive 8.0 FS (182), maar die doet het m.i. beter onder de voeten van een actievere skiër…

@GiGi Ik weet niet of je de Dynastar Cham 2.0 87 hebt geskied, maar hoe verhouden deze zich tot de Powertrack 89?

When life gets too complicated.... SKI

Die Cham 87 heb ik niet geskied, dus dat kan ik niet zeggen. Maar dat zijn in alles wel echt freeride ski’s (meer om te smeren, minder de focus op harde piste-kwaliteiten); de Powertrack is eigenlijk gewoon een brede pisteski met poederpunt. Maar als je de Motive (86?) niet stevig genoeg vond, dan valt de Powertrack ook af.

*bericht bewerkt door GiGi op 22 mrt 2017 13:07

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zeker meer weet of van de Motive de TI variant heb geskied of is er alleen maar een TI versie? Overigens vind ik niet heel erg als de harde pistekwaliteiten van een ski minder zijn, want ik houd niet van harde pistes.

Wat ik ook merkte afgelopen week is dat de lichte ski (Atomic) onder de voeten fijner aanvoelde dan die zware palenrammers, maar dat kan ook komen omdat mijn onderstel op het moment nogal brak is. Vandaar dat ik ook vroeg naar de Cham 2.0 87.

When life gets too complicated.... SKI

Ik heb de Automatic 102 gehad en nu de Volkl Kendo. Waar de Automatic te kort komt op de piste, vult de Kendo juist aan. In de slush komt weer de Automatic gemakkelijker over. Vindt de beide skies gemakkelijk / lui te skiën zijn waarbij de Automatics ook op de piste goed presteren. De Kendo is net stijver/strakker op de piste maar kan ook in de slush goed mee. Ook op hardere pistes vindt ik de Kendo goed presteren.
Als je wil mag je mijn Kendo 1,78 M eens lenen.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 22 mrt 2017 13:51

May the ski force be with you !!

@CJAHulskamp Dank voor het aanbod. Ik houd het in mijn achterhoofd.

When life gets too complicated.... SKI

De Motive 80 was er alleen zonder TI; de 86 juist alleen met TI. Tegenwoordig heb je de Pro Mtn 80 met of zonder TI (voor jou zeker met, iets pittiger daardoor dan de oude Motive 80); de huidige Pro Mtn 86 TI heeft ook weer TI, maar ook wat extra carbon ten opzichte van de oude Motive 86 TI, wat ook die ski een stuk pittiger maakt. Met jouw gewicht geen probleem, maar met je luie stijl zou ik die niet suggereren. Dan dus eerder de Nrgy 90 of Kendo, zou ik zeggen.

@Alex Op WP staat een Dynastar legend 8800 te koop, lijkt me wel iets voor jou!

@QmaartenQ Ik heb ze gezien, maar de Legends zijn latten om op te knallen en zijn, voor waar ik ze voor wil gebruiken, iets te veel van het goede ?

When life gets too complicated.... SKI

@alex ter info

Zelf heb ik dit jaar de Rossignol Experience 88 (15/16),180cm gekocht en onlangs nog 4 dagen in Serfaus mee geskied. We hebben ook ongeveer dezelfde ideale maten ?.
Ik ski vooral op de piste en heb er een zeer goed gevoel bij. Op dat ogenblik waren de pistes boven goed maar beneden heel zacht. Bij hardere pistes zeker voldoende grip op de kanten en in de (zware) slush bleven ze goed boven.
Verwacht hier geen ski die supersnel achter elk paaltje draait en waarmee je volledig plat mee de bocht door kan, maar wel een heel leuke cruise-ski.
Waarschijnlijk kan je altijd een betere ski vinden maar deze stonden toen zeer mooi (af)geprijsd en ik kon ze niet laten staan.
Veel plezier nog met je zoektocht.

@QmaartenQ Ik heb ze gezien, maar de Legends zijn latten om op te knallen en zijn, voor waar ik ze voor wil gebruiken, iets te veel van het goede ?

Alex op 22 mrt 2017 17:48

Dat valt juist wel mee met die 8800

@Alex https://www.wintersport.nl/forum/topic/353438

GiGi op 23 mrt 2017 10:57

Thanks, maar dat gaat iets boven mijn budget op dit moment :-) Ik ga me in de 1e instantie even focussen op de Dynastar varianten. Ik neig toch wel een beetje naar de Cham 2.0 87 met een techbinding (Dat gaat nog verder boven mijn budget, btw :-P).

*bericht bewerkt door Alex op 23 mrt 2017 11:52

When life gets too complicated.... SKI

Plaats een reactie