Overstap van snowboard weer naar ski's

Vroeger begonnen op ski’s, de afgelopen 10 jaar gesnowboard (met af en toe tussendoor een dagje skiën) en wil nu toch een setje ski’s er bij kopen. Skiën biedt wat meer (technische) uitdaging.

Schoenen wil ik nieuw/overjarig kopen. Welke stijfheid heb ik ongeveer nodig? Iemand tips voor een winkel/site waar leuke koopjes te scoren zijn?

Qua ski’s heb ik echt geen idee waar ik op moet letten. Ben eind 20, 80 kg, sportief, zal ongeveer 80% van de tijd op de piste te vinden zijn. Als snowboard heb ik een 159cm twintip (Bataleon Evil Twin), wat zou een ski equivalent van zo’n board zijn? Welke lengte, breedte en stijfheid zijn dan aan te raden? Wil de ski’s eigenlijk tweedehands kopen om daar nog niet al teveel geld aan uit te geven…

Hoe schat je je technische niveau in op ski’s? Afgaand op je gewicht en als je duidelijk geen beginner meer bent zou ik denken aan minimaal flex 95-100. Verder is het een kwestie van veel skischoenen passen. Pasvorm is vele malen belangrijker dan flex.

Qua ski’s: vooral geslipte bochten, of juist gesneden? Lange of korte? Meer speels of juist wat serieuzer? Hoge snelheden of juist niet? Wat meer info helpt…

Lastig om m’n eigen technische niveau in te schatten. Nooit skilessen gehad, maar kom een zwarte buckelpiste wel af en kan prima met de ‘snelle jongens’ meeskiën. Of het er dan technisch oké uitziet weet ik niet ;-)

Voor de ski’s wil ik dat juist gaan ontdekken wat ik leuk vind. Om antwoord te geven op je vragen: gesneden bochten, middellang, speels en hoge snelheden. Vind het leuk om in eerste instantie lekker de piste af te knallen, hier en daar speels de poeder tussen twee pistes mee te pakken, sprongetjes te maken en af en toe het funpark in voor de wat grotere sprongen. Op het snowboard zowel links als rechtsvoor, weet niet of direct twintips aan te raden zin voor ski’s? Hou in ieder geval van wat uitdaging.

Dan zou mijn suggestie zijn om eens een dagje te gaan testen. In Zoetermeer bijvoorbeeld, via Duijvestein. Een ski kopen en dan gaan uitvinden wat je lekker vindt lijkt mee een dure en omslachtige methode…

Goed idee GiGi! Maar eigenlijk niet wat ik horen wil natuurlijk. Want wil me ook alvast wat orienteren, rondsurfen, reviews lezen enz ;-)

Wat voor type ski’s zou ik mee moeten beginnen om te testen?

Wat voor type ski’s zou ik mee moeten beginnen om te testen?

KappuhH op 18 mrt 2017 23:19

Ski’s die qua eigenschappen (radius, stijfheid, bochtgrootte, energie etc.) een beetje in het midden zitten zijn bijvoorbeeld Atomic Redster XTI. Begin daar maar eens mee. Ga daarna naar ene wat meer slalom-gerichte ski en daarna naar een ski met juist wat grotere radius (Elan GSX of zo). Dan heb je qua stijfheid, radius, rebound etc. al een heleboel variatie gehad. Bedenk steeds: skiet dit lekker? Moet ik harder werken dan net? En is dat altijd zo, of alleen als ik hard wil gaan? of juist als ik heet langzaam wil gaan? Verlies ik controle? Of raak ik juist gefrustreerd omdat ik niet harder kan en dat wel wil?

En als genoemde modellen allemaal te hoog gegrepen zijn, dan zou ik even de winkel van Duijvestein uit lopen en je bij de balie van de skischool aanmelden voor lessen en gewoon eerst lekker die Völkl ski’tjes van Snowworld huren.

*bericht bewerkt door GiGi op 19 mrt 2017 16:57

Ik zou ook zeker een paar twintips uitproberen. Ik heb ze wel eens gehuurd, om een beetje te spelen. Er bestaan twintips waar je goede controle mee hebt op snelheid. Iets met torsiestijdheid of zo? Ik was best verbaasd.

Het klinkt alsof je niet echt een techniekfreak bent, omdat je zegt niet te weten of je technisch correct lastige pistes afkomt. Techniekfreaks (waaronder ikzelf) zijn zich geloof ik altijd bewust van hoe ze skien. Wat niet wil zeggen dat techniekfreaks altijd goed skien hoor, maar je bent je dan wel heel bewust van de fouten die je maakt. Ik gok dat als je techniek minder belangrijk vindt, dat je dan een wat speelsere ski kunt kopen, zoals een twintip.

Ik heb t zelfde gehad paar jaar geleden. Ik ben 183cm/72kg. Ik board op een nitro shadow 158cm.

Ik wilde korte ski’s om wat meer te kunnen spelen. Dat werd een paar oude head ski’s van 165cm, via marktplaats voor €30 gekocht. Leuk om t weer op te pakken, maar te weinig controle op snelheid.

Die weer verkocht. Nu heb ik sinds 2-3 naar
een set elan xc race van 170cm. Wel fijne piste ski’s waar ik weer even mee vooruit kan. Ook via marktplaats voor €80 gekocht.

Ondertussen mijn oude skischoenen vervangen voor een nieuwe set. Erg veel gepast… Flex 110 volgens mij. Maar pasvorm is belangrijk!

Ik heb onlangs een set dynastar powertrack 79 173cm uit kunnen proberen op de piste. Zo’n type ski gaat de volgende set worden: piste georiënteerde freeride.

Mijn tip is om in schoenen te investeren. Vervolgens om een gewone piste ski te nemen, niet te lang, niet te duur. En in skihal testen is leuk, maar als je weinig ski ervaring hebt niet zo zinnig. Als je weer wat meer ervaring hebt en je weet wat je wilt de ski’s vervangen.

Zie nu pas dat er nog gereageerd is op dit topic (had geen melding gehad in m’n mail). Heb vandaag schoenen gekocht. Lange RS130, behoorlijk stijf maar kon ze voor 150 euro niet laten staan (nieuw, van dit seizoen).

Voor ski’s ga ik een keer naar Duivenstein om verschillende soorten te testen. Dank voor je tips @GiGi, zal je aanpak gebruiken!

Plaats een reactie