Topsnelheid en op welke piste?

Hi Allemaal,

Wat is dit jaar jullie behaalde top snelheid en op welke piste?

Ik ben dit jaar op een compleet lege zwarte Sasslong A tot een top snelheid van 122,2 km/h gekomen, gemeten met ISki tracker en Ski Tracks.

Haha daar gaan we weer. Zolang het nog regelmatig voorkomt dat er bijv in een skilift al een piek van 300km/h behaald wordt vooral niet te veel waarde hechten aan dat soort snelheden. Er zijn genoeg topics geweest waar al veel discussie is gevoerd over dit soort snelheden. Maar als ik een kleine tip mag geven, haal er 30% af en het wordt misschien een beetje realistisch.

Born to Ride

Nog nooit gehad een piek van 300 km/h maar goed. Apps had ik op meerdere snelheid tracks door het gebied vergeleken en strookte altijd met een maximale afwijking van 5km/h.

Ik wist niet van eerdere topics af over topsnelheden en betrouwbaarheid gevalletje niet goed gekeken. topic is dubbel op en dus niet meer interessant.

Het probleem bij dit soort apps is dat ze het hoogteverschil berekenen op basis van GPS. En dat is niet erg betrouwbaar. Dus is de snelheid ook niet erg betrouwbaar.

Met een app door een snelheidsmeter op de piste gegaan (speedmeter, Fiss), verschil was 12 km/h (88 op de piste-meting, 76 op de app). De keer daarna was het verschil andersom (84 op de piste-meting, 92 op de app).

Maar nog steeds wel leuk om te bedenken op welke piste je een mooie topsnelheid kunt behalen. Een lege “face” in Tignes (naast de Lanches lift) is bij mij de snelste geweest.

Met een app door een snelheidsmeter op de piste gegaan (speedmeter, Fiss), verschil was 12 km/h (88 op de piste-meting, 76 op de app). De keer daarna was het verschil andersom (84 op de piste-meting, 92 op de app).

Maar nog steeds wel leuk om te bedenken op welke piste je een mooie topsnelheid kunt behalen. Een lege “face” in Tignes (naast de Lanches lift) is bij mij de snelste geweest.

KarelJansma op 13 mrt 2017 15:48

De piste Face de Bellevarde gaat wel langs de Loyes-lift. Die bedoel je denk ik? De piste die onder de Lanches lift (in Tignes) loopt is de Double M (rood). In beide gevallen kan ik me voorstellen dat je er erg hard kan gaan overigens…

Als je er vanuit gaat dat de topsnelheden op de afdaling in het wereldbekercircuit 140-150km p.uur zijn (correct me if i’m wrong) is het niet realistisch te denken dat je als goedwillende amateur zomaar even 120km p.uur haalt. Dat is mijn mening/ervaring. Hoor graag wat anderen hier van denken.

Als je er vanuit gaat dat de topsnelheden op de afdaling in het wereldbekercircuit 140-150km p.uur zijn (correct me if i’m wrong) is het niet realistisch te denken dat je als goedwillende amateur zomaar even 120km p.uur haalt. Dat is mijn mening/ervaring. Hoor graag wat anderen hier van denken.

Pirmin op 13 mrt 2017 18:16

Er zit wel degelijk een heel groot verschil tussen 120 en 150 km per uur. Max 130 is nog wel haalbaar, maar daarboven is het vrijwel onmogelijk om het te halen.
Ik zelf ben 122 gegaan en afdaling daarvoor 119, maar dat is gewoon rechtdoor van de zwarte piste tot het einde.

Als je er vanuit gaat dat de topsnelheden op de afdaling in het wereldbekercircuit 140-150km p.uur zijn (correct me if i’m wrong) is het niet realistisch te denken dat je als goedwillende amateur zomaar even 120km p.uur haalt. Dat is mijn mening/ervaring. Hoor graag wat anderen hier van denken.

Pirmin op 13 mrt 2017 18:16

Saslong ligt meer op 135 km/u.

Maar als je geen bochten hoeft te maken dan scheelt dat wel natuurlijk.

Als je de Sasslong A met de punten recht naar beneden durft te skiën geloof ik direct dat 120km/u mogelijk is. Of dat verstandig is moet ieder zelf bepalen natuurlijk maar het lijkt mij doodeng. De kans op een serieus ongeluk is groter dan heel beneden komen. En niet alleen voor jezelf vrees ik tenzij de piste echt dicht was en je zeker weet dat je hem voor jezelf hebt.

Het wordt tijd dat ze de IPhone met een barometer gaan uitrusten ?. Dan is het hoogteverschil wel betrouwbaar. En daarmee de snelheid.

Volgens mij als je 120 km haalt op de saslong dan moet je haast wel een of meerdere sprongen maken van 50 - 80 meter. Kijk maar eens filmpjes Op YouTube. Bij de worldcup gaan ze ook niet harder dan 130 daar

Haha, kom ik aan met 62km?
Maar wel in een bi unique zitski en een begeleider erachter ?
Skigebied Carezza en dan op de golf
Bovenaan 1 bocht maken om te starten en onderaan 1 bocht om te stoppen
Ik vond het geweldig om dat zo te doen?

Volgens mij als je 120 km haalt op de saslong dan moet je haast wel een of meerdere sprongen maken van 50 - 80 meter. Kijk maar eens filmpjes Op YouTube. Bij de worldcup gaan ze ook niet harder dan 130 daar

ruben2406 op 13 mrt 2017 19:21

Niet op het laatste deel. Jij hebt het over het middelste deel (wat start bij de splitsing tussen A en B.

Haha, kom ik aan met 62km?
Maar wel in een bi unique zitski en een begeleider erachter ?
Skigebied Carezza en dan op de golf
Bovenaan 1 bocht maken om te starten en onderaan 1 bocht om te stoppen
Ik vond het geweldig om dat zo te doen?

niekniek op 13 mrt 2017 19:27

Op de Laurin kun je 130 km/u halen… of dat verstandig is, is een tweede. ;)

Dubbel…

*bericht bewerkt door DSvier op 13 mrt 2017 19:45

Het laatste deel loopt inderdaad redelijk lineair af. 122 km/u of niet wat ik wel weet is dat een vriend van mij tegelijk op dezelfde piste zijn tracker aan had en 90 km/u ging en ik haalde hem met een flink snelheidsverschil in.
Of de apps betrouwbaar zijn ja of nee laat ik in het midden, ik denk dat het een leuke indicatie is voor je snelheid en dat je als geoefende skiër dit zeker kan halen.

Het laatste deel loopt inderdaad redelijk lineair af. 122 km/u of niet wat ik wel weet is dat een vriend van mij tegelijk op dezelfde piste zijn tracker aan had en 90 km/u ging en ik haalde hem met een flink snelheidsverschil in.
Of de apps betrouwbaar zijn ja of nee laat ik in het midden, ik denk dat het een leuke indicatie is voor je snelheid en dat je als geoefende skiër dit zeker kan halen.

KajZ op 14 mrt 2017 08:39

Laat ik het zo zeggen: ik heb op de Saslong nog nooit meegemaakt dat het op een veilige manier zou kunnen. Met name ook omdat je aan het eind de B hebt die er weer op komt.

Het wordt tijd dat ze de IPhone met een barometer gaan uitrusten ?. Dan is het hoogteverschil wel betrouwbaar. En daarmee de snelheid.

Piet Bakker op 13 mrt 2017 18:44

Laat er nou net vanaf een iPhone 6 een ingebouwd zitten ;)

http://www.iculture.nl/apps/luchtdruk-meten-barometer-app-ip…

Alleen jammer dat veel apps deze niet gebruiken…

Click. Click. Peace

Met een app door een snelheidsmeter op de piste gegaan (speedmeter, Fiss), verschil was 12 km/h (88 op de piste-meting, 76 op de app). De keer daarna was het verschil andersom (84 op de piste-meting, 92 op de app).

Maar nog steeds wel leuk om te bedenken op welke piste je een mooie topsnelheid kunt behalen. Een lege “face” in Tignes (naast de Lanches lift) is bij mij de snelste geweest.

KarelJansma op 13 mrt 2017 15:48

De piste Face de Bellevarde gaat wel langs de Loyes-lift. Die bedoel je denk ik? De piste die onder de Lanches lift (in Tignes) loopt is de Double M (rood). In beide gevallen kan ik me voorstellen dat je er erg hard kan gaan overigens…

GiGi op 13 mrt 2017 15:54

Nope, ik bedoel dan de double M, het onderste rechte stuk. Op de pistekaart die ik gebruikte (

null
) was het niet helemaal duidelijk hoe het onderste deel van de piste heet, omdat een andere variant boven die piste double m wel ‘face’ heet.

Met een app door een snelheidsmeter op de piste gegaan (speedmeter, Fiss), verschil was 12 km/h (88 op de piste-meting, 76 op de app). De keer daarna was het verschil andersom (84 op de piste-meting, 92 op de app).

Maar nog steeds wel leuk om te bedenken op welke piste je een mooie topsnelheid kunt behalen. Een lege “face” in Tignes (naast de Lanches lift) is bij mij de snelste geweest.

KarelJansma op 13 mrt 2017 15:48

De piste Face de Bellevarde gaat wel langs de Loyes-lift. Die bedoel je denk ik? De piste die onder de Lanches lift (in Tignes) loopt is de Double M (rood). In beide gevallen kan ik me voorstellen dat je er erg hard kan gaan overigens…[post]GiGi op 13 mrt 2017 15:54[/post]

Face (rood) is de piste vanaf de “Panoramic” naar de kruising met de double M.
De zwarte Face ligt bij Val d’Isere daar kan je nog harder, alleen dan kan het echt heel slecht aflopen. Ik zou het niet aan durven om daar een stuk zonder te remmen te doen. Er zitten daar een paar fikse bulten in die je letterlijk zullen lanceren. Deze is gewoon te steil en de uitloop aan de onderkant wordt dan wel erg kort.

Was best trots toen ik de 88 km/h haalde in Val Gardena op mijn huurlatjes :D. Was op de pisten rechts van de nieuwe 8-er, uitkijkend op de sassolungo (langkofel)

Gotta go fast

60 km/h met m’n huurboard op de rode piste :) (gemeten met de app “slopes”)

*bericht bewerkt door Snowboardster- op 14 mrt 2017 21:57

110km/h op de Haneggschuss op de zwarte Lauberhorn afdaling in Wengen. Niet trots op, gewoon schuss naar beneden op een afgezet gedeelte naast de piste met een km/h meting via de BMW X-Drive Cup.

Tweede is 105 km/h op de steile rode van Kl. Scheidegg richting Arvengarten, zelfde principe.

Mr. Slow

Mijn 8-jarige zoon haalde 64km p/u op een speedstrecke in Sölden. Vond ik bizar. Maar als ik het goed zie dan valt dat nog reuze mee…
Zelf kwam ik trouwens niet verder dan 55 km/u op dat zelfde stukje.

De mijne, die is pas groot!

Mijn zoon van 11, 40 kg zwaar, haalde 61.2 km/h op de speedstrecke in Alpbach (SkiJuwel).

null

Ikzelf op hetzelfde moment (70 kg zwaar) haalde 62.4 km/h…

Nog nooit gehad een piek van 300 km/h maar goed. Apps had ik op meerdere snelheid tracks door het gebied vergeleken en strookte altijd met een maximale afwijking van 5km/h.

KajZ op 13 mrt 2017 11:26

Ik heb nog wel eens ruim 300 gescoord.

Maar dat had iets te maken met de app vergeten uit te zetten… ;)

Ruim 300 nog wel. Met je batmanpak aan?

Plaats een reactie