Saalbach Hinterglemm of Westendorf?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn

Hallo iedereen,

Ik ben een aantal keer in Westendorf geweest en dat bevalt goed. Ik wil ook wel een keer ergens anders heen, bijvoorbeeld Saalbach Hinterglemm.

januari 2018 ga ik weer met mijn broertje. Hij is dan 20 en ik 30. Wat raden jullie aan?

Westendorf of Saalbach Hinterglemm?

Yellow snow

Saalbach Hinterglemm, langere afdalingen, afdalingen zijn mooier, meer sneeuwzekerheid, goeie verbindingen en veel keuze.

A winter without powder isn't a winter!

Saalbach Hinterglemm, langere afdalingen, afdalingen zijn mooier, meer sneeuwzekerheid, goeie verbindingen en veel keuze.

Joostw op 28 feb 2017 15:45

Saalbach is wel duurder qua accommodaties. In Westendorf zit ik echt voor weinig geld aan de piste met een groot appartement.

Yellow snow

@Kaj87 Dat ligt eraan of je komt voor het skien of voor het relaxen denk ik zo. Ik denk dat je voor weinig geld ook wel een klein hutje kunt vinden in bijvoorbeeld Vorderglemm ofzo, desnoods zoek je het buiten het dal. Dan vind je sowieso een goedkoop huisje maar dan moet je wel elke ochtend een stukje rijden naar de lift.
Je kunt zelfs nog kiezen om tussen het dal naar Saalbach en de dichts bijzijnde lift naar Kitzbuhel te zitten. Dan kost het waarschijnlijk helemaal niks en kun je nog afwisselen tussen beide gebieden. Ga je bijvoorbeeld in Uttendorf zitten dan zit je een kwartier van de lift naar Kitzbuhel af en 30 minuten van Vorderglemm af.

A winter without powder isn't a winter!

Beide zijn mooie gebieden en in januari zit je buiten de grote drukte (beide 4x geweest). Skiwelt is denk ik net iets goedkoper, accommodaties, apresski en ook de pisterestaurants. Ik vind SaalbachHinterglemm wat toeristischer en bling bling. In Skiwelt heb ik regelmatig met een local in een skiliftje gezeten. In Saalbach Hinterglemm nog nooit. Verder vind ik de pistes in Saalbach Hinterglemm wat makkelijker (ik ken je niveau niet) en je kans op een accommodatie op loofafstand van de piste is wat groter.
Kies je voor SaalbachHinterglemm, dan zou ik eerder voor Hinterglemm kiezen. Voor mijn gevoel wat rustiger qua drukte op de piste en denk dat je eerder een wat gunstig geprijsde accommodatie dichtbij piste en apresski vindt dan in Saalbach.

Beide zijn mooie gebieden en in januari zit je buiten de grote drukte (beide 4x geweest). Skiwelt is denk ik net iets goedkoper, accommodaties, apresski en ook de pisterestaurants. Ik vind SaalbachHinterglemm wat toeristischer en bling bling. In Skiwelt heb ik regelmatig met een local in een skiliftje gezeten. In Saalbach Hinterglemm nog nooit. Verder vind ik de pistes in Saalbach Hinterglemm wat makkelijker (ik ken je niveau niet) en je kans op een accommodatie op loofafstand van de piste is wat groter.
Kies je voor SaalbachHinterglemm, dan zou ik eerder voor Hinterglemm kiezen. Voor mijn gevoel wat rustiger qua drukte op de piste en denk dat je eerder een wat gunstig geprijsde accommodatie dichtbij piste en apresski vindt dan in Saalbach.

rmgb op 28 feb 2017 19:13

Goede informatie! Hier kan ik wat mee. Thanks!?

Yellow snow

Saalbach Hinterglemm, langere afdalingen, afdalingen zijn mooier, meer sneeuwzekerheid, goeie verbindingen en veel keuze.

Joostw op 28 feb 2017 15:45

Beide gebieden zijn echt prachtig, maar afdalingen in Saalbach Hinterglemm zijn zeker niet langer dan in de Skiwelt. Sterker nog, het maximale hoogteverschil is in Skiwelt groter. Ook de hoogteligging van beide gebieden is vergelijkbaar (tot max 1957m resp. 2096m)

Saalbach Hinterglemm, langere afdalingen, afdalingen zijn mooier, meer sneeuwzekerheid, goeie verbindingen en veel keuze.

Joostw op 28 feb 2017 15:45

Beide gebieden zijn echt prachtig, maar afdalingen in Saalbach Hinterglemm zijn zeker niet langer dan in de Skiwelt. Sterker nog, het maximale hoogteverschil is in Skiwelt groter. Ook de hoogteligging van beide gebieden is vergelijkbaar (tot max 1957m resp. 2096m)

paolie op 1 mrt 2017 09:42

Westendorf is inderdaad prachtig. Zeker als je lekkere routes neemt van Westendorf naar Brixen,Scheffau,Ellmau en Going.

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga 2018 weer heerlijk naar Westendorf! :)

Yellow snow

Is er iemand die weet of je in Hinterglemm al skiënd van de Bergfriedlift naar de Westgipfelbahn geraakt of je toch nog de unterschwarzachbahn moet nemen.

Is er iemand die weet of je in Hinterglemm al skiënd van de Bergfriedlift naar de Westgipfelbahn geraakt of je toch nog de unterschwarzachbahn moet nemen.

GeensMaarten op 18 okt 2017 10:43

Ja dat kan. Je steekt de piste van de U-bahn over, gaat dan boven het funpark langs en dan kom je bij de westgipfel uit.

Is er iemand die weet of je in Hinterglemm al skiënd van de Bergfriedlift naar de Westgipfelbahn geraakt of je toch nog de unterschwarzachbahn moet nemen.

GeensMaarten op 18 okt 2017 10:43

Ja dat kan. Je steekt de piste van de U-bahn over, gaat dan boven het funpark langs en dan kom je bij de westgipfel uit.

Chilisaus op 18 okt 2017 12:32

Bedankt, we zitten bovenaan de haidweg. Dus is wel een stukje klimmen vanuit het dorp maar voor te starten met skiën kunnen we dan wel meteen vertrekken.

Kaj, ik weet uiteraard niet wat je niveau, budget en wensen zijn. Ik kan je alleen vertellen dat ik persoonlijk Hinterglemm een geweldig skidorp vindt. Je kan eenvoudig om het dorp heen skiën, het is een mooi ingericht dorp met een levendige après-ski. Saalbach heeft dat allemaal net wat minder en richt zich wat meer op winkelend publiek. Ook daar heb je een prima après-ski, maar als dorp vindt ik het weinig charme hebben.

En zeg nou zelf de goassstall klinkt toch alleen al leuker dan bobby’s bar?

Skiën is het mooiste wat er is. Hou dat voor iedereen zo: ski veilig, neem lessen.

Bij de goassstal moet ik denken aan mensen die last hebben van winderigheid.

oT: in Hinterglemm liggen de liften wel
ver uit elkaar. Je kunt dus niet even oversteken naar de andere kant.

Bij de goassstal moet ik denken aan mensen die last hebben van winderigheid.

oT: in Hinterglemm liggen de liften wel
ver uit elkaar. Je kunt dus niet even oversteken naar de andere kant.

DrPhil op 3 nov 2017 14:59

Winderigheid??

De liften liggen wat verder uit elkaar, maar daardoor is er altijd wel een lift dicht bij jouw accommodatie en je kan juist een heerlijk rondje skiën.

Skiën is het mooiste wat er is. Hou dat voor iedereen zo: ski veilig, neem lessen.

Bij de goassstal moet ik denken aan mensen die last hebben van winderigheid.

oT: in Hinterglemm liggen de liften wel
ver uit elkaar. Je kunt dus niet even oversteken naar de andere kant.

DrPhil op 3 nov 2017 14:59

Winderigheid??

De liften liggen wat verder uit elkaar, maar daardoor is er altijd wel een lift dicht bij jouw accommodatie en je kan juist een heerlijk rondje skiën.

Joey1992 op 3 nov 2017 16:39

Je bent inderdaad verplicht een rondje te skiën, ja. Tenzij je je zevenmijlslaarzen 's ochtends in de rugzak hebt gestopt. Veel accomodaties liggen bepaald niet bij een lift in de buurt.

Veel accomodaties liggen bepaald niet bij een lift in de buurt.

DrPhil op 3 nov 2017 16:53

Dit is echt flauwekul. er zijn weinig dorpen waar op zoveel verschillende plekken een gondel omhoog gaat. Je zit dus vrijwel altijd vlakbij een gondel. Ook is oversteken (als je dat zonodig wil) van bijvoorbeeld de U-bahn naar de Reiterkogel best nog te overzien.

Ontopic: Het zijn allebei top-gebieden, dus beide keuzes zijn goed.

*bericht bewerkt door Daffie op 03 nov 2017 17:10

@daffie: dat is 400m.

Wij hebben voor dezelfde keuze gestaan en uiteindelijk gekozen voor Westendorf.

Komende januari eens kijken hoe Skiwelt bevalt.

Saalbach 2 jaar geleden gedaan met de Kerst, kwaliteit sneeuw drama, gaan daar zeker nog een keer terug.

Reden Westendorf, dichterbij snelweg, kosten verblijf aantrekkelijker qua euries.

Groeten, Harald

Waarom ga je niet gewoon naar Fieberbrunn? Dan zit je tegelijk dichtbij Skiwelt/Kitzbuhel.

@daffie: dat is 400m.

DrPhil op 3 nov 2017 17:21

volgens google maps max 350mtr. Dat is toch te overzien indien je dat een keertje wilt doen.

Persoonlijk zou ik t ook gewoon skieen; maar niet iedereen wil veel skieen.

@daffie: heb je rekening gehouden met hoogteverschillen en met omlopen? Ik was er 3 weken terug.
Op Google maps lijkt alles dicht bij elkaar. Vooral 2 straatjes op 10 meter van elkaar met met 50 meter hoogteverschil.
In Frankrijk hoef ik nooit te lopen. Laat staan 400m.

*bericht bewerkt door DrPhil op 04 nov 2017 13:43

Is er iemand die weet of je in Hinterglemm al skiënd van de Bergfriedlift naar de Westgipfelbahn geraakt of je toch nog de unterschwarzachbahn moet nemen.

GeensMaarten op 18 okt 2017 10:43

Ja dat kan. Je steekt de piste van de U-bahn over, gaat dan boven het funpark langs en dan kom je bij de westgipfel uit.

Chilisaus op 18 okt 2017 12:32

Bedankt, we zitten bovenaan de haidweg. Dus is wel een stukje klimmen vanuit het dorp maar voor te starten met skiën kunnen we dan wel meteen vertrekken.

GeensMaarten op 18 okt 2017 12:40

Is er iemand die weet of je in Hinterglemm al skiënd van de Bergfriedlift naar de Westgipfelbahn geraakt of je toch nog de unterschwarzachbahn moet nemen.

GeensMaarten op 18 okt 2017 10:43

Ja dat kan. Je steekt de piste van de U-bahn over, gaat dan boven het funpark langs en dan kom je bij de westgipfel uit.

Chilisaus op 18 okt 2017 12:32

Bedankt, we zitten bovenaan de haidweg. Dus is wel een stukje klimmen vanuit het dorp maar voor te starten met skiën kunnen we dan wel meteen vertrekken.

GeensMaarten op 18 okt 2017 12:40

Hallo GeensMaarten, ik ben benieuwd waar jullie zitten? Wij hebben bovenaan de Haidweg ook eens geboekt en ter plekke geannuleerd…

Ik ga al jaren naar Saalbach Hinterglemm! Topgebied die alles te bieden geeft!!

Ga ook a jaren naar Saalbach Hinterglemm, maar ben nog niet in Westendorf geweest, dus kan ik niet zeggen waar je na toe moet. Wel vind ik Saalbach Hinterglemm prachtig, en hoe Westendorf eruit ziet???

Qua pistes, uitgaan en accomodaties zal het niet veel schelen denk ik. Maar denk ook niet dat je het tegen gaat vallen, ik ken iemand die is verzot op Skiwelt maar vind het skicircus ook geweldig. kijk op youtube naar fantastisch oostenrijk, die is vanaf december bijna 3 maand in de omgeving SKiwelt Skicircus, kaprun e.d. met het nodige aan beeld.

Wij hebben voor dezelfde keuze gestaan en uiteindelijk gekozen voor Westendorf.

Komende januari eens kijken hoe Skiwelt bevalt.

Saalbach 2 jaar geleden gedaan met de Kerst, kwaliteit sneeuw drama, gaan daar zeker nog een keer terug.

Reden Westendorf, dichterbij snelweg, kosten verblijf aantrekkelijker qua euries.

Harald3 op 3 nov 2017 19:14

Hoi harald,

Welke datum ga je in januari?

Yellow snow

@Kaj87
Ik kan niks zeggen over Westendorf, maar Saalbach is echt fantastisch naar mijn mening. Mooie pistes en uitgestrekt gebied. Leuk om het op een dag rond te skiën, als je een beetje doorgaat. Ik ga er dit jaar weer heen. Ik ben zoekende geweest naar een gebied waar de andere 3 van de groep, die dus niet op de latten staan, kunnen wandelen. Ik kwam eerst op het onlangs aangesloten Fieberbrunn uit, maar die verbinding daar doe je een uur over om in het gebied van Saalbach-Hinterglemm te komen. Voor de skiër prima, maar minder voor een wandelaar.
Wat ook een optie voor jou en je broer zou zijn is Obertauern. Niet echt belend onder de Hollanders, leuke apres ski in de Luerzer alm en mooie goede pistes welke allemaal op elkaar aansluiten. Vanuit elk hotel zijn daar de liften op de ski te bereiken, dus in de ochtend vastklikken en gaan…
Veel plezier in ieder geval in Westendorf

@GeensMaarten
Kijk anders eens even op http://www.sneeuwhoogte.nl voor een interactieve kaart van Saalbach-Hinterglemm…
(mijn nederige excuses om een andere website te noemen hier) :)

Ik ken beide gebieden vrij goed en ze staan bij mij allebei in mijn top 3 van favoriete gebieden.

Beide gebieden zijn groot genoeg voor een week flink skieen. Overal voldoende uitdagingen en leuke pistes. Veel kleinere tentjes waar je leuk kunt eten. De Apres-ski is in beide plaatsen uitbundig.

Saalbach-Hinterglemm is super modern (echt zoeken naar een oude lift), kun je leuke rondjes skieen, veel gratis extra’s en t dorp ligt iets hoger dan Westendorf/Brixen en daardoor iets sneeuwzekerder. Apres ski kun je op veel verschillende plekken, alleen is t na 20u wel aardig uit met de echte après-ski (in Hinterglemm). Ik ben benieuwd wie er in het gat springt wat het Apres-ski Paleis achterlaat.
Discotheken zijn er wat gewoon

Westendorf (en skiwelt) zijn iets minder modern qua liften en besneeuwing; maar nog steeds prima. Skiwelt is relatief goedkoop qua skipas en accomodaties. In Gerry’s Inn (aan de piste) begint het feest en later richting Moskito of Karat.

Wij gaan dit jaar ook weer eens naar Westendorf. Eerste week maart. Natuurlijk altijd risicovol qua sneeuw maar gezelligheid gegarandeerd. Paar jaar geleden in brixen im thale geweest met zeer warme condities. Geen dalafdaling meer maar evengoed voldoende pistes open om je goed te vermaken. De groep is dit jaar wat aan de jonge kant dus de apres ski is belangrijk en daardoor gekozen voor Westendorf.

PS nooit in het skicircus geweest maar daar zal het ook gezellig zijn zo te lezen. Echter lijkt alles net wat duurder

*bericht bewerkt door Simonko op 20 nov 2017 11:08

Saalbach vind ik persoonlijk ook zeer duur. Het dorp Saalbach vond ik veel mooier dan Hinterglemm en rustiger. Voor mij een pluspunt is wel de kwaliteit van de hutten in dit gebied. Dit is gerust TOP te noemen! Skitechnisch kon het mij veel minder bekoren. Veel de skis uit door de gondels en ook af en toe stukje stappen om de ronde compleet te kunnen maken. Ik twijfel dus om nog eens terug te gaan. Wat wel gesmaakt werd is de ski in / ski out mogelijkheid. Maar tegenwoordig kun je overal skis in een depot droppen. Westendorf / Brixen kan mij iets meer bekoren, maar ik ben persoonlijk meer fan van het skigebied Kirchberg-Kitzbuehel. Door de uitgestrektheid vind ik dit gebied veel groter lijken dan de 2 andere, ondanks minder piste kilometers.

*bericht bewerkt door Joy85 op 20 nov 2017 11:28

Eens @joy85 puur voor het skiën zou ik ook voor Kirchberg kitzbuhl gaan in die regio. Net wat je zoekt. Ik vind Westendorf het gezelligst met een groep jongeren. Kirchberg vond ik tegenvallen in dat opzicht. Maar ja, zoveel mensen, zoveel wensen

Plaats een reactie