Skien / snowboarden met (zware) sneeuwval, goed te doen?

Ik ben al een paar keer op wintersport geweest, maar ik heb nog nooit zware sneeuwval meegemaakt. Nu zie ik dat er op onze bestemming 27cm op 1 dag gaat vallen. (is wel pas volgende week, dus kan nog veranderen) Ik snap dat dit verspreid over de dag valt en niet in 1 uur. Maar stel dat het om 9 uur, als je de piste op wilt, heel hard sneeuwt, kan je dan wel de piste op? Is het dan wel goed te skien? Qua zicht zal het dan wel slecht zijn. Ik ben benieuwd wat jullie ervaring is met skien / snowboarden met zware sneeuwval. (laten we er van uitgaan dat het niet keihard waait en niet mistig is verder)

Op de piste is het 's morgens meestal nog goed te doen, omdat de piste netjes geprepareerd is. En ook al ligt er dan al een laagje verse sneeuw op, daar knal je zo doorheen. Dat geeft veel grip en is een heerlijk gevoel vind ik.
Lastiger wordt het naarmate er meer mensen over de pistes zijn gegaan. Er ontstaan dan snel hopen sneeuw. Die kunnen je best verrassen, zeker als het zicht inderdaad slecht is en je de oneffenheden niet goed kan zien. Reken er dus op dat je dan wat tempo terug moet nemen en het allemaal wat meer energie kost dan bij een strakke piste en goed zicht.

Oke! Bedankt voor je reactie! Ik moet het nog maar zien hoor, dat er 27cm gaat vallen. Lijkt me wel leuk om eens mee te maken :-)

Het zicht zal inderdaad wat minder zijn, wat goed kan helpen is om pistes uit te zoeken die door het bos gaan. De donkere bomen rond de piste geven een scherp contrast waardoor je veel beter de bugels en andere oneffenheden op de piste ziet.

Ik moet wel zeggen dat 27cm op een dag absoluut niet veel is, bij zware stau situaties zijn hoeveelheden van meer dan een meter per dag mogelijk.

Born to Ride

Waar ga je heen? De modellen zijn best constant en berekenen voor dinsdag consequente hoeveelheden. Ik zou er maar van uitgaan dat het valt…

@GiGi wij gaan naar Livigno

het is goed te doen,
Vorig jaar van de 6dagen 4 dagen sneeuwval gehad, zowel gewone sneeuwval als echte sneeuwstorm waardoor je bijna niet mee vooruit kwam en waardoor ons kleinste zelfs gewoon omver werd geblazen.
Dus het moeilijkste vind ik de verraderlijke wind, zeker als je met kids aan het skien/boarden bent.
De verse sneeuw is zalig om door te boarden :-) en de kids vonden het zalig om steeds in een mooie verse laag sneeuw naar beneden te komen…
Elke buckel die ontstond werd plots als schans gebruikt om jumps te oefenen met hun board… er was geen schrik meer om te vallen aangezien ze steeds in 20-25cm verse sneeuw terecht kwamen.
Maar het slechte zicht maakt het wel vermoeiend omdat je bijna geen oneffenheden meer ziet…

@Matthias123 oke, ik heb echt geen idee hoeveel 27cm is… naja, je snapt wel wat ik bedoel ;-) Voor mijn idee is het al aardig wat… maar geen idee hoe ik dat op een dag zou moeten zien. Ik ben benieuwd, we zullen zien.

Zolang de liften draaien is het dolle pret als het de hele dag sneeuwt. Hoe meer hoe liever. Zelfs de stijlste zwarte pistes zijn dan kinderlijk eenvoudig. En als je beneden bent snel weer omhoog om de zelfde afdaling nog eens te doen en dan te zien dat je vorige sporen weer dicht zijn gesneeuwt. Als ik eerlijk ben zijn mijn mooiste wintersportdagen toch wel de dagen dat het veel sneeuwt.

Übung macht den meister!!!

Met een goede skibril en helm (liever geen muts) is het geweldig. Het is heerlijk om in zware sneeuwval te skiën. Lekker door de poeder knallen.

En inderdaad zoek mooie pistes tussen de bomen. En geniet!

Pas maar op, voor het weet ben je verslaafd aan diepe poeder :-)

Click. Click. Peace

Misschien dat jullie mij ook kunnen helpen met de volgende vraag: Als ik de weersvoorspelling zie op deze pagina dan zie ik bijv staan dat het volgende week zondag -3 wordt. Waar wordt het dan -3. Is dit op de top? In het dorp? op welke hoogte is de aangegeven temperatuur? En die 0 graden grens, dat is die blauwe lijn neem ik aan?

Waar kijk je naar? De plaatsnaam of het gebied? Als het gaat om het dorp zijn het meestal de temperaturen in het dorp zelf, kijk je naar de weersvoorspelling van het gebied zullen het de verwachte temperaturen op de berg zijn. Voor Mayrhofen kijk ik niet alleen naar de weersverwachting voor de plaats zelf, maar ook naar bijvoorbeeld naar Hintertux gletsjer

Op wintersporters.nl heb ik Livigno ingevuld als mijn bestemming. Dus als ik de pagina open dan zie ik de voorspelling. Dan staat er bijv. 1 graden. Maar ik weet niet precies of dit berg of dorp is. Maar ja, eigenlijk maakt het niet uit. Aan het weer kan je (helaas) toch niks veranderen ;-) De bergfex app geeft namelijk volgende week zondag heel erg veel regen in het dorp zelf maar op de berg weer sneeuw. Ik hoop echt geen regen in het dorp :-( Maar ja, geen invloed op… Gelukkig duurt het nog een week dus kan er nog van alles veranderen.

Als je naar de pagina van het gebied gaat en dan weer kiest zie je 2 temperaturen: berg en dal. https://www.wintersport.nl/skigebieden/livigno/weersverwacht…

Verse sneeuw is heerlijk! Enige spelbreker kan het zicht zijn.

Wij gaan zaterdag naar de Franse Alpen en kunnen ook aardig wat sneeuw verwachten.

Het kan ook lastig zijn bij een totale white-out. Dan is alles wit om je heen en weet je amper nog of je omhoog of omlaag gaat en hoe hard je gaat. Laat staan dat je de hobbels ziet. Ik wordt er altijd een beetje misselijk van.
Maar dikke vlokken waar je nog enigszins doorheen kunt kijken zijn prima te doen. Zeker tussen de bomen.

Afgelopen week ook een dag met zware sneeuwval gehad. Ik stond als eerste bij de gondel… HEERLIJK met een hoofdletter H.
Bril op, alles goed dichtritsen en gaan met die banaan. Het is dan extra rustig op de piste omdat alle mooi-weer skiërs lekker binnen blijven zitten.

Plaats een reactie