Slalomski gezocht

Vanwege het feit dat het oude topic nogal volgezet werd met discussies over buiglijnen, wie wat gezegd had en vooral wie niks van ski’s snapt hier een nieuw topic. Hierbij graag bij de vraag blijven ;)

Ik zoek: Een slalomski

Wie ben ik: 17 jaar, 178cm lang en ongeveer 60 kilo zwaar, ik ski wekelijks bij skiclub Rucphen en ik heb daar techniek en slalomtraining. Ik ski GEEN wedstrijden en dat staat voorlopig nog niet op de planning.

Ik ben dus opzoek naar een ski met een korte radius die een beetje energiek is (goede rebound), enigszins stabiel is (niet extreem belangrijk vanwege de lage snelheid) en die goede grip heeft. Ik ga deze ski alleen maar in Rucphen gebruiken dus hij hoeft niet breed inzetbaar te zijn, hij is echt alleen maar voor de training en vrij skiën daar. Voor andere hallen en outdoor heb ik al een ander paar.

Momenteel heb ik voor in de hal de Fischer RC4 Worldcup SC in 155cm, deze is vrij saai en levenloos (weinig rebound) en misschien wat aan de korte kant. De radius van 11 meter bevalt me wel.

Ik ski technisch best goed (al zeg ik het zelf), voordruk enzo zitten tegenwoordig wel goed. Mijn slalomtechniek is nog niet zo heel goed, qua timing vooral.

Ik zoek dus een ski met een echt korte radius (12m of minder) omdat ik hem op lage snelheid heel kort moet kunnen draaien. Om dezelfde discussie uit het andere topic voor te zijn, ik zoek dus NIET: Een heel breed inzetbare ski, korte bochten en slalom is alles. Ook zoek ik NIET: een hele uitdagende ski (vooral de langere radius dus) want ik wil helemaal geen moeite moeten doen om de slalom door te komen, ik wil met plezier hogere snelheden gaan halen in de slalom en mijn techniek verbeteren, dat gaat tot nu toe vrij goed op de ski’s die ik heb.

Ik heb al een aantal goede adviezen gekregen zoals de Völkl Speedwall SL, Atomic Doubledeck SL en de Salomon X-Race Lab SL

Zijn er nog nieuwe adviezen of argumentaties waarom deze ski’s de topski zouden kunnen zijn?

Alvast bedankt en nogmaals, maak er A.U.B. niet weer zo’n ruzie/discussie van als in het andere topic, open dan gewoon een nieuw topic als jullie dat niet kunnen laten. Dankjewel :D

#proudtobepartofleswintersporters

Ik weet niet zeker meer of ik het al in het vorige topic gezegd had maar dus bij deze (misschien nogmaals :P ) :
Ik ben in een vergelijkbare zoektocht beland en wat ik echt enórm vond helpen was ski’s testen bij Duijvestein in Zoetermeer in de hal (€15 voor 5 paar ski’s testen, die je terugkrijgt als je daadwerkelijk koopt). Daarbij ben ik erachter gekomen dat bijvoorbeeld de Head i.slr, die als relatief zacht staat aangeschreven i.t.t. de i.sl, voor mij enorm goed werkt. Met mijn specifieke bouw en techniek kan ik hem prachtig rond skiën met veel rebound. Ik kreeg hem ook veel scherper gesneden de bocht om dan bijvoorbeeld de Atomic doubledeck, terwijl de elan fusion slx ertussenin zat.

Wat voor mij eigenlijk de echte les van de dag was, was dat de reviews en meningen die je leest op internet je vooral helpen met waar je op moet letten bij het testen van ski’s en niet zozeer welke voor jou persoonlijk de beste is. Als je de mogelijkheid hebt zou ik dus zoveel mogelijk ski’s proberen voor je een keus maakt!

Ik ga dit topic in ieder geval weer volgen!

PS ik had laatst ook al een topic geopend over mijn zoektocht, misschien heb je er iets aan! https://www.wintersport.nl/forum/topic/349102

*bericht bewerkt door Kev1 op 16 mrt 2017 17:57

@Kev1 Dankjewel voor de tips! Toevallig ga ik binnenkort met de Skiclub naar Landgraaf dus dan ga ik zeker eens bij Duijvestein langs! Jouw topic was ik bij mijn google zoektocht ookal tegengekomen, staan zeker nuttige dingen in!

De Head i.sl of i.slr wil ik ook nog eens testen, ziet er op papier ook erg goed uit. Die beviel jou goed lees ik?

*bericht bewerkt door vic2000 op 16 mrt 2017 18:04

#proudtobepartofleswintersporters

Wat is het budget?

Bij Wim Jaquet staan een Head en Rossignol slalomski in de uitverkoop voor respectievelijk 450 en 499 euro. Volgens mij wel beide in 165 en radius ergens tussen de 12 en 13.
http://www.wimjaquetsports.nl/head-wc-rebels-isl-rd-sw-race-…
http://www.wimjaquetsports.nl/rossignol-rafab01-hero-fis-sl-…

Ik heb ook gekeken naar korter dan 165 en radius rond de 11 meter, maar ik zie weinig aanbiedingen. Wel ben ik deze site tegengekomen:
https://www.ski-outlet-venray.nl/ski-s/slalom-ski
Ik ken deze site echter niet en ik heb daarom ook geen idee of deze site betrouwbaar is.
Je kan misschien op deze site even rondkijken of je iets ziet?

http://www.baumsport.nl/atomic-redster-edge-sl-slalom-ski-20…;
Ik ken deze site ook niet, plus dit zou ik niet echt een slalomski noemen.
Dit zit denk ik wel het meest dichtbij wat je zoekt voor een redelijke prijs.

http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/skien-en-langla…
Ook deze gast ken ik niet, dus over de betrouwbaarheid kan ik niks zeggen. Maar als wat er staat waar is en je kan deze ski voor 300-350 euro ofzo op de kop tikken dan heb je een prima deal te pakken.

Ik denk niet dat dit helemaal is wat je zoekt. Maar kijken kan geen kwaad.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 16 mrt 2017 18:32

Ik vond de SLR ook prettig skiën, maar ik vond het geen raceski. De Atomic wel. Ontzettende grip, vooral. Die versnelde ook echt de bocht uit. Dat lees je altijd, maar dat doet ie ook echt. Ik skiede daar ook een stuk harder op dan ik normaal ski. Ik vond hem wel heel beheersbaar. Makkelijk te corrigeren. Op de Elan brak ik haast mijn nek. Te stijf voor mij, denk ik. Een SL vinden om te testen, zal wel lastig worden. Als ik echt een snelle ski zocht, zou ik zonder meer voor de Atomic gaan. Als ik een makkelijke ski zocht, zou ik voor de SLR gaan. De SLR zit volgens mij een klasse lager.
Voordeel van de SLR is wel dat de overgang naar je Magnums heel klein is.

Heeft de Atomic FIS echt een radius van 12,5m op 165? Wat vreemd, de gewone heeft dan 11,1. Het is dus echt een andere ski. Dat maakt m lastig in te schatten.

*bericht bewerkt door Piet-Bakker op 16 mrt 2017 18:31

obligatoire “Ik-ben-fan-van-de-Elans”-post, inclusief de “als-je-iets-meer-pit-wil-is-de-FIS-versie-best-toegankelijk”-disclaimer

;-)

Als je echt een radius onder 12 wilt, dan vallen de fis latten af. Die zitten allemaal rond de 12,5-13.
Salomon Lab SL en Atomic Fis SL zijn dezelfde lat.
Wat nog een overweging zou kunnen zijn is een fis damesversie. Die zijn korter. Gek genoeg hebben ze (in ieder geval bij Salomon/Atomic) een radius die groter is dan de mannenversie (12,7) al zal dat verschil van 0,2 niet merkbaar zijn terwijl de kortere lengte in beginsel voordeel zou kunnen bieden in de hal. In ieder geval latten met genoeg pit maar zeker ook goed te skiën voor iemand met voldoende ervaring (en nee daar hoef je zeker nog geen volleerd wedstrijdskiër voor te zijn).

Anders wordt het toch een recratieve lat en dan is die van baumsport zoals al gezegd redelijk in jouw wensenlijn. Baumsport is een prima shop in Hengelo, die tegenwoordig ook online steeds actiever is (ik heb er een paar jaar terug mijn schoenen gekocht in de winkel).

@vic2000 Ja absoluut. Voordeel vond ik dat hij erg speels aanvoelt. Je kan echt knallen maar ook op lagere snelheid kan je mooie, korte ronde bochten carven. Het is alleen geen superstijve ski maar dat is misschien juist wat die speelsheid veroorzaakt, dat weet ik niet…

Het enige wat ik nog zoek is een ervaringsdeskundige die het verschil kent tussen de i.slr en de i.sl, daar twijfel ik zelf nog tussen (hoewel het prijsverschil me laat neigen naar de i.slr). Dus als iemand ons dat kan vertellen zou dat super zijn ?

*bericht bewerkt door Kev1 op 17 mrt 2017 08:15

Ik heb de reacties niet gelezen, dus misschien zijn ze al genoemd: Stöckli Laser en Head Rebels SL. Beiden super levendig, ook op lage snelheid en heel makkelijk te snijden.

Je hebt de keuze voor een raceplaat, denk ik. Dat maakt de ski stijver, waardoor die moeilijker te buigen is. Mijn ervaring is dat zo’n plaat het karakter van de ski best beïnvloedt, op hoge snelheid stabieler maar op lage snelheid wat minder reactief. Verder had ik het idee dat de raceplaat de ski meer grip leek te geven, misschien doordat je iets hoger op de ski staat en makkelijker omkantelt? Er zijn vast anderen die je meer kunnen vertellen over de raceplaat. Maar nu weet je dat ze er zijn :)

Zeker als je slalomtraining doet lijkt mij een raceplaat wel op zijn plaats.

Bedankt weer voor de tips, ik ga ze allemaal zorgvuldig doornemen en bekijken! Veel nuttige reacties gekregen nu dus ik kan er zeker verder mee komen, dank daarvoor.
@IkBakErNiksVan budget ligt op maximaal zo’n 700 euro, bij voorkeur minder. Dankje voor die webshops!
@Kev1 ja als iemand ze allebei zou kunnen testen dat zou erg mooi zijn… Ben benieuwd naar het verschil, zal vooral de stijfte van de ski zijn denk ik.

*bericht bewerkt door vic2000 op 17 mrt 2017 21:39

#proudtobepartofleswintersporters

@Eva84 de raceplaat zorgt ongetwijfeld ook voor een betere torsiestijfheid en dus meer grip met de kanten.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Trouwens nog een tip, je kan ook ski’s in Duitsland bestellen als je toch online koopt. Ik zag dat als je via http://www.idealo.de zoekt (Duitse prijsvergelijker), de prijzen van aanbiedingen daar een stúk lager liggen dan hier.

PS @vic2000 ik heb https://www.wintersport.nl/forum/topic/352819 aangemaakt in de hoop dat er iemand is met ervaring met beide ski’s. Ik zal het hier laten weten als ik meer weet (of je kan natuurlijk zelf het topic volgen :D )!

*bericht bewerkt door Kev1 op 18 mrt 2017 11:02

Plaats een reactie