Einde seizoen gebieden <2500m

Iets meer dan een week geleden heb ik door de toen gunstige vooruitzichten en een pak extra sneeuw dat toen nog moest vallen besloten om nog een vakantie te boeken in St. Francois Longchamps(1500-2500m) voor de eerste week van April. Ik ga samen met een beginner en wist uit ervaring dat de pistes daar voor beginners erg goed te doen zijn.
Maar toen sloegen de verwachtingen plots om naar stabiel en zeer warm lenteweer. Wat gaan we hier in het slechtste geval aantreffen?

Minder geopende pistes of dalafdaling gesloten. Maar er zal vast nog wel goed te skiën zijn. Ligt volgens mij genoeg boven 2000 meter. En begin april is nog ver weg, wie weet valt er de dag voor aankomst nog een dik pak!

Mr. Slow

Ach er kan nog makkelijk een dik pak sneeuw vallen tot diep in het dal. Wij zaten er vorig jaar de laatste week van maart en op de vertrekdag (31maart) sneeuwde het flink tot in het dorp. De (onbetrouwbare) langetermijn verwachting heeft het voor volgende week ook over een westelijke stroming, wat neerslag voor Frankrijk betekend. Vooral niet in paniek raken en gewoon afwachten en genieten.

Born to Ride

Ik ga al jaren rond deze tijd (as zo weg) nog een paar dagen en heb nog nooit problemen gehad.
Terwijl langs de route op weg naar de bomen al in volle bloei stonden, lag er boven nog voldoende wit spul.
Goed, de dalafdalingen laten soms te wensen over, maar boven is het vaak goed te doen, maar je moet wel de goede hellingen uitzoeken.

Rob

Nog zo’n pessimist ;). Verwachting slaat sowieso niet plots om en het is al helemaal geen stabiel zeer warm lenteweer.

Not all who wander are lost

@ Edwin

Ik verheug me nog steeds op het moment dat ik hier in de auto kan stappen. Maar ik probeer wel mijn verwachtingen een beetje realistisch te houden dus ik dacht ik informeer eens bij ervaringsdeskundigen die wat meer ervaring hebben met het koffiedikkijken :p Me blindstaren op weerberichten met een houdbaarheidsdatum van een paar dagen leek me een minder plan.

nja begin april:

Boven de 2500 kan soms nog best winters zijn.
boven de 2000m gewoon prima lentecondities meestal.
daaronder mogelijk nog goed, en anders waarschijnlijk wat witte papsneeuwlinten.
Onder de 1500 zou het wel gewoon klaar moeten zijn.

Dus de helft van je piste zou gewoon goed moeten zijn, de onderstutte helft papperig skiën tot in het dorp. (tenzij er ineens een leuke dump valt wat ook gewoon nog steeds kan)

Plaats een reactie