Het masochisme van wintersport, waarom doen wij ons dit aan?

Wintersport is een aaneenschakeling van pijn, ongemak en hoge kosten. En toch nemen we het elk jaar weer voor lief. Lees verder hier…
https://www.vn.nl/het-masochisme-van-wintersport/

Wat vinden jullie ;-)

Click. Click. Peace

Wie pijn heeft moet goed passende skischoenen kopen…

@GiGi :-)

Click. Click. Peace

Wat vinden jullie

Overtrokken verhaal …

Rob

Auteur heeft een aantal stukjes uit “skiing with demons” vertaald en er een eigen draai aangegeven .
Het boek is overigens erg leuk om te lezen

*bericht bewerkt door Superskismurf op 10 mrt 2017 17:52

Het stukje over de koninklijke familie vind ik trouwens echt niet kunnen.

Click. Click. Peace

Om de koninklijke familie op een dergelijk omstreden manier erin te betrekken benadrukt het uit het verband getrokken verhaal…, dat desondanks niet af doet aan de entertaining value ;)

Minion of the boards

Wie pijn heeft moet goed passende skischoenen kopen…

GiGi op 10 mrt 2017 17:24

Of gaan snowboarden. :P

Übung macht den meister!!!

Al zou de schrijfster dat doen zou ze vast klagen over pijnlijke billen, van al het zitten en vallen…

Click. Click. Peace

Nou inderdaad, dat over de koninklijke familie is inderdaad een rare stelling. Als een familielid overlijdt in het verkeer dan … nou ja laat maar

Ergens heeft het gewoon te maken met verwachtingen, daar waar ik het zomers vaak erg duur en over de top vind, heb ik er met wintersport überhaupt geen problemen mee.

Ik noem het altijd hoogrenedementvakanties. Je gaat 1 week weg, betaald voor 2 weken, maar als ik thuis kom heb ik het gevoel dat ik 3 weken weg ben geweest.

Zelfs nu ik een redelijke klapper heb meegemaakt en maar moet afwachten of het er ooit nog van komt is me elke wintersportvakantie dubbel en dwars waard geweest (behalve de laatste run :-( )

*bericht bewerkt door MichelV op 10 mrt 2017 19:33

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Gelukkig herken ik niets in het stukje proza van de columniste en vraag ik me af waar zij haar skischoenen vandaag en heeft en waar zij verblijft tijdens de skivakantie :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Denk dat het voor haar tijd is om eens naar een fatsoenlijk gebied te gaan en daar wat les te nemen op goed aangemeten materiaal. Of het was een gevalletje ‘ik gooi alle (voor-)oordelen op een hoop en schrijf even snel een makkelijk stukje’, kan ook.

@mv. Geweldige term, “hoogrendements vakantie”.? Voor mij ook precies zoals het voelt. Gelukkig volgende week nog een weekje Dolomieten in het vooruitzicht.
Verder een tendentieus geschreven stukje… Ook bij VN moeten ze verkopen he…

Aequilater Nubila

Pijn, ongemak en hoge kosten is af en toe zeker van toepassing. Zeker op de laatste dag van mijn skivakantie dit jaar. Het sneeuwde dik en er stond een bijtende wind. Daarbij was het zicht heel beperkt, lag er 20 cm verse sneeuw op de piste zag je geen contrast maar alleen een melkwitte soep.
Die combinatie ging duidelijk mijn vaardigheden te boven. Zeker na een paar keer van de piste geskied en diep in de sneeuw gestort te zijn werd ik alleen maar angstiger voor het vege lijf. Muurvast bekneld in de diepe sneeuw naast de piste en zwetend worstelend om beneden te komen heb ik wat afgevloekt.
Mijn god, wat voelde ik me weer een beginner toen de lokale ski club alsof er niks aan de hand was in een vrolijke wedel voorbij kwam…
achteraf zonde van de dure liftpas en de kilometers die we hadden gereden om daar op de piste te geraken. Dus ja, herkenbare column

*bericht bewerkt door yoguido op 11 mrt 2017 09:40

“Het is verbazingwekkend, bijna bewonderenswaardig hoeveel we bereid zijn voor lief te nemen voor onze wintersportvakantie. Hoge kosten, helse pijnen, een relatief grote kans om dood te gaan – we vinden het allemaal waard. Zie ook ons koninklijk gezin, dat ondanks het fatale skiongeluk van Friso schijnbaar onbekommerd staat te lachen in Lech.”

Man…man…man…wat slecht is dit zeg.

Not all who wander are lost

Ik krijg bij het lezen vooral het gevoel dat er een politieke agenda in het verhaal zit. Het gaat haar lijkt het vooral om “status” en duurzaamheid. Verder vind ik het voorbeeld met de oranjes erg zwak. Ook al die nare pijntjes en hele grote kans op vreselijke verwondingen die ze aanhaalt zijn wat mij betreft heel overdreven. Ik heb maar liefst 1 keer te maken gehad met pijn op wintersport en als ik om me heen kijk zijn er naar verhouding weinig mensen die ooit met echte ongelukken op de piste in aanraking zijn gekomen. Bijna alle narigheden die ze aanhaalt herken ik niet. Het klinkt voor mij een beetje alsof ze ooit 1 keer een budget vakantie heeft gemaakt naar de alpen en dat slecht bevallen is, want het is allemaal niet overdreven maar gewoon echt flauwe kul.

Wintersport is voor mij iets onbeschrijfelijk moois waar ik amper nadelen van heb ervaren over de jaren. Dat er een prijskaartje aan hangt is zeker zo en het zou voor ons allemaal fijn zijn als het wat goedkoper was. Geld is echter een middel en geen doel in het leven. Wintersport is wat mij betreft één van de beste dingen die je daarmee kan doen.

Ik denk dat de column bedoeld als humor. Vn en humor is meestal geen goede combinatie al denken ze zelf van wel

Geld is echter een middel en geen doel in het leven.

Dacht iedereen er maar zo over; met aandeelhouders voorop …

Rob

Wat mij betreft kan de colum wedijveren met die van Sjoerd Mossou en Thijs Zonneveld in het AD, bij onze andere nationale sporten. Op deze manier een beetje de spot drijven met ons prachtig, veel te duur tijdverdrijf, het is warempel een kunst. Wanneer kunnen we weer boeken?

Hen48

Lijkt me goed als deze columnist de volgende keer inderdaad thuis blijft en een andere hobby zoekt!
Wie niet moe wil worden en niet van avontuur houdt, gaat maar lekker aan de Costa del Sol een te dure cocktail drinken, of nog beter: blijf lekker thuis.

Worden meteen meerdere problemen tegelijk opgelost.

Wintersport vind ik heerlijk, juist omdat het fysiek is. Je dagen zitten lekker vol en het is duidelijk wat je gaat doen: vroeg opstaan, skiën/snowboarden, 's avonds een hapje eten en nog een biertje drinken. Geen moeilijke keuzes over bezienswaardigheden, activiteiten, “wat gaan we vandaag eens doen?”.

Ook dat je soms door wind/weer een paar afdalingen maakt (omdat je toch maar een beperkt aantal dagen per jaar kan gaan), maakt het uiteindelijk memorabel.

Wat een zeur, je zult er maar getrouwd mee zijn.
Een half uur in de rij staan voor een enkele wc, waar de vloer spekglad is van de gesmolten sneeuw en er nooit genoeg haakjes zijn voor alle kleding die je moet uittrekken voordat je eindelijk kunt gaan
Niet genoeg haakjes, pfft, wees dan slimmer, trek dan niet zoveel domme kledingstukken aan.
Ik zie het al helemaal voor mij. Jasje met bodywarmertje, colletje, tuinbroek-skibroek, vestje.
Ik zou ook zo’n overdreven stuk kunnen bedenken over een zomervakantie.

Ik vind de bergen/heuvels in de sneeuw gewoon mooi. Ik hou van sporten vooral buiten en vind skien gewoon een leuke sport. En het is ontspannend je denkt nergens anders meer aan.

En ja dat breken. Ik heb pols gebroken met tennissen en geen enkele blessure of spierpijn met skien nu 3 x helemaal niets. En als ik dan toch een ongemak mag noemen dat vind ik het sjouwen met de skies etc. op je skischoenen en het heuvel op op je skis maar dan is maar bijzonder klein vergeleken met het leuke.

Wat houd ik van dit soort columns, er zouden er veel meer van moeten zijn, net zoals alle andere drama verslagen over ski-ongevallen, lawines,…

Hoe mensen niet gaan skiën omdat ze denken dat het te gevaarlijk, te duur, te pinlijk,… is, hoe minder mensen richting de bergen trekken.
Wat hou ik van lege pistes ;-)

Maar wat kan ze prachtig zeuren, overdrijven en drama maken! Talent daarvoor heeft ze wel!

wat een azijnzeikerd. Moet die niet voor de Volkskrant gaan werken?
Inhoudelijk kan ik mij er niet echt in herkennen. Alleen de punten dat er een grote groep mensen op de piste staat zonder te weten wat ze daar doen en dat je met een lang weekend per jaar geen ervaring opdoet slaan nog wel ergens op. De rest is zo gekleurd als een rode tomaat bij de PvdA.

Wat die opmerking over het koningshuis betreft: spijkers op laag water, net als de rest van het stuk. Van mij mag het gedaan worden, maar goed, ik heb dan ook weinig met ons koningshuis op. Kwestie van smaak dus.

Volgens mij heeft alleen Goeleg de achtergrond van een colum begrepen.

Hen48

Een hoop van haar ongemak is al verholpen als ze gaat snowboarden ;)
“(…)helse pijnen, een relatief grote kans om dood te gaan …” > Uhhh de consequentie van leven is dat je sowieso 100% kans hebt om dood te gaan.
“er nooit genoeg haakjes zijn voor alle kleding die je moet uittrekken voordat je eindelijk kunt gaan zitten” > Gaat zij altijd in haar blootje naar de WC? Ik trek alleen m’n wanten uit, zodat ik m’n jas en broek kan los maken, maar die blijven gewoon aan.

“Het heeft ongetwijfeld te maken met status”> Tuurlijk!

In de laatste alinea:
" de natuur in berggebieden wordt erg aangetast door aanwas van pistes en skihotels. Skitoerisme is weinig duurzaam, het brengt een hoop vervuiling met zich mee"

Ja, daar heeft ze een punt, jammer dat het artikel niet DAAR over gaat. Ik zou wel wat willen lezen over initiatieven waarbij wintersport meer duurzaam wordt gemaakt.

Dit is wat (gemiddelde) columnisten doen toch? Lekker een onderwerp pakken waar ze beperkt ervaring mee hebben en alles lekker naar t extreme doortrekken. Prima hoor :).

Gelukkig vind niet iedereen wintersport leuk.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

De zinsnede over de Oranjes is echt beneden peil, kwetsend zelfs. Dat de hoofdredacteur dat goed vond…

Wat een pathetisch stukje tekst.

It's all about the turns duuuuuude!

Ik denk dat die Mijnheer van Vrij Nederland beter naar Ponypark Slagharen kan gaan als je het mij vraagt.

Koninklijke Familie al ongeveer 40 jaar in Lech.Dan zou je toch zeggen dat je het wel zo langzamerhand gezien hebt.Zeker na dat vreselijke ongeluk.

Die laatste zin zegt meer over jou dan over de koninklijke familie. Waarom zouden ze het gezien moeten hebben? Als er thuis doden vallen dan vluchten de meeste mensen ook niet naar elders. Misschien voelt de familie zich erg thuis in Lech en hebben ze er dierbare herinneringen. Of ze hebben een andere goede reden, laat die mensen het zelf uitzoeken in plaats van te oordelen.

Plaats een reactie