Lawine vlak naast pistes in Vars

Niet echt heel steil… boompjes vlak naast een piste. Wat kan er nou mis gaan? Dit filmpje is begin deze maand opgenomen in het skigebied van Vars! (Lawinegevaar 4)

Ga NOOIT zomaar off-piste

https://www.facebook.com/herve.wadier/videos/186151904744545…

Click. Click. Peace

Die zijn heel goed weg gekomen en dat is een understatement!

When life gets too complicated.... SKI

Op dit stuk of piste verwacht je dat niet zo snel. Zo zie je maar dat het je overal kan gebeuren.

Stront mazzel. Stufe 4, doe eens gek :(

Is toch echt een niveau waarbij je heel goed moet weten wat je doet om je ergens buiten de piste te begeven.

Edwin van Riel

In het begin zal ik twee skiërs aan het eind nog maar één. Waar is de ander.

Ski you later!

Beter kijken Te Te

Op dit stuk of piste verwacht je dat niet zo snel. Zo zie je maar dat het je overal kan gebeuren.

Daphne76 op 22 feb 2017 23:04

Vertel eens, waarom verwacht je dat op dit stuk niet zo snel?

Waarschuwingsniveau 4 is sowieso van de gekke om de poeder in te duiken zonder juist materiaal en kennis. Daarnaast zou ik überhaupt niet off piste gaan als ik zie hoe die voorste op zijn/haar ski’s staat…

Als je met lawinegevaar 4 de piste afgaat zonder kennis, kunde en materiaal ben je in mijn ogen levensmoe. Of je van geen kwaad bewust…

Hoe stijl zou deze helling zijn?

*bericht bewerkt door Juul op 23 feb 2017 08:14

Dit is minder dan 30 graden toch? Hoewel het er op beeld altijd minder stijl uitziet.
Wat zijn verder de signalen die dit gebiedje gevaarlijk maken?
Niveau 4 is natuurlijk wel een signaal waarbij je je behoorlijk achter je oren moet krabben.
Maar dit ziet er in eerste instantie heel onschuldig uit. Dit had mij ook kunnen gebeuren.

Wat ging er eigenlijk mis waardoor de heli moest komen? De lawine an sich wa het probleem niet denk ik.
Waarschijnlijk in aanraking gekomen met de bomen?
Ah ik zie het al op Facebook, er was eigenlijk niks aan de hand. Ze hadden alleen een schone onderbroek nodig.

*bericht bewerkt door Taan op 23 feb 2017 08:50

Weten we welke helling het eigenlijk is? Aan de schaduwen te zien gok ik dat dit 's ochtends plaatsvond, met de zon nog laag en in de rus dus (noord)west oriëntatie? Het stuk waar deze mensen skiën ziet er inderdaad niet steil uit. Maar met lawinegevaar 4 moet je voor de bepaling van de hoek van de helling de HELE helling meenemen (en niet alleen het stukje waar je skiet). Is het bovenste deel erg steil, dan geldt dat dus als de geldende hellingshoek. Je ziet ook dat de lawine van achter/boven komt.

Kortom: dat het stuk waar deze mensen skiën niet zo steil is zegt niet zo veel bij Lawinegevaar 4. Er zijn veel meer factoren om rekening mee te houden, waarvan de meeste niet in beeld zijn en het voor ons gissen blijft.

Simpele vuistregel die @evr66, en ik hanteren

Bij Stufe vier, direct naar de bar voor een bier

echte mannen lopen naar boven,

Simpele vuistregel die @evr66, en ik hanteren

Bij Stufe vier, direct naar de bar voor een bier

MartijnUiterwijk op 23 feb 2017 09:11

Niet eens op de piste skiën? Zonde van je skidag…

Tsja, stufe 4 is gewoon op de piste blijven, tenzij je heel goed weet wat je doet en voldoende getraind en toegerust bent. Klaar.

Jammer dat dit soort idioten (sorry) een mooie sport wederom in een kwaad daglicht stelt. Beetje als theoretisch zwemles gevolgd hebben en bij 3m golf de branding in springen. Vaak gaat ook dat goed…

Edwin van Riel

… met lawinegevaar 4 moet je voor de bepaling van de hoek van de helling de HELE helling meenemen (en niet alleen het stukje waar je skiet). Is het bovenste deel erg steil, dan geldt dat dus als de geldende hellingshoek. Je ziet ook dat de lawine van achter/boven komt.

Kortom: dat het stuk waar deze mensen skiën niet zo steil is zegt niet zo veel bij Lawinegevaar 4. Er zijn veel meer factoren om rekening mee te houden, waarvan de meeste niet in beeld zijn en het voor ons gissen blijft.

GiGi op 23 feb 2017 08:52

Op facebook staat ook te lezen dat de lawine werd getriggerd door een skieër die hoger stond.

… met lawinegevaar 4 moet je voor de bepaling van de hoek van de helling de HELE helling meenemen (en niet alleen het stukje waar je skiet). Is het bovenste deel erg steil, dan geldt dat dus als de geldende hellingshoek. Je ziet ook dat de lawine van achter/boven komt.

Kortom: dat het stuk waar deze mensen skiën niet zo steil is zegt niet zo veel bij Lawinegevaar 4. Er zijn veel meer factoren om rekening mee te houden, waarvan de meeste niet in beeld zijn en het voor ons gissen blijft.

GiGi op 23 feb 2017 08:52

Op facebook staat ook te lezen dat de lawine werd getriggerd door een skieër die hoger stond.

Taan op 23 feb 2017 09:24

Had ook het idee dat de helling erboven weleens stijler geweest had kunnen zijn. Maar kun je vanaf de beelden niet zien. Wel dat de lawine van achteren komt en niet door de skiër zelf getriggered wordt. Maar sowieso stufe 4 is voor mij niet buiten de piste.

Simpele vuistregel die @evr66, en ik hanteren

Bij Stufe vier, direct naar de bar voor een bier

MartijnUiterwijk op 23 feb 2017 09:11

Niet eens op de piste skiën? Zonde van je skidag…

GiGi op 23 feb 2017 09:12

Tsja, meestal wel hoor, die @martijnuiterwijk is soms wel erg enthousiast :)

Edwin van Riel

ik heb gewoon dorst. @Evr66, met de Kickoff hebben we de nodige laten verdwijnen

echte mannen lopen naar boven,

Redenen waarom dit stuk gevaarlijk kan zijn/is? (Let wel achteraf heel makkelijk)

  • Lawinegevaar 4.
  • Aan de sporen te zien is de sneeuw hier behoorlijk bewerkt door de wind (slab)
  • Het stuk rond de 10 seconde is echt wel 30°. Zeker. Off-piste is 30° NIET steil
  • Er staan wat boompjes maar zo ver uit elkaar dat deze eerder voor zwakke plekken zorgen dan dat deze de helling veilig maken.
  • Het kan best trouwens dat ze de lawine zelf getriggerd hebben ver boven hen (zeker met het alt-schnee probleem)
    @evr66 Inderdaad! Vooral die dag was er prima te freeriden, en veilig ook…

*bericht bewerkt door Rogier op 23 feb 2017 16:17

Click. Click. Peace

In ieder geval heeft deze dude mazzel dat-ie net even tegen een van die wat dikkere boompjes geveegd is, die je in het begin ziet. Als dat mis gaat is het ook een serieus probleem. Eindig vaak met 1-0 voor de boom.

null

Edwin van Riel

Altschnee issue nog aanwezig, windsporen, stufe 4 en 30-35 graden. Kom je m.i. toch wel in een situatie dat je veel verstand van zaken en de nuances daarin moet hebben om er in te duiken.

Edwin van Riel

Plaats een reactie