zoektocht naar een nieuw snowboard

Ik ben op dit moment een paar dagen terug van een lekkere wintersportvakantie in de Franse alpen. Het snowboarden had wat ups-and-downs en ik ben erachter gekomen dat het board wat ik nu heb niet bij mij past. Heb gewoon veel te vroeg een board gekocht. Op dit moment heb ik een k2 slayblade van 161cm, zie het linkje voor verdere info.
http://www.evo.com/outlet/snowboards/k2-slayblade-snowboard-… Dat board voelt aan als een tank (wel lekker stabiel op snelheid) maar ik krijg er maar geen lekker gevoel op.

Zelfs nog een ander snowboard gehuurd op dag 2 omdat ik gewoon angst had op mijn board. Toen kreeg ik een Burton Process Flying V Experience mee weet niet welke maat. Dat ging opzich wel maar had niet echt een klik met het board, het deed wat het moest doen maar geen wauw gevoel, zie ook het linkje.
http://www.evo.com/snowboards/burton-process-flying-v-snowbo…

De laatste dag het snowboard van een vriendin geleend en wauw daar ging een wereld voor mij open. Een nitro carrara, van 150 of 153cm, Zie linkje.
http://www.evo.com/outlet/snowboards/nitro-carrara-snowboard…
Dat board voelden als een lichte mini en wilde lekker over de pistes vliegen. Na 1 dag had ik weer al het plezier terug in het boarden. Alleen was dit board wat aan de smalle kant. Een in januari heb ik een Rossignol Trickstick Amptek MW RSPgehuurd in feldberg, dat vond ik ook wel een redelijk fijn board alleen heb ik hier niet zo veel km mee afgelegd.

  1. Hoe lang en zwaar ben je?
    193cm en 88 kg

  2. Wat is je huidige boardniveau en hoe wil je jezelf ontwikkelen?
    niveau 5, mijn doel is naar een 8 te gaan.

  3. Heb je al een voorkeur voor een camber- of rockerboard?
    Gezien het feit dat die Nitro een camber is denk ik camber

  4. Board je op hoge snelheid of op lage? Of beide?
    Beetje van beide maar beetje tempo hou ik wel van.

  5. Board je op de piste, daarbuiten of in het park? (Geef eventueel in een percentage aan hoe je het board wilt gebruiken) 70 procent op de piste, 20 procent off piste en 10 procent funpark

  6. Wat is je boardstijl? Board je energiek/agressief, of juist relaxed/lui?
    Lastige vraag, zou zeggen speels met een luie afdronk. Merk dat de slayblade mij regelmatig onverwachts uit balans gooide , zie het stukje hieronder.

  7. Heb je al ervaring op een (paar) snowboard(s)?
    Zie mijn stukje hierboven.

  8. Wat is je budget?
    Denk zo’n 400 euro maar dat kan altijd aangepast worden

Wat zou nou een goed board zijn om naar te gaan kijken, want er gaat sowieso een ander board komen.

Hmmz, lastig als ik dit zo lees. Slayblade leek te ver gegrepen, maar dat damesboardje is met jouw gewicht wel behoorlijk aan de kleine kant…

Ik denk dat een hybride board, vrij flexibel met camber en in tip&tail wat rocker goed bij je zou kunnen passen. Bijvoorbeeld Jones Mountain twin.

Ga je dit seizoen nog weg? Zo niet dan zou ik begin komend seizoen eens wat test-events bezoeken om nog wat andere opties te testen.

nee dit seizoen is helaas voorbij, maar dacht ga mij nu alvast een beetje oriënteren. de slayblade was inderdaad wat te ver gegrepen, die test events zag ik inderdaad voorbij komen. ga dat even noteren.

150-153cm en dat met jouw postuur lijkt me nogal erg klein, bochten maken gaat dan natuurlijk wel erg makkelijk dus het lijkt allemaal beter te gaan. Ik zou, met mijn beperkte snowboardkennis overigens, bijna gaan beweren dat je een beetje aan je techniek moet gaan werken ipv aan het materiaal.

150-153cm en dat met jouw postuur lijkt me nogal erg klein, bochten maken gaat dan natuurlijk wel erg makkelijk dus het lijkt allemaal beter te gaan. Ik zou, met mijn beperkte snowboardkennis overigens, bijna gaan beweren dat je een beetje aan je techniek moet gaan werken ipv aan het materiaal.

Userd op 13 mrt 2017 15:53

Dat is trouwens altijd verstandig.

Als ik deze review mag geloven is dit toch echt een super stijf board voor de gevorderde rider http://blistergearreview.com/gear-reviews/snowboard-reviews/…

Logisch dat een 150/153 fijner aanvoelt. Ik zou idd een all mountain boardje halen (niet al te stijf 5-6). Als je ook weleens switch gaat kan je denken aan een twin (wat het geleende dames boardje is) Met jouw lengte en gewicht kun je bij sommige boards best een 157 rijden. Goed naar de gewichtsrange van de boardjes kijken. Balen is dat de test events pas volgend seizoen zijn, terwijl nu de kortingen hoog zijn.

*bericht bewerkt door Jeroen6 op 13 mrt 2017 17:47

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

had idd al in gedachten om een 157 board te halen, geeft gewoon iets meer wendbaarheid. wat betreft de techniek, daar gaat aan gewerkt worden. het nadeel bij het slayblade board is dat enig moment van onoplettendheid resulteert in een val partij.
@userd, het ging ook daad werkelijk een stuk beter. op dat kleine board kan ik gewoon switch rijden terwijl ik dat niet aan durf met de slayblade.

Op thegoodride.com kun je wat boards zoeken al naargelang je stijl en niveau.
Een paar boards die er dan volgens mij uitspringen zijn de Never Summer Proto type II en de Rossignol One Magtek. Die laatste zou je prima aan moeten kunnen komen. 159cm zou dan goed moeten zijn. Let wel, zoek het model van '16/'17.

Hoe lang snowboard je al en heb je les gehad??

Übung macht den meister!!!

dit is mijn 3e jaar snowboarden, in totaal 3,5 week ervaring in de sneeuw. heb 1 uur privé les gehad in mijn eerste jaar daarnaast drie lessen op de rolveband gedaan en 2 uur privé les indoor. zit een beetje te twijfelen om toch lessen te nemen op de rollenbaan, maar dat is een ander topic en een heet hangijzer als ik dat zo lees.

Valt best mee, er is er vooral 1 die daar enorme moeite mee heeft en nogal aanwezig is, zonder het probleem verder echt ergens op te baseren overigens. Ik heb er een topic over lopen, staat tussen de ‘beste topics’, mocht je geïnteresseerd zijn. Daarbij heb je zelf al ervaring op de band, hoe beviel dat? Ik ben rond de 180cm en 82kg en vond mijn huurboard van 152cm te kort (en wat te stijf), zal straks een wat langer exemplaar gaan huren.

vond het vooral hard werken op de band en heel vreemd dat je zodra je board pannenkoek op de band ligt, dus volledig vlak, je niet gelijk op je snufferd gaat wat wel het geval is in real snow. 150 vond ik ook veel te kort, maar was leuk om eens te testen. het board zal ergens tussen de 157 en 161 worden.

hard werken is het, plat op de band werkt (en moet) ook alleen daar rechtdoor.

Dat plat komt doordat er veel meer hobbels zijn in de sneeuw, maar je kan hem op sommige stukken prima plat houden hoor.

De nieuwe test dagen voor 2017, ik neem aan dat daar nog geen data voor bekend zijn. waar kan ik deze vinden als ze wel bekend zijn?

@Jbos die zijn volgens mij nog niet bekend, maar reken op oktober/november

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Vaak is er niet echt een duidelijk overzicht: hou de sites in de gaten van Snowworld, Snowplanet etc. Ook vanuit de importeurs worden de events vaak gedeeld (o.a. stairss distribution).

Ben deze week naar de snowboard winkel geweest waar ik het board gekocht heb, mag waarschijnlijk volgende week een never summer funslinger testen.

Nice, dan ben je zeker bij Burnside geweest?

De testavonden komen ook weer dichterbij. Van Snowworld even snel gevonden, maar op andere banen zullen er ook zijn.

https://www.snowworld.com/nl/Snowboard-testavond

*bericht bewerkt door Jeroen6 op 09 okt 2017 09:01

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Nee MK ski service, super goede service daar. Misschien als die funslinger het toch niet wordt idd een goede om zn test avond te doen.

Mocht je de mogelijkheid hebben eens een Lib-tech Skate banana te testen, probeer die dan eens. Het stuurt een beetje als een boardje met flying-v, maar geeft in mijn ogen een veel leuker en lekkerder gevoel.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

gisteren verschillende board getest, moet zeggen het viel mij een beetje tegen hoeveel ze hadden staan op dit moment.
twee boards van Lib-tech getest skate en attack banana en ook nog een machete ride, zelf had ik nog een NS funslinger bij mij.

moet zeggen dat de funslinger er met kop en schouders boven uit stak, het gemakt waar meer die van de heuvel afging wauw. wel kort gevolgd door de skate banana.

zelf vond ik de machete en de attack banana niet echt vergevingsgezind waardoor ik een paar mooie smakkers heb gemaakt.

Zelf vond ik de machete en de attack banana niet echt vergevingsgezind waardoor ik een paar mooie smakkers heb gemaakt.
[post]Jbos op 1 nov 2017 20:29[/post][/quote]

Ja, die machete hapt vooral op trage snelheid heb ik ook tijdens de test bevonden. Vond het overigens wel een fijn board. En sinds ik nu zelf de Never Summer Proto type 2 heb, ben ik er ook echt tevreden van. Zo een snelle kantenwisseling en stabiele rit. Veel succes nog met het zoeken, is echt niet makkelijk. Met al dat testen had ik zoiets van, ja elk board heeft zijn voor en nadelen.

ha ha ha, ja een keuze maken is idd nog best lastig. Zeker omdat je veel verschillende informatie hoort. hoe vindt je de vergevingsgezindheid van de Proto type 2?

Ik heb hem nog maar 2 uur indoor kunnen testen. Maar heb niet het gevoel dat hij hapte of extreem moeilijk is. Ben een wel iets gevorderde boarder en ervaring met verschillende vormen (camber, rocker en hybrid).

Enigste waar ik een halfuurtje voor nodig had was het aanpassen naar de asymmetrische vorm, die heelside gript precies 2 keer zo snel. Na dat gewoon te zijn, kreeg ik mijn snelste edgewisselingen die ik al ervaren heb. Kom wel van een Wide camber die soms aanvoelde als een tank.

Plaats een reactie