Buckelgebieden

Beste vrienden

Ik ga begin april nog een weekje skiën.

De meeste skiërs en boarders hebben het liefst strak geprepareerde pistes zonder buckelvorming, dat zie ik anders.
Hoe meer buckels er zijn op de pistes, hoe liever ik het heb. Kent iemand een gebied waar er zeer veel pistes op het zuiden gericht zijn waardoor zo goed als alle pistes vanaf 10-11u bedekt zijn met buckels?

Alvast bedankt!

Oojaa dit is geen grap :)

Het gebied mag trouwens groot zijn, maar dat is geen vereiste. Ik ben een gevorderde skiër en heb ook de mogelijkheid om verschillende kleine gebieden in een week te bezoeken.

Als ik me niet vergis wordt er in Frankrijk minder geprepareerd dan in bv. Oostenrijk, de paar zwarte pistes die open waren in Flaine toen we er in januari waren, werden alleszins niet geprepareerd. Misschien een optie om bij de filters in te geven dat het een heel druk gebied moet zijn, en dan op het forum of bij reviews de bottlenecks opzoeken, weet je meteen waar je snel je buckels vindt :-P

Vorig jaar in Obertauern werd er weinig meer geprepareerd begin april. Hoewel het meer slushbuckels waren. Damüls is bij enige drukte ook een buckelparadijs.
Veel gebieden, en met name in Frankrijk prepareren bepaalde zwarte pisten maar af en toe om deze als buckelpiste of skiroute aan te kunnen bieden.

St.Anton!

In Obertauern kan ik het niet beamen, ik vind de preparatie er altijd zeer goed, maar ben er ook nog nooit zo laat op het seizoen geweest.

Damuls-Mellau daarentegen kan ik wel bevestigen, in 2015 eind januari al om 11u heel veel buckels in quasi het gehele gebied.

Buckels heeft niets met slechte preparering te maken.
‘Slechte preparering’ is bijna altijd geklets.
Buckels ontstaan door 1. warmte, 2. drukte en 3. verse sneeuw in de nacht en ochtend nadat pistes geprepareerd zijn

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 14 mrt 2017 21:40

Obertauern echt niet, veel blauw dus dat valt mee, nee de sneuvelheuvel in Dienten ;) Gabuhel afdaling. En er is hier weinig blauw dus bij slush en veel sneeuw hopen de buckels al snel op

Dienten Die Alte schule

Buckels heeft niets met slechte preparering te maken

Wunderkammer op 14 mrt 2017 21:37

Kan natuurlijk wel. In Frankrijk zijn flink wat gebieden die aardig onder de buckels zitten, omdat die niet dagelijks/nachtelijks geprepareerd worden. Tuurlijk, als het warm is kun je hopen sneeuw op een drukke piste krijgen, maar dat is nog wat anders dan buckels.

Ik zou het dan ook in Frankrijk zoeken.

Mr. Slow

null

null

Genoeg buckels vandaag in St. Anton

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 16 mrt 2017 22:05

May the ski force be with you !!

Ik was een paar weken geleden in Val Gardena, zelden zoveel buckels gezien. Of te wel; meer dan dat ik zou willen…maar dat is misschien precies wat zoekt.

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

@CJAHulskamp pooow wat druk daar zo buiten de vakanties zeg…

Portes du soleil! Het ligt hier nu vol met (op sommige plekken manshoge) buckels.
Mocht je er dan nog geen genoeg van hebben, dan is er altijd nog le mur suisse: een steile zwarte met dikke buckels.

Helaas is de sneeuw nu achteruit aan het gaan door de warmte, maar volgende week koelt het weer iets af.

(Overigens ga ik buckels ook steeds meer waarderen ;))

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

@CJAHulskamp pooow wat druk daar zo buiten de vakanties zeg…

Tim. op 16 mrt 2017 22:34

Is gewoon hoog seizoen nu. We hadden 1 persoon extra mee en zelf daarvoor konden we geen slaapplek voor vinden. Uiteindelijk via de de buren een matras geregeld.

May the ski force be with you !!

null

May the ski force be with you !!

Buckels heeft niets met slechte preparering te maken.
‘Slechte preparering’ is bijna altijd geklets.

Wunderkammer op 14 mrt 2017 21:37

Bijna altijd ja ;) In Les Sybelles heb ik meegemaakt dat er ondanks goede condities toch vaak een aantal pistes werd overgeslagen bij het prepareren. Daar heb ik toch best wat buckelpistes meegemaakt.

In Frankrijk houden ze wel van pistes avec des bosses. In Les Arcs zijn er in ieder geval genoeg te vinden, zowel rood als zwart…
Zeker op de flanken van de aguille rouge liggen een paar stevige buckelmuren.

null

Langs de Grizly om naar les Arcs te komen licht een hele mooie zwarte uitgesleten buckelpiste. En in Val d’isere heb je op de Bellevarde een ongeprepareerde zwarte buckelpiste.

null

CJAHulskamp op 17 mrt 2017 21:09

Holy… zon drukke piste heb ik nog nooit gezien :o

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Kijk eens naar de pistemap van paradiski. Alle pistes met de aanduiding ‘Natur’ worden niet geprepareerd een zijn dus een grote molshopen festijn.

Wie had gedacht dat een beetje glijden zo leuk kon zijn?

Dankjewel allemaal voor de reacties!

Obertauern (hoogte) en st-Anton (drukte) gaan hem niet worden. Mellau-damuls en portes du soleil lijken me wel mooie opties.

Had misschien wat duidelijker moeten zijn dat ik niet op ongeprepareerde pistes doel maar op gebieden die niet te hoog gelegen zijn, van smorgens tot savonds vol in de zon liggen. Dus waardoor de warmte ( en niet de drukte) enorme slushbuckels ontstaan. Daarom dat ik eens damuls mellau en portes du soleil ga bekijken.

Als er nog andere opties zijn…?

Ik zou wel even goed het weerbericht volgen (wellicht een open deur ;)): gister hebben we de hele dag door de regen geskied. Een bijzondere ervaring maar niet een die je per se mee wil maken :p. Daarnaast was het 2 dagen geleden 21c op de piste. De sneeuwkwaliteit zal dus wel afnemen tenzij het kouder wordt.

(Maar de ‘zon-slushbuckels’ die je bedoeld zijn er zéker :))

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Begin april gaat drukte nergens meer een probleem zijn, ook niet in St.Anton.
Portes du Soleil en Mellau zijn echt nogal laag voor begin april.
Dat wordt eerder slush en water dan buckels…

Begin april gaat drukte nergens meer een probleem zijn, ook niet in St.Anton.
Portes du Soleil en Mellau zijn echt nogal laag voor begin april.
Dat wordt eerder slush en water dan buckels…

Wunderkammer op 19 mrt 2017 14:10

En ik denk dat dat precies is wat ik wil! ;)

Wat vind je dan zo leuk aan slushbergen? Dat is vooral achterover hangen en gaan. En zien hoe de rest op z’n muil gaat.

Dan werp ik Serfaus en Fiss nog in de strijd. Bijna de helft van de pistes is zuidelijk georiënteerd en pakt een groot deel van de dag zon. De meeste wintersporters vluchten daarom naar Masner, Scheid en de Nordseite. Daardoor heb je vanaf een uur of half 11 de zonhellingen helemaal voor jezelf… Slush gegarandeerd. Mijn speciale tips (hou ook van Slushbuckels): de dalafdalingen in Fiss, alles vanaf de Sattelkopf en dan vooral de Harbalobabfahrt, de Sud en Mittel naar Serfaus en de Lawens.

*bericht bewerkt door 77steve op 21 mrt 2017 09:18

Ik wil je er nog wel voor waarschuwen dat slush inderdaad best leuk is, maar als het naar de waterfase doorzet je eigenlijk meer een soort roulette speelt; remt de sneeuw of niet. Je blijft op de meest onverwachte momenten hangen en slalommen tussen de heuvels is er niet altijd bij.
Kijk daarom wel naar een gebied met voldoende uitwijkmogelijkheden.

Buckels heeft niets met slechte preparering te maken.
‘Slechte preparering’ is bijna altijd geklets.

Wunderkammer op 14 mrt 2017 21:37

Slechte preparering komt helaas vaak voor, maar betreft hele andere facetten, zoals bijv. 's avonds alleen even met een prepareermaschine (Pistenbully, Everest, Leitwolf e.d.) over de pistes rijden, zonder ze echt glad te trekken. Dan heb je de volgende dag allemaal vreemde hobbels in de piste, gaten en andere vreemde onevenheden. Of als er te weinig sneeuw ligt de kettingen te diep laten graven en dan heb je de volgende dag mooi wat stenen. En zo zijn er nog tal van voorbeelden te noemen wat slechte preparatie kan zijn, zoals o.a. oneven overgangen tussen de sporen die prepareermaschines hebben veroorzaakt.

Persoonlijk heb ik liever ongeprepareerde buckelpistes dan een slechte preparatie. Niks is zo erg als dat men de pistes met onnatuurlijke hindernissen verminkt heeft dankzij onprofessionele pistepreparatie.

*bericht bewerkt door Frans op 21 mrt 2017 12:14

Wat vind je dan zo leuk aan slushbergen? Dat is vooral achterover hangen en gaan. En zien hoe de rest op z’n muil gaat.

Mike123 op 20 mrt 2017 22:45

Niet om te lachen met anderen, voor mijn eigen plezier :)

Je hebt een goede grip (geen harde sneeuw of ijs - wat ik absoluut niet leuk vind) en je kan zo ritmisch met korte bochten blijven gaan wat aansluit op mijn skistijl ;)

Ehm, als je wens is om met goede grip korte bochten te kunnen draaien, kun je in april vrijwel overal terecht. Je wilt de sneeuw dan niet te nat hebben, anders zul je lange bochten moeten gaan draaien of bovenop de buckels springen, waarbij je dan weer meer hebt aan hardere sneeuw.
Maar dat zal je snel genoeg ondervinden ;)

*bericht bewerkt door Bennie op 21 mrt 2017 18:53

Plaats een reactie