Ervaring met wide boards / advies

Na het lezen van een hoop topics ben ik toch nog benieuwd naar jullie ervaringen met wide boards. De nadelen van een te smal/breed board snap ik nu wel maar hoe groot is het echte verschil op een piste? De aanleiding is dat ik na een aantal jaar op mijn Burton Clash 155 gereden te hebben toe ben aan een nieuw board. Qua niveau zit ik ergens tussen beginner en gevorderd in. Het park is niks voor mij en ook off-piste is tot nu toe nog niet aan mij besteed. Gewoon lekker van de glooiende pistes af.

De keus is gevallen op een Jones Mountain Twin. Zelf ben ik 174cm en 65kg. Het “probleem” is dat ik wel snowboardschoenmaat 44.5 heb (schoenmaat 42 2/3). De een adviseert om zo kort mogelijk te rijden en dan kom je in het geval van de Jones MT uit op de 151 versie. Terwijl Jones er zelf dit over zegt “Jones team rider Taylor Carlton is 5’8” (1.73m) tall, weighs 145 lbs (66kg) and wears a US 9 boot. He rides the Mountain Twin 157cm almost daily, both at the resort and hitting backcountry jumps." (https://www.jonessnowboards.com/base-camp/blog/jones-snowboa…).

Nu denk ik de waarheid zal ik het midden liggen en dan heb ik twee opties bij de Jones MT: de 154 en de 155 wide. Met mijn schoenmaat neig ik naar de 155 wide. maar we praten hier over millimetres verschil (https://www.jonessnowboards.com/gear/solids/mountain-twin.ht…) dus ik ben benieuwd of ik uberhaubt het verschil zou merken. Niet dat prijs de doorslag zou geven voor mij maar de 155 wide is iets goedkoper en makkelijker om aan te komen.

Ik snap dat advies geven op afstand altijd lastig is en het voor een groot deel ook op persoonlijk voorkeur uitkomt. Aangezien zelf testen op dit moment niet tot de opties behoort ben ik dus gewoon benieuwd naar jullie ervaringen met wide boards.

*bericht bewerkt door marcfon op 26 feb 2017 13:46

Ik vind snowboardschoenen met 2 maten verschil tov je normale schoenen best veel. Zeker dat die niet te groot zijn? Is dat wel het geval dan hoef je sowieso niet voor een wide te kijken. Die 1 cm in lengte maakt echt niet zoveel uit. Breedte merk je des te meer doordat op je kant zetten moelijker is als je niet zulke grote voeten hebt.

Kijk verder vooral naar de maattabellen van de fabrikant. Daarna komt het op persoonlijke voorkeur aan. 151 zal erg speels zijn en ik denk redelijk aan de korte kant. 154/155 maakt niet zoveel uit. 157 zal zeker tov 151 stabieler aanvoelen.

Ik vind snowboardschoenen met 2 maten verschil tov je normale schoenen best veel. Zeker dat die niet te groot zijn? Is dat wel het geval dan hoef je sowieso niet voor een wide te kijken.

Tiny-M op 26 feb 2017 15:10

Ben ik met je eens. De schoenen heb ik gekocht met advies en nadat ik er meerdere gepast had bij duijvestein. Deze zaten het prettigst.

Breedte merk je des te meer doordat op je kant zetten moelijker is als je niet zulke grote voeten hebt.

Tiny-M op 26 feb 2017 15:10

Hier zit dus mijn twijfel vandaar op zoek naar ervaringen van anderen. Benieuw in hoe verre je het nu dus gaat merken. Zal natuurlijk ook met je stijl en conditie te maken hebben.

Als je een leuke speelplank wilt, dan zou je de MT best kort kunnen rijden. Omdat de plank al erg soepel is, zal deze dan wel wat sneller te kort schieten op snelheid. De regular versie van deze plank heeft een redelijk snelle kantenwissel, dus wide zal geen probleem zijn als je schoenmaat werkelijk klopt (maar daar zet ook ik mijn vraagtekens bij). Zoek je toch meer een plank met wat meer stabiliteit op snelheid, dan is een 155 wat kort.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Als je een leuke speelplank wilt, dan zou je de MT best kort kunnen rijden. Omdat de plank al erg soepel is, zal deze dan wel wat sneller te kort schieten op snelheid. De regular versie van deze plank heeft een redelijk snelle kantenwissel, dus wide zal geen probleem zijn als je schoenmaat werkelijk klopt (maar daar zet ook ik mijn vraagtekens bij). Zoek je toch meer een plank met wat meer stabiliteit op snelheid, dan is een 155 wat kort.

Sneeuwbaard op 26 feb 2017 16:16

Dank voor de tips tot zo ver! Afgaand op jullie advies zou ik in ieder geval dan eerder voor de langere variant gaan dan voor de korte. Als ik de afweging moet maken tussen soepel bochtenwerk tov. snelheid/stabiliteit dan ga ik voor het laatste (vaak met skiers op vakantie).

Ik ga zeker mijn boots nog eens op laten meten. Mocht het nu toch kleiner blijken uit te vallen dan kom ik qua schoenmaat uit op de 155w (of de 157) en qua gewicht zou de 154 beter bij mij passen. Dat op basis van deze chart (voor zover je er echt iets aan kunt ontlenen) http://www.evo.com/jones-snowboards-size-chart.aspx…

Ik heb zelf ook een groot verschil tussen met nette schoenen en de snowboardboots als ook de normale sportschoenen. Voor de nette schoenen heb ik maat 42,5 en voor de snowboardboots maat 44. Naar mijn idee is dit een normaal verschil. Dus dat jij 2 maten verschil hebt zou verder niks uit moeten maken. Als ze goed zitten is het toch prima?
Verder is de schoenmaat bepalend of jij een wide board moet nemen of net. Zou het gewoon proberen om te zien hoe het past

Schoenen moet niet prettig zitten, ze moeten goed zitten. Schoenen die te groot zijn geven op den duur problemen omdat je gaat “zwemmen” in je schoenen.

Verder heb ik maat 43/44 (ligt aan het merk) en rij altijd wide snowboards. Ze zijn misschien iets trager van kantenwissel maar je kan ze veel verder op de kant rijden en dus extremere bochten maken.

Übung macht den meister!!!

Tussen de snowboardboots, merken modellen kunnen ook verschillen zitten. Ik heb met mijn maat 44 geen wide board en kan er uitstekend bochten mee snijden, met een wide is de kans dat je boots in de sneeuw happen wel kleiner natuurlijk

Zou zeker met je maat en lengte toch eerder voor die 155 Wide gaan. Ten eerste omdat je redelijk grote voeten hebt, zelfde maat als mij trouwens. En ook omdat je aangeeft dat je zoekt naar stabiliteit, snelheid en het betere bochtenwerk.

Na de opmerking van @Sneeuwbaard en het “referentieprofiel” waar Jones zelf mee aankomt ga ik nu toch richting de 157 ipv. de 155w. Voelt wat vreemd om deze lengte te overwegen als je eerst op het spoor van 151 wordt gezet. Ik zit dan qua gewicht wel aan de onderkant van de schaal. Maar als ik kijk naar hoe ik het board ga gebruiken dan is stabiliteit belangrijker voor mij dan snelle/extreme bochten kunnen maken. Ik zal eerder achter skiers aanjagen dan tussen de bomen door slalomen. Hoewel het niet doorslaggevend is heb ik de 157 ergens gevonden voor €325 wat mij echt een mooie prijs lijkt.

Thanks voor de input @RFKANGOO @Marijnt @Sidinic !

Knoop doorgehakt en voor de 157 gegaan. Super benieuwd. Als ik trouwens nog wat topics lees en de reacties mag geloven dan is de Effective Edge van wezenlijk belang voor het gevoel van je board. Mijn huidige Burton Clash 155 2009 heeft een Effective Edge van 122cm en bij de Jones MT 157 is de Effective Edge 117cm. De Jones is dus 2cm langer maar de Effective Edge is 5cm korter. Klopt het als ik zeg dat de Jones dus relatief kleiner zal aanvoelen en daarmee dus een positief invloed hebben op bochtenwerk (of is dat te kort door de bocht ;))?

*bericht bewerkt door marcfon op 27 feb 2017 11:55

Dat zou heel goed mogelijk kunnen zijn. Maar er zijn meerdere eigenschappen die bepalen hoe een board stuurt en draait.

Übung macht den meister!!!

Be je nu al zó zenuwachtig, dat je moeilijke vragen gaat stellen ?! ?

Hup! Dat ding onder je voeten binden en gaan!! ;) ? Dan kan je ons straks vertellen of je het verschil hebt gemerkt ;)

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 27 feb 2017 14:17

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ben erg benieuwd naar je ervaringen, zit in hetzelfde schuitje wat betreft keuze tussen normaal en wide.

Het scheelt bij MY2014 maar max 4 mm, dus je moet er niet zoveel bij voorstellen.
Ik heb met maat 44 een gewone 160 en dat gaat prima op -15/+15 graden.
Een kortere is iets smaller maar moet nog steeds geen problemen geven.

*bericht bewerkt door Taan op 06 mrt 2017 11:52

Als je, net als ik, een beetje een luie boarder bent, hoeft een ‘flink eind’ oversteken geen probleem te zijn. Of je het moet willen is een tweede, maar zolang het board ongeveer in een hoek van 45 kan voordat de tenen de sneeuw gaan raken ervaar ik zelf eigenlijk geen beperking. Pas in heel stijl terrein of als je echt wilt gaan carven wordt het pas een probleem. Anders heb je hooguit wat last van toe-drag in zachte sneeuw of poeder.

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 06 mrt 2017 14:59

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Plaats een reactie