Breuil Cervinia, 2e week maart 2017

Dit onderwerp gaat over de bestemming Breuil-Cervinia

Verslag 2015: https://www.wintersport.nl/skigebieden/breuil/forum/topic/19…
Verslag 2016: https://www.wintersport.nl/skigebieden/breuil/forum/topic/23…
Verslag Pila: https://www.wintersport.nl/skigebieden/pila/forum/topic/3528…

Voor de foto’s: zie 2e post

Ook dit jaar zijn we weer in de 2e week van maart naar Breuil Cervinia gereden. Ons hotel was hetzelfde als vorig jaar, Les Rochers in Valtournenche. Hele vriendelijke eigenaren, we hadden dit jaar een nog mooiere kamer en het eten is erg goed.Dagelijks brengt Simon je naar Cervinia of naar Valtournenche en een belletje later haalt ie je ook weer op, wat erg prettig werkt.

Het skigebied blijft uitstekend voor gemiddelde skiers, veel blauw en rood, waarbij het rood echt niet zo moeilijk is (zie ook de vorige verslagen). Feitelijk bestaat het uit 3 onderdelen, Zermatt, Cervinia en Valtournenche. Ze zijn redelijk goed verbonden, maar de week dat er wij er waren is de verbinding met Zermatt niet een keer open geweest en de verbinding met Valtournenche ook sporadisch.

Hieronder het skigebied:

null

Links op het kaartje (lift E, Cretaz en lift C, Pancheron) vind je de wat beschutter gelegen pistes. Dit zijn 2 snelle liften, die veel hoogtemeters ontsluiten en die mooie pistes hebben. Dit stuk wordt wel de city of rocks genoemd en met name helemaal links (blauwe piste 5 en rode piste 9bis) gaan echt tussen de grote blokken door. Bij Pancheron vind je de wat uitdagendere rode pistes (24, 29) en de echte zwarte (59). Piste 5 is een rustige, lange (ca 3,5 km) maar hele mooie piste, die je zo een paar keer kan doen. 5 en 9bis zijn een dag dicht geweest ivm het lawine gevaar.

Iets naar rechts vind je Plan Maison (lift A en B vanuit het dorp, N, O, P op de berg). Dit is de hart van het skigebied. De stoeltjesliften Plan Maison (N), Furnet (O) en Bontadini § brengen je van 2500 meter naar 3300 meter en bieden hele mooie, open pistes aan. De rode pistes hier zijn echt een stuk eenvoudiger, maar wel erg leuk. Ook hier ski je makkelijke grote afstanden, zeker als je vanaf Bontadini via rode piste 6 en blauwe piste 5 naar het dorp skiet. Dat zijn 1300 hoogtemeters in een mooie, lange afdaling.

Nog iets naar rechts vind je Cielo Alto, met de meest uitdagende pistes. Een hele oude 2 persoons stoeltjeslift, maar in de jaren 70 werden hier World Cup wedstrijden gehouden. Dit gedeelte opent vaak laat in het seizoen en ligt erg afgelegen. Wij zijn er dan ook niet geweest. Piste 7 is het koningsnummer, vanaf Plateau Rosa naar het dorp. Helaas is die afdaling bijna niet open geweest (niet vanaf Plateau Rosa), dus ook die hebben we niet kunnen doen.

Helemaal rechts vind je tenslotte Valtournenche. Helemaal links (lift f) een aantal leuke rode pistes, daaronder wat blauw en helemaal rechts een kleine 3 persoons stoeltjeslift met wat pittigere blauwe en een leuke rode afdaling (waarbij de rode vaak voor skiclubs gereserveerd is). Tot slot de mooie, en wat uitdagender, dalafdaling.

Zoals je in de beschrijving kan lezen hebben we vooral veel niet gedaan. Dat had alles met het weer te maken. Slecht weer in Cervinia is gelijk erg slecht weer. Dat begon al op de heenreis, de hele zaterdag sneeuwde het hard en voor het laatste stukje hebben we kettingen nodig gehad. We zijn vrijdagmiddag al vertrokken en hebben in Freiburg (Duitsland) overnacht, zodat we mooi vroeg in Cervinia zouden zijn. Dat waren we wel, maar het duurde door het weer wel langer en aangezien het zich ook beperkt was, hebben we zaterdagmiddag niet geskied. Wel op ons gemak skipassen gekocht (dat is op zondagochtend een ramp in Valtournenche, zeker als het mooi weer is).

Zondag begon zonnig, het meeste was open en tot een uur of 14 was het weer heerlijk. Daarna trok het wat dicht en begon het te sneeuwen om pas dinsdagavond weer te stoppen. Wij hadden wat privelessen geboekt en waren er dus vroeg bij, maar de meeste liften openden ook pas wat later en het zicht was erg slecht. De verse sneeuw was op zich prima, lekker zacht en het was letterlijk offpiste op de piste, maar het zicht was belabberd. Hoe hoger je kwam, hoe slechter het werd. De maandag zijn we relatief vroeg (uurtje of 14:30) gestopt en dinsdag hebben we in de ochtend in Cervinia en in de middag in Valtournenche geskied (en dan het rechter gedeelte). Er was beide dagen wel veel dicht (maandag de hoogste liften (dus O en P en de kabelbaan naar Plateau Rosa), dinsdag was in de ochtend alleen de Cretaz lift open (en was piste 5 ook nog dicht ivm lawine gevaar) , dat betekende dus eigenlijk 1 lift en 1 piste. Later opende er iets meer, maar toen waren wij al naar Valtournenche.

Woensdag kwam de zon er weer door! Zeker in de ochtend was het heerlijk, veel verse sneeuw, goed zicht, perfect! Nadeel: wel veel wind. De wat hogere liften waren wel open, maar bijvoorbeeld Bontadini en Plateau Rosa nog niet. Heerlijke omstandigheden, totdat het rond 15 uur alsnog dicht trok. Donderdag en vrijdag zijn we naar Pila gegaan (zie andere verslag) en zeker op vrijdag was alles in Cervinia gesloten en door de hele harde wind was alle verse sneeuw ook helemaal verdwenen van de geopende pistes (aldus andere hotelgasten). Pila was top! Superzonnig, leuk skigebied maar zie daarvoor het volgende verslag (https://www.wintersport.nl/skigebieden/pila/forum/topic/3528…)

Samenvattend:

  • Veel verse sneeuw!
  • Het blijft een mooi gebied, met lekker lange en redelijk eenvoudige pistes
  • Heerlijk eten en drinken op de piste. Door het slechte weer hebben we wat beter gelunched en dat beviel uitstekend!
  • Bijna alle liften hebben kappen. En dat is nodig ook met wind en sneeuw :)
  • Het voelde heel veilig. Dit was de week waarin er heel veel lawines waren, maar risicovolle pistes waren dicht indien nodig
  • Pila (en een aantal andere gebieden) zijn best dicht bij en erg leuk voor een paar dagen!
  • Lange reis, zeker met slecht weer. Wij hebben op de heenweg in Freiburg overnacht, dat was heel fijn
  • Slecht weer is heel slecht weer. Er zijn geen bomen dus bij sneeuw zie je weinig en de wind is erg snel, erg hard

*bericht bewerkt door Roy83 op 18 mrt 2017 16:42

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Het aantal foto’s is door het slechte weer wat beperkt, maar hier toch een aantal die wellicht een indruk geven. In de vorige verslagen vind je er veel meer.

null
^^ Slecht weer op de heen weg (dit is de route bij de St Bernard Tunnel)

null
^^ Plan Maison, in de sneeuw. Weinig zicht helaas

null
^^ Uitzicht op de Cretaz en Campetto lift

null
^^ Zelfde punt, maar dan naar boven

null
^^ Slecht weer inderdaad :)

null
^^ Bij de 3 persoons stoeltjes lift in Valtournenche

*bericht bewerkt door Roy83 op 18 mrt 2017 16:13

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

gisteren teruggekomen uit Cervinia en heb eigenlijk het tegenover gestelde gehad.
alle dagen schitterend weer volop zon en alles open.
piste 59 is inderdaad zo’n beetje de enige echte zwarte piste na eerst andere zwarte pistes gedaan te hebben waarbij ik me afvroeg of mijn niveau zo verbeterd was af dat het eigenlijk gewoon rood was.
op piste 59 weer met beide beentjes op de grond gezet, maar wel een top tijd gezet.
eenmaal de dal afdaling gedaan naar valtournenche maar beneden was het dikke pap.
zo snel de sneeuw een week eerder was gekomen zo snel is het afgelopen week weer verdwenen al met al een prachtige week gehad.

null

Fijn! Ik besef me dat ik wat pech had met t weer, maar heb al met al een prima vakantie gehad.

Maar zoals jij had, dat is nog beter. Met zon en weinig wind is Cervinia echt mijn favoriet! Ik denk dat de wind heel veel verse sneeuw al weer had weg gewaaid, eigenlijk.

Hoe vond je het verder? Zou je nog een keer gaan?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

ik zat in cielo alto onderaan piste 16.
niet echt een zweervolle omgeving, maar het ski gebied is zeer de moeite waard om eens geweest te zijn.
bij slecht weer is het door de hoogte waar het licht denk ik soms wel afzien.
vrijdagmiddag was er behoorlijk veel wind en werd er in het afdalen van een rode piste bijna weer naar boven geblazen.
zou kunnen dat ik er nog wel een keer terugkom maar mijn favoriete ski gebied blijft toch wel de dolomieten

Wij hadden vorige week zoals @martin10500 al meldt prachtig weer met 6 van de 6 dagen volop zon, alleen merkte je inderdaad vrijdagmiddag bij het afdalen van Klein Matterhorn al wel de op tilt zijnde weersverandering in de vorm van een stormachtige wind.
Het weer was zo mooi dat we 3 dagen (deels) in de Zwitserse kant van het gebied geskied hebben.
Een van de mooiste dingen vind ik dat de uitzichten in zowat elke lift verschillend zijn, van de “rondgestrooide” rotsblokken onder de flank van de Matterhorn (of Cervino in het Italiaans) bij Breuil-Cervinia tot de gletscherwanden bij Rothorn.
Vanwege deze ervaring komt het gebied met stip binnen in de top 3 van onze persoonlijke top 3 van skigebieden.

Fijn dat je het zo leuk hebt gehad :). Bij goed weer staat het bij mij ook in de top 3 (gewoon op 1).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wij zaten van 11-18maart in Cervinia. Alle dagen zon, zo goed als alle liften altijd open, sneeuw was hard tot 10u30 en werd slush vanaf 14u. Beseffend dat het in het dal vaak 15 graden was, vind ik dat nog allemaal goed meevallen.

De Zwitserse kant van het gebied geniet imo nog altijd de voorkeur. Zal blij zijn als hier vanaf 2018 de nieuwe cabine naar klein matterhorn is want die wachtrijen nu zijn er echt te veel aan.

*bericht bewerkt door DavidW op 25 mrt 2017 11:08

Dan had je inderdaad een betere week :). Was bovenin (Plateau Rosa, Bontadini) ook slushy?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dan had je inderdaad een betere week :). Was bovenin (Plateau Rosa, Bontadini) ook slushy?

Roy83 op 25 mrt 2017 11:08

Daar gelukkig niet. Maar op het einde van de dag was de afdaling van plateau Rosa naar Breuil langs beide routes wel best kapotgeskied (in het begin dan).

Beneden lagen er vaak echt buckels.

@Roy83 : Wij gaan volgende week skiën in Valtournenche. Waar heb jij skimateriaal gehuurd ? En zou je deze aanbevelen ?

Alvast bedankt voor de info.

Dit kaar In Nederland al :). Maar vorig jaar bij pellisier sport, in t begin van Valtournenche (aan de linkerkant). Zit een klein parkeerplaatsje vlak bij. Hebben alleen geen website (maar via skiset kun je de prijzen wel zien). Was prima, vrij nieuwe en hele goede ski’s.

Jaar daarvoor bij Cretaz gehuurd (in Cervinia). Was ook prima, maar heel iets duurder.

Volgens onze hoteluitbater was het alleen de moeite waard om naar Cervinia te gaan voor skihuur als je echt heel veeleisend bent…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dit kaar In Nederland al :). Maar vorig jaar bij pellisier sport, in t begin van Valtournenche (aan de linkerkant). Zit een klein parkeerplaatsje vlak bij. Hebben alleen geen website (maar via skiset kun je de prijzen wel zien). Was prima, vrij nieuwe en hele goede ski’s.

Jaar daarvoor bij Cretaz gehuurd (in Cervinia). Was ook prima, maar heel iets duurder.

Volgens onze hoteluitbater was het alleen de moeite waard om naar Cervinia te gaan voor skihuur als je echt heel veeleisend bent…

Roy83 op 27 mrt 2017 18:37

En die kan aardig duur uitvallen. Zag mijn Stöckli’s staan aan een huurprijs van 50€ per dag.

Waar dan? Zijn die dan zo exclusief?

Volgens mij moet je in principe als normale Nederlandse skiër echt wel voor € 100,- (voor 6 dagen) klaar kunnen zijn, toch? Excl schoenen en in Cervinia. Wil je overjarige modellen in Valtournenche dan kun je met een beetje lullen denk ik zelfs wel voor de helft klaar zijn.

Of toch jouw ski’s een dagje huren ;).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Waar dan? Zijn die dan zo exclusief?

Volgens mij moet je in principe als normale Nederlandse skiër echt wel voor € 100,- (voor 6 dagen) klaar kunnen zijn, toch? Excl schoenen en in Cervinia. Wil je overjarige modellen in Valtournenche dan kun je met een beetje lullen denk ik zelfs wel voor de helft klaar zijn.

Of toch jouw ski’s een dagje huren ;).

Roy83 op 27 mrt 2017 22:08

De naam van de winkel ontgaat mij even. Als je het dorp via de “main street” binnenwandelt een van de eerste winkels links.

Exclusief zijn ze alles behalve, heb tegen die winkeleigenaar ook gezegd dat ze veel te duur geprijsd stonden. Goedkoopste tarief voor ski’s voor een week was denk ik 85€. Je vindt er dus zeker normale prijzen, maar het kan aardig oplopen.

Ik ga de laatste week van April naar Cervinia. Wat is de kans dat er in het dal nog sneeuw ligt / gaat sneeuwen?
Ik ben namelijk niet van plan om nog met winterbanden te rijden.

*bericht bewerkt door burtonboy op 28 mrt 2017 11:44

In principe zijn ze tot begin mei open. Het is hoog dus het kan dan nog sneeuwen.

Meer valt er eigenlijk niet over te zeggen…het risico is denk ik beperkt, maar daar heb je niets aan als t dan toch sneeuwt. Wel lekker vooruitzicht!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie