Atomic Redster xti of Elan Amphibio 16 Ti12, wie helpt mij

Ik ben een ervaren skier, 50 jaar, 80 kg, 181 cm lang en zeer sportief. Ik ski snel maar old school: dus het oude wedelen met skies tegen elkaar aan. Carven met skies uit elkaar is niet mijn ding. Ik maak korte snelle bochten. (tik, tik tik) Ik had voor de wintersport de Salomon FS 8.0 gekocht. Met mijn old school ski techniek vond ik deze skies vrij breed, zwaar en niet erg wendbaar. Ik heb ze teruggebracht en kijk nu naar een wat smallere ski. Ik heb twee skies op het oog die uit de verschillende reviews en tests op internet vrijwel hetzelfde eruit komen. De prijs is hetzelfde. Wie heeft een tip om een keuze te maken tussen de

Atomic Redster Xti
of
Elan Amphibio 16 Ti12

De Elan is niet echt een wedelski vind ik. De Amphibio technologie helpt daar niet echt in, noch het wat lage energie niveau. Leuke cruiser, maar voor pittig actief skiën zou ik de Atomic kiezen.

Of de Rossignol Hero Elite LT TI, of de Völkl Racetiger Speedwall GS UVO, of de Head Worldcup Rebels i.Speed…

*bericht bewerkt door GiGi op 26 feb 2017 20:03

Hmmmmm, lijkt mij dat je dan eerder naar een echte slalom ski moet kijken voor tikkie takkie.
Gezien dat je de FS al hebt terug gebracht zal het 1 van deze 2 ook niet worden. De elan valt dan in mijn ogen zoiezo af, komt richting de FS, de xti zou in de korte lengtes kunnen maar dan zijn er volgens mij wel betere alternatieven te vinden!
Heeft de winkel je deze geadviseerd?

LA NORMA😍☃️

Ideaal zou volgens mij een slalom met een wat grotere radius zijn. Of iets tussen een sl en gs in. Rossignol hero elite all turn of iets vergelijkbaars.

Hmmmmm, lijkt mij dat je dan eerder naar een echte slalom ski moet kijken voor tikkie takkie.
Gezien dat je de FS al hebt terug gebracht zal het 1 van deze 2 ook niet worden. De elan valt dan in mijn ogen zoiezo af, komt richting de FS, de xti zou in de korte lengtes kunnen maar dan zijn er volgens mij wel betere alternatieven te vinden!
Heeft de winkel je deze geadviseerd?

Piefke op 26 feb 2017 20:02

Klopt. nadat ik de Salomons terugbracht zijn deze twee als alternatief aangedragen voor mijn manier van skiën.

Hmmmmm, lijkt mij dat je dan eerder naar een echte slalom ski moet kijken voor tikkie takkie.
Gezien dat je de FS al hebt terug gebracht zal het 1 van deze 2 ook niet worden. De elan valt dan in mijn ogen zoiezo af, komt richting de FS, de xti zou in de korte lengtes kunnen maar dan zijn er volgens mij wel betere alternatieven te vinden!
Heeft de winkel je deze geadviseerd?

Piefke op 26 feb 2017 20:02

Klopt. nadat ik de Salomons terugbracht zijn deze twee als alternatief aangedragen voor mijn manier van skiën.

Een slalom ski lijkt mij echt vreselijk voor het wedelen. Die dingen zijn enorm getailleerd en dus heel erg breed voor en achter. Dat is een recept voor staan op je eigen ski’s door de smalle skivoering.

Klopt. Dan dus eerder een consumenten GS ski.

Voor het wedeln kun je best een GS of beter nog een mogul ski nemen.
Deze ski’s zijn minder getailleerd en dus perfect voor het klassieke wedelen.
Dynastar Twister.
Salomon 1080 mogul.
K2 Cabrawler.
Volkl Dragonslayer.
Rossignol Scratch mogul.

*bericht bewerkt door Piet. op 27 feb 2017 03:41

Hoge bomen........lange latten!

Ik ski op ze tijd ook in de oude wedel stijl, vorig jaar een week lang op de elan gestaan. Ik vond dit persoonlijk top gaan. De ski was lekker makkelijk te sturen en erg wendbaar.
De Atomic heb ik een ochtendje geskied en vond ik minder skiën, maar dat is mijn mening

*bericht bewerkt door KajZ op 27 feb 2017 11:19

Sowieso zou ik een en ander eens uitproberen. Dat kan bijvoorbeeld in Zoetermeer (via Duivestein).

Ik ben erg tevreden van de Atomic Xti, maar dan wel de langere versie en niet de korte! Heb ongeveer dezelfde vraag hier gesteld en heb toen besloten om ze te kopen. Geen enkel spijt van gehad! Als je goed zoekt kun je ze trouwens al krijgen voor een 450-tal euro!

Met jouw skistijl denk ik eerder aan de rossignol lt dan aan de xti. Heb ze beiden gehad afgelopen december. Rossi s vond ik prettiger als je ze lekker input geeft, laat je doordat lt niet afschrikken. Ook korte bochten geen enkel probleem met wat druk op de ski’s

Edwin van Riel

Sterker nog: ik vind de Rossi LT of bijvoorbeeld de Völkl die ik eerder noemde lekkerder in korte bochten dan de XTI. Beide ski’s geven namelijk een stuk meer energie terug (wat maakt dat je minder kracht in het omkanten an sich hoeft te stoppen). Dat betekent wel dat je het lekker moet vinden om wat terug krijgt van een ski…

Correct voor de rossi, de volkl ken ik niet. Rossi voelt wat levendiger aan dan de xti.

Edwin van Riel

Ik ben nu helemaal in verwarring! De skies die ik op het oog had zijn het kennelijk niet (ook al werden die door de winkel aangeraden) en over de andere skies of type skies is men niet eenduidig…

De theorie voor het wedelen is niet zo ingewikkeld: http://gigiski.com/de-ultieme-wedelski/ (vergeef me het linken naar mijn eigen site).

Verder: een shop adviseert doorgaans wat zij zelf op voorraad hebben… Een winkel is niet een geheel belangeloze adviseur, zeg maar.

*bericht bewerkt door GiGi op 27 feb 2017 21:37

Ik had overigens de Atomic Supercross (als ik het goed heb de sx 10). Dat zijn de skies die ik prima vond maar na 10 jaar aan vervanging toe zijn.

Dat is een ski tussen een sl en een gs in. Wel een lekkere ski. Heb ik 5 jaar geskied. Zou eens kijken naar de allround categorie komt daar het dichtste bij. Moet je wel bij de duurdere skies in die groep zijn.

Een cross ski heeft doorgaans inderdaad een gemiddelde radius. Maar een cross ski is ook relatief stijf, waardoor geslipte bochten constant aanvoelen en grip ook behoorlijk aanwezig is. Vergevingsgezind zijn die ski’s echter wat minder, in buckels of lastige sneeuw niet altijd het makkelijkst om te skiën (vergt goede techniek en een gefocuste skiër).

Kortom: voor makkelijk wedelen (een ski die graag slipt en niet constant wil carven, die makkelijk te skiën is met de enkels tegen elkaar) dus een smalle ski met grote radius (geen extreme taillering) en een volledige sidewall of behoorlijk wat stijfheid voor constante grip. Deze laatste keuze heeft wel effect op de vergevingsgezindheid van de ski, ook in lastige condities. Als je goed en sportief bent kan je dus best voor iets stijvers gaan (Atomic Doubledeck 3.0 XT bijvoorbeeld). Dat je dan de Elan Amphibio 16, en de XTI wordt dan ook wat overschat denk ik.

Nog steeds benieuwd welke winkel je die ski’s heeft aangeraden.

Een cross ski heeft doorgaans inderdaad een gemiddelde radius. Maar een cross ski is ook relatief stijf, waardoor geslipte bochten constant aanvoelen en grip ook behoorlijk aanwezig is. Vergevingsgezind zijn die ski’s echter wat minder, in buckels of lastige sneeuw niet altijd het makkelijkst om te skiën (vergt goede techniek en een gefocuste skiër).

Kortom: voor makkelijk wedelen (een ski die graag slipt en niet constant wil carven, die makkelijk te skiën is met de enkels tegen elkaar) dus een smalle ski met grote radius (geen extreme taillering) en een volledige sidewall of behoorlijk wat stijfheid voor constante grip. Deze laatste keuze heeft wel effect op de vergevingsgezindheid van de ski, ook in lastige condities. Als je goed en sportief bent kan je dus best voor iets stijvers gaan (Atomic Doubledeck 3.0 XT bijvoorbeeld). Dat je dan de Elan Amphibio 16, en de XTI wordt dan ook wat overschat denk ik.

Nog steeds benieuwd welke winkel je die ski’s heeft aangeraden.

GiGi op 28 feb 2017 06:58

Topsurf Vinkeveen

Gezien hun assortiment snap ik dat ze de Amphibio 16 en de Atomic XTI adviseren: binnen hun assortiment zijn at inderdaad de ski’s die het best in de buurt komen bij de krachtige wedelski die je zoekt. Ik denk alleen dat je jezelf flink beperkt in de mogelijkheden als je alleen naar het assortiment van die winkel kijkt.

Hoewel: er is 1 ski die in hun shop die wat zou kunnen zijn: de Atomic Doubledeck 3.0 XT.

*bericht bewerkt door GiGi op 28 feb 2017 09:27

Vanaf 6/3 zou onze test ski Amphibio 16 terug moeten zijn. Je mag ze gerust een dagje komen lenen. Is wel in België in de buurt van Antwerpen. Lenen kost niets en je hebt uiteraard ook geen aankoopverplichting.

Alleen maar lof voor Topsurf Vinkeveen! Ik ben daar samen met iemand anders geweest om skies te kopen. Niet te kijken. De eigenaar kwam met een paar opties waar we er uiteindelijk 1 van hebben gekocht. Toen na een week skien bleek dat de ski’s veel te licht waren, hebben we minus een fictieve huurprijs ons geld terug gekregen om een nieuw paar uit te zoeken.

ontopic: je kan vragen waarom ze de doubledeck 3.0 gs 172 niet als optie hebben genoemd. Wedelski als je wilt dat ie zich zo gedraagd. Wil je volgas de blauwe af met 2 bochten? Dan geeft deze ski je daarvoor genoeg vertrouwen!

Lof voor een winkel die je eerst een verkeerde ski adviseert en dat vervolgens fixt? Leuke service maar wel in eerste instantie niet zo’n goed advies lijkt me…

Lof voor een winkel die je eerst een verkeerde ski adviseert en dat vervolgens fixt? Leuke service maar wel in eerste instantie niet zo’n goed advies lijkt me…

GiGi op 28 feb 2017 22:07

Dat fixen is erg relatief. Feit is namelijk dat ik nu 90 euro aan huurkosten kwijt ben terwijl ik op zich prima skies had. Voordat ik de skies kocht ben ik bijzonder duidelijk geweest in wat ik er mee wilde en wat mijn skistijl is. Sterker, ik heb een filmpje van vorig jaar laten zien. Desondanks ben ik naar huis gegaan met een ski die overduidelijk geen match was. Dat werd mij duidelijk nadat ik de skies niet lekker vond en in Oostenrijk een zaak binnenliep en informeerde naar die skies. Toen ik vertelde wat mijn skistijl was liet hij direct weten dat dit de verkeerde ski was. Hoe dan ook: ik heb nu niet lekker geskied, ben 2 maal extra heen en weer gegaan naar Topsurf Vinkeveen, ben een week huurprijs extra kwijt en ben gedwongen daar nieuwe skies te kopen omdat ik na aftrek van de huurprijs een tegoedbon heb gekregen! Bovendien blijkt men nu een ski te hebben die wel bij mijn skistijl past!

Zoals bij iedere winkel hoort de verkoper een verhaal aan over hoe goed iemand kan skien. Op basis daarvan wordt een advies gegeven. Jij moet als geen ander weten dat de ene klant bescheiden is en de ander zichzelf (onterecht) tot staatsliche leraar verklaart.

Zoals bij iedere winkel hoort de verkoper een verhaal aan over hoe goed iemand kan skien. Op basis daarvan wordt een advies gegeven. Jij moet als geen ander weten dat de ene klant bescheiden is en de ander zichzelf (onterecht) tot staatsliche leraar verklaart.

Stino op 28 feb 2017 22:20

Waar het om gaat is dat ik duidelijk ben geweest dat ik met de schoenen tegen elkaar ski “alsof ik op een mono-ski sta” en de oude stijl “bedelen” heb. Inmiddels is mij duidelijk dat de Salomon 8.0 FS daar ABSOLUUT niet bij past. Iedereen op dit forum kan dat beamen. Zoals ander skishops dat ook deden. Ik begrijp dan ook niet waarom Topsurf mij toch met die ski naar huis heeft gestuurd.

Duidelijk. Voor de vorm rectificeer ik mijn eerste bericht: “mijn ervaring met topsurf Vinkeveen levert alleen maar lof op voor de winkel”.

Ik ben wel benieuwd welke ski je nu gaat proberen!

Duidelijk. Voor de vorm rectificeer ik mijn eerste bericht: “mijn ervaring met topsurf Vinkeveen levert alleen maar lof op voor de winkel”.

Ik ben wel benieuwd welke ski je nu gaat proberen!

Stino op 28 feb 2017 22:41

Denk dat het de Elan wordt.

ontopic: je kan vragen waarom ze de doubledeck 3.0 gs 172 niet als optie hebben genoemd. Wedelski als je wilt dat ie zich zo gedraagd. Wil je volgas de blauwe af met 2 bochten? Dan geeft deze ski je daarvoor genoeg vertrouwen!

Stino op 28 feb 2017 22:03

Ik las over deze ski bij de ANWB test het volgende:
Deze vernieuwde Redster heeft een vrij bewegende D2-plaat voor extra demping. Hij is inderdaad erg gedempt en heeft daardoor wat minder rebound, maar is heel stabiel. Het is een echte reuzenslalomski en hij carvet als de beste. “Je kunt hem op de kant mooi doortrekken”, vindt Yannick. Uiteraard heeft hij een voorkeur voor (middel-)lange bochten. Korte carvebochten kosten moeite, maar geslipte korte bochten (‘klassieke techniek’) gaan prima. Eenzijdig, maar erg goed. Voor toppers.

De vraag is of dit gezien mijn manier van skieen (old school, wedellen) wel de juiste is. Waarom dacht je juist aan deze ski?

Plaats een reactie