Hulp gevraagd bij keuze huurski, bomen-bos geval :S

Ik heb het uitgebreide topic van GiGi over niveaus gelezen (https://www.wintersport.nl/forum/topic/229001)

Lengte 186 cm
Gewicht 80 KG
Niveau prima controle op blauwe en rode pistes, snelheid boven gemiddeld, techniek kan beter
Geen off piste

Dit wordt mijn zesde wintersport met tussendoor in Nederland lessen op een rollerbaan. Vorig jaar had ik Head REV 70 van 170 cm lang met een radius van 12.8 (Dim 123:70:106).

Ik ben van plan te huren bij het dalstation in Solden waar ze ski’s in diverse categorien aanbieden (http://www.sunup.at/en/ski-hire/ski-models-for-hire/…)

Ik heb wel wat gegoogeld maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik snap dat ik geen ervaren skier ben, maar zou het jammer vinden als ik compleet de verkeerde ski aanpak.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

‘top class’
BLIZZARD RTX Power
ELAN Explore Erise 72 for Ladies

‘Vip class’
VÖLKL RTM 7.4
HEAD Shape 3.0
BLIZZARD VIVA
HEAD Easy Joy
K2 Press

‘Exclusive class’
ATOMIC GS D2
ATOMIC SL D2
ATOMIC SX
NORDICA GSR
VÖLKL GS
VÖLKL RTM 84
HEAD iSL
HEAD Magnum
ELAN SLX
ELAN Amphibio 14
ELAN Amphibio 9
SALOMON XDrive 8.0
BLIZZARD Quattro
ROSSIGNOL Hero Elite Turn
K2 Charger
K2 Rictor 80 XTi
ELAN Delight Suprem
Rossignol Famous 2
ATOMIC Cloud
ELAN Zest

‘Diamond class’
Dit zal een niveautje te hoog zijn dus laat ik even buiten beschouwing

Misschien wat kort af maar als jezelf niet weet wat je exact wilt zou ik gewoon bij de verhuur om advies vragen, deze mensen zijn vaak zeer kundig en kunnen je goed adviseren (waarschijnlijk minimaal net zo goed als iemand via een forum waarvan je de achtergrond vaak niet kent). Daarnaast is het zo dat als de ski niet bevalt je deze gewoon kunt ruilen (zonder extra kosten) dat heb ik in het verleden ook vaak gedaan. Zie het ook positief, het uitproberen van meerdere ski’s hoort ook bij het leerproces.

Dank voor je reactie Roy. Ja dit ben ik ook van plan, ben hier alleen niet eerder geweest en op veel van de voorgaande huur locaties ging het allemaal erg snel en hectisch. Maar zal dit inderdaad zeker doen.

Dat kan inderdaad wel eens het geval zijn, zeker in de drukke vakantie periodes als iedereen tegelijk aankomt en ski’s wil gaan huren. Als je nu nog op vakantie moet gaan denk ik dat het best wel eens mee zou kunnen vallen met de drukte en gaat het er wat relaxter aan toe. Veel skiplezier en probeer gewoon van alles uit als je de kans en de zin er voor hebt !

Nu was ik van plan de ski’s online te huren waarbij je dan op dit moment alleen de categorie kiest. Zou je het online boeken in dit geval dan afraden? Het scheelt in de kosten maar vind het nu lastig inschatten in welke categorie ik zou uitkomen…

maybe nog ff je skistijl wat toelichten. Liever grote bochten of kleine bochten, rutschen of carven, lui of aggresief, krachtig of finesse…

Goeie Elisabeth…

Ik kan het misschien het beste allround noemen. Ik merk dat ik (vergeleken met de groep waar ik mee ben) vaak de snelheid wat meer opzoek en grotere bochten maak. Wel vind het leuk om met kleine bochten over technische stukken te gaan en heb wat wendbaarheid dan ook wel nodig om een gebrek aan ervaring op te vangen.

Ik ski 's morgens redelijk agressief en krachtig maar kom mijzelf meestal al voor het einde van de ochtend tegen en moet het dan rustiger aan doen omdat mijn bovenbenen het anders opgeven. Een ski waarop ik echt hard moet werken zou voor mij geen slimme keuze zijn.

Ik zou gaan voor de exclusive class omdat dit vaak beter gebouwde skies zijn. Maar gezien je skiniveau zou ik voor de meest toegankelijke optie gaan.

Uit dat rijtje zou ik zeggen de K2 charger of de Salomon xdrive als je ietsje bredere ski wil. Dit is al een hele stap vooruit van de ski van vorig jaar overigens, die Head Rev. Die is wel een beetje te eenvoudig voor jou. Te slap te kleine radius etc.

En mensen bij de verhuur zijn niet allemaal even kundig, of hebben niet het geduld om je goed te helpen. Daar zou ik nooit om advies vragen.

In de Exclusive Class ga je zeker een mooi ski vinden, wat een keuze! Maar of ze er ook werkelijk allemaal staan in jouw maat is de vraag. Ik zou zeker een mailtje droppen als je een keuze gemaakt hebt. @elisabeth101 haar voorstel zou ik niet doen. Die K2 zijn prima en makkelijk maar die X-drive zou ik niet kiezen als je toch 100% piste blijft skiën en duidelijk al met veel kracht skiet. Ik persoonlijk zou dan naar de Rossignol kijken, dan K2 of de Elan’s. Maar het is zo persoonlijk…lastig

Ga eens op site van mietski kijken. Dit zijn misschien niet de “state of the art”-ski’s, maar ik heb er al verscheidene malen gehuurd en steeds tevreden. Ik ken natuurlijk niet je skiniveau, maar voor een doorsnee gemiddelde laaglandskier zijn deze ski’s meer dan voldoende. En de verhuurprijzen zijn lager dan de shops aan de liften.
Mijn idee is dat sommige skiërs een “te goede” ski hebben en dat de ski met de skier bezig is en niet andersom?.
Met advies in Solden heb ik aan beide liften(Gaislach en Giggi) inderdaad al de ervaring gehad dat het “vooruit met de geit” is. Zelfs een 2de paar skischoenen vragen om te passen was al een bijna onoverkomelijke hindernis, met het nodige gezucht en gemompel tegen de andere verkopers.
Uiteindelijk ben ik gewoon opgestaan en vertrokken met het gevolg dat ze me bijna terug in de winkel trokken om te kunnen verhuren.
Neem vooral je tijd om rond te kijken(surfen) en alvast een fijne vakantie.

Plaats een reactie