Breuil-Cervinia - Monte rosa

Dit onderwerp gaat over de bestemming Breuil-Cervinia

Hallo!

Ik ben van plan om zaterdag 25 maart 2017 richting Italie te vertrekken voor een weekje sneeuwdump!
Nu heb ik de keuze tussen Breuil-Cervina en Monte Rosa. Voor beide gebieden heb ik een appartement met halfpension + skipas gevonden voor hetzelfde geld.

Breuil-Cervina is een groter gebied met de mogelijkheid om in Zermatt te boarden, maar wel duurder op de berg lees ik.

Heeft er iemand ervaring met 1 of beide gebieden die mij kan helpen een keuze te maken?

Alvast bedankt!

Youri

Alleen met Monte Rosa ervaring en voor mij staat dat gebied op 1.

Beide erg mooie gebieden. Ben deze winter in Monte Rosa geweest en kan het van harte aanbevelen. Wat het voordeel van dit gebied is, is dat er her en der nog een beetje tussen de bomen geskied kan worden. Bij slecht weer wel zo fijn. Vond het een mooi en rustig gebied. Vanuit daar kan je eventueel ook nog een dagje Pila en/of Breuil pakken, kan vice versa natuurlijk ook.

Edit: Met Tiny-M eens, bij mij ook.

*bericht bewerkt door Quick op 21 mrt 2017 17:07

Mr. Slow

Bij sneeuwval en bijbehorende wind die is voorspeld zou ik naar Monte Rosa gaan. Alle pistes in Breuil zitten dan vol in de white-out en hoge liften zijn mogelijk gesloten. In dat opzicht is Monte Rosa minder kwetsbaar denk ik.

Ik ben momenteel in Cervinia. Dat is al jaren vaste prik eind/half maart, maar helaas is de sneeuwkwaliteit dit jaar wel erg slecht. Pistes zijn tot een uur of 12 bikkelhard, daarna al heel snel weer (extreem) slushy. Ik zou Cervinia nu niet aanraden. Vanaf morgen voorspellen ze (veel) sneeuw dus hopelijk worden de pistes dan snel beter, maar dan zit je in Monte Rosa waarschijnlijk toch beter omdat je tussen de bomen kunt skiën en dat gebied bovendien minder kwetsbaar is voor de wind (in Cervinia waren dit weekend veel liften dicht).

*bericht bewerkt door Lein op 21 mrt 2017 18:03

@youri123 weet niet wat de sneeuwgrens doet maar misschien is via lattea ook een optie(zat ik met dikke sneeuwval). Met zware sneeuwval een gebied waar je veel tussen de bomen kunt en nog zicht hebt. Zoals monte rosa ook lees ik hierboven (zelf niet geweest). Cervinia wel geweest. Super gebied maar met dikke dumps zou ik er ook niet graag zitten om boven genoemde redenen.

*bericht bewerkt door Jeroen6 op 21 mrt 2017 19:04

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Bedankt voor de berichten!
@Quick
Wat vond je van de grootte van het gebied? Wij zijn redelijk ervaren skiers/boarders op zoek naar een beetje uitdaging.
@GiGi
Er wordt inderdaad veel sneeuw verwacht, wind valt volgensmij wel mee (30km/u). Is MonteRosa uitdagend genoeg?
@Lein en @Jeroen6
We zitten nu ook te kijken naar paradiski (les arcs) en les 2 alpes. Hebben jullie hier enige ervaring mee?

het leek zo mooi, ongeveer 2 meter sneeuw voor italie, conclusie is dat te veel sneeuw, gepaard met wind, waarschijnlijk ervoor zorgt dat het minder skibaar is?

Super bedankt!

@youri123 sneeuw en wind is geen goede combi voor hoog gebergte. Je wil met sneeuw tussen de bomen zitten voor zicht. En dat heb je niet boven de boomgrens. Dus de sneeuwgrens is wel n dingetje.ligt die te hoog dan heb je tussen de bomen regen. La plagne en les arcs geweest. Zou dan voor de kant van les arcs kiezen. Maar hierboven werd aangegeven dat monte rosa ook veel tussen bomen heeft dus hou die ook open

*bericht bewerkt door Jeroen6 op 21 mrt 2017 20:17

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Afgelopen zaterdag voorspelden ze wind van 42 km per uur maar was het boven toch 84 km per uur. Alles was toen dicht. Omdat het zo’n ‘open’ gebied is is het extreem windgevoelig (of misschien zijn ze wel gewoon heel voorzichtig?). Ik zou de gok voor Cervinia gelet op de weersverwachtingen nu gewoon niet wagen.
Monte Rosa zou absoluut mijn voorkeur hebben boven de Franse gebieden, maar ik ben dan ook een Italië fan?

Na de gebeurtenissen op kerstavond zullen ze wel voorzichtig zijn in Cervinia qua wind
@Youri123
Wat uitdaging betreft zit je wel goed in monte rosa.
Cervinia is zeer windgevoelig zoals hier eerder opgemerkt. Zelf meegemaakt dat het gebied dicht was, ondanks een strakblauwe lucht, maar een stormachtige wind. Dat was begin april 2015

In monterosa zal de dal afdaling naar Alagna waarschijnlijk dicht zijn. Maar er blijft genoeg over. De liften zijn niet allemaal even modern, maar erg storend is dit niet

Een dagje Pila is, een beetje afhankelijk waar je zit, een forse ritt

*bericht bewerkt door Superskismurf op 21 mrt 2017 20:34

@Youri123 Ik vond het uitdagend genoeg. Rood zat met her en der leuke steile wanden en een paar zwarte pistes. Daarbij komt dat het vaak ontzettend rustig is en de pistepreparatie top, dus je kunt flink gas geven. Ik ben zelf ook een ervaren skiër en had aan Monte Rosa voor een week genoeg. Weet niet of de dalafdaling naar Alagna nog open is maar dat is wel een heerlijke afdaling. Vanaf de Passo dei Salati zo’n 1750 hoogtemeters en redelijk uitdagend en speels. De liften terug zijn ook lekker snel.

Het gebied is lekker uitgestrekt voor het aantal pistekilometers, vond vooral de pistes tussen Stafal en Champoluc allemaal ook erg leuk. Wij zijn ook nog een dagje naar Pila gegaan, maar dat is toch nog wel één tot anderhalf uur rijden, afhankelijk van waar je zit. Wij vonden dat het wel waard: zijn gewoon rond 07:15 weggereden en waren rond 8:45 bij de gondel in Pila. Wij zaten in Stafal dus vanaf daar is het wel een eindje; vanaf Champoluc zou het iets korter moeten zijn.

Ben ook in o.a. Serre Chevalier en Jungfrau Region geweest, welke ik ook erg leuk vond en als heel goed beoordeel, maar Monte Rosa is dit jaar met stip op nummer één gekomen in mijn persoonlijke top 5. Niet omdat alle liften zo snel zijn, maar het is gewoon echt ontzettend fijn skiën, lekker eten, leuke pistes, mooie uitzichten en allemaal zo ontzettend gemoedelijk. Vond het hele dal van Gressoney adembenemend mooi en zo ongelooflijk authentiek, heb dat nog nooit ergens anders gezien.

PS: Volgens mij kunnen die Franse gebieden niet tippen aan deze Italiaanse gebieden. Les Deux Alpes is een mooi saai skigebied en ook weinig bomen. Paradiski heeft volgens mij vrij weinig uitdaging en veel vlakke pistes, vooral rondom La Plagne. Les Arcs is dan beter. Voordeel hier is dat je wel tussen de bomen kunt skiën.

*bericht bewerkt door Quick op 22 mrt 2017 00:10

Mr. Slow

@quick @superskismurf @lein @jeroen6

Bedankt voor al jullie antwoorden!
Sorry dat ik weer moet storen, maar wij zitten met onze handen in het haar.

Welke gebieden (betaalbaar) zijn de beste optie om vanaf 25 maart naartoe te gaan?

Alvast bedankt!

Hoezo zit je nu opeens met je handen in het haar? Volgens mij heeft zo ongeveer iedereen unaniem hierboven aangegeven dat Monte Rosa een prima gebied is voor jullie. Het is ook prima betaalbaar, vooral het totaalplaatje (incl. lunch, accommodatie en koffie/thee). Als je liever naar iets anders wil, moet je dat zelf weten.

Mr. Slow

Met de hoeveelheden sneeuw die de komende week valt, zou ik niet in die hoek zitten. Maar dat is mijn keus. Beide gebieden geven weinig bescherming. BC is snel White-out en MR heeft op een paar piste die door bosje gaan, maar dat is te verwaarlozen.
Je zou ook eens naar Madonna di Campiglio kunnen kijken. Is natuurlijk een ander gebied maar dan kun je vrijzeker met normaal weer de komende week boarden.
Succes met de keus

May the ski force be with you !!

Madonna di Campiglio is ook een optie, maar heeft ook niet veel meer bomen dan Monterosa.

MdC doet niet mee aan de skipas vrije weken in val di Sole
MdC krijgt veel mnder sneeuw de komende dagen
Qua prijsniveau boven MR. ( vooral hotels/acco’s MdC)

*bericht bewerkt door Superskismurf op 23 mrt 2017 12:34

Hallo allen,

Wij hebben ervoor gekozen om naar Les Deux Alpes te gaan!
Een gebied waar redelijk wat sneeuw gaat vallen, een groter gebied is dan Monterosa en een goedkopere accomodatie gevonden dan in Monterosa.

Wij gaan duimen op een mooie week!

Bedankt voor alle input!

Madonna di Campiglio is ook een optie, maar heeft ook niet veel meer bomen dan Monterosa.

MdC doet niet mee aan de skipas vrije weken in val di Sole
MdC krijgt veel mnder sneeuw de komende dagen
Qua prijsniveau boven MR. ( vooral hotels/acco’s MdC)

Superskismurf op 23 mrt 2017 12:32

Blijkbaar valt L2A wel in die skipas actie

May the ski force be with you !!

Tja :)

Plaats een reactie