Beweegbare ski binding?

Tijdens de eerste meters afgelopen week op m’n nieuwe Fischer Progressor f19 latten leek het alsof het hielstuk van de binding los zat. Bij nader onderzoek bleek dat het hielstuk een paar graden naar links of naar rechts kan bewegen. Er zit iets van een veermechanisme in want hij schiet ook weer in zijn oorspronkelijke positie als je hem loslaat.
Is er iemand die weet hoe dit werkt en waar de techniek vandaan komt? Maar ook wat nou het effect is of welk effect ermee beoogd wordt? Qua sturing en of controle heb ik weinig gemerkt (wat natuurlijk ook aan mijn techniek kan liggen ?)
Mss hebben de materiaal kenners een idee? @GiGi of @Rogier

*bericht bewerkt door winterwonderland op 26 feb 2017 23:00

Aequilater Nubila

Welke binding is het?

Gaat de binding ook heen en weer met de schoen erin? (Dat zou in principe niet moeten). Wat beweging in de binding als de schoen er niet in zit is normaal.

Click. Click. Peace

De standaard gemonteerde Fischer rsx z12 binding @Rogier.
Tijdens heb ik niets gemerkt maar bemerkte bij het instappen dat er beweging in de binding zat.

Aequilater Nubila

Een beetje beeging is normaal. Het kan zijn dat de binding iets te licht is afgesteld, maar waarschijnlijk is alles gewoon helemaal OK. Even langs een winkel gaan als het je echt niet lekker zit.

Click. Click. Peace

Van alle Fischer ski’s die ik ken, scharniert de achterbak een paar graden mee. Mij is verteld door de verkoper in Oostenrijk dat dit is om knieletsel te voorkomen bij abrupte beweging die niet krachtig genoeg zijn om uit de binding te schieten. Daarnaast zorgt het voor extra geleiding bij krachten die wel sterk genoeg zijn om uit de binding te schieten (het beweegt een stukje mee en zorgt daarmee voor een iets meer gecontroleerde release).
Of het helemaal klopt laat ik aan de techneuten, het klonk aannemelijk en er is echt een groot verschil tussen deze binding en andere bindingen in de zijwaartse beweging. Daar moet goed over nagedacht zijn en met veiligheid te maken hebben.

Op de piste komt mijn 9 tot 5 mentaliteit wel tot zijn recht!

Het is inderdaad een technologie van Tyrolia (de fabrikant van de bindingen van Fischer): de ‘Diagonal RX’ hielstukken. Kunnen inderdaad wat meedraaien om het mogelijk te maken dat de release van de achterbak niet alleen recht omhoog is, maar ook onder een hoek. Die zijwaartse component van de kracht wordt dan dus opgevangen door het hielstuk en niet door je gewrichten. Dat is de theorie. Tijdens het skiën heb je er als het goed is geen last van. Want zolang er geen opwaartse component in de kracht zit die je op het hielstuk zet, werkt het niet (het is volgens het technische manual geen 180 graden release, maar 150 graden, wat impliceert dat er in ieder geval een opwaartse component in moet zitten om het hielstuk te doen releasen).

http://www.tyrolia.com/nl/skibindings/powerrail/

*bericht bewerkt door GiGi op 27 feb 2017 11:12

@winterwonderland; misschien ten overvloede: je achterbinding is altijd beweegbaar (kan ook naar achteren schuiven op de rail als de schoen erin zit). Als je ski buigt tijdens het skiën moet dat ook wel, omdat het voor- en achterblok daardoor dichter bij elkaar komen (maar de skischoen zijn vorm behoudt). De “Anpressdrück” van de veer in het achterblok houdt de schoen op zijn plek als de ski in rechte toestand is. my 2c

*bericht bewerkt door yoguido op 27 feb 2017 12:42

Het is idd dat wat @GiGi zegt… Zo’n diagonaal beweegbare achterbak. Dat is idd hoe ik het beter had kunnen beschrijven ?Ik kon het systeem niet en bij de aanschaf was het me ook niet opgevallen vandaar m’n lichte verbazing in de sneeuw! Maar dank allen voor de info ?

Aequilater Nubila

@GiGi Thanx voor de uitleg. Weer wat geleerd ;-) Ik dacht dat alleen toerskibindingen dit af en toe hadden!

Click. Click. Peace

Ik heb het niet bedacht hoor… alleen gevonden op de site van Tyrolia en blijkbaar in min of meer lekentaal opgeschreven…

@gigi, moet je natuurlijk maar net weten dat tyrolia de fabrikant is van Fischer bindingen ?. Maar thanks!

Aequilater Nubila

For future reference

Atomic, Salomon: bindingen van Salomon
Völkl, K2, Blizzard: bindingen van Marker
Head, Fischer, Elan: bindingen van Tyrolia
Rossignol, Dynastar: bindingen van Look

Verder zijn er natuurlijk nog talloze andere ski- en bindingmerken en onnoembaar veel combinaties bij ski’s die ‘flat’ (zonder binding) worden verkocht.

Plaats een reactie