Tips voor slush

Hallo allemaal,

Wij hebben net onze tweede dag L3V erop zitten. We verblijven in Les Menuires en het is echt ge-wel-dig. Wat een overweldigend gebied is dit zeg.

Het weer is super (misschien wel te) mooi! Ik zal daar ook zeker niet over klagen en dat je in ruil voor veel zon en hoge temperaturen af en toe moet waterskiën vind ik niet erg.

Echter merk ik zelf dat ik best wat moeite heb om lekker door deze slush te gaan en ik was dan ook benieuwd of er iemand is die toevallig wat technische trucjes/tips weet om hier wat beter mee uit de voeten te kunnen. Ik ski zelf op de Elan Amphibio 14Ti (178cm), ben 1.90 lang, 100KG en mijn skiniveau zit ergens tussen de 6-7.

Alvast bedankt!

Ik heb nog nooit een zak geld een goal zien maken. -Johan Cruijf-

Ik volg even ivm slushy gedeeltes nu in Chatel/PdS :)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Geen idee of dit een erkende methode is, maar om te voorkomen dat mijn ski’s elk een eigen pad kiezen, ski ik in de slush wat smaller (benen dichter bij elkaar). Dit trucje pas ik ook toe op buckels en diepe sneeuw, werkt altijd.

En verder helpen bredere ski’s me ook. Ik vind slush op mijn (reuzen)slaloms hard werken, maar met mijn poederski’s heb ik het grootste plezier.

Geen idee of dit een erkende methode is, maar om te voorkomen dat mijn ski’s elk een eigen pad kiezen, ski ik in de slush wat smaller (benen dichter bij elkaar). Dit trucje pas ik ook toe op buckels en diepe sneeuw, werkt altijd.

En verder helpen bredere ski’s me ook. Ik vind slush op mijn (reuzen)slaloms hard werken, maar met mijn poederski’s heb ik het grootste plezier.

GS met een beetje rocker en slush is geen enkel probleem.

Het is iig mijn weapon of choice voor dat soort omstandigheden.

Smal skiën, een meer neutrale voorwaartse balans met druk gelijkmatig over beide latten verdeeld, met enerzijds een actieve skistijl (hoog-laag of tiefentlastung) maar anderzijds niet forceren (dus geleidelijke en vloeiende drukopbouw i.p.v. alles meteen om te gooien).

Kortom: de juiste mix van dynamisch en met feeling.

En vooral niet te vlakke pistes skiën. Zwaartekracht helpt enorm bij slush.

Belangrijkste tip: gas erop houden!

Dan ski je over de sneeuw i.p.v. door de sneeuw.

Ja natuurlijk kunnen iets bredere ski’s je helpen. Maar veel belangrijker is om gebruik te maken van je postuur. Met 1.90 en 100 kg moet het toch lukken om er een beetje snelheid in te houden, doe alsof er niets aan de hand is en maak je bochtjes! Als je gaat twijfelen, je snelheid laat zakken en denkt dat het vermoeiend is, dan beginnen de problemen pas.

Succes en veel plezier.

*bericht bewerkt door Rob64 op 13 mrt 2017 21:30

Langere, bredere en gerockerde ski’s helpen. Verder is op snelheid er door stampen het motto. Een bocht maken hoort hier niet bij. Ok grapje maar te veel te ronde bochten op lage snelheid is killing. Ouderwets wedelen op snelheid met de juiste ski’s helpt.

Ik sluit mij aan bij @Eva84: de benen meer bij elkaar. Gelijke druk op de ski’s! Verder de vaart er in houden en niet te veel grote bochten maken. Met lef skiën. Als je dat eenmaal door hebt, gaat het je steeds makkelijker af. Succes.

*bericht bewerkt door WillemJona op 13 mrt 2017 21:55

Los van de tips over benen bij elkaar en vloeiende bochten maken met goede snelheid, heb ik een voorkeur (indien mogelijk, dus geen slush buckel piste of een enorme dikke massa slush waarin je diep erin zakt, en de snelheid valt goed te controleren en de ruimte om ruimte bochten te maken is aanwezig) door de slush heen te carven.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ik ga wat meer “achterop zitten” en idd gewicht op beide ski’s.

Ga snowboarden! Dan heb je er veel minder last van.

Ik ben minder voor het uitstervende ras, dus blijf ik skiën ?

Ik ga wat meer “achterop zitten” en idd gewicht op beide ski’s.

Piet Bakker op 13 mrt 2017 23:04

er zijn geen condities waarin je achterop zou moeten zitten. lekker centraal staan is het beste.

Ga snowboarden! Dan heb je er veel minder last van.

Taan op 13 mrt 2017 23:24

Teveel nadelen… ;)

Dat mag je vinden en daar mag ik het dan ook mee oneens zijn, maar die discussie gaan we hier niet voeren.

Dat mag je vinden en daar mag ik het dan ook mee oneens zijn, maar die discussie gaan we hier niet voeren.

Taan op 14 mrt 2017 14:03

Hij had inderdaad niet op jouw flauwe post moeten reageren.

er zijn geen condities waarin je achterop zou moeten zitten. lekker centraal staan is het beste.

SPAM op 14 mrt 2017 09:48

Niet om je af te kraken hoor, maar op je profielfoto lijk je zelf juist erg achterop te zitten. Of is dat gezichtsbedrog?

Ontopic, ik vind slush het makkelijkst met de benen tegen elkaar aan. Lekker vaart houden en ploegen maar! Carven bewaar ik liever voor de vlakke pistes.

er zijn geen condities waarin je achterop zou moeten zitten. lekker centraal staan is het beste.

SPAM op 14 mrt 2017 09:48

Met alle respect hoor, maar ik heb al weet ik hoe vaak met +15 geskied. Ik ski altijd helemaal aan de rand van de piste, net naast de afgrond. Daar liggen meestal sneeuwhopen. Ik draai kort (slalomski’s). Voor mij werkt wat meer achterop zitten (niet teveel!) en de ski’s dan laten lopen prima.

Volgens mij is het erg afhankelijk van de bochtgrootte en het type ski’s. Wil je korte bochtjes draaien, dan moet je ze laten lopen (daar zijn we het sowieso wel over eens, geloof ik). En een neutrale stand helpt dan -voor mij- niet goed, omdat ik dan steeds naar voren wordt geduwd, omdat mijn ski’s steeds afremmen/vastlopen in de sneeuwhopen. Rocker is niet voor niks uitgevonden. Ik vermoed dat je met slalomski’s meer last hebt van vastlopen dan met langere en bredere GS-ski’s. Daarom vermoed ik dat je daar anders op skiet. Ik heb een jaar op de Fischer Motive 80 geskied en die liep makkelijk over de sneeuwhopen heen. Misschien interessant om een reactie te krijgen van een andere slalomskier.
PS. Ik stoor me wel een beetje aan de manier waarop mijn reactie wordt weggezet. Ik zeg alleen hoe ik het doe. Ik dwing niemand dat na te doen. En ik zeg ook al niet dat je achterop moet gaan zitten.

*bericht bewerkt door Piet-Bakker op 14 mrt 2017 22:45

er zijn geen condities waarin je achterop zou moeten zitten. lekker centraal staan is het beste.

SPAM op 14 mrt 2017 09:48

Niet om je af te kraken hoor, maar op je profielfoto lijk je zelf juist erg achterop te zitten. Of is dat gezichtsbedrog?

Ontopic, ik vind slush het makkelijkst met de benen tegen elkaar aan. Lekker vaart houden en ploegen maar! Carven bewaar ik liever voor de vlakke pistes.

Martin7182 op 14 mrt 2017 22:01

Scherp. Op die foto heb ik de benen extreem (te veel) bij elkaar en sta idd te veel achterop. Ik hoop sindsdien wat bijgeleerd te hebben? ik veroordeel niemand maar achterop zitten is vaak een compensatie voor het niet op techniek kunnen maken van de bocht. Het nadeel van achterop is het gebrek aan stuurvermogen. Zelf ski ik met 98 mm onder de voet en gaan dit soort condities me makkelijk af. Ski je heel veel smaller dan mist de ski drijf vermogen en is snijden de enige optie en dan kom je alleen maar dieper in de slush. Rechtdoor is dan de enige makkelijkere optie maar ik snap dat je ook wat controle wil houden. Vandaar mijn eerste bericht dat lengte en breedte in dir geval comfort biedt.

Kijk, dat bedoel ik. 98mm is Totaal iets anders dan een slalomski in de slush.

In sneeuwhopen stuur ik niet met mijn punten. Net zo min als op buckels.

*bericht bewerkt door Piet-Bakker op 15 mrt 2017 13:31

ik veroordeel niemand maar achterop zitten is vaak een compensatie voor het niet op techniek kunnen maken van de bocht. Het nadeel van achterop is het gebrek aan stuurvermogen. (…) Ski je heel veel smaller dan mist de ski drijf vermogen en is snijden de enige optie en dan kom je alleen maar dieper in de slush. Rechtdoor is dan de enige makkelijkere optie maar ik snap dat je ook wat controle wil houden.
.
En als je dan toch een bocht wil maken?

*bericht bewerkt door Piet-Bakker op 15 mrt 2017 14:34

Als je dan toch een bocht wilt maken, zul je wat harder moeten werken ;) Dat is mijn ervaring. Iets dynamischer, meer verticaal beweging. En er keihard doorheen knallen kan ook natuurlijk, maar das onderaan de dalafdaling op van die smalle en vooral drukke paadjes gewoon geen optie.

*bericht bewerkt door Eva84 op 15 mrt 2017 17:28

En als je dan meer bochten wilt maken? Op een stuk van 2 meter breed?

De vraag was eigenlijk voor SPAM bedoeld. Zijn reactie impliceert namelijk dat het zowat onmogelijk is om op een smalle ski (zoals een slalomski!) in de slush een bocht te maken. Laat staan korte bochten. “Meer achterop” zitten mag van hem niet, dus dan ben ik benieuwd hoe het wel moet.

Het lukt mij overigens prima, maar ik doe het dus helemaal fout. Daarom wil ik graag van horen hoe het dan wel moet. Het is namelijk wel erg vermoeiend op mijn manier (alle kracht komt op je bovenbenen). Nooit te oud om te leren.

*bericht bewerkt door Piet-Bakker op 15 mrt 2017 20:23

In slush is ook met slalomski’s een bocht te maken. Maar dan wel gewoon in centrale positie. Binnen de buckels helpt het de ski’s in een smallere stand te skiën en te skiën met tiefentlastung. Achterop skiën leidt ertoe dat draaien minder gaat en je dus rechtdoor gaat.
Rechtdoor kan maar de kans op een achtbaanritje neemt heel snel toe.
Het is vooral belangrijk goed je lijn te zoeken, eigenlijk alsof de buckels een soort slalompalen zijn. Maar dan wel met de handrem erop, omdat een bocht missen gelijk staat aan lancering. Soms kun je dat bewust doen door over een buckeltje te springen en een andere lijn verder te pakken, maar altijd is het zaak de snelheid onder controle te houden.

*bericht bewerkt door Hessel op 15 mrt 2017 20:55

[mention=“5702”]@Piet Bakker[/mention] Ik denk dat jij je totaal onnodig erg aangevallen voelt. Waarvoor? @SPAM zegt wat je ook bij onder andere de ESF leert, nl dat je niet achterop moet zitten, maar juist actiever moet gaan skiën in de slush.
Dat jij totaal andere ski’s hebt dan @SPAM maakt het waarschijnlijk lastiger om door de slush te skiën zonder achterop te hangen, maar je wil in mijn ogen wel heel erg graag je gelijk halen en hem onderuit halen.

*bericht bewerkt door MiTi op 15 mrt 2017 20:58

Winter is coming

Ik ga niet rechtdoor. En “meer achterop” is iets anders dan achterop.
Volgens SPAM kan het helemaal niet met een smalle ski. Dan graaft hij zich in. (Dat klopt). Dus ben ik benieuwd hoe het volgens hem wel moet. Daar kan ik nog iets van leren.
Ik wil hem helemaal niet onderuit halen. Maar dit is een mooi voorbeeld van theorie en praktijk. Uitgelegd door iemand op 98mm (!!) ski’s. Die mij gaat vertellen wat ik fout doe. Op slalomski’s. Welja. Inderdaad voel ik me aangevallen. Iets van de beste stuurlui staan aan wal?

Ik wilde alleen vertellen hoe ik het doe. Misschien helpt het iemand. Misschien helpt het niet. Dat vergeet je het weer gauw. Het gaat bij mij prima. Ik draai op 2m breed. ik zie dat SPAM niet nadoen.
Op een buckel draai ik net onder de top. Dan heb ik ongeveer 30 cm contact met de sneeuw. Precies onder mijn voet. Waar schrijf ik dat ik op buckels meer achterop ga zitten? Ik schrijf alleen dat ik dan niet met mijn punten stuur. Net zo min als in de slush.
Morgen is de Hema weer open.

*bericht bewerkt door Piet-Bakker op 15 mrt 2017 21:56

Zucht…

*bericht bewerkt door MiTi op 15 mrt 2017 21:28

Winter is coming

Plaats een reactie