Mooie beelden van extreem steil skiën

De Aiguille Verte is wat mij betreft een van de mooiste bergen van het Mont Blanc massief boven Chamonix. het is ook een van de bergen die we het beste vanuit het dal zien. Een echte reus van ijs, sneeuw en graniet. Op deze top lopen verschillende pittige sneeuw en ijsroutes omhoog. Couloirs die normaal gesproken door alpinisten worden beklommen. Maar, je raadt het al, deze kunnen ook worden geskied. En dat levert als het met een drone gefilmd wordt erg mooie beelden op. Genieten van de afdaling van het beroemde Whymper couloir op de Aiguille Verte:

Click. Click. Peace

Mooi om te zien! Ik vind het vanaf de helmcamera veel steiler uitzien dan vanuit de lucht. Dat beeld geeft een gigantische vertekening.

Ook mooi om te zien hoe ze in hun eigen wandelsporen terug skiën. Als je die lucht-shots bekijkt snap je ook waarom, met al die gletsjer spleten…

De Aiguille Verte is wat mij betreft een van de mooiste bergen van het Mont Blanc massief boven Chamonix. het is ook een van de bergen die we het beste vanuit het dal zien. Een echte reus van ijs, sneeuw en graniet. Op deze top lopen verschillende pittige sneeuw en ijsroutes omhoog. Couloirs die normaal gesproken door alpinisten worden beklommen. Maar, je raadt het al, deze kunnen ook worden geskied. En dat levert als het met een drone gefilmd wordt erg mooie beelden op. Genieten van de afdaling van het beroemde Whymper couloir op de Aiguille Verte:

Rogier op 23 feb 2017 18:20

Jij liever dan ik wow! Gevalletje van “hier ff niet vallen”

*bericht bewerkt door evr66 op 23 feb 2017 18:30

Edwin van Riel

Geen haar op mijn hoofd dat ik hier ooit vanaf zou gaan/kunnen skiën! ? Maar het is idd 1 van de mooiste bergen bij Chamonix. Zo indrukwekkend! ?

Winter is coming

Zalig filmpje en muziek!

Prachtig om te zien maar tegelijkertijd toch ook al wel waanzin…ik zie alleen maar gevaren als ik de beelden bekijk (ik realiseer me dat deze mannen een stuk beter getraind zijn).
@Rogier: heb je deze couloir zelf ook geskied of gaat dit jou ook te ver?

@Alwin Ik heb vergelijkbare en steilere couloirs geskied. Ik heb echter niet zoveel in en rond Chamonix geskied. Ik kan niet zo goed tegen de drukte in de steile couloirs daar. Als hellingen in conditie zijn worden ze soms meerdere keren per dag geskied. En lang niet altijd door skiêrs die echt het niveau hebben. Ik ben liever alleen met mijn vrienden in een grote helling zonder dat ik bang hoef te zijn voor andere wintersporters boven me… Daarom woon ik ook in de Queyras/Ecrins. Hier zijn de bergen verder weg, de aanloop langer en is het dus een stuk rustiger.

Het is trouwens goed om de gevaren te zien. Dat maakt de kans dat je een oude steil-terrein skiër wordt een stuk groter.

Click. Click. Peace

Is dat klimmen zonder veiligheidslijn o.i.d. nu ‘normaal’? Het was toch wel serieus stijl omhoog klimmen op een bepaald moment.

@ivarros In dit soort steile sneeuwcouloirs is dat redelijk normaal als je klimmers van vergelijkbaar goed niveau hebt. Een touw is geen garantie voor veiligheid. Het verplaatst alleen de energie. Dus als het touw niet aan de rots/ijs vast zit dan moet de klimmer de andere klimmer die valt zelf houden. Dat is/kan best gevaarlijk zijn. Als de voorklimmer valt is het bijna onmogelijk voor nummer 2 om de val te houden. Als de naklimmer valt moet de touwtechniek perfect zijn om deze te houden. En als een touwgroep eenmaal samen valt is het bijna onmogelijk om te stoppen.

Ook is de val kans van een goede klimmer in zo’n couloir erg laag.

Click. Click. Peace

Ok… En dat betekent dat je naast aardig moet kunnen skiën ook als klimmer wel redelijk ervaren moet zijn om zoiets te ondernemen? Het klimmen ziet er voor mij wel erg pittig uit hahaha, zou dat het engst vinden :-)… Skien komt dan wel goed.

@ivarros Zeker. Dit soort skiën is een echte kruisbestuiving tussen alpinisme en skiën.

Click. Click. Peace

moet toch best een stevig sneeuwdekje zijn wil je houvast hebben met die “ijs” bijlen?

don't count the days, make the days count !

Mooi om te zien! Ik vind het vanaf de helmcamera veel steiler uitzien dan vanuit de lucht. Dat beeld geeft een gigantische vertekening.

Ook mooi om te zien hoe ze in hun eigen wandelsporen terug skiën. Als je die lucht-shots bekijkt snap je ook waarom, met al die gletsjer spleten…

Harm op 23 feb 2017 18:26

Op die 3:20 gaan ze alsnog dicht langs zo een spleet. Wat mij betreft een beetje to close for comfort.

Plaats een reactie