Skigebied 2018 24 feb - 3 Maart (relatief) veel eisen

Beste mede Sneeuwliefhebbers,

Afgelopen jaar gingen mijn vrouw en ik altijd met mijn ouders, en soms een broer of zus op wintersport. Komend jaar daarentegen willen wij met het hele gezin gaan. Daarom wordt de zoektocht naar een geschikt skigebied wat ingewikkelder… Willen jullie ons daarom helpen zoeken naar een leuk gebied?

Gezinssamenstelling:

10 volwassenen, 3 kinderen.

  • Ouders: 60 - 63 jaren oud, niet-skiërs maar genieten van een gezellig restaurant op de berg. Lopen geen kilometers maar een stukje kan wel. Vinden liften waar ze zonder skies in mogen geweldig, en houden van een mooi uitzicht (natuur).
  • Broer en vriendin: ervaren wintersporters, geen kilometer vreters, liefst wat later op de dag op de piste.
  • Mijn vrouw en ik: kilometervreters, erg fanatiek. Hobby van mijn vrouw: lekker eten. Liefst een mooie dagtocht overdag, en eind vd middag nog even knallen op de lievelingspiste.
  • Zus 1 en man, 2 kinderen (3 en 7 jaar): beginnende skiers. Vinden leuke faciliteiten voor de kinderen belangrijk. Man wil soms mee een grotere tocht maken, en 's middags samen eten.
  • Zus 2 en man, 1 kind (4 jaar): Gemiddelde skiers. Willen graag dagtochten maken, maar ervaring zit soms in de weg ;)…

Periode:

24 feb tot 3 maart

Shortlist:

  • Montafon
  • Ski welt Wilden Kaiser
  • Saalbach Hinterklemm
  • Serfaus-Fiss-Ladis

Bovenstaande hebben wij zelf al opgezocht. We zoeken een gebied waar één groep lekker zijn gang kan gaan, en de andere groep wat meer bij de kinderen kan blijven. Daarnaast vinden mijn ouders het leuk om naar boven te komen met de lift, en niet in een massaal restaurant een bakje koffie hoeven te doen (bijvoorbeeld Kaprun 2 jaar geleden). Afgelopen jaar in Sölden geweest, waar mijn vrouw en ik het geweldig hebben gehad, maar het dorpje zelf vonden mijn ouders wat minder. Jaar daarvoor in Zell am See, (Sporthotel Alpin), hier hadden wij het alle vier heel goed. Met Kaprun erbij een goede afwisseling, en een heel gezellig hotel.

Verblijf:

Wij zijn opzoek naar een hotel of appartement. Liefst een verblijf waar we 's avonds gezellig spelletjes kunnen doen, maar wel de faciliteiten van een hotel (ontbijt en bijvoorbeeld avondeten). In een hotel zit je na het eten gauw op je kamer, en kun je mekaar wat minder gemakkelijk nog even zien, terwijl je in een appartement altijd op elkaars lip zit. Dus twee appartementen is misschien ook nog een optie.

Hebben jullie tips voor ons? Alvast hartelijk bedankt voor jullie input,

Groetjes,

Een grote familie uit Barneveld.

Moet het per se Oostenrijk zijn?

Ik denk dat een aantal gebieden in de Dolomieten in ieder geval wel aan jullie ski eisen voldoet…Dat zal dan wel vooral hotels/pensionnetjes worden, maar ik denk dat met goed zoeken er ook wel appartementen zijn. SFL staat ook wel bekend als heel kindvriendelijk, maar is in die periode denk ik wel wat druk, maar dat zal wel voor alle wat grotere Oostenrijkse gebieden met goede kinderfaciliteiten gelden.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 , Nee het hoeft niet perse in Oostenrijk te zijn. Moet alleen geen 1200 km rijden zijn, gezien de kinderen, en de kosten. Dus de Dolemieten zijn zeker een optie. Heb je daar specifieke aanraders?

Luco

Dolomieten is wel wat verder rijden, maar als je een gebied aan de Sella Ronda neemt kan je altijd wel tochten maken volgens mij. Ik ben geen groot kenner (als in: wel veel gelezen maar nog nooit geweest, het staat op mijn bucketlist).

Een collega van me is afgelopen krokus (lastminute ivm afgezegde AirBnB) met 2 gezinnen naar Val di Sole geweest, dat beviel ze prima. Maar of daar voor kinderen veel is, dat weet ik niet.

Ik zou me sowieso dan eens verdiepen in Val Gardena en Alta Badia denk ik. Maar er komen zo vast wel Dolomieten kenners aan :).

Groot nadeel is denk ik wel dat er weinig Nederlandse les zal zijn voor de kinderen. Ik weet niet hoe belangrijk dat is?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Als je op zoek bent naar massale grote restaurants op de piste, dan is Serfaus Fiss een aanrader. Deze zou voor jullie afvallen.

Wilder Kaiser komt iig het meest in de buurt van jullie wensen. Heel veel gezellige knusse hutjes. Veel mogelijkheden voor grote dagtochten en veel mogelijkheden voor beginners. Goede skischolen in Ellmau. Gezellige dorpjes, leuke wandelpaden. Kortom top gebied.

Zelf ben ik niet gecharmeerd van Montafon. Op de een of andere manier is het altijd druk op de pistes, het volk lijkt zich niet te verspreiden, en het prijsniveau van piste restaurants vind ik hoger liggen.

Saalbach is ook een topgebied! Erg gezellig, veel te doen voor niet skiërs. Maar ook hier een redelijk hoog prijsniveau. Als je in Fieberbrunn verblijft, zit je in een wat authentieker dorp en het voelt meer familiair. Op de Reckmoos tref je heerlijke pistes aan. De skischool is ook prima. En je kan de oversteek maken naar het drukkere Saalbach.

Wij zijn met een vergelijkbare samenstelling en ik ke de uitdaging dus ;-)

Wij zijn al geweest - en zonder uitzondering goed bevallen - in:

  1. Nauders (skigebied ligt buiten het dorp, dus eerst met de bus);
  2. Grossarl;
  3. Kronplatz;
  4. Montafon (weinig accommodaties aan de piste, dus stukje met de bus);
  5. Engelberg;
  6. Kleinwalsertal (niet alles aaneengesloten).

Dit jaar was dit de shortlist bij het zoeken:

  1. Skijuwel/ Alpbachtal (is het uiteindelijk geworden);
  2. Hochkoenig;
  3. Sulden am Ortler.

Dolomieten is idd een goede en misschien dat Zillertal ook wel een optie is. Pas is geldig voor alle gebieden dus je kan het zo gek maken als je zelf wil.

Alta Badia kwam bij mij ook direct op, en anders de meer uitdagende kant van de Sella in Val Gardena

Misschien een idee: zell am see. Appartement sonnberg 30 heeft 3 schitterende appartementen. Werkelijk van alle gemakken voorzien. Is de moeite om even naar te kijken

Plaats een reactie