Levensduur skibox?

Ik vraag me af wat de maximale levensduur is van een skibox. heb er nu 1 van ruim 30 jaar oud. Is waterdicht, doet het prima. Zwaar geval, van glasvezel/polyester.

Hoe lang kan zo’n bak normaal gesproken mee? Ik denk dan met name aan scharnieren en dergelijke. Het geeft nogal wat ellende als hij ineens op de autoroute openvliegt zeg maar :)

Edwin van Riel

Ik ben vaak genoeg met een bejaarde skibox op pad gegaan. Het tijdens het rijden openvliegen kun je prima tegen gaan door er 2 spanbanden omheen te doen. Als je die dan ook direct om de dakdragers doet is er in mijn ogen heel wat kracht nodig om hem tijdens het rijden open te krijgen.

Ik zou ook vooral goed kijken naar de bevestigingspunten van de skibox met de dragers, open gaan is vervelend, maar je hele box verliezen lijkt mij ook geen pretje ;)

*bericht bewerkt door PvanH op 14 mrt 2017 11:19

Alle grote merken raden het gebruik van spanbanden af! Hierdoor kan de vorm van de skibox veranderen en daardoor gevaarlijke problemen opleveren. Alhoewel ik denk dat dat met die oude glasvezelboxen wel meevalt. Maar daat steek ik mijn handen niet voor in het vuur.

ik heb jarenlang ook een erg oude skibox gebruikt van glasvezel. Glasvezel kon nog makkelijk mee. Maar de scharnieren die waren inderdaad ‘op’.

Ik heb nu een mooie nieuwe thule en daar ben ik erg blij mee. Had ik eerder moeten doen…

Click. Click. Peace

“Had ik eerder moeten doen…” want? Overtuig me eens? Wat zijn de voordelen?

Edwin van Riel

Alleen het plaatsen en afhalen met de klemmen van tegenwoordig is al een stuk eenvoudiger! En sneller.

Een slot wat perfect in elkaar valt en niet dicht kan als de box niet goed gesloten is. Dus veel veiliger. Ik ben nooit meer bang dat de opeens bak opengaat.
Ski’s die veel makkelijker goed vast te zetten zijn
Minder brandstof verbruik
Veel makkelijker te openen
Veel betere klemmen op de box vast te zetten. Ik haal en zet hem er in nog geen 5 minuten op en af en dat is inclusief het opruimen in mijn garage. En dat helemaal in mijn eentje.
En, maar dat is minder belangrijk, een stuk mooier ;-)

Click. Click. Peace

@GerritZijlstra Inderdaad… en veiliger volgens mij. Die oude klemmen moest ik telkens opnieuw vaster draaien.

Click. Click. Peace

Een nadeel, ik denk dat deze lichte thule box die ik nu heb de dertig jaar niet gaat redden. Maar ik kom hier in 2047 graag op terug. ;-)

Click. Click. Peace

Dan zit je net nog niet in het bejaardenhuis @Rogier ?⛷
Europese Unie bestaat niet meer en de koffie kost 12 euro op een terras en Amalia is Koningin.

@Hooykaas Nee joh, dan ski ik nog steeds lekker door de bergen ;-) Dan word ik wel keihard voorbijgeskied door mijn dochter.

*bericht bewerkt door Rogier op 14 mrt 2017 15:07

Click. Click. Peace

Gelukkig maar!
Ik dacht dat je tegen die tijd
“De huismus onder de goudfazanten zou zijn” ?

OK, ben overtuigd, dank heren :)

Edwin van Riel

@Hooykaas Nee joh, dan ski ik nog steeds lekker door de bergen ;-) Dan word ik wel keihard voorbijgeskied door mijn dochter.

Rogier op 14 mrt 2017 14:59

Kleindochter.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

@Frank Ik hoop dat ik dan mijn kleindochter net skiles mag geven als Lisa zelf lekker gaat toerskiën ofzo ;-) Maar we raken wat off-topic (enigszins)

Click. Click. Peace

Leeftijd zegt niet zo heel veel denk ik. Onderstaande dakkoffer van onze vrienden was nog niet zo heel oud en toch finaal in tweeën gebroken. Gebeurde ‘gelukkig’ wel 10 minuten na vertrek, maar vervelend is het wel.

null

Zelf heb ik al bijna 10 jaar twee Thule Ranger 500 koffers op het dak. Een flexibele koffer met ritssluiting die zelfs na al die jaren met zomer en winter gebruik nog steeds geen krimp geeft.

?? 2023

maar hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen?

Te vol gestopt of toch een spanband te strak?

echte mannen lopen naar boven,

null
Ben wel eens de deksel verloren, dan heb je ineens een cabrio bak ?

Deksel verloren!
Je zal er maar achter rijden op een motor!

Deksel verloren!
Je zal er maar achter rijden op een motor!

Hooykaas op 15 mrt 2017 17:49

of er voor en bij remmen een pak ski’s in je nek krijgen :)

Edwin van Riel

Ach zo lang je de skibox maar niet aan de sierlijsten van de auto vastmaakt en het hele zootje in volle vaart verliest op de autobahn: gebeurde vorig seizoen jaar bij conculega weerman…als het niet zo levensgevaarlijk was zou het hilarisch zijn…

maar hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen?

Te vol gestopt of toch een spanband te strak?

MartijnUiterwijk op 15 mrt 2017 16:22

Dat blijft de vraag, er zat geen spanband om. Voor noodgevallen hadden ze wel wat duct tape bij zich, maar dit viel niet meer te plakken.
Denk zelf combinatie van veroudering van het kunststof door o.a. uv en wellicht net dat ene tasje extra erbij proppen waardoor het geheel toch onder een bepaalde spanning komt te zitten.

?? 2023

En daarom zet ik alles in de box atijd vast met die smalle spanbandjes.

echte mannen lopen naar boven,

Jaren aan het stuk was het puzzelen met zakjes om onze (grote) dakkoffer optimaal te vullen.
Je wordt er wel handig in, maar het blijft toch een gesjouw…

Deze winter heb ik het slimmer aangepakt: ‘speciale’ handige tassen om de dakkoffer te vullen…

null

Wat een gemak ! 2 minuten om in te laden…
En dan de andere vertrekkers aan het hotel zien vechten bij het inladen :-D

Ik kon me wel voor het hoofd slaan dat ik er nog niet eerder aan gedacht had.

Liggen er ook ski’s in?

Edwin van Riel

Liggen er ook ski’s in?

evr66 op 16 mrt 2017 10:27

er ligt 1 paar ski’s in. (achter de zakken)
Thuis had ik geprobeerd met 2 paar, maar dat lukte net niet.

Jaren aan het stuk was het puzzelen met zakjes om onze (grote) dakkoffer optimaal te vullen.
Je wordt er wel handig in, maar het blijft toch een gesjouw…

Deze winter heb ik het slimmer aangepakt: ‘speciale’ handige tassen om de dakkoffer te vullen…

null

Wat een gemak ! 2 minuten om in te laden…
En dan de andere vertrekkers aan het hotel zien vechten bij het inladen :-D

Ik kon me wel voor het hoofd slaan dat ik er nog niet eerder aan gedacht had.

Crupa op 16 mrt 2017 10:11

Dat zijn toch niet van die handige op maat gemaakte tassen van RTL4 Snowmagazine? :-D

?? 2023

Jaren aan het stuk was het puzzelen met zakjes om onze (grote) dakkoffer optimaal te vullen.

Je wordt er wel handig in, maar het blijft toch een gesjouw…

Deze winter heb ik het slimmer aangepakt: ‘speciale’ handige tassen om de dakkoffer te vullen…

null

Wat een gemak ! 2 minuten om in te laden…
En dan de andere vertrekkers aan het hotel zien vechten bij het inladen :-D

Ik kon me wel voor het hoofd slaan dat ik er nog niet eerder aan gedacht had.

Crupa op 16 mrt 2017 10:11

Dat zijn toch niet van die handige op maat gemaakte tassen van RTL4 Snowmagazine? :-D

Martijn77 op 16 mrt 2017 10:51

RTL4 Snowmagazine ken ik niet… :-)

het zijn de welbekende handige ‘gegoogled naar de beste en voordeligste’ tassen ;-)

Liggen er ook ski’s in?

evr66 op 16 mrt 2017 10:27

er ligt 1 paar ski’s in. (achter de zakken)
Thuis had ik geprobeerd met 2 paar, maar dat lukte net niet.

Crupa op 16 mrt 2017 10:34

Tja, ziet er leuk uit, maar in onze box gaan toch eerst de 3 paar ski’s en 3 paar skischoenen in de SKIbox. Met tassen gevuld is het meer een BAGAGEbox. Is altijd passen en meten (snowboots en helmen gaan er ook bij), maar zorg er inderdaad voor dat de deksel gewoon makkelijk te sluiten is.

Piste riderrrrr

De RTL4 Snowmagazine tassen zijn van car-bags (is dit nu ongewenste reclame?). Die dakkoffer tassen zouden voor de wintersport voor mij niet handig zijn omdat ik net als @Patrick71 meerdere paar ski’s in vervoer, op dit moment 5 paar ski’s + stokkken. Dat gaat niet goed samen / passen met die dakkoffer tassen op maat. De schoenen met helmen etc. gaan bij ons altijd in de bagagruimte van de auto, maar soms de helmen ook los in de dakkoffer.

Overigens voor een zomervakantie zouden ze wellicht wel geschikt zijn om de losse spullen beter te ordenen en ik geen ski’s meeneem (zeg nooit nooit…).

Wellicht dat ze dakkoffer tassen verzinnen die geschikt zijn boven op een laag ski’s te zetten en dan nog steeds goed passen in de dakkoffer?

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

De RTL4 Snowmagazine tassen zijn van car-bags (is dit nu ongewenste reclame?). Die dakkoffer tassen zouden voor de wintersport voor mij niet handig zijn omdat ik net als @Patrick71 meerdere paar ski’s in vervoer, op dit moment 5 paar ski’s + stokkken. Dat gaat niet goed samen / passen met die dakkoffer tassen op maat. De schoenen met helmen etc. gaan bij ons altijd in de bagagruimte van de auto, maar soms de helmen ook los in de dakkoffer.

Overigens voor een zomervakantie zouden ze wellicht wel geschikt zijn om de losse spullen beter te ordenen en ik geen ski’s meeneem (zeg nooit nooit…).

Wellicht dat ze dakkoffer tassen verzinnen die geschikt zijn boven op een laag ski’s te zetten en dan nog steeds goed passen in de dakkoffer?

Chonn op 16 mrt 2017 13:11

zoals je kunt zien, is het een set van 4 tassen van hapro (1 ‘schuine’ vooraan), maar omdat er nog plaats was heb ik 1 aparte car-bags tas bijgekocht. (Dat zijn identieke tassen btw, met andere reclame op…)

ik had ook gehoopt 2 paar ski’s te kunnen opbergen, maar dat lukte jammer genoeg net niet. In de tassen passen nu alle ski-kleren voor een gezin van 6…
voor de zomervakantie zou het inderdaad nog handiger moeten zijn.
Maar veel hangt af van de grootte van je dakkoffer natuurlijk (208x88x42)

Mijn grote angst als ik met mijn dakkoffer rijd zijn dat soort taferelen. Onder welke verzekering zal zo iets vallen? Je reisverzekering, je Wa of je autoverzekering?

Plaats een reactie