Skiles in het Nederlands

Dit onderwerp gaat over de bestemming Mellau

Heeft iemand ervaring met Nederlandse les (of les met veel Nederlandse kindjes) in Mellau?

Mijn zesjarige dochter heeft afgelopen vakantie de Skiles in Oberstdorf niet afgemaakt omdat ze de Duitse juf niet kon verstaan en met allemaal Duitse kindjes ook geen aanspraak had (alles goed gekomen trouwens, we hebben haar zelf maar les gegeven maar dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling).

Volgend jaar willen we misschien Damüls-Mellau opzoeken, vandaar de vraag.

Onze kinderen hebben de laatste jaren altijd met een aantal Nederlandse kinderen op skiles gezeten. Ik denk ongeveer de helft van de skiklas. Nederlandse leraren heb ik niet gezien, wel spreken de leraren een paar woordjes Nederlands. De kinderen wilden dit jaar zelf weer graag op les, dat vind ik een goed teken. Aan de andere kant, ze hebben pas 1x in hun skileven een NL leraar gehad en zij hebben daar nooit moeite mee gehad. Sterker, de NL leraar was het minst leuk.

Fun Lovin' Skier

Ik schat in dat je in het gebied Damuls/Mellau vrijwel uitsluitend Oostenrijkse skileraren zult treffen. In Damuls is dat in ieder geval zo, Mellau weet ik niet 100% zeker maar wel bijna.

Onze ervaringen zijn wel ontzettend goed trouwens, kinderen hebben meerdere keren les gehad bij de enige skischool in Damuls en hebben het altijd ontzettend naar hun zin gehad (eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ze het tot nu toe overal naar hun zin hebben gehad in de skiles). Ze hebben altijd wel jet minimaal één ander nederlands kindje in de les gezeten. Dat is met name bij het overblijven tussen de middag wel fijn…
Wij vonden het heel goed geregeld allemaal en de kwaliteit van de skilessen is in Damuls naar ons idee erg hoog. Geen idee hoe dat in Mellau is…

*bericht bewerkt door t@sje op 10 mrt 2017 20:00

Voor de duidelijkheid: mijn ervaring betreft Mellau

Fun Lovin' Skier

Wat ik zelf vaak doe is via de mail aan de skischool in het dorp waar we naartoe gaan even vragen of er evt Nederlandse leraren of Nederlands sprekende leraren zijn. Kan je je daar alvast op instellen. De kans op nl leraren is groter in de meer bij Nederlands bekende gebieden zoals bv skiwelt Brixen.

Aequilater Nubila

Wij gaan al jaren naar Brandnertal en hoewel daar genoeg Nederlanders naar toe gaan. Hebben ze nog nooit een Nederlandse skileraar gehad. Wel genoeg andere Nederlandse kinderen in de groepen. Ik heb ze nooit horen klagen over de Oostenrijkse leraren.

Als je tijdens de schoolvakanties gaat zullen er meestal toch wel meer Nederlandse kinderen zijn? Ik neem aan dat het probleem Duitssprekende skileraren en alleen Duitstalige kinderen toch voornamelijk buiten de Nederlandse schoolvakanties speelt.

Bedankt voor de reacties iedereen!

Er zullen inderdaad wel zat Nederlanders in die gebieden zijn, dus ook wel in de skiklasjes. Ik heb er alle vertrouwen in.

Het mailen van de skischolen heb ik in het verleden ook altijd gedaan, maar mijn ervaring is dat ze (zeker voor de drukke krokusweken) niet lang van tevoren weten wie hun leraren zijn, althans evt Nederlandse.

Plaats een reactie